شهردار مشهد مقدس گفت: توسعه خط یک قطار شهری مشهد در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.
کد خبر: ۴۹۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰ 17 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی سیدصولت مرتضوی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: توسعه خط یک قطار شهری مشهد تا فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان اینکه حفاری خط 2 قطار شهری مشهد به 14 کیلومتر رسیده و تنها 500 متر به پایان حفاری آن باقی مانده است، افزود: این خط به طول 14.5 کیلومتر است که طبرسی را به رضاشهر متصل می‌کند، همچنین مرحله نخست واگن‌های خط 2 قطار شهری مشهد از اسفند ماه امسال تا اردیبهشت ماه سال آینده وارد شهر مقدس ‌می‌شوند.

شهردار مشهد به دیدار اخیر خود با وزیر کشور اشاره کرد و گفت: وزیر کشور قول همکاری مساعد برای احداث خطوط ریلی درون‌شهری مشهد را داده‌ ‌و وزارت کشور هم همکاری خوبی داشته، اما نیازمند پیگیر‌ی‌های بیشتر در این زمینه هستیم.

مرتضوی تصریح کرد: اوراق مشارکت با هدف افزایش مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی شهرها طراحی شده و مشارکت مردم در خرید این اوراق منجر به توسعه و تکمیل پروژه‌های شهری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه خط 3 قطار شهری مشهد طی مدت 7 سال و در 2 فاز ساخته می‌شود، عنوان کرد: فاز نخست این خط به طول 11 کیلومتر بوده که طی مدت 4 سال ساخته می‌شود. برای ساخت 17.5 کیلومتر فاز دوم ‌زمان سه ساله‌ای پس از افتتاح فاز نخست پیش‌بینی شده و در مجموع 28.5 کیلومتر طول این خط بوده که شهرک ابوذر را به قاسم آباد متصل می‌کند و زمانی 7 ساله برای ساخت این پروژه عظیم در نظر گرفته شده است.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: فقط در سال نخست، برای حفاری و ساخت تونل خط ٣ قطار شهری مشهد نیاز به 300 میلیارد تومان اعتبار هستیم که امیدواریم با مشارکت مردم در خرید اوراق مشارکت این پروژه، بخشی از اعتبارات لازم تامین شود.

مرتضوی با اشاره به پیگیری برای تامین منابع ابراز امیدواری کرد با فروش اوراق مشارکت مراحل ساخت خط 3 قطار شهری مشهد اجرایی ‌شود.

وی افزود: توجیهات اقتصادی این سیستم حمل و نقل ریلی با بهره‌برداری از خط 2 قطار شهری به وقوع می‌پیوندد و تمامی سازه‌های بتنی و غیربتنی ایستگاه‌های خط 2 قطار شهری در زیر زمین طراحی و اجرا شده است، به نحوی که مسیر دسترسی خودروهایی عبوری با مشکل روبه‌رو نشود و در ترافیک شهر تاثیر منفی نداشته باشد.

شهردار مشهد از پیشرفت فیزیکی خط 2 قطار شهری مشهد خبر داد و گفت: سال آینده فاز شمالی و سال 96 تمامی مسیر خط 2 مترو مشهد خدمت رسانی به زائران و مجاوران را آغاز می‌کند.

مرتضوی با تأکید بر اینکه نباید با طولانی شدن زمان اجرای این پروژه سبب افزایش مشکلات شهروندان شویم، بیان کرد: تا پایان امسال تمامی سازه‌های خط 2 قطار شهری به اتمام می‌رسد و سال آینده فعالیت‌های مربوط به نصب تجهیزات بالاسری و ریل‌گذاری انجام می‌گیرد.

وی تأکید کرد: در صورتی که مردم تمامی 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده را خریداری کنند، دولت نیز 250 میلیارد تومان کمک بلاعوض برای ساخت این خط اختصاص خواهد داد.

شهردار مشهد عنوان کرد: مردم مشهد باید مشکلات شهر را مشکل خود بدانند و با خرید اوراق مشارکت شهرداری علاوه بر دریافت سود علی‌الحساب 22 درصدی و دیگر مزایای نقدی، نام خود را در میان سازندگان خط 3 قطار شهری ثبت کنند.

مرتضوی گفت: در بزرگترین شهر زیارتی کشور روزانه 100 هزار نفر با قطار شهری جابه‌جا می‌شوند و توسعه این خطوط می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات اساسی این شهر باشد.

وی برنامه‌ریزی برای خدمت‌رسانی سالانه به 3.5 میلیون مجاور و 30 میلیون زائر در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حمل و نقل شهری را از اولویت‌های شهرداری مشهد دانست و افزود: براساس مطالعات جامع حمل و نقل مشهد و مطالعات توسعه شبکه حمل و نقل ریلی که توسط پژوهشکده حمل و نقل در دانشگاه صنعتی شریف انجام شده، شهر مشهد نیازمند 5 خط مترو است.

مرتضوی هزینه ساخت خط 2 قطار شهری مشهد را 1600 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: شهرداری مشهد تاکنون برای خطوط قطار شهری 3 برابر بودجه‌های دولتی کمک کرده است.

وی تأکید کرد: در سفرهای درون شهری پایتخت معنوی ایران روزانه 5 میلیون نفر جابه‌جا می‌شوند که این میزان در 10 سال آینده به 8.5 میلیون نفر در روز افزایش می‌یابد.

شهردار مشهد حمل و نقل مسافران را یکی از چالش‌های بزرگ مدیریتی این شهر ملی دانست و تصریح کرد: توسعه حمل و نقل ریلی کلید حل بسیاری از مشکلات زیربنایی شهر مانند ترافیک، آلودگی هوا، اتلاف وقت شهروندان، کاهش بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی و غیره مؤثر است.

مرتضوی گفت: همچنین خط 4 قطار شهری مشهد از منطقه خواجه‌ربیع تا ابتدای جاده سرخس به طول 14 کیلومتر اجرا خواهد شد و نقطه استراتژیک این خط که آن را منحصر به فرد می‌کند، این است که در کنار بارگاه نورانی عالم آل محمد(ص) حضرت علی بن موسی الرضا(ع) ایستگاه خواهد داشت تا زائران و مجاوران ایشان به راحتی از آن بهره‌مند شوند، همچنین برای خط 5 قطار شهری مشهد هم مسیر میدان فردوسی تا گلبهار انتخاب شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار