درختانی که به بهانه خطرناک بودن قطع شدند!
گاهی اوقات در صفحات اینستاگرام تصاویر و مطالبی دیده می شود خاطره انگیز و زیبا که از آن جمله است تونل سبز خیابان ملک آباد مشهد که یادآوریش خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۴۹۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸ 19 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، هنوز هم یادمان نرفته نوستالوژی تونل سبز و باطراوت مسیر وکیل آباد مشهد را در بولوار ملک آباد که در گذشته به «تونل سبز مشهد» معروف بود و متاسفانه آن تونل سبز که در گذشته براي اغلب شهروندان خاطره انگيز بود از بين رفت و اینک پس از چند سال مسئولان صرفا وعده احياي اين تونل سبز را می دهند.
هنوز بسیاری به یاد دارند تونل سبز بلوار ملک آباد را که صدای چلچله ها و گنجشک‌کان در لابلای پیران تنومند از وسعت دل خیران و بخشندگی زمین و حیات جاری در نهرگناباد آرامش را به جان هر رهگذر می بخشید.
درختان تنومند سر به فلک کشیده شاخ و شانه درهم تنیده نشان آن آبادانی و آب بود آنگونه که تا سال 80 هم همچنان آب نهر گناباد در رگ های خشکیده شهر جاری بود و حیات می بخشید.

قطع این درختها برای راه اندازی مسیر قطار شهری و برخی دلایل نه چندان منطقی مانند وجود گونه گیاهی «اشن» و به بهانه افتادن چند درخت روی ماشینها و خطرناک بودن درختان سالخورده در زمان شهردار وقت در مشهد قطع شد.
قطع این درختان سبز در نظر هوشیار هنوز هم ضایعه ای تلخ است در مشهد هرچند که از منظر شهری و شهرسازی شاید نماد شجاعت و جسارت یک مدیر تلقی شود و امری ناگزیر برای شهری که روز به روز کوچکتر می شود برای انبوهی از مردمان و خودروهای دودزا !
این درختان سبز خاطره شدند یا بهتر اینکه بگوییم فدا شدند تا مدرنیته با همه ابعاد زندگی شهرنشینی سایه اش بر سرمان سنگین تر شود و سنت با همه طراوت و پویائیش از شهر خورشید رخت بربندد و نفسمان در نبود درختانی که پاکی هوا را رقم می زدند هر روز تنگ تر می شود.
شایان ذکر است در دهه 70 و اوایل دهه 80 یکی از تشکل های فضای سبز شهر طی انتقادی از عملکرد مسوولان شهری اعلام کرد ظرف دو سال (80 و 81 ) به خاطر اجرای پروژه قطار شهری مشهد سه هزار و 750 اصله درخت قطع شده علاوه بر آن 600 اصله دیگر در مسیر قطار شهری مشهد به دلیل گرد و غبار حاصل از آن و مشکل عمل فتو سنتز خشک شده و حدود پنج هزار اصله هم در حال خشک شدن است.

خاطره ؛ تونل سبز ملک آباد مشهد! که فدای مدرنیته شد
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
بليو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
پروژه ويرانگري كه 12سال طول كشيد تا تمام شود.خيلي چيزها را ازمردم مشهد گرفت تابه آنها
............................ مترررررررررررررررررررو بدهد ؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
یوسف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
سال ۶۶ دانشجوی دانشگاه فردوسی بودم بسیار حال می کردم با این بلوار مخصوصا پاییز ها که برگ ریزان بود. بغداز سالها اومدم مشهد با دیدن بلوار لخت از درخت گریه ام گرفت واقعا خدا لعنتشون کنه با این مدیریت افتضاح
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار