رودخانه‌ها به عنوان یکی از مواهب الهی و بخشی از ثروت‌های طبیعی و ملی کشورمان به جهت تامین منابع آب و زیستگاه آبزیان از جمله ماهیان، از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.
کد خبر: ۴۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲ 16 June 2015
رئیس اداره امور نظارت بر حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان البرز از بررسی وضعیت زیستگاه‌های آبی استان به لحاظ ورود گونه‌های غیربومی وحوش خبر داد.
فردین حکیمی گفت: رودخانه‌ها به عنوان یکی از مواهب الهی و بخشی از ثروت‌های طبیعی و ملی کشورمان به جهت تامین منابع آب و زیستگاه آبزیان از جمله ماهیان، از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.
حفظ و حراست از بقاء رودخانه‌ها و ماهیان آن به منظور استفاده آیندگان یک وظیفه همگانی است ولی متأسفانه به دلیل عوامل متعدد منجمله ساخت و سازها و تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها، ورود فاضلاب‌ها و سایر آلاینده‌های زیست محیطی، رودخانه‌ها را از ساختار طبیعی خارج ساخته و اکوسیستم آن را برهم زده و در برخی موارد ذخایر آبزیان را به شدت تهدید و از بین برده است.
رودخانه‌ها به عنوان شاخص زیستگاه‌های آبی، جدا از تغییرات طبیعی امروزه تحت تأثیر فعالیت‌های انسان‌ها، در معرض دگرگونی‌های عمیق واقع شده به طوری که پیامدهای سوءجبران ناپذیر این گونه فعالیت‌ها می‌تواند برای انسان بسیار خطرآفرین باشد.
رئیس اداره امور نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز دراین خصوص اظهار داشت: در حفظ شرایط زیستگاهی رودخانه‌ها، فاکتورهای متعددی دخیل هستند که از جمله این فاکتورها می‌توان به جلوگیری از رهاسازی گونه‌های غیربومی در رودخانه‌ها برای حفظ گونه‌های بومی، اعمال مقررات بازدارنده در جهت جلوگیری از ورود آلاینده‌های زیست محیطی اشاره کرد.
حکیمی، ارزیابی اثرات سوء زیست محیطی فعالیت‌های بالقوه آلاینده به منابع آبی رودخانه‌ها، تعیین کاربری‌های مجاز و مطابق با دستورالعمل تعیین حریم کیفی آب‌های سطحی برای رودخانه‌های حفاظت شده (کاربری‌های مربوط به حفظ تنوع زیستی، گردشگری در جهت معرفی ارزش‌های تنوع زیستی تالاب یا رودخانه حفاظت شده و ...) را از دیگر این فاکتورها برشمرد.
وی افزود: جلوگیری از استقرار کاربری‌های دیگر، حفظ پوشش گیاهی حوضه‌های آبخیز رودخانه‌ها، اعمال محدودیت و ممنوعیت کامل صید غیر مجاز ماهیان در زمان تخم‌ریزی و کاهش میزان ذخایر آنها از دیگر این فاکتورها است که در بین عوامل اشاره شده، یکی از فاکتورهای ضروری جهت حفظ شرایط زیستگاهی رودخانه‌ها، جلوگیری از رهاسازی گونه‌های غیر بومی و مهاجم در رودخانه‌ها برای حفظ گونه‌های بومی می‌باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار