به گزارش تابناک سمنان، سمنان دیار ادب و فرهنگ در چند سال گذشته با مهربانی و با آغوشی باز پناهی امن برای اتباع خارجی بوده و امکانات آموزشی رایگان و شرایط ادامه تحصیل را برای بیش از هفت هزار و 800 دانش آموز از خانواده های افغانستانی فراهم کرده است.
کد خبر: ۵۱۶۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶ 30 October 2017

به گزارش تابناک سمنان، این میزبانی و مهمان نوازی به قدری به شایستگی انجام شده که اتباع خارجی طعم تلخ آوارگی را به فراموشی سپرده و با بنا نهادن زندگی جدید در سرزمینی دورتر از سرزمین مادری، در انتظار فردایی روشن برای خود، خانوادهایشان هستند.


در این میان فرزندان اتباع خارجی نیز با توجه به برنامه عدالت آموزشی که رویکرد همیشگی دولت جمهوری اسلامی و وزارت آموزش و پرورش بوده و نیز برنامه توسعه امکانات آموزشی برای همه مناطق دور و نزدیک، همانند شهروندان ایرانی، از خدمات آموزشی و تحصیلی برخوردار بوده اند که این بهره مندی و افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی، با فرمان رهبر معظم انقلاب وارد مرحله ای دیگر شد و فصلی دیگر از این عدالت به روی آنان گشوده شد.


اگرچه فرزندان اتباع خارجی مجاز در طول اقامت در ایران از نعمت سواد و تعلیم و تربیت بهره مند می شدند، اما با دستور رهبر انقلاب و تاکید بر اینکه هیچ دانش آموز خارجی نباید از تحصیل بازبماند، آن بخش از فرزندان اتباع خارجی که به دلیل نداشتن مدارک هویتی تاکنون موفق به ثبت نام در مدارس نشده بودند، این بار توانستند به رایگان از نعمت سواد و تحصیل بهره مند شوند.


بهره مندی مهاجران از خدمات و تسهیل زندگی برای آنان در ایران و البته سمنان موجب همدلی ایرانیان با مهاجران اتباع خارجی، در عرصه های بین المللی شده است و بسیاری از مهمانان خارجی و بازرسان نهادهای فرهنگی و آموزشی بین المللی که به این خطه سفر کرده اند از این همه توجه انگشت به دهان مانده و زبان به اعتراف گشوده اند.


بر اساس برآوردها جمعیت اتباع خارجی غیرمجاز ساکن استان سمنان حدود پنج هزار نفر است، از مجموع 40 هزار نفر اتباع خارجی که در این استان سکونت دارند 35 هزار نفر دارای کارت آمایش و مدارک اقامت قانونی هستند.


براساس گزارش سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته ‌است، یک میلیون و 583 هزار و 979 نفر را که 1٫98 درصد جمعیت کل ایران می‌شود اتباع افغان تشکیل می‌دهند و اکنون با ساز و کارهای صورت گرفته توسط حاکمیت و دولت فرزندان این اتباع امکان تحصیل برابر با دانش آموزان ایرانی را دارند.


در سال 1394 علاوه بر امکان تحصیل این دسته از دانش آموزان، تصویب شد که ثبت نام تمام کودکان مهاجر در مدارس و تحصیل آنان نیز رایگان باشد چرا که وجود اتباع بیگانه و مهاجران با سواد بدون شک بهتر از سواد نداشتن آنها است.


به گفته سیدعلی حسینی سرپرست معاونت امور بین الملل مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، اکنون حدود 400 هزار دانش آموز از اتباع خارجی و افغان در 25 هزار و 490 مدرسه ایران مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد در سال تحصیلی 96- 97 بیش از هفت هزار و 800 تن از دانش آموزان اتباع خارجی در370 مدرسه این استان حضور دارند.
سمنان به عنوان یکی از استان های مهاجرپذیر همواره پذیرای اتباع دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه بوده که بیشتر این افراد در مناطق حاشیه شهرها سکونت دارند.
دانش آموزان افغان همواره در سمنان امکان تحصیل با ارائه مدارک لازم داشته و دارند و امسال نیز با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب حتی اتباع خارجی که به صورت غیرمجاز در این استان اقامت دارند از نعمت تحصیل و آموزش برخوردار شده اند.

**نشستن در کلاس درس، بزرگترین آرزوی یک کودک افغان
سعید خامسی یک کودک 12 ساله افغان که در مدرسه ابن سینا سمنان مشغول به تحصیل است گفت: بسیار خوشحالم که سر کلاس درس نشسته ام این بزرگترین آرزوی من بود.
وی اظهارداشت: همیشه وقتی کودکان را با کیف و کتاب مدرسه می دیدم آرزو می کردم من هم مثل همه کودکان به مدرسه بروم که امسال به آرزوی خود رسیدم.

**در مدارس سمنان دانش آموزان افغان با دانش آموزان ایرانی احساس تفاوت نمی‌کنند
جلال مالکی دیگر دانش آموز افغانستانی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با این که 13 سال سن دارم امکان تحصیل در کشور خود را نداشتم اما امروز با حمایت مسوولان ایران به صورت رایگان در مدرسه ابن سینا سمنان ادامه تحصیل می دهم.


وی افزود: آرزو دارم پزشک بشوم تا بتوانم به مردم ستم دیده کشورم خدمت کنم زیرا مردم ما در شرایط بسیار بد بهداشتی بسر می برند.


وی تاکید کرد: در مدارس سمنان ،دانش آموزان افغان هیچ احساس متفاوت بودن نسبت به سایر دانش آموزان این شهر ندارند و معلم و مسوولان مدرسه رفتار یکسانی با دانش آموزان افغان و بقیه دارند.

**خطر آسیب های اجتماعی برای دانش آموزان افغان به دلیل مشکلات مالی و فقر
محمدصمیم مرادی مدیر مدرسه پسرانه ابن سینا سمنان گفت: اکنون بسیاری از دانش آموزان افغان به علت مشکلات ناشی از مهاجرت و فقر مالی برای تامین معاش خود و خانواده به کار روزانه روی آورده اند به گونه ای که بسیاری از آنها پس از طی چند پایه تحصیلی ترک تحصیل کرده اند و همین مساله بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر را برای آنها و جامعه به دنبال داشته است.


وی با بیان این که در این مدرسه 50 دانش آموز تبعه افغان مشغول به تحصیل هستند افزود: با توجه به سن حساس نونهالی و نوجوانی ، دانش آموزان افغان دارای مشکلات و آسیب های اجتماعی ،می توانند بخشی از این مشکلات و آسیب ها را در محیط مدرسه و کلاس به دانش آموزان ایرانی منتقل کنند که در این خصوص باید آموزش و پرورش و سایر دستگاه های مسئول تدابیر لازم را بیندیشند.


مرادی ادامه داد: آسیب های فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان افغان برخی اوقات به دانش آموزان ایرانی سرایت می کند.

**سمنان رتبه پنجم کشور ازنظر تعداد دانش آموزان اتباع خارجی را دارد
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان این که خدمات دهی به دانش آموزان اتباع خارجی در این استان سابقه ای طولانی دارد، گفت: تا کنون در راستای انجام خدمات انسان دوستانه و حمایتی، حمایت های آموزشی نیز به‌خوبی از فرزندان اتباع خارجی انجام شده است.


محمدرضا جهان افزود: اکنون حدود هفت هزار و 800 دانش آموز از اتباع خارجی در مدارس این استان به صورت قطعی تحصیل می کنند و از خدمات آموزشی سمنان بهره مند می شوند.


وی با بیان این که این استان رتبه پنجم کشور از نظر تعداد دانش آموزان خارجی را دارد ادامه داد: سرانه تحصیل سالانه هر دانش آموز بدون در نظر گرفتن فضای آموزشی حدود 18 میلیون ریال است که امسال امکان تحصیل اتباع خارجی به صورت رایگان فراهم شده است.


وی ادامه داد: مناطق سمنان و گرمسار به ترتیب بیشترین شمار دانش آموزان اتباع خارجی را دارند.

**شهرستان سمنان میزبان بیشترین شمار اتباع خارجی
مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان گفت: سمنان میزبان بیشترین شمار دانش آموزان اتباع خارجی در استان است و برای سال تحصیلی جدید حدود چهار هزار دانش آموز از اتباع خارجی از جمله دانش آموزان فاقد مدارک هویتی، در این شهرستان ثبت نام شده اند.


سعید رضایی افزود: در پی فرمان سال گذشته رهبر معظم انقلاب ثبت نام از دانش آموزان اتباع خارجی به صورت رایگان انجام می شود و علاوه بر آن دانش آموزان اتباع خارجی فاقد شناسنامه و مدارک هویتی نیز ثبت نام می شوند.
وی گفت: امسال در این راستا 350 دانش آموز فاقد مدارک هویتی در کلاس های درس شهرستان سمنان سازماندهی شده اند.


رضایی افزود: تامین نیروی انسانی، تجهیزات و کلاس درس برای این تعداد دانش آموز بسیار دشوار بود که با کمک و همدلی مسئولان و کمک های خیرین و اولیای دانش آموزان انجام شد.

** امکانات فرهنگی و اجتماعی استان سمنان در اختیار مهاجران قانونی اتباع خارجی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: در سال تحصیلی 96- 97 بیش از هفت هزار و 800 تن از دانش آموزان اتباع خارجی در 370 مدرسه این استان تحصیل می کنند.


محمود قنبری افزود : بیش از 97 درصد از اتباع خارجی حاضر در شهرستان های مختلف، از کشور افغانستان به استان سمنان مهاجرت کردند که بیشتر آنان در مناطق پایین شهر به حرفه کارگری مشغول هستند.


وی اظهارداشت : فقط در شهرستان سمنان بیش از 17 هزار نفر با تابعیت افغانی- ایرانی زندگی می کنند که با آماده سازی سامانه های آموزشی، فرزندان این افراد همگام با سایر دانش آموزان در مدارس دولتی و خصوصی تحصیل می کنند.


وی مهاجرت های غیرقانونی و ترویج بزهکاری های اجتماعی را از جمله پیامدهای منفی حضور این افراد برشمرد و تاکید کرد : باید با گستره قوانین جانبی از مهاجرت های غیرقانونی اتباع مختلف کشورهای منطقه به خاک ایران جلوگیری کرد.


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان خاطرنشان کرد : استانداری به هیچ عنوان با مهاجرت های قانونی اتباع کشور های مختلف مشکلی ندارد و حتی با هدف توسعه فرهنگی و اجتماعی این اتباع ، امکانات آموزشی در اختیار آنان قرار می دهد که بسیار اهمیت دارد.


قنبری یادآور شد : براساس آمار بیش از چهار هزار نفر از اتباع خارجی به صورت غیرقانونی در استان زندگی می کنند که لازم است مسوولان امر برای رفع این معضل اقدام کنند.

**370 مدرسه برای تحصیل اتباع خارجی در استان سمنان تجهیز شد
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری سمنان گفت: 370 مدرسه برای تحصیل حدود هشت هزار دانش آموز اتباع خارجی در سال تحصیلی جدید در این استان تجهیز شده است.


سید امیر علوی افزود : بیش از 200 معلم و نیروی آموزشی برای تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی در استان سمنان فعالیت می کنند که به هیچ عنوان تبعیضی در شرایط تحصیلی این افراد با دانش آموزان ایرانی وجود ندارد.


به گزارش سمنان لاین مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری سمنان اضافه کرد : جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان کشوری مهمان نواز خود را حامی مظلومان جهان می داند و ارایه خدمات آموزشی و فرهنگی به اتباع خارجی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار