وزیر نیرو گفت: گر آب درست مصرف شود، به اندازه کافی برای همه آب وجود دارد. درست است که مشکل ما در مدیریت است، ولی این مدیریت آب را باید به درستی تعریف کنیم؛ هر سازمانی که در هر جایی در زمینه تامین و عرضه آب تاثیرگذار است، بخشی از مدیریت اب محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۲۰۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴ 06 November 2017
به گزارش تابناک : رضا اردکانیان امروز، 15 آبان ماه در مراسم افتتاحیه طرح آبرسانی به پایانه مرزی چذابه اظهار کرد: با آرزوی طول عمر با عزت برای رهبر و همه خدمتگزاران ایران، خوشحالم که این توفیق برای من و همکارانم فراهم شد تا در این ایام عزیز در سرزمین پاک و خطه به یادماندنی کشور - استان خوزستان- و در وفای به وعده نمایندگان این استان حضور یابیم. 
وی با ابلاغ سلام گرم ریاست جمهوری و هیئت وزیران به اهالی شریف خوزستان، افزود: عرصه آب و برق به صورت مستقیم با امنیت و آرامش آحاد مردم این سرزمین ارتباط دارد و هر کسی در هر پست و مقامی این مجال و فرصت را فراهم می‌بیند که به هر شکل در این صحنه تأثیرگذار باشد. 
اردکانیان تصریح کرد: استاندار خوزستان به موضوع توسعه اشاره کردند و این‌که توسعه انسانی، مدیریتی و فیزیکی همه در یک مسیر و مدار در طول هم قرار می‌گیرد؛ به نظر من چنین پروژه‌ای در این فاصله زمانی کوتاه و به ثمر رسیدن آن علامت دلگرم کننده‌ای از ظرفیت‌های هنوز نهفته و به بار ننشسته در استان خوزستان است. 
وی عنوان کرد: استان خوزستان نه فقط اینکه ظرفیت‌های خداداد، طبیعی و سرشاری دارد بلکه به واسطه نیروی انسانی گسترده می‌تواند و باید سرآمد، پیشرو و الگوی مناطق دیگر کشور باشد. 
اردکانیان گفت: خوزستان یکی از استان‌های مرزی است و همه مرزهای کشور باید آبادترین نقاط ایران باشند. آنچه که در این پروژه در زمان کوتاه رخ داد حاکی از آن است که می‌توان با کمک نیروهای فعال در این استان، نمایندگان، مجموعه‌های مردم نهاد، ظرفیت بالای مدیریتی و بنیه‌های فکری چالش‌های پیش رو را با کمک هم پشت سر بگذاریم. 
وی افزود: باید کاری کنیم که استان خوزستان کماکان مهاجرپذیر باشد و این اتفاق نخواهد افتاد جز اینکه باور داشته باشیم ظرفیت غلبه بر چالش‌ها و تنگناها را داریم و با همدلی و همفکری بنا را بر رفع نقاط ضعف بگذاریم. 
اردکانیان گفت: با آسیب شناسی از وضعیت موجود باید ریشه مشکلات را شناسایی و از پررنگ کردن آن نهراسیم؛ باید از گذشته مدیریتی خود درس بگیریم و با نگاهی امیدوارانه و رو به جلو با ایجاد نشاط و امید بین مردم برای رونق، اشتغال و آسایش بیشتر فعالیت کنیم. 
وی بیان کرد:با پرهیز از تکرار نقاط ضعف و رسیدگی‌های جدی به قصورها و تقصیرات مشکلات پیش رو را حل کنیم. با همه مجموعه‌های وزارت نیرو در خدمت مردم این استان هستم و برای تولید و ارائه برق مطمئن و پایدار، تأمین آب شرب و جمع آوری فاضلاب، بخش کشاورزی به شکل مقدور و ممکن فعالیت می‌کنیم تا روزهای روشن تری را برای این استان زرخیر فراهم شود. 
اردکانیان گفت: در مورد نوع مصرف ماده حیاتی آب حساس هستیم و یادآوری می‌کنیم که در رابطه با آلوده نکردن منابع آب محدود، افزایش بهره‌وری، بازچرخانی و استفاده سالم از پساب‌ها، کاهش تلفات آب در شبکه‌های مختلف و کشاورزی حساس باشیم. 
وی افزود: در وزارت نیرو اعتقاد نداریم که صرف مسئله انتقال آب یا تأمین منابع جدید آب می‌تواند مشکلات نقاط تشنه و کم آب ما را به شکل پایدار حل کند و متقابلا صرف عدم انتقال آب قادر نخواهد بود که یک شرایط پایدار و مطمئن را در نقاط پرآب تضمین کند. 
اردکانیان گفت: باید به نوع مصرف آب توجه کنیم؛ با ادامه وضع موجود مصرف آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت یا آلوده کردن منابع حیاتی آب که از جمله آن‌ها کارون بزرگ است و ادامه عدم توجه و سرمایه گذاری لازم برای افزایش بهره‌وری آب و جانمایی مناسب برای صنعت، قادر به تضمین حیات نخواهیم بود. 
وی افزود: آب چنانچه درست و صحیح مصرف شود برای مصارف مختلف آحاد این سرزمین به اندازه کافی وجود دارد؛ آنچه مطرح می‌شود مشکل ما مدیریت هست بله درست است ولی باید تعریف آن را هم خوب بیان کنیم. 
اردکانیان تصریح کرد: هر کسی که در تأمین و مصرف آب نقش داشته باشد در مدیریت آب هم دخیل است؛ همه سازمان‌های تأثیرگذار، مصرف کننده و سیاست گذار در کنار اشخاص عادی به عنوان بخشی از چرخه مدیریت آب محسوب می‌شوند؛ با چنین تعریفی از مدیریت آب می‌توان گفت نه تنها کمیت بلکه مدیریت آب مشکل است. 
وی گفت: من با شوق به دعوت رییس جمهور از عمق جان لبیک گفتم و با اتکا به نمایندگان مردم و ظرفیت بالای وزارت نیرو و مجموعه‌های درگیر در صنعت آب و برق در خدمت مردم هستم تا با رسیدگی به مسایل مختلف از جهت تولید، مشکلات برق و تامین آب شرب، جمع آوری و تصفیه فاضلاب و توسعه بخش کشاورزی بتوانیم روزهای روشن تری برای استان زر خیز و مقاوم خوزستان رقم بزنیم. 
اردکانیان افزود: همانگونه که موضوع حق آب شرب را حق حیاتی و طبیعی شهروندان کشور می‌دانیم، درباره مصرف این ماده حیاتی هم حساس هستیم و سعی می‌کنیم یادآوری کنیم که باید در ارتباط با آلوده نکردن منابع آب محدود و بهره‌وری مناسب از این منبع کمیاب، بازچرخانی، استفاده سالم از پساب‌ها و کاهش تلفات آب شرب و کشاورزی در شبکه‌های مختلف حساس باشیم و از توجه و حساسیت مردم نسبت به موضوع مصرف آب در راستای رفع مشکلات استفاده کنیم. 
وی بیان کرد: وزارت نیرو اعتقاد ندارد صرف مساله انتقال آب یا تامین منابع جدید آب می‌تواند مشکلات نقاط تشنه و کم آب را به شکل پایدار حل کند و همچنین صرف عدم انتقال آب شرایط پایدار را در نقاط پر آب تضمین کند. باید نسبت به نحوه مصرف آب در مناطق پر آب و کم آب توجه کنیم. 
اردکانیان گفت: با ادامه وضع موجود در بخش شرب، صنعت و کشاورزی و همچنین آلوده کردن منابع حیاتی آب از جمله کارون و ادامه عدم توجه به افزایش بهره‌وری و سرمایه گذاری مناسب، تلفات آب و جانمایی مناسب قادر نخواهیم بود حیات را در این سرزمین تضمین کنیم. 
وی عنوان کرد: اگر آب درست مصرف شود، به اندازه کافی برای همه آب وجود دارد. درست است که مشکل ما در مدیریت است، ولی این مدیریت آب را باید به درستی تعریف کنیم؛ هر سازمانی که در هر جایی در زمینه تامین و عرضه آب تاثیرگذار است، بخشی از مدیریت آب محسوب می‌شود. 
اردکانیان بیان کرد: همه سازمان‌های تاثیر گذار، سیاست گذار و مصرف کننده و حتی اشخاص عادی مصرف کننده با توجه به نقشی که در نوع مصرف آب دارند، بخشی از چرخه مدیریت آب هستند و با این تعریف، باید تایید کرد که مشکل ما مدیریت آب است نه کمیت. 
وی گفت: اصلی ترین سرمایه ما زمان است و امید است با ظرفیت استان و نقش تاثیرگذار مدیریت عالی استان و حضور نمایندگان استان که نقش مهمی در جهت دادن افکار عمومی دارند در آینده گزارشات خوبی از پیشرفت کار در استان ارایه دهیم. 
اردکانیان افزود: با توجه به اهمیت مصوبه نیمه فروردین سال جاری و تعهد و اهتمام ریاست جمهوری و وزارت نیرو به طور جدی مصمم به اجرای آن هستیم. بنابراین پیشنهاد می‌شود در سطح استان کارگروهی با توجه به ظرفیت علمی پژوهشی در مجموعه‌های دانشگاهی استان ایجاد شود تا در زمان اجرایی شدن کامل این مصوبه پیگیری منظمی نسبت به آن داشته باشیم و نیمه فروردین سال آینده با شکل مناسبی پیشرفت کار و اجرایی شدن این مصوبه را دنبال کنیم.






منبع : ایسنا 
برچسب ها: وزیر نیرو ، مدیریت آب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار