درحالي كه نزديك به دوهفته ديگر سال تحصیلی جدید آغاز خواهد شد و دانشگاه های کشور بار دیگر شاهد حضور میلیون ها دانشجو خواهند بود همچنان تکلیف سکان دار آموزش عالی کشور هنوز مشخص نیست و این حوزه مهم کشور همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.
کد خبر: ۴۸۹۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲ 05 September 2017
 به گزارش آخرین نیوز، با توجه به نزدیک شدن به موسم شروع سال تحصيلي جديد دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور شنيده ها حاكي از آن است كه دولت تلاش دارد در روزهاي پيش رو بعد از پايان تعطيلات تابستاني مجلس شوراي اسلامي نسبت به معرفي گزينه مد نظر خود براي تصدي وزارت علوم اقدام نماييد از اين رو ، گمانه زنی درباره گزينه هاي نهايي براي معرفي به مجلس شدت گرفته است.
 
نكته مهم در اين ميان تمركز دولت براي انتخاب وزير علوم از ميان اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشگاههاي كشور عمدتا با گرايش علوم انساني است با توجه به اينكه در سالهاي بعد از انقلاب سكان اين وزارت خانه در دست اساتيد مهندسي و پزشكي بوده است اين تمايل رييس جمهور در انتخاب وزير از حوزه علوم انساني را بايد به فال نيك گرفت .البته گرايش تحصيلي دكتر روحاني يعني حقوق را در اين انتخاب نبايد ناديده گرفت.
 
در روزهای اخیر نام چندين نفر بعنوان گزينه نهايي مطرح شده است اما پيگيريهاي خبرنگار آخرین نیوز نشان مي دهد از ميان هاشمي ، دهقاني فيروزآبادي ، امين زاده ، سليمي و برخورداري يك نفر سكان وزارت علوم را در دست خواهد گرفت . از ميان اين ۵ گزينه ۲ نفر از دانشگاه علامه طباطبايي و ۲ نفر از دانشگاه تهران هستند با گرايش علوم انساني و تخصص در روابط بين الملل ، علوم سياسي ، حقوق بين الملل و علوم اجتماعي و يك نفر با گرايش فني مهندسي از دانشگاه اميركبير.
 
از ميان اين ۵ گزينه سید جلال دهقانی فیروزآبادی معاون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و الهام امین زاده معاون سابق حقوقی رئیس جمهور به روحانی بيشتر نزديك هستند. درحالي كه دهقانی فیروزآبادی جزو حلقه فکری حسن روحانی در زمان ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است و در هشتمين جشنواره فارابي بعنوان نظريه پرداز برجسته جايزه اش را از دست روحاني دريافت كرد. الهام امين زاده سابقه همكلاسي با روحاني را در گلاسگو انگليس در در رشته حقوق بين الملل در كارنامه خود دارد . سليمي و برخورداري به همراه هاشمي از گرايش هاي اصلاح طلبانه برخوردارند و اگرچه تجربه كار با رييس جمهور را پيش از اين نداشتند اما از حمايت بدنه اصلاح طلب و نيروهاي نزديك به روحاني برخوردار هستند.


سید جلال دهقانی فیروزآبادی چهره اعتدالگرا ،متولد ۱۳۴۴و دارای مدرک دکتری روابط بین‌الملل از دانشگاه بروکسل بلژیک است. دهقانی سابقه مديريتي در وزارت خانه علوم و تحقيقات را در پرونده خود دارد و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ معاون مرکز همکاری‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. وی ۳ سال رياست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی را برعهده داشت. دهقانی فیروزآبادی ۳ سال به عنوان رايزن فرهنگي ايران در امارات مشغول به كار بود .وي علاوه بر رياست کرسی نظریه پردازی علوم سیاسی و روابط بین‌الملل هم اکنون معاون سیاسی ـ حقوقی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی است.


 امین‌زاده در سه سال اول دولت یازدهم معاون حقوقی رئیس‌جمهور ایران و در سال چهارم این دولت دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی بود. وی دارای مدرک دکترا و همکلاسی حسن روحانی در حقوق بین‌الملل از دانشگاه گلاسگو در بریتانیا بود. او در حال حاضر، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. الهام امین‌زاده در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی نماينده مردم تهران بود.از فعالیت‌های پارلمانی او در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی می‌توان به نایب رئیسی کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اشاره کرد.


 حسین سلیمی از اساتید علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیئت علمی و دانشیار این دانشگاه نیز هست. سلیمی متولد ۱۳۴۲ در شیرازاست كه در سال ۱۳۶۲ در رشته علوم سیاسی در دانشگاه تهران پذیرفته شد و در دوره کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل در همان دانشگاه ادامه تحصیل داد. در سال ۱۳۷۲ دوره دکتری روابط بین‌الملل را در دانشگاه تربیت مدرس به پایان رسانده و به اخذ درجه دکتری نائل آمد.با آغاز کار دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران و انتصاب جعفر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در ۱۱ شهریور ۱۳۹۲، وی طی حکمی حسین سلیمی را به عنوان سرپرست جدید دانشگاه علامه طباطبائی تعیین نمود.


 سيد ضياهاشمی سرپرست فعلي وزارت علوم دارای مدرک دکتری جامعه شناسی از دانشگاه تهران و دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است.وي در سال ۱۳۴۶ در یاسوج به دنیا آمد و در سال ۱۳۸۳ از رساله دکتری خود به نام «گروه‌های مرجع جوانان در تهران» دفاع کرد. عضویت در شورای پژوهشی دانشگاه تهران، ریاست گروه علوم اجتماعی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، عضویت در کمیسیون تخصصی شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و عضویت در کمیسیون اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی از سوابق کاری وی است. هاشمي با حكم رييس جمهور سرپرست وزارت علوم است.


 محمد علی برخورداری بافقی فرزندعلی اکبر از مدیران واساتید معاصر به سال۱۳۲۲ خورشیدی دربافق به دنیاآمد. وی دیپلم را در اصفهان، کارشناسی رادر رشته عمران از دانشگاه علم وصنعت ایران به سال ۱۳۵۰خ.، کارشناسی ارشد را در همان رشته از دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا به سال ۱۳۵۶خ. و دکتری را در گرایش محاسبات سازه از همان دانشگاه به سال ۱۳۵۹خ. دریافت نمود. برخی مسئولیت و فعالیتهای وی در ادامه می آید: عضو هیات علمی و ریاست دانشکده عمران دانشگاه علم وصنعت ایران در ۱۳۶۴خ. معاونت پژوهشی دانشگاه علم وصنعت ایران ۱۳۶۰خ. معاونت اداری،مالی دانشگاه علم وصنعت ایران در ۱۳۶۶خ. و۱۳۷۷خ. ریاست دانشگاه یزد به سال۱۳۷۵خ. ریاست دانشگاه زنجان به سال ۱۳۷۸خ. ریاست دانشگاه تربیت معلم تهران ۱۳۸۲خ. تالیف کتاب" پایداری سازه ها"- نشر دانشگاه تهران. ارائه و چاپ مقالات درهمایش ها ومجلات داخلی وخارجی بویژه" مکانیک محیط های بسته، مقاومت مصالح وتئوری آلاستیته ".
 
 امروز نیز بعد از گذشت ۴ سال از دولت یازدهم، روحانی در ابتدای دولت دوازدهم وزارت علوم را با سرپرست اداره مي کند اين در حالي است كه سرپرست یعنی بلاتکلیفی و هر روزی که وزارت علوم بلاتکلیف باشد ضربه آن به آموزش عالی کشور و پیشرفت علمی کشور خواهد خورد. بلاتکلیفی در وزارت علوم قطعا به رده‌های معاونتی و روسای دانشگاه‌ها سرایت کرده و به روند علمی کشور آسیب وارد می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار