فرماندار ماکو گفت: شاخصه برخورداری از آب شرب روستایی این شهرستان در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفت و با بهره برداری از چندین مجتمع آبرسانی بهبود یافت.
کد خبر: ۴۸۵۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸ 29 August 2017
به گزارش تابناك آذربايجان غربي،شاهین علیزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قبل از دولت یازدهم طرح تامین آب آشامیدنی 16 روستایی بورالان این شهرستان که از سال 1389 آغاز بود، زیر 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما دولت یازدهم با اقدام جهادی و هزینه 75 میلیارد ریالی، آب شرب بهداشتی را برای مردم این مناطق به ارمغان آورد.
وی ادامه داد: برای اجرای این طرح آبرسانی، خط انتقال از چشمه ثریا به طول 62 کیلومتر و نیز خط شبکه گذاری در داخل روستاهای هدف به طول 40 کیلومتر اجرا شد و با اتمام این طرح 485 خانوار روستایی از مزایای آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند شدند.
وی افزود: طرح های تامین آب شرب 16 روستایی دم قشلاق و 9 روستایی گجوت نیز از دیگر اقدام های مهم در این زمینه بود که توسط دولت تدبیر و امید در این شهرستان انجام شد.
وی ادامه داد: به زودی طرح 25 روستایی دیگری که ساکنان آنها با مشکل آب شرب روبرو هستند، با 70 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده اجرایی می شود.
فرماندار ماکو گفت: 85 روستای این شهرستان از آب آشامیدنی استفاده می کنند و عملیات آبرسانی به 41 روستای دیگر در اولویت برنامه های مسئولان شهرستانی قرار دارد.
علیزاده همچنین با اشاره به اینکه قبل از این دولت پساب منازل و دفع فاضلاب به صورت سنتی در این شهرستان انجام می شد، بیان کرد: تصفیه خانه ماکو در زمان حاضر 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با اعتبار پیش بینی شده 380 تا 400 میلیارد ریال تا پایان سال 1398 به بهره برداری می رسد.

** اجرای سامانه نوین آبیاری در 3 هزار هکتار از اراضی پایاب سد شهید قنبری ماکو
فرماندار ماکو با اشاره به اینکه آبیاری تحت فشار زمین های کشاورزی پایاب سد شهید قنبری از اردیبهشت سال 1395 شروع شده است، بیان کرد: اجرای حدود سه هزار هکتار از این زمین های کشاورزی با هزینه 506 میلیارد ریالی و با پیشرفت 50 درصدی روبروست و تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.
علیزاده افزود: با اجرای این طرح در این شهرستان برای یکهزار و 200 خانوار فرصت تثبیت شغل فراهم شده است.
وی ادامه داد: این طرح قابلیت توسعه در سطح پنج هزار و 300 هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان را نیز دارد تا به سیستم آبیاری نوین تجهیز شود.
وی اظهار کرد: از مزایای این نوع آبیاری می توان به استفاده بهینه و ذخیره سازی آب و توسعه زمین های مجاور از منابع آبی اشاره کرد.

** گسترش فضاهای آموزشی گام مهم دولت تدبیر و امید در ماکو
فرماندار ماکو با تاکید بر اقدام های سازنده دولت تدبیر و امید در حوزه آموزش در این شهرستان، گفت: احداث مدرسه های 12 کلاسه خیرساز گلزار، 12 کلاسه مشارکتی باغچه جوق، 6 کلاسه تیزهوشان ماکو، 6 کلاسه بازرگان، 6 کلاسه مشارکتی خرمن یری، خیرساز 6 کلاسه خیرساز قزل داش عجم در این دولت انجام گرفته است.
علیزاده با اشاره بر مقاوم سازی مدارس بلجک، قلعه جوق، باش کندی، یاریم قیه و سوریک در این دولت افزود: مدرسه بعثت ماکو که قبل از دولت یازدهم به صورت نیمه کاره رها شده بود در حال حاضر 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مهر ماه به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: 2 مدرسه 12 کلاسه نیز در ماکو در حال ساخت است که با احداث آنها مناطق مختلف این شهرستان از فرصت آموزش در محیط مناسب و استاندارد بهره مند می شود.
به گفته علیزاده تقاطع غیرهم سطح سه راهی کشمش تپه ماکو که به علت وقوع تصادف های متعدد در آن مکان به قتل گاه تبدیل شده بود، در دولت یازدهم به بهره برداری رسید.
فرماندار ماکو همچنین با اشاره به اینکه در زمان حاضر در شهرک های صنعتی ماکو 57 واحد صنعتی و تولیدی وجود دارد، گفت: از این تعداد 16 واحد در دولت تدبیر و امید با 150 میلیارد تومان به چرخه تولید برگشتند و در نتیجه آن برای یکهزار نفر اشتغالزایی شد.
علیزاده با بیان اینکه طرح خصوصی سیمان مهر ماکو قبل از این دولت مغفول مانده بود، بیان کرد: فاز اول این واحد تا دهه فجر و فاز دوم آن تا هفته دولت سال بعد مورد بهره برداری قرار می گیرد و با راه اندازی آن 2 فاز آن برای 2 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال زایی می شود.

** افزایش مشارکت های اجتماعی در ماکو با گسترش فضای باز سیاسی و اجتماعی
فرماندار ماکو با اشاره به سیاست دولت مبنی بر اینکه کار مردم را باید به خود مردم واگذار کرد، اظهار کرد: در حالی که قبل از دولت یازدهم 2 سازمان مردم نهاد در این شهرستان فعال بود، آمار سمن ها در این دولت به 9 سمن رسیده و 6 سمن نیز در حال استعلام است.
وی همچنین با اشاره به برگزاری دومین رالی گردشگری بانوان و نمایشگاه توانمندی های بانوان شمال غرب کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در ماکو در دولت تدبیر و امید گفت: این برنامه ها در نتیجه فضای باز اجتماعی و با هدف ایجاد شور و نشاط و بالا بردن روحیه بانوان و ساماندهی اوقات فراغت این قشر با همکاری شرکت هلدینگ گردشگری ایران در این شهرستان برگزار شد.

** افزایش 55 درصدی تخت های بیمارستانی حاصل تدبیر دولت یازدهم در ماکو
فرماندار ماکو با اشاره به اینکه قبل از دولت یازدهم 110 تختخواب در ماکو وجود داشت، اظهار کرد: آمار تختخواب های بیمارستانی تا پایان دولت با بهسازی و تکمیل بیمارستان این شهرستان به 170 تختخواب رسید.
شاهین علیزاده افزود: با توجه به اینکه شهرستان ماکو نزدیک به 94 هزار نفر جمعیت دارد این تعداد تختخواب آمار قابل قبولی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به شمار می رود.
وی با اشاره به مرکز پایش بیماری سرطان در ماکو اضافه کرد: این طرح با 85 درصد پیشرفت فیزیکی و با 15 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته تا دهه فجر سال جاری افتتاح می شود.
وی ادامه داد: مرکز پایش بیماری سرطان از طرح های ابتکاری دولت یازدهم بود که با راه اندازی آن پیشگیری از بیماری سرطان که یکی از بیماری های مهم است در این شهرستان به خوبی انجام می شود.
وی بیان کرد: ساختمان کلینیک تخصصی بیمارستان فجر که از اقدام های این دولت بوده نیز در حال اجراست و با احداث آن بار درمانی از دوش این منطقه برداشته می شود.
به گفته فرماندار ماکو از اقدام های این دولت می توان به تصویب مراکز جامع سلامت در منطقه های ماکو، کشمش تپه، قره تپه، باغچه جوق اشاره کرد که با احداث آنها با حضور پزشک مقیم، شهروندان از خدمات درمانی مداوم بهره مند می شوند.
علیزاده با اشاره به اینکه قبل از دولت یازدهم چهار خانه بهداشت مصوب در ماکو وجود داشت که هیچ موقع اجرایی نشده بود، گفت: این خانه های بهداشت در سال اول برای ارائه خدمات بهداشت و درمان احداث شد و در حال حاضر نیز منطقه ای وجود ندارد که خانه بهداشت مصوب داشته باشد اما عملی نشده باشد.
 شهرستان ماکو با 94 هزار نفر جمعیت در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار