فوق تخصص پیوند قرنیه و آب مروارید توضیح داد
دکتر سید حسین ملک حسینی : بیماری آب مروارید چشمی در کودکان به صورت لکه های سفید رنگی در عدسی چشم ظهور می کند که در صورت مشاهده این لکه‌ها کودک باید تحت معاینه چشم پزشکی قرار بگیرد.
کد خبر: ۵۲۹۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴ 26 November 2017
بیماری های چشمی متعدد هستند و هر کدام در جای خود مهم و لازم به پیشگیری و در صورت بروز نیازمند درمان هستند چرا که چشم یکی از اعضای بسیار مهم بدن در زندگی هر انسان است .یکی از بیماری های مهم چشم که مشاهده ی آن بیشتر در سنین کهنسالی دیده می شود بیماری آب مروارید است که شاید در سطح عموم چندان اطلاعات دقیقی وجود نداشته باشد.
فوق تخصص پیوند قرنیه، لیزیک و آب مروارید دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در توضیحاتی در خصوص آب مروارید ، گفت: آب مروارید تغییراتی است که در عدسی چشم ایجاد شده و به علت ایجاد کدورت در بخشی از عدسی چشم، سبب کاهش دید می شود.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد؛ دکتر سید حسین ملک حسینی افزود: علت نام گذاری آب مروارید چشمی وجود تغییرات سفید مایل به مروارید رنگ در عدسی چشم است.

کودکان هم آب مروارید می گیرند

وی با بیان اینکه آب مروارید چشمی را می توان به سه نوع تقسیم کرد، اظهار داشت: آب مروارید مادرزادی یکی از انواع آب مرواریدهایی است، که ممکن است نوزاد در بدو تولد به آن مبتلا شده باشد.

دکتر ملک حسینی ادامه داد: بیماران مبتلا به آب مروارید مادرزادی برای درمان خود نیاز به عمل جراحی دارند و چنانچه بیماری به موقع درمان نشود سبب اختلال در تکامل سیستم عصبی چشم نوزاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: بیماری آب مروارید چشمی در کودکان به صورت لکه های سفید رنگی در عدسی چشم ظهور می کند که در صورت مشاهده این لکه‌ها کودک باید تحت معاینه چشم پزشکی قرار بگیرد.

این فوق تخصص پیوند قرنیه، لیزیک و آب مروارید، کهولت سن را عامل نوع دوم آب مروارید عنوان کرد و افزود: در این نوع آب مروارید به علت بالا رفتن سن، کلاژن های موجود در چشم پیر و دچار تغییرات شده که در نتیجه سبب کاهش شفافیت عدسی چشم می شود.

همه مبتلایان به آب مروارید نیازی به جراحی ندارند

دکتر ملک حسینی با بیان اینکه افراد بالای ۵۰ سال معمولا به صورت کم و بیش به این عارضه مبتلا هستند، ابراز داشت: در برخی از افراد، کاهش دید ناشی از آب مروارید به گونه‌ای است که فرد قادر به انجام کارهای روزمره خود بوده و نیازی به عمل جراحی فوری ندارند و با توجه به کارایی و شغل خود تحت درمان دارویی قرار می‌گیرد، در حالی که معمولاً درمان آب مروارید عمل جراحی است.
 
بیماری چشمی به نام آب مروارید/ از آب مروارید چه می دانید؟ / آیا آب مروارید در کودکان هم مشاهده می شود؟ 

وی تاکید نمود: در صورتی که فرد به دقت و دید قوی برای شغل خود نیاز داشته باشد حتی در صورت وجود آب مروارید خفیف، تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: زمان ابتلا به آب مروارید در افراد بالای ۵۰ سال به دلیل نوع ژنتیک آنها متفاوت است بگونه ای که برخی زودتر و برخی نیز دیرتر به آب مروارید مبتلا می‌شوند.

فوق تخصص پیوند قرنیه، لیزیک و آب مروارید دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، با بیان اینکه نوع دیگری از آب مروارید در افراد به علت تداخلات درمانی ایجاد می شود، خاطرنشان کرد: استفاده از برخی داروهای استروئیدی خصوصا داروهای مسکن و ضدالتهاب که به وفور توسط مردم مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند سبب ایجاد آب مروارید چشم شوند، به طوری که در این موارد حتی آب مروارید خفیف نیز می‌تواند دید فرد را تا حد زیادی کاهش دهد.

وی اذعان داشت: برخی از بیماری‌های مشخص از جمله دیابت کنترل نشده (قند خون) سبب پیشرفت آب مروارید چشم می شود، به گونه ای که ممکن است بیمار در مدت زمان کوتاهی نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

دکتر ملک حسینی عنوان کرد: وارد شدن ضربه یا تروما خصوصا ضربه با اجسام تیز (نافذ)و ضربات سطحی به چشم، بلافاصله و گاهی سال‌ها بعد از وارد شدن ضربه سبب ایجاد آب مروارید در افراد می‌شود.

کاهش دید، شایع ترین نشانه آب مروارید/ راه های درمان آب مروارید

این فوق تخصص پیوند قرنیه، لیزیک و آب مروارید ، با بیان اینکه کاهش دید شایع‌ترین نشانه آب مروارید است، افزود: معمولا بیماران به دلیل کاهش تدریجی میزان دید خود به پزشک مراجعه و سپس متوجه آب مروارید چشم ‌خود می شوند.

وی ادامه داد: در بعضی از انواع آب مرواریدها به علت خفیف و کپسولی بودن این بیماری ممکن است در حالت عادی فرد مشکلی نداشته باشد ولی در شب دچار اختلال در دید و به نورهای تند و شدید حساس شده باشد.

دکتر ملک حسینی مهمترین عارضه عدم درمان آب مروارید را ضعف بینایی دانست و تاکید کرد: در بعضی از موارد اگر آب مروارید چشمی به موقع درمان نشود ممکن است عوارضی چون افزایش فشار چشمی و در نهایت آب سیاه چشم که از جمله علائم آب مروارید پیشرفته هستند را در فرد ایجاد کند.

وی ابراز داشت: بیمارانی که علائم آب مروارید پیشرفته چشمی را دارند باید به صورت اورژانسی تحت درمان و عمل جراحی قرار گرفته و یا با عمل لنزگذاری در چشم، بیماری را کنترل کنند.

وی با اشاره به اینکه کاهش دید بر اثر آب مروارید به صورت تدریجی در افراد ایجاد می شود، تصری کرد: فرد گاهی به این نوع دید عادت کرده و حتی ممکن است فکر کند که این نوع دید در همه یکسان است، در حالی که بعضی از بیماران پس از عمل جراحی متوجه پیشرفت بیماری خود قبل از درمان می شوند.

چگونه از آب مروارید پیشگیری کنیم؟

فوق تخصص پیوند قرنیه، لیزیک و آب مروارید دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: در مواردی که آب مروارید بر اثر مصرف دارو و یا به دنبال برخی بیماری‌ها ایجاد شود، می‌توان با کنترل این عوامل از ابتلا به آب مروارید چشمی پیشگیری کرد.

وی همچنین استفاده از عینک آفتابی را در کنترل و پیشگیری از بیماری آب مروارید مؤثر دانست و افزود: نور آفتاب سبب پیشرفت و حتی ایجاد آب مروارید چشمی در افراد می‌شود، بنابراین استفاده از عینک آفتابی مناسب می‌تواند روند رشد آب‌ مروارید را کند و آهسته کند.

مراقبت های لازم جهت پیشگیری از ابتلا به آب مروارید

دکتر ملک حسینی توصیه نمود: کودکان زیر سه ماه حداقل یک بار باید تحت معاینه چشم پزشکی قرار بگیرند تا در صورت ابتلا نوزاد به آب مروارید درمان به موقع شروع شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که کودک از لحاظ چشمی مشکلی نداشته باشد، لازم است در سن ۳ سالگی مجددا تحت معاینه قرار گرفته و نیز پس از آن هر ۳ تا ۴ سال یکبار به چشم پزشک مراجعه کند.

فوق تخصص پیوند قرنیه، لیزیک و آب مروارید دانشگاه علوم پزشکی استان ابراز کرد: افراد سالم بالای ۵۰ سال که هیچ مشکلی از لحاظ بینایی ندارند باید هر ۱ یا ۲سال تحت معاینه چشم پزشک قرار بگیرند.

دکتر ملک حسینی در پایان خاطرنشان کرد: معاینات مکرر چشم می‌تواند از عوارض احتمالی بیماری های چشمی ناشی از آب مروارید جلوگیری کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار