مروری بر روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ شهریور
اظهارات رئیس جمهور در دیدار با رئیس مجلس بلژیک مبنی لزوم صدور پیام قاطع اروپاییان درباره برجام به آمریکا، احتمال دیدار ظریف و تیلرسون، مخالفت‌ها با همه پرسی کردستان عراق و اصرار بارزانی به برگزاری این همه پرسی، خبرهای جدید درباره وضعیت پرونده احمدی نژاد، خطر جنگ آب در خاورمیانه و دلایل ناکامی استقلال در روزنامه‌های امروز موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی شده است.
کد خبر: ۴۹۵۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵ 17 September 2017
اظهارات رئیس جمهور در دیدار با رئیس مجلس بلژیک مبنی لزوم صدور پیام قاطع اروپاییان درباره برجام به آمریکا، احتمال دیدار ظریف و تیلرسون، مخالفت‌ها با همه پرسی کردستان عراق و اصرار بارزانی به برگزاری این همه پرسی، خبرهای جدید درباره وضعیت پرونده احمدی نژاد، خطر جنگ آب در خاورمیانه و دلایل ناکامی استقلال در روزنامه‌های امروز موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی شده است.

به گزارش تابناک، روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۶ شهریور ماه در حالی منتشر شد که دیدار روز گذشته رئیس جمهور روحانی با رئیس مجلس نمایندگان بلژیک و اظهارات روحانی درباره لزوم صدور پیام قاطع اروپا به آمریکا درباره برجام در صدر عناوین امروز آن‌ها قرار گرفت. روزنامه ایران دیدار رئیس مجلس بلژیک با علی لاریجانی و اظهار نظر او درباره اهمیت برجام برای اروپا را نیز از نظر دور نداشته و تصویر اول صفحه نخست امروزش را به آن اختصاص داد. روزنامه‌های جمهوری اسلامی، اظلاعات، جهان صنعت و خراسان آن بخش از سخنان روحانی را تیتر کردند که در آن از لزوم صدور پیام قاطع اروپا به آمریکا درباره برجام سخن گفته بود. 
اما روزنامه جوان که از منتقدان برجام و سیاست‌های دولت روحانی به شمار می‌رود عنوان «درد دل‌های برجامی با اروپایی گمنام» را برای خبر دیدار رئیس مجلس بلژیک و رئیس جمهور ایران برگزید. کیهان در صفحه اول خود هیچ خبری درباره دیدار روز گذشته رئیس مجلس بلژیک با رئیس جمهور و رئیس مجلس کشورمان منتشر نکرد و گزارشی با عنوان «نقض برجام به هواپیما رسید» را تیتر یک خود کرد.

روزنامه همدلی از معدود روزنامه هایی است که خبر سفر رئیس جمهور به آمریکا و حضور در مقر سازمان ملل را برجسته کرده و با طرح سوال «روحانی امسال در سازمان ملل چه می‌کند؟ دنیا مارا چطور ببیند خوب است؟» گزارشی در این باره تهیه کرده است.
همه پرسی استقلال کردستان عراق که در هفته گذشته از خطوط خبری پررنگ روزنامه‌های ایران بوده است امروز نیز موضوع گزارش‌ها و سرمقاله‌های چندین روزنامه قرار گرفت. روزنامه جهموری اسلامی در در مقاله خود با عنوان «فراتر از توطئه» از پیغام محرمانه آمریکا، انگلیس و فرانسه به مقامات این اقلیم خبر داد و نوشت: این سه کشور به بارزانی پیام داده اند، رگزاری همه پرسی استقلال در تاریخ سوم مهر ماه در مقطع کنونی به مصلحت نیست، ولی اگر برگزاری همه پرسی به مدت دو سال به تعویق بیفتد، آن‌ها در سازمان ملل زمینه به رسمیت شناخته شدن جدائی اقلیم کردستان را فراهم خواهند کرد. روزنامه بهار هم تصویر و تیتر اول خودر ا. به این موضوع اختصاص داده و تیتر «همه علیه همه پرسی» را انتخاب کرده است. همدلی در گزارشی با عنوان انکار از همه اصرار از بارزانی واکنش‌های داخلی و خارجی درباره این همه پرسی را تحلیل و بررسی کرده است.

در ادامه برخی از گزارش ها، یادداشت‌ها و خبرهای مهم روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

علت طولانی شدن رسیدگی به پرونده احمدی‌نژاد 
 اعتماد در گزارشی که در شماره امروز خود چاپ کرده است در ادامه سلسله گزارش‌های خود درباره پرونده رئیس جمهور سابق نوشت: درست در ایامی که محمود احمدی‌نژاد در شش‌و‌بش تبرئه از هفت حکم قطعی دیوان محاسبات علیه خود یا مشغول زیر سوال بردن صلاحیت دادگاه حمیدرضا بقایی که همین روز‌ها قرار است برگزار شود؛ است، خاطره‌گویی قاضی سابق پرونده احمدی‌نژاد در دادگاه بار دیگر پای این پرونده قدیمی را به رسانه‌ها باز کرد.
عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز یکشنبه‌ ۲۶ شهريور :
 روز گذشته سیامک مدیرخراسانی، قاضی سابق پرونده احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با تسنیم با تشریح جزییاتی ناگفته از پرونده احمدی‌نژاد گفته است: عقیده داشتم و دارم، با تخلفات افراد تا وقتی در رأس قدرت هستند باید برخورد شود. مدیرخراسانی که آذرماه سال ٩٢ احمدی‌نژاد را به دادگاه احضار کرده بود، گفته است: «واقعا بااعتقاد به اینکه باید به تخلفات افراد مسوول در زمان مسوولیت‌شان رسیدگی شود، آقای احمدی‌نژاد را احضار کردم. خودم هم می‌دانستم تبعات دارد و حتما یک جنجالی به پا می‌شود.» رییس سابق شعبه ٧٦ دادگاه کیفری استان تهران (شعبه ٦ فعلی) در این گفت‌وگو اضافه کرده که «هیچ تخلفی از ناحیه دادگاه در این پرونده نبود و تمام اقدامات ما قانونی بود. اظهارات شکات و دلایل را گرفته بودیم و بعد از اینکه همه این کار‌ها را کردیم و دیوان عالی کشور اعلام کرد این جرایم عادی رییس‌جمهور و در صلاحیت شعبه ٧٦ است، وارد رسیدگی شدیم.» مدیرخراسانی همچنین درباره شکایت‌های مطروحه در این پرونده و اینکه گفته می‌شود برخی شکایت‌ها اصلا ارتباطی به رییس‌جمهور نداشت؛ گفته است: «همه این‌ها را رد کردیم و برائت دادیم و اصلا به ایشان ربطی نداشت. شکایت‌هایی که ماند، شکایت‌های اساسی و با مدرک بود. او موارد شکایتی مانند آسیب دیدن یک فرد حین سفر استانی احمدی‌نژاد یا ادعای مالکیت یک نفر بر طرح کد رهگیری یا شکایت یک کاشانی از احمدی‌نژاد به دلیل توهین او به کاشانی‌ها را جزو شکایاتی دانست که همه رد شده‌اند. اما گفته است: شکایت‌هایی که باقی ماندند اساس داشت. مثل شکایت مجلس شورای اسلامی.» به گفته او: در این شکایت مجلس معتقد است احمدی‌نژاد در بحث بودجه، تشکیل وزارت ورزش و جوانان و پول مترو که مجلس یک میلیارد دلار برای تهران و یک میلیارد دلار برای شهرستان‌ها مصوب کرده بود در چارچوب قانون حرکت نکرده است.» و بنابراین شکایت کمیسیون اصل ٩٠ از احمدی‌نژاد به قوت خود باقی مانده است.».

اما پرونده شکایت مجلس از احمدی‌نژاد چه مراحلی طی کرده و به کجا رسیده است؟ بعد از آذرماه سال ٩٢ که احمدی‌نژاد بر خلاف قانون در دادگاه حاضر نشد، محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به خبرنگاران در این باره گفت: در مورد پرونده آقای احمدی‌نژاد خودشان در دادگاه حاضر نشدند و وکیل او هم به دادگاه مراجعه نکرده است؛ لذا قاضی نمی‌داند عذرش موجه است یا خیر؛ بنابراین وی را دوباره در تاریخ ١٦ دی‌ماه به دادگاه احضار کرده است. محسنی‌اژه‌ای ١٦ دی ماه ٩٢ هم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود اعلام قبلی شما مبنی بر رسیدگی به پرونده احمدی‌نژاد در این روز وی مجددا در دادگاه حاضر نشده است، گفت که وقت اعلام شده، وقت نظارتی بوده است. گاهی پرونده معد رسیدگی است یعنی همه مسائل برای رسیدگی آماده است. در این مورد وقت را تعیین می‌کنند و به فردی که باید در دادگاه حاضر شود، می‌گویند شما در فلان روز به دادگاه بیایید؛ اما در وقت نظارتی، پرونده آماده رسیدگی نیست. مثلا استعلامی شده یا کسی را به عنوان مطلع دعوت کرده‌اند.
اما از آن تاریخ به بعد همچنان در پرونده احمدی‌نژاد اتفاق تازه‌ای رخ نداد تا اینکه در دوم شهریورماه ٩٣ محسن افتخاری، سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران اعلام کرد که پرونده محمود احمدی‌نژاد در وقت احتیاطی قرار دارد. پس از آن ٢٤ فروردین‌ماه ٩٥ هم یک بار دیگر محسن افتخاری درباره وضعیت پرونده محمود احمدی‌نژاد به ایسنا گفت: پرونده وی در حال حاضر در مرحله استعلام از مراجع مختلف قرار دارد. دلیل طولانی شدن روند رسیدگی به این پرونده پاسخ‌هایی بود که ما از مراجع مختلف تقاضا کرده‌ایم. محتویات پرونده ایشان باعث طولانی شدن روند رسیدگی شده است و این طولانی شدن ارتباطی به سمت ایشان ندارد.

 ٢ روایت از رد صلاحیت سید حسن
شرق در گزارشی که عنوان آن را تیتر اول صفحه نخست امروز خود کرده است نوشت:آیت‌الله محمد مؤمن، از فقهای شورای نگهبان و از جمله کسانی که امتحان اجتهاد را برای انتخابات خبرگان برگزار می‌کردند، روز گذشته گفته است هیچ مرجعی در ایام انتخابات صلاحیت سیدحسن خمینی را تأیید نکرده است. اما سیدسراج‌الدین موسوی در پاسخی که به آیت‌الله مؤمن ارائه داده، نام تمام مراجعی را که صلاحیت سیدحسن خمینی را تأیید کرده‌اند، آورده و نحوه بررسی صلاحیت سیدحسن خمینی را در شورای نگهبان روایت کرده است. او در بخشی از این پاسخ متذکر شده است: «بهتر از هرکس مى‌دانید چه کسى در شوراى نگهبان مانع بررسی این صلاحیت شد و حتى نگذاشت در شب آخر درباره ایشان رأى‌گیرى صورت پذیرد». آیت‌الله مؤمن روز گذشته به فارس گفت: «در دوره‌های اخیر انتخابات خبرگان هیچ مرجعی برای کاندیدا‌ها تأییدیه اجتهاد نداده است. اصلا هیچ مرجعی برای آسید‌حسن خمینی تأییدیه نداده است». او همچنین در پاسخ به سؤال «اینکه گفتند فلان تعداد مرجع تأییدیه اجتهاد برای سیدحسن خمینی داده‌اند درست نیست؟» هم گفته است: «این حرف‌ها چیست؟ ما به خدا مسلمانیم و با کسی دعوا نداریم و اگر آدم فاضلی را بشناسیم آن را تأیید می‌کنیم».
عناوین اخبار روزنامه شرق در روز یکشنبه‌ ۲۶ شهريور :
بعد از این مصاحبه بود که حجت‌الاسلام سید‌سراج‌الدین موسوی در پاسخ به آیت‌الله مؤمن از آنچه در جریان بررسی صلاحیت سیدحسن خمینی در شورای نگهبان گذشته پرده برداشت. در این پاسخ که در اختیار سایت جماران قرار گرفته است، موسوی خطاب به مؤمن نوشته است: «آقاى مؤمن مى‌گویند کسى از مراجع صلاحیت یادگار امام را تأیید نکرده بود. جا دارد از ایشان بپرسیم اگر از تعداد زیادى از بزرگان حوزه‌هاى علمیه که بر صلاحیت علمى یادگار امام اصرار کردند بگذریم، آیا آیت‌الله‌العظمى شبیرى‌زنجانى و آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی و آیت‌الله‌العظمى موسوى‌اردبیلى و آیت‌الله‌العظمى صانعى را شما مرجع نمى‌دانید؟ آیت‌الله سیدعلى محقق که در حوزه‌هاى علمیه به تقوا و علمیت کم‌نظیر مشهور است و سال‌ها استاد یادگار امام بوده است و در نوشته‌اى محکم و کم‌نظیر به توانایی علمى یادگار امام و اجتهاد قاطع ایشان شهادت دادند، آیا این نمى‌توانست مورد اعتماد شوراى نگهبان قرار گیرد؟ آیا شهادت صریح رئیس استفتائات دفتر امام و مسئول استفتائات رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله سیدجعفر کریمى ارزش توجه نداشت؟ آیا شهادت و تأیید صریح بزرگانى از قبیل: آیت‌الله‌العظمی محفوظى که به‌عنوان وصى آیت‌الله‌العظمى بهجت شناخته مى‌شوند از ارزش لازم برخوردار نبود؟ آیا تأیید اجتهاد یادگار امام در مراتب بالاى آن در نامه آیت‌الله‌العظمى راستى‌کاشانى نمى‌توانست مورد عنایت قرار گیرد؟ آیا تأکید امثال حضرات آیات امینى، صانعى، مقتدایی، فیض‌گیلانى، موسوى‌بجنوردى و فاضل‌لنکرانى کافى نیست؟ آیا شوراى نگهبان خود را ملزم به رعایت فرمایش آیت‌الله‌العظمى وحید‌خراسانى نمى‌داند؟ آیا تماس‌هاى مکرر حضرات آیات عظام جوادى‌آملى و صافى‌گلپایگانى براى احراز شوراى نگهبان کافى نیست؟ به نظرم عواملى مانع توجه حضرت آقاى مؤمن شده است».
موسوی در ادامه نوشته است: «مگر ماه‌هاى قبل از انتخابات آیت‌الله امینى با شما تماس نگرفتند و شما شخصا نگفتید صلاحیت علمى یادگار امام را از نوشته‌هاى ایشان قبول دارید؟ آیا آیت‌الله یزدى از اعضاى شوراى نگهبان بار‌ها تأکید نکردند که سیدحسن خمینى را به سبب مقاله‌اى که چندین سال قبل درباره شبهه عباییه نوشته است، مجتهد مى‌دانند؟ آیا شما به آیت‌الله امینى نفرمود: ید یادگار امام حتما به حکم اولیه شوراى نگهبان اعتراض کند، چون من مسئول امتحانات هستم و در مرحله بازنگرى تأیید مى‌کنم؟».
در ادامه این پاسخ آمده است: «اگر جناب‌عالى نمى‌توانید از شهادت این بزرگان به احراز صلاحیت دست یابید، چرا ده‌ها نفر را در همین دوره بدون امتحان پذیرفتید؟ چرا حضرات آقایان اعرافى، شاه‌آبادى، سعیدى، ناصرى، رئیسی، علم‌الهدى و ده‌ها نفر که نام آن‌ها همان روز‌ها به صراحت معلوم گردید بدون حضور در امتحان و بدون هیچ گواهى لازم از مراجع تقلید، توانستند از دالان احراز صلاحیت شوراى نگهبان عبور کنند؟».

جنگ آب در کمین خاورمیانه
سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی وزارت امورخارجه در گفت‌وگویی صراحتا اعلام کرد که احتمال دارد جنگ‌های آینده در خاورمیانه بر سر آب رخ دهد.
روزنامه شهروند با انتشار گفتگوی اخیر عباس عراقچی عنوان جنگ آب در کمین خاورمیانه را بر این مطلب برگزید و نوشت: عراقچی درباره پروژه «گاپ» که از سوی دولت ترکیه در حال اجرا است، گفت: «آن‌ها ادعا می‌کنند که تبعات زیست‌محیطی این پروژه را برای کشورهای اطراف در نظر گرفته‌اند در حالی‌که این ادعای آن‌ها است و ما نسبت به صحت این ادعا هنوز قانع نشده‌ایم، از دیگر سو کارشناسان ایران، عراق و سایر کشورهای اطراف، دیدگاه‌های دیگری در این زمینه دارند.»
عناوین اخبار روزنامه شهروند در روز یکشنبه‌ ۲۶ شهريور : مجمع عمومی برجام؛اقبال سیاه شیرهای سنگی؛شاکیانِ متهم ؛معیشت سوزنی زنان سیستان؛آرامش همراه با پول!؛معیشت‌های نسیه‌ای؛چشم انتظار پشت درهای اردوگاه؛پایان بنگاهداری صندوق‌های بازنشستگی؛«دوقلعه» ای که حالا یک «قلعه» هم نیست؛دانش‌آموزان پاکستانی ثبت‌نام می‌شوند؛مجمع عمومی برجام؛نیاز به نهاد حسابرسی مستقل شهری؛عرف و قانون؛تسلیت؛تسلیت؛
عراقچی که در سال ١٣٩٥ خود کتابی با عنوان «دیپلماسی آب‌های فرامرزی و نظام بین‌الملل» منتشر کرده است با بیان این‌که بحران آب در خاورمیانه به بحرانی بسیار جدی تبدیل شده و هر روز این بحران عمیق‌تر و وخیم‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: این احتمال وجود دارد که جنگ‌های آتی در این منطقه بر سر موضوع آب باشد.
عراقچی با اعلام این‌که بخشی در وزارت خارجه به نام دیپلماسی آب شکل گرفته است گفت: «دستیار ویژه‌ای سرپرستی این بخش را برعهده دارد. البته به نظر می‌رسد در ساختار جدید وزارت امور خارجه، دیپلماسی آب جایگاه ویژه و جدی‌تری خواهد داشت و به صورت متمرکزتر بر روی آن کار خواهد شد. عراقچی در مورد تشکیل کمیته آب در وزارت خارجه، نیز توضیح داد: در جریان مذاکرات اخیر ایران و افغانستان بر تشکیل پنج کمیته کاری بین دو کشور توافق شد که یکی از این کمیته‌ها، کمیته آب است.
معاون وزیر امور خارجه با بیان این‌که بحران آب در خاورمیانه یک بحران بسیار جدی است و هر روز این بحران عمیق‌تر و وخیم‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: وقتی آب نباشد به دنبال آن بیکاری، فقر، مهاجرت و مسائل امنیتی پیش می‌آید و حتی ممکن است باعث درگیری و منازعه بین دو کشور، دو شهر، دو قبیله و یا دو روستا شود؛ بنابراین با توجه به این مسائل، طبیعی است که تصمیم‌گیری در مورد منابع آبی که بین دو کشور مشترک است، هر روز به یک موضوع جدی‌تر و سخت‌تر تبدیل شود و حتی ممکن است با منافع و امنیت ملی آن کشور‌ها گره بخورد، بنابراین درچنین فرآیندی مذاکرات سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و به دنبال آن رسیدن به توافق هم سخت‌تر خواهد بود. این یک امر روشن است و در مورد مسائل آبی بین ایران و افغانستان نیز صدق می‌کند.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به کمبود آب شیرین در خاورمیانه آیا این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک شاهد جنگ بر سر آب در این منطقه باشیم؟ گفت: بله، این احتمال وجود دارد. جنگ آب یک موضوع جدید نیست، همیشه وجود داشته است و سال‌ها به‌عنوان یک خطر جدی در خاورمیانه به آن توجه شده است. این احتمال وجود دارد که جنگ‌های آتی در این منطقه بر سر آب باشد. اما تاریخ برای ما درس‌های زیادی دارد. طبق تجربیات تاریخی، زمینه‌های جنگ بر سر موضوع آب، می‌تواند به همکاری در این زمینه منجر شود و به همان دلیل، آب در سیاست خارجی اهمیت زیادی پیدا کرده است.
عراقچی تأکید کرد: ارزیابی‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۵ کل منطقه خاورمیانه رسما به‌عنوان منطقه خشک شناخته خواهد شد که ایران نیز شامل آن می‌شود. این وضع تا سال ۲۰۵۰ به مراتب وخیم‌تر خواهد شد و کمبود آب و خشکسالی به یک موضوع بسیار، بسیار جدی برای کشورهای خاورمیانه ازجمله ایران تبدیل خواهد شد.

روایت کیهان از رابطه ناکامی استقلال و دفتر اسحاق جهانگیری 
کیهان در صفحه ورزشی خود مدعی ارتباط ناکامی تیم استقلال و دفتر معاون اول رئیس جمهور شد و نوشت: نتایج ضعیف استقلال در رقابت‌های لیگ برتر موجی از انتقادات را به دنبال داشته تا جایی که حالا مدیرعامل اسبق این باشگاه مدعی شده با رفت‌وآمد برخی آقایان به دفتر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و پیشنهاداتی که آن‌ها می‌دهند مصلحت استقلال، فدای روابط پشت پرده شده است.
عناوین اخبار روزنامه کيهان در روز یکشنبه‌ ۲۶ شهريور :
نتایج ضعیف استقلال در این فصل با موجی از اعتراض‌ها همراه بود، از شعارهای تماشاگران بر روی سکو گرفته تا گفت‌و‌گوهای اعضای سابق این باشگاه. در همین خصوص روز گذشته علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل سابق استقلال در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس اظهار داشت: سیاست‌های غلط مدیریتی در این باشگاه باعث دوگانه‌سوزی شده است. آن‌ها هم تیم را سوزاندند و هم سرمایه‌هایش را. سرمایه اولی که آن‌ها سوزاندند ۷۵ میلیارد تومان پولی است که در ۲ سال اخیر به این باشگاه تزریق شده است در حالی که یک قهرمانی هم کسب نکرده‌اند و دوم سرمایه مثل منصوریان. وی در پاسخ به این سؤال که درخصوص عملکرد منصوریان چه صحبتی دارد، گفت: منصوریان هم در برخی تصمیماتش دچار اشتباه شده، اما باز هم تاکید می‌کنم سیاست‌های غلط مدیریتی باعث ثبت این نتایج ضعیف شده است. آقایان اگر می‌خواهید مربی عوض کنید بدون معطلی جلسه بگذارید و با مربی‌تان خداحافظی کنید، اما تا روزی که قصد خداحافظی ندارید چه معنی دارد که برای مربی مهلت تعیین می‌کنید، مثلا ۲ بازی فرصت دارید؟! 
مدیرعامل سابق استقلال خاطرنشان کرد: استقلال میلیون‌ها هوادار دارد و از سلطانی‌فر وزیر ورزش انتظار نداشتیم که به خاطر رفت‌و‌آمد برخی آقایان به دفتر آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و پیشنهاداتی که آن‌ها می‌دهند مصلحت استقلال را فدای روابط پشت پرده کنند. آقای سلطانی‌فر شما باید منفعت میلیون‌ها هوادار را در نظر بگیرید، شما وزیر هستید، چرا اجازه می‌دهید برخی به شما فشار بیاورند و نتوانید برای استقلال تصمیم درست بگیرید؟!
انتظار می‌رود وزارت ورزش و جوانان به بهانه صحبت‌های اخیر فتح الله‌زاده یک‌بار برای همیشه توضیح دهد که آیا فعالیت برخی از مدیران استقلال براساس شایستگی بوده یا اینکه پای سفارش برخی از مقامات سیاسی در میان است؟!
به هر حال در چند ماه گذشته همواره این موضوع مطرح بوده که پسر چهره سیاسی اصلاح‌طلب، داماد یکی از مدیران باشگاه استقلال است و همین ارتباط فامیلی موجب حضور «پدرزن» در باشگاه استقلال شده است. 

کلید فیلتر «توئیتر» دست چه نهادی است؟
 ایران در گزارشی نوشت: «مذاکره داخلی برای رفع فیلتر توئیتر ادامه دارد» این خبری است که اواسط هفته گذشته وزیر ارتباطات در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد. همچنین محمد جواد آذری جهرمی، در این برنامه تصریح کرد که بخش‌های مختلف کشور در خصوص رفع فیلتر توئیتر نظرات گوناگونی دارند که تنها نهادی که می‌تواند این نظرات را کنار یکدیگر بگذارد و تصمیم‌گیری کند شورای عالی فضای مجازی است. در حال حاضر بخش قابل توجهی از بدنه سیاسی کشور از جمله رهبری، رئیس جمهوری، برخی وزیران دولت و نمایندگان مجلس حساب کاربری رسمی در توئیتر داشته و از این طریق نظرات خود را با کاربران در میان می‌گذارند یا به مطالبات کاربران در حوزه‌های مختلف پاسخ می‌دهند. همین حضور فعال نیز باعث شده رفع فیلترینگ از این شبکه اجتماعی به یک مطالبه جدی از سوی کاربران فضای مجازی تبدیل شود. حالا این سؤال پای بسیاری از توئیت‌های وزیران دولت دوازدهم و نمایندگان مجلس دیده می‌شود که اگر توئیتر به خاطر ملاحظات امنیتی، فرهنگی یا سیاسی مسدود شده است چرا اعضای هیأت دولت و دیگر فعالان سیاسی در آن فعالیت قابل توجهی دارند؟ چرا با توجه به حضور پررنگ افراد سرشناس در این شبکه اجتماعی هنوز این شبکه در کشور فیلتر است؟ با توجه به خواسته عمومی کاربران به رفع فیلتر توئیتر و حضور فعال افراد سیاسی و تأثیر‌گذار در این شبکه چه نهادی می‌تواند قفل فیلتر توئیتر را باز کند کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه یا شورای عالی فضای مجازی؟ در این بین آیا مجلس می‌تواند با ارائه طرح یا لایحه‌ای در این خصوص برای همیشه به داستان فیلتر این شبکه و دیگر شبکه‌های اجتماعی محبوب در کشور پایان دهد؟
عناوین اخبار روزنامه ایران در روز یکشنبه‌ ۲۶ شهريور :  طنین دوباره صدای «اعتدال» در سازمان ملل ؛ تالار شیشه‌ای شفاف‌تر شد ؛ برنامه دولت برای بهبود وضعیت بازنشستگان ؛ اهمیت برجام برای اروپا زیاد است ؛ دیگر صفحه‌ها ؛ هماهنگی ارکان حاکمیت، درمان مشکلات است ؛ پا قدم خوب معلم <مدرسه معرفت> ؛ کلید فیلتر <توئیتر> دست چه نهادی است؟ ؛ امکانی برای زنان تا خود را باور کنند ؛ پس لرزه‌های تأیید<همه‌پرسی> در پارلمان اقلیم ؛ اهمیت برجام برای اروپا زیاد است ؛ اردوغان 12 مهرماه به تهران می‌آید ؛ جدایی معاون «طالبانی» از اتحادیه میهنی کردستان ؛ اشتغال ماندگار و اقتصاد پایدار در گرو توسعه گردشگری ؛ پیگیری منافع ملی ایران در «نیویورک» ؛ تبریک روحانی به رؤسای مکزیک و نیکاراگوئه ؛
توئیتر شبکه اجتماعی که به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای اطلاع‌رسانی تبدیل شده به‌دنبال قطع دسترسی بسیاری از کاربران به سرویس‌های ارتباطی بعد از انتخابات سال ۸۸ و به دستور کارگروه تعیین مصادیق از دسترس کاربران ایرانی خارج شد. دولت دهم نیز تا پایان کار خود هیچ تلاشی برای رفع فیلتر از این شبکه و دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و یوتیوب به کار نبست. در نهایت در زمان دولت تدبیر و امید به دنبال حضور پررنگ رئیس جمهوری و برخی اعضای هیأت دولت در توئیتر بسیاری از کاربران این امید را داشتند که دولت حسن روحانی با توجه به وعده‌های انتخاباتی خود یعنی دسترسی آزاد کاربران به اطلاعات اقدام به رفع فیلتر از این شبکه پرطرفدار را بدهد. از سوی دیگر از آنجا که نیمی از اعضای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه را وزیران یا نمایندگان آن‌ها تشکیل می‌دهند بسیاری از کارشناسان فضای مجازی اعلام کردند که با یک رأی‌گیری ساده، دولت می‌تواند برای همیشه به فیلترینگ توئیتر پایان دهد. اما در نهایت دبیر این کارگروه در مقابل این گمانه‌زنی‌ها اعلام کرد حتی اگر اعضای کارگروه هم به لحاظ اکثریتی که دولت در این کارگروه دارد، به رفع فیلتر شبکه اجتماعی توئیتر رأی بدهد، به این دلیل که این شبکه اجتماعی علاوه بر دستور کارگروه با دستور مقام قضایی هم فیلتر شده، تصمیم کارگروه منجر به رفع فیلتر توئیتر نخواهد شد.

از همه انکار از بارزانی اصرار
آمریکا، انگلیس و فرانسه به اقلیم کردستان عراق پیشنهاد کرده اند تا همه پرسی استقلال را دو تا سه سال به تعویق بیاندازد، اما: از همه انکار از بارزانی اصرار
 همدلی در گزارش خود از آخرین واکنش‌ها و اظهارات درباره همه پرسی اقلیم کردستان عراق نوشت: در حالی که شمارزیادی از مقامات کشورهای خاورمیانه و سراسر جهان مخالفت آشکار خود با همه پرسی استقلال کردستان عراق را در چندهفته اخیر اعلام کرده اند، به نظر می‌رسد مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق عزم خود را برای برگزاری این همه پرسی جزم کرده است. ظاهرا هرچه دیگران انکار می‌کنند، آقای بارزانی اصرار را ترجیح می‌دهد و این چنین است که حالا همه منتقدان این همه پرسی مثل مسعود بارزانی راه اصرار را در پیش گرفته اند، اما اصراری در جهت اقناع حکومت اقلیم کردستان عراق؛ هرچند رییس این حکومت می‌گوید گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست.
عناوین اخبار روزنامه همدلی در روز یکشنبه‌ ۲۶ شهريور :
در تازه‌ترین رخداد، اما روزگذشته روزنامه الشرق الاوسط خبری را به نقل از محمد حاجی محمود، دبیر حزب سوسیال اقلیم کردستان عراق منتشر کرد که واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. در این خبر که ایسنا آن را ترجمه کرده، آقای حاجی محمود به این روزنامه فرامنطقه‌ای گفته است برت مک گورک، نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش و سفیران انگلیس و فرانسه و نماینده سازمان ملل پیشنهاد داده‌اند که همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق برای دو- سال به تاخیر بیفتد تا نشستی در سازمان ملل درباره پرونده عراق و همه‌پرسی استقلال برگزار شود و به این ترتیب این طرف‌ها بتوانند مشکل بین بغداد و اربیل را حل کنند.
به گفته این فعال سیاسی کرد برت مک‌گورک این پیشنهاد را به تازگی به بارزانی داده و هشدار داده است که در صورت مخالفت با آن، اقلیم باید تبعات آن را بپذیرد. این مقام کرد ادامه داده:قرار است در نشستی در سازمان ملل پرونده عراق از جمله مساله همه‌پرسی و اقلیم کردستان عراق بررسی خواهد شد و این سه کشور و سازمان ملل تلاش خواهند کرد برای مشکلات بغداد و اقلیم چاره‌ای بیندیشند. آقای محمود گفته است: در حقیقت آن‌ها هیچ چیز ملموسی ارائه نکرده‌اند و جواب مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق این است که باید جایگزینی قوی‌تر از همه‌پرسی باشد و این موضوع با احزاب کرد دیگر برای اتخاذ تصمیم جمعی بررسی خواهد شد. به گفته او اگر پیشنهاد دهندگان جدی باشند باید این موضوع در سازمان ملل مطرح شود و موعد همه پرسی نیز مشخص شود، همانطور که درباره کشورهای دیگری مثل سودان جنوبی، تیمور شرقی و مونته‌نگرو رخ داد. اگر موعد همه‌پرسی را مشخص کردند و سازمان ملل قطعنامه‌ای در این باره صادر کرد در آن زمان رهبری اقلیم کردستان این موضوع را بررسی خواهد کرد.
محمود درباره نگرانی‌ها درخصوص وقوع جنگ در کرکوک بین پیشمرگ‌ها و حشد شعبی هم گفته است که «برداشت ما از قصد و نیت عراقی‌ها این است که بعد از پایان جنگ با داعش برای سیطره بر مناطق مورد مناقشه مثل کرکوک، خانقین و سنجار تلاش خواهند کرد». این چهره سیاسی کرد درباره پیامدهای همه پرسی و امکان درگیری میان این اقلیم و ایران و ترکیه نیز گفته، ترکیه و ایران تاکنون هیچ کاری نکرده‌اند و من بعید می‌دانم مرزهایشان را ببندند چراکه منافع بزرگی در اقلیم کردستان دارند. این در حالی است که سفارت آمریکا در بغداد در بیانیه‌ای بار دیگر مخالفت خود را با برگزاری این همه‌پرسی اعلام کرده و یادآور شده که این اتفاق تمرکز برشکست داعش را از بین می‌برد.
مقامات کشورمان نیز در تمام چندهفته گذشته رایزنی هایی را برای انصراف حکومت اقلیم از برگزاری این همه پرسی انجام داده اند چرا که به عقیده آنان استقلال کردستان عراق از دولت بغداد، می‌تواند تمام خاورمیانه را از آنچه هست بی ثبات‌تر کند. گفتنی است قرار است همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق ۲۵ سپتامبر برگزار شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار