نرخ ۱۳.۶ درصدی بیکاری در استان البرز یعنی روند افزایش تعداد کسانی که در البرز جویای کار می‌شوند از میانگین کشوری بسیار سریع‌تر پیش می‌رود و عمده‌ترین علتی که برای این امر ذکر می‌گردد مهاجرپذیر بودن استان البرز در مقایسه با دیگر استان‌ها می‌باشد.
کد خبر: ۵۲۰۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 06 November 2017
به گزارش تابناک : افرادی که در پی کسب روزی خود برمی‌آیند هرروز بیشتر از دیروز می‌شوند و بنا به گزارش موجود این رقم هر روز در حال افزایش است. اما جایگاه تولیدی، صنعتی و کشاورزی استان البرز در چه موقعیتی می‌باشد که این افراد جویای کار تقریباً ۱۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند؟! بر اساس آمار اعلام‌شده در سال ۹۵ استان البرز علیرغم این‌که نیم درصد از زمین‌های زیر کشت کل کشور را تشکیل می‌دهد تقریباً نزدیک به ۲.۲ درصد از محصولات کشاورزی کشور را تأمین می‌کند و این نشان از جایگاه برتر استان در کشور می‌باشد. خروجی ۷۵ هزار هکتار زمین کشاورزی استان البرز تولید نزدیک به ۲.۴ میلیون تن محصول کشاورزی در استان البرز می‌باشد. به وجود آمدن ۱۳ شهرک صنعتی تأییدی بر ادعای استاندار البرز می‌باشد که این استان را قطب صنعتی و تولیدی کشور می‌داند. همچنین بنا بر آمارهای موجود استان البرز از نظر تعداد پروژه‌های صنعتی حائز رتبه سوم و در جذب سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی رتبه اول را کسب نموده است‌. برآیند این آمار ارزش ۱۵۰۰ میلیاردی کل پروژه‌های صنعتی استان بوده است.
تعداد ۳۵۰۰ واحد تولیدی در استان البرز وجود دارد که بخش عمده‌ای از تولیدات صنعتی کشور را علیرغم کوچک بودن استان البرز به خود اختصاص داده است. علت اینکه چه پدیده‌ای سبب گردیده است که نرخ بیکاری استان البرز در مقایسه با دیگر استان‌ها جایگاه تنزل یافته‌ای را کسب کند نیازمند واکاوی می‌باشد. کرج مرکز استان البرز که عنوان چهارمین کلان‌شهر ایران را به خود اختصاص داده است بعد از تهران بیشترین جذب مهاجر را در کشور دارد. پدیده‌ای که هر روز حلقه مبادی این شهر را تنگ‌تر می‌کند. همین جایگاه سبب شده است که بیشتر افراد شاغل در این استان را نیروهای غیربومی تشکیل دهند.
حضور ۵۸ هزار نفر تبعه خارجی در این شهر کوهپایه نشین منجر به دریافت ۳۵ هزار مجوز اشتغال گردیده است. در شرایطی که جوانان بومی استان البرز در پی کسب کار هر روز چشمانشان به آگهی‌های تبلیغاتی و برنامه‌های کاریابی می‌باشد. امری که سبب گردید مسئولین استان اعلام دارند که نیروهای غیربومی در استان البرز به‌کارگیری نمی‌شوند. لکن ماحصل این تصمیم مدیران استان شاید درمانی برای درد بیکاری البرز باشد ولی قطعاً عدم به‌کارگیری این نیروها سبب مهاجرت آن‌ها به منطقه‌ای دیگر می‌شود و درهرصورت تغییری در آمار کشوری بیکاری ایجاد نخواهد کرد. قطعاً استان البرز با توجه به جایگاه آن در تولیدات کشاورزی و صنعتی که شرح آن در بالا رفت با مدیریت می‌توان پیشتاز در جذب سرمایه باشد. تکیه‌بر اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت جوانان البرز می‌تواند مرهم زخم قشری از جامعه البرز باشد که نزدیک به ۳۲ درصد جمعیت این استان را تشکیل می‌دهند.استان البرز در برهه‌ای از شرایط به سر می‌برد که از نظر تولیدات صنعتی و کشاورزی از جایگاه مقبولی برخوردار است. درمان این معضل اجتماعی که تقریباً به یک غده سرطانی در کشور تبدیل‌شده است در شرایط فعلی نیازمند مدیریت صحیح و یکپارچه است تا بتواند از تمام ظرفیت‌های استان استفاده نماید و روند صعودی نرخ بیکاری در استان البرز را مهار نماید.






منبع : فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار