به باور بسیاری از تحلیلگران مسائل استان ، عمده مشکل در کهگیلویه و بویراحمد به مباحث مدیریتی و البته کمبود اطلاعات کافی در میان مدیران و تصمیم گیران برنامه های کلان است.
کد خبر: ۵۱۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲ 03 November 2017
هفته گذشته همایش آموزشی از طرف صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی برگزار شد که هدف از آن آشنایی با قوانین تجارت و مبارزه با پولشویی عناون شده بود . برای حضور در این سمینار ، اصناف ، برخی دستگاه دولتی ، موسسات مالی و بانکی دعوت شده بودند.
موضوع پولشویی یکی از مباحث مهم در خصوص موضوعات مالی است که در سطح بین المللی به آن با حساسیت پرداخته می شود .
 
 در سمینار پولشویی کهگیلویه و بویراحمد نه دولتی ها بودند و نه بانک ها! + تصاویر
 
پولشویی به زبان ساده
به زبان ساده پولشویی عبارتست از فرآیند تبدیل پول های نامشروع و کثیف حاصل از فعالیت ها و اقدامات غیر قانونی به دارایی های مشروع و قانونی . از جمله اقدامات و فعالیت های غیرقانونی عبارتند از :قاچاق مواد مخدر،قاچاق اسلحه و کالا ، قاچاق انسان ، رشوه ، کلاهبرداری ، تروریسم و …
برای نخستین بار فردی به نام آلکاپون با تشکیل گروهی که بعداً به آلکاپون ها شهرت یافتند. این گروه اقدام به اخاذی و زورگیری از مردم می نمودند. آنان برای پنهان کردن اقدامات و درآمد های خود رختشوخانه ای را تاسیس نمودند و به گونه ای وانمود کردن که درآمد خود را از این طریق بدست می آورند و نه از طریق نامشروع/در واقع اصطلاح پول شویی بعد از این اقدام رواج یافت. 
 پولشویی درقالب اشکال مختلف ازجمله قاچاق ارز و کالا، فساد ، رشوه ، سرقت از عوامل تهدیدکننده سلامت اقتصادی است
نهاد ها و موسسات مالی مستعد عملیات پولشویی عبارتند از : بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی ، صندوق های قرض الحسنه ، صندوق های بازنشستگی ، تعاونی های اعتبار و صرافی ها ، بورس اوراق بهادار ، کارگزاری ها ، صندوق ها و شرکت های بیمه ، بنیادها و موسسات خیریه.
 
 در سمینار پولشویی کهگیلویه و بویراحمد نه دولتی ها بودند و نه بانک ها! + تصاویر

برگزاری سمینار پولشویی در کهگیلویه و بویراحمد
هفته گذشته مشاور مبارزه با پولشویی قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت به کهگیلویه و بویراحمد آمده بود تا به تبیین آخرین قوانین تجارت و مبارزه با پولشویی بپردازد . این همایش شاید برای مردم عام چندان مهم به نظر نرسد اما یکی از ملزومات کاری بسیاری از دستگاه های دولتی یا شبه دولتی ، بانک ها و موسسات مالی و همچنین بخش صوصی فعال در عرصه اقتصاد است.
جمشید گل پور در این همایش تصریح کرد: پولشویی درقالب اشکال مختلف ازجمله قاچاق ارز وکالا، فساد،رشوه، سرقت از عوامل تهدیدکننده سلامت اقتصادی است که آشنایی با قوانین تجاری و اعمال صحیح قانون و پیش بینی اقدام های نظارتی و پیشگیرانه می تواند به کاهش آن کمک کند.
وی افزود: بسیاری از جرائم از جمله مقوله ناصحیح پولشویی در فرایند فعالیت های اقتصادی ناسالم شکل می گیرد.
گل پور تصریح کرد: به مقوله پولشویی در ادبیات و سوژه پردازی رسانه ای کمتر کار شده درحالی که یک معضل بزرگ اقتصادی واجتماعی نیازمند پردازش و اطلاع رسانی است.
وی بیان کرد: رسانه های ملی و کشوری در قالب اطلاع رسانی از زوایای مختلف پرونده های بزرگ اقتصادی نظیر پرونده بابک زنجایی کمتر پرداخته اند درحالی که این جرم فاحش نیاز به توجه بیشتر رسانه ای دارد.
پولشویی و دیرکرد تسهیلات بانکی
 گل پور در خصوص سوال یکی از مخاطبین حاضر در جلسه مبنی بر اینکه  آیا دیرکرد های وام های بانکی شامل موضوع پولشویی می باشد افزود : بستگی به نظر مراجع و حاکمان دولت دارد و به طور کل هرگونه تخلفی که جنبه قانونی دارد می تواند منشا پولشویی باشد.
وی بیان کرد: در جلسه ”اف آی تی اف"  اروپایی ها فقط درآمد ناشی از تجارت مواد مخدر را پولشویی می دانند در صورتی که در ایران اینگونه نیست و ما را به عنوان عضو اصلی در اف آی تی اف نمی دانند و به صورتی در تعلیق هستیم.
 
 در سمینار پولشویی کهگیلویه و بویراحمد نه دولتی ها بودند و نه بانک ها! + تصاویر

وی در ادامه به متفاوت بودن منشا پولشویی در ایران و جوامع بین الملل اشاره کرد و افزود: قاچاق مواد مخدر و مشروبات الکلی، قاچاق کالا و ارز ، قاچاق سوخت ، قاچاق اسلحه و سوخت، کلاهبرداری، رشوه، فساد، جعل و تقلب ، سرقت ، آدم ربایی و گروگانگیری و اختلاس  در ایران به عنوان منشا پولشویی شناخته می شوند.
هدف از برگزاری دوره
 معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این همایش با بیان اینکه استان ما میزبان برگزاری همایش مبارزه با پولشویی با حضور مشاور عالی وزیر صنعت است، عنوان کرد: این همایش با هدف آشنایی اصناف بازاریان در خصوص پولشویی و مراحل جلوگیری از این جریان برگزار شده است.
سالارحسین پور افزود: مدعوین این همایش کارکنان دستگاه های دولتی اصناف بازاریان و صاحبان صنایع و کارگاه های تولیدی در استان هستند.
معاون بازرگانی استان با بیان تعریفی از پولشویی افزود: هرشکل عمل غیر قانونی که درامد حاصل از آن به صورت قانونی در سطح جامعه رواج پیدا کند  را پولشویی می گویند.
وی در پایان افزود امید است با برگزاری این همایش، عوامل تاثیر گزار در پولشویی و عوارض‌پولشویی در جامعه و راههای جلوگیری مشخص شده و مدعوین و اصناف و بازاریان با این معضل آشنا شوند.
نه خبری از دولتی ها بود نه خبری از بانک ها
با برده شدن نام بابک زنجانی در صحبت های مشاور مبارزه با پولشویی قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، شاید خیال کنید که در کهگیلویه و بویراحمد ، چنین مواردی وجود ندارد اما باید بدانیم که بر اساس برخی آمار جسته گریخته ای که گاها اعلام می شود ، در استان ما هم از اینگونه پرونده ها البته با مبالغ بسیار کمتر ، احتمالا وجود دارد ولی نکته اساسی اینجاست که چرا ، بانک ها و موسسات مالی و همچنین دولتی های کهگیلویه و بویراحمد ، در این همایش حاضر نشدند؟ این در حالی است که وقتی از طرف خبرنگار تابناک از مسئولین برگزاری همایش سئوال پرسیده شد ، اعلام کردند که هم برای دستگاههای دولتی مرتبط با موضوع و هم بانک ها دعوت نامه رسمی فرستادیم اما متاسفانه استقبال آن ها بسیار ضعیف بود!
 
 در سمینار پولشویی کهگیلویه و بویراحمد نه دولتی ها بودند و نه بانک ها! + تصاویر
 
به باور بسیاری از تحلیلگران مسائل استان ، عمده مشکل در کهگیلویه و بویراحمد به مباحث مدیریتی و البته کمبود اطلاعات کافی در میان مدیران و تصمیم گیران برنامه های کلان است. و این عدم حضور به این همایش محدود نمی شود! در بسیاری از موارد مشاهده شده است که اینگونه برنامه های آموزشی و توجیهی با بی رغبتی کامل دستگاه های دولتی مواجه می شود البته بانک ها که کلا در سیستم برنامه ریزی استان گاها آن هم بنابه منافع و دستورالعمل های اختصاصی عمل می کنند.
بنابر این گزارش ، حدود ۵۰ نفر در دوره آشنایی با قوانین تجاری و مبارزه با پولشویی که از سوی صنعت و معدن و تجارت در سالن اجلاس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی بزگرار شد ، شرکت کردند.
 تصاویر تکمیلی
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار