عدم حضور زنان در ورزشگاه سال های زیادی است که محل چالش است؛ این چالش از زمانی جدی تر شد که معاون سابق امور زنان ریاست جمهوری طرحی را به مجلس گذشته ارائه داد که از سوی مجلسیان رد شد و امروز شاهد منع حضور زنان محجبه شورای شهر مشهد هستیم.
کد خبر: ۴۹۵۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰ 17 September 2017
به گزارش تابناک : عدم حضور  زنان در ورزشگاه سال های زیادی است که محل چالش است؛ این چالش از زمانی جدی تر شد که معاون سابق امور زنان ریاست جمهوری طرحی را به مجلس گذشته ارائه داد که از سوی مجلسیان رد شد. ملاوردی در پی آن خواستار شد نظرسنجی در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها برگزار شود. او معتقد بود که حضور زنان در ورزشگاه مطالبات اصلی و فراموش شده زنان و خانواده ایرانی است که  به آینده‌ای نامعلوم موکول شده است.

از این رو طی روزهای گذشته نیز حضور زنان ایرانی در ورزشگاه محل چالش بود؛ زمانی که زنان سوری با حجاب نا مناسب توانستند در ورزشگاه حضور پیدا کنند اما زنان ایرانی از این حق منع شدند.

زنان ایرانی در حالی نمی توانند در ورزشگاه ها حاضر شوند که در هنگام برگزاری مسابقه های بین المللی در ایران، زنان دیگر کشورها اجازه ی ورود به ورزشگاه ها را دارند. طبق قانون های جهانی نیز جلوگیری از ورود خانم ها به ورزشگاه ها ممنوع است.

در این راستا ملاوردی که اکنون دستیار ویژه رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی است  در واکنش به عدم حضور زنان در ورزشگاه، با استناد به ماده ای از منشور حقوق شهروندی، این مساله را حق زنان دانست.

شهیندخت مولاوردی در صفحه توییتر خود به ماده 89 منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و نوشت: حق همه شهروندان، به ویژه زنان است که به امکانات ورزشی و آموزشی و تفریحات سالم دسترسی داشته باشند و بتوانند با حفظ فرهنگ اسلامی-ایرانی عرصه‌های ورزشی ملی و بین‌المللی حضور یابند.
 
به ماده 89 منشور حقوق شهروندی از جمله موادی است که با عنوان «حق رفاه و تامین اجتماعی» در منشور حقوق شهروندی آمده است.
 
منشور حقوق شهروندی شامل 22 حق و 120 ماده است که این منشور در آذر ماه 95 توسط رئیس جمهوری در همایش قانون اساسی و حقوق ملت رونمایی شد. 

همه این موارد که به پایان رسید روز گذشته مراسم افتتاحیه ورزشگاه امام رضا (ع) در مشهد بود که در این راستا همه اعضای شورای شهر مشهد در این مراسم دعوت شدند اما دو زن شورا از این حق منع شدند که با گلایه عضو شورای شهر و تحریم پنج تن از مردان شورای مشهد مواجه شد.

شهناز رمارم در خصوص عدم دعوت از وی و بتول گندمی، دو عضو زن شورای شهر مشهد برای دیدار افتتاحیه ورزشگاه امام رضا (ع) اظهار کرد: نمی‌دانم با چه دلیل و توجیهی آقایان اقدام به چنین رفتاری کرده‌اند. درحالیکه هیچ منعی برای حضور بانوان در قسمت جایگاه ویژه وجود نداشت اما تنها 13 کارت دعوت برای اعضای شورای 15 نفره شهر مشهد ارسال شد.

وی افزود: مشکل اصلی ما همین تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و فراقانونی است. در گذشته مگر زنان مختلف دارای سمت مثل طیبه سیاوشی، در ورزشگاه حضور نیافته‌اند؟ این رفتار آقایان مصداق بارز بی‌توجهی به رای 250 هزار شهروند مشهدی است. سوال من این است که با حضور دو عضو زن شورای شهر در قسمت VIP ورزشگاه امام رضا (ع) چه ناهنجاری به وجود می‌آید؟

منتخب مردم مشهد در شورای شهر خاطرنشان کرد: هنوز نتوانسته‌ام چنین رفتاری را درک کنم. چرا نباید نفر دوم و سوم انتخابات شورای شهر مشهد به ورزشگاه بیایند؟ این موضوع باز هم تاکید می‌کنم که بی‌توجهی به خواست مردم است. این موضوع، توهین به جامعه بانوان، فرهیختگان و تمامی مردم مشهد است.

رمارم تاکید کرد: کسانیکه با نگاهی جنسیتی به تمامی مسائل می‌نگرند، بد نیست بدانند که امام رضا (ع) همواره در تمامی مراحل زندگی زنان را به حضور در مسائل مختلف اجتماعی دعوت می‌کرده‌است. 




منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار