پدر پیوند کبد ایران عقیده دارد که می‌توان در ۲۰ یا ۳۰ دقیقه اول مرگ افراد پیوند اعضا را انجام داد اما این امر به تیم‌های صددرصد آماده نیاز دارد و راه‌اندازی این تشکیلات عظیم در بخش پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز دنبال می‌شود.
کد خبر: ۵۲۱۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴ 07 November 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم:کلانشهر شیراز به لحاظ پیوند اعضا در بین دیگر شهرهای ایران سرآمد است و همه ما بارها شنیده‌ایم که بیماران حتی از کشورهای توسعه یافته برای پیوند به این شهر مراجعه می‌کنند.

وی درباره ساده بودن پیوند کلیه می‌گوید: پیوند کلیه مشکل نیست و جراحی نسبتا ساده‌ای به حساب می‌آید، حدود 60 سال است که این پیوند جا افتاده و توجه به نوع دوستی در آن اهمیت فراوانی دارد. این چهره ماندگار علمی کشور می‌افزاید: پیوند عضو از فرد مرگ مغزی، نیاز به تیمی دارد که هنگام مرگ مغزی فرد، حتی در شب‌ها و تعطیلات بتوانند به موقع اعضای بدن او را بردارند و به دیگران پیوند بزنند.

این جراح پیوند کبد اضافه می‌کند: می‌توان در 20 یا 30 دقیقه اول مرگ افرادی که کارت اهدای عضو دارند با شست‌وشوی خون آنها پیوند بعضی از اعضا را عملی کرد البته چنین اقدامی نیاز به تیمی آماده دارد و کار بسیار دشواری است که ما قصد داریم چنین تشکیلات عظیمی را در بخش پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه‌اندازی کنیم تا سالانه به افراد بیشتری که نیازمند پیوند کبد و یا دیگر اعضای بدن هستند خدمات درمانی ارائه دهیم.

وی با اعلام این‌که تربیت تیم پیوند در شیراز وضعیت مطلوبی دارد می‌گوید: از دیگر کشورهای آسیایی برای آموزش و تقویت بنیه علمی به شیراز سفر می‌کنند تا پس از چند ماه، آموزش پیوند اعضا را فرا گیرند و در کشور خود اجرایی کنند.

ملک حسینی مرکز بخش پیوند کبد بیمارستان نمازی را به عنوان یکی از مراکز بزرگ پیوند در دنیا معرفی می‌کند و می‌افزاید: مراکز پیوند کشورهای اروپایی در یک سال حدود 500 پیوند کبد انجام می‌دهند در حالی که  در شیراز با داشتن یک تیم پیوند، سالانه به همین تعداد پیوند صورت می‌گیرد.

وی به موفقیت این تیم در چند سال اخیر اشاره می‌کند و می‌افزاید: در شیراز پیوند‌های مختلفی مانند کلیه، لوزالمعده،کبد و پانکراس انجام می‌شود، از این رو بخش پیوند شیراز در دنیا کاملا شناخته شده است.

وی مهم‌ترین مشکل پیوند اعضا را پیوند از زنده غیرفامیل می‌داند و می‌گوید: باید از ظرفیت‌های اهدای عضو از مرگ مغزی استفاده بیشتری شود زیرا پیوند از افراد زنده غیر فامیل بزرگ‌ترین مشکل پیوند عضو به شمار می‌رود.

به عقیده سامان نیک اقبال دیگر عضو بخش پیوند دانشگاه علوم پزشکی باید طوری تبلیغات شود که برای افراد هر روز، روز اهدای زندگی به یکدیگر باشد.

نیک اقبال می‌افزاید: از آنجایی که تیم پیوند اعضای شیراز در امور علمی پیشرو بوده است باید در این زمینه نیز پیشرو باشد. وی که برای نخستین بار در کشور به صورت همزمان پیوند کبد و کلیه یک کودک 8 ساله را در یک عمل 6 ساعته انجام داده است می‌گوید: در گذشته پیوند عضو افراد 8 تا 10 ساعت به طول می‌انجامید ولی هم اینک توسط تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌توانیم چنین پیوند‌هایی را در کمترین زمان ممکن و با بیشترین دقت و تجربه انجام دهیم.

این جراح، انجام پیوند اعضا را یک اقدام گروهی می‌داند و می‌گوید: انجام چنین پیوند‌های نادری را مدیون یک تیم دلسوز و با تجربه هستیم و باید برای تکرار چنین پیوند‌هایی تمام مراکز درمانی کشور آموزش ببینند تا در کمترین زمان، اعضای بدن یک فرد مرگ مغزی را به صورت ماهرانه‌ای جدا و برای پیوند عضو آماده کنند.

نادرمعینی نائب رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی  ایران نیز می‌گوید: سال گذشته تیم پیوند عضو در بیمارستان نمازی شیراز موفق شده 587 پیوند عضو را انجام دهد.

وی با دعوت از اقشار مختلف مردم برای مشارکت در اهدای عضو می‌افزاید:از ابتدای امسال تاکنون 199 پیوند کلیه، 381 پیوند کبد، 7 پیوند همزمان کلیه و پانکراس در بیمارستان نمازی شیراز به عنوان قطب اصلی پیوند کلیه و کبد در کشور انجام شده است.

عبدالخالق کشاورزی، رئیس بیمارستان سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین (ع) شیراز دستیابی به علم پیوند پوست را ارزشمند می‌داند و می‌گوید: امروزه نیاز به اهدای پوست بیش از گذشته احساس می‌شود، در گذشته انتقال بیماران به اتاق عمل برای پیوند پوست با تاخیر دو یا چند هفته‌ای صورت می‌گرفت اما در سال‌های اخیر به دلیلی پیشرفت تکنولوژی و با افزوده شدن بخش‌های پشتیبان ICU  مدرن انتقال بیمار به اتاق عمل طی چند روز انجام می‌شود.

این جراح متخصص با بیان اینکه ماهیانه 70 عمل پیوند پوست در شیراز انجام می‌شود، می‌گوید: بانک ذخیره پوست شیراز به اهدای پوست از سوی مردم نیاز دارد.

کشاورزی بیان می‌کند: در  یکسال گذشته بیش از50 خانواده نسبت به اهدای پوست  بیمار مرگ مغزی رضایت داده‌اند که این رقم در مقایسه با گذشته پیشرفت مضاعفی داشته که انتظار می‌رود این رقم افزایش یابد.

وی می‌گوید: مرکز آموزشی درمانی سوختگی امیرالمومنین (ع) شیراز از مراکز درمان سوختگی است که ماهانه به‌طور میانگین 130 نفر در این مرکز بستری می‌شوند که میزان سوختگی  حدود 30 نفر از آنها بالای 60‌درصد است که با تلاش تیم جراحی این مرکز از مرگ حتمی نجات پیدا می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار