معاون اقتصادی شهردار مشهد در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ما:
معاون اقتصادی شهردار مشهدمقدس گفت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای خط ۲ قطار شهری اوراق مشارکت منتشر شد اگر ما اصل و فرع سود آن را ندهیم مشکل‌ساز می‌شود که هم اکنون اصل و فرع بدهی سود کوپن‌های اوراق مشارکت شهرداری پرداخت شده است.
کد خبر: ۴۷۹۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۲ 16 August 2017
پرداخت اصل و فرع سود اوراق مشارکت خط ۲ قطار شهری مشهد‌/ ۲۰۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری ‌تسویه شد

به گزارش تابناک رضوی، بخش اقتصادی یکی از بخش‌های بسیار مهم در مدیریت شهری است؛ مدیریت اقتصادی می‌تواند سبب آبادانی در یک شهر شده و یا چالش‌های زیادی را برای آن ایجاد کند.

اقتصاد در مدیریت شهری مشهد دارای ویژگی‌هایی است که شاید شهرهای دیگر آن را نداشته باشند و به همین علت از اهمیتی دوچندان در حوزه مدیریت شهری برخوردار است به همین علت خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس گفت‌وگویی با محمدرضا مزجی معاون اقتصادی شهردار مشهد داشته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

جناب مزجی اگر امکان دارد توضیحی اجمالی در مورد فعالیت‌های معاونت اقتصادی شهرداری مشهد بفرمایید.
مزجی: شهرداری مشهد در دوره چهارم در بخش اقتصاد فارغ از هر گرایش سیاسی وارد عمل شده و خود بنده هم همیشه به این موضوع فکر می‌کنم که باید وظیفه خود را این قرار دهیم که برای رسیدن به اهداف انقلاب، اطاعت از امر امام و نوکری امام رضا (ع)هر کاری که باید را برای حوزه‌های اقتصادی انجام دهیم.

ذات حوزه اقتصاد می‌طلبد که ما به دنبال نفع مردم و پیدا کردن فرصت‌های رشد اقتصادی کشور بوده و مبادی به انجام فرامین و سیاست‌های نظام باشیم و اگر در نظام سیاست‌گذاری خاصی انجام شده اول آن را بشناسیم و بعد از آن به آن عمل کنیم.

به عنوان مثال اگر چندین سال است که مقام معظم رهبری شعارهای سال را با توجه به مسائل اقتصادی نامگذاری کرده‌اند معنی آن این است که مدیران اقتصادی فارغ از هر نوع جبهه گیری سیاسی و با کمال دقت منفعت مردم را مورد توجه قرار دهند؛ ما در مشهد مقدس فرصت‌های بسیار زیادی داریم.

وضعیت نسبی مزیت‌های اقتصادی در مشهد مقدس نسبت به جاهای دیگر کشور بسیار بیشتر است و گرچه ما در همه جای ایران زمینه فعالیت اقتصادی زیادی داریم اما در مشهد به لحاظ اینکه محل رفت و آمد عاشقان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است مزیت اقتصادی چندین برابر افزایش پیدا می‌کند و باید از آن نهایت استفاده و بهره‌برداری به عمل آید.

مشهد یکی از کلانشهرهایی است که می‌تواند هم از توانمندی‌های داخل خود بهره‌مند شود و هم از توانمندی‌های سایر جاهای دیگر کشور بهره برد. معاونت اقتصادی شهرداری مشهد که بیش از نیمی از بودجه شهر مشهد را تأمین می‌کند باید مزیت‌های داخلی و سرمایه‌گذاران کشوری و ملی را مدنظر داشته باشد به همین علت ما مزیت‌ها را تنظیم کرده‌ایم که بتوانیم از تمام ظرفیت‌های این بخش استفاده کنیم.

یکی از بخش‌های معاونت اقتصادی شهرداری مشهد مقدس سرمایه‌گذاری است هم اکنون وضعیت این مقوله در شهرداری مشهد به چه صورت است؟

مزجی: در همه شهرداری‌های کشور مبحث سرمایه‌گذاری به عنوان یک مبحث مهم مورد توجه قرار می‌گیرد و در مشهد نیز یکی از بخش‌های بسیار مهم فعالیت است اما باید در نظر گرفت که طریقی از سرمایه‌گذاری‌ها که از راه مشارکت‌ها انجام می‌شود برجسته می‌شود، اما سرمایه‌گذاری تنها از روش مشارکت انجام نمی‌شود بلکه از طرق مختلف صورت می‌گیرد.

سرمایه‌گذاری ممکن است از طریق مشارکت‌ها با همین الگویی که شهرداری‌های کشور انجام می‌دهند باشد و یا اینکه الگوها تغییر کند مهم این است که ما همه سلائق را در کنار هم داشته باشیم؛ ممکن است یک سرمایه‌گذار میل به این داشته باشد که مشارکت داشته باشد اما دیگری تنها خواهان قدری کمک از سوی شهرداری بدون مشارکت باشد و یا دیگری در نیمه مشارکت میل داشته باشد از مشارکت خارج شده و یا شریک دیگری را همراه خود کند که از سهم شهرداری بکاهد و ما باید بتوانیم بستر مناسب برای تمام این فعالیت‌ها را فراهم کنیم و تنها در آن زمان است که می‌توانیم بگوییم که از همه طرق سرمایه‌گذاری در راستای هدف اصلی خود گام برمی‌داریم.

در بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها به این صورت است که شهرداری زمین و یا پروانه و یا تنها پروانه را به صورت آورده خود وارد پروژه کرده و سرمایه‌گذار برای ساخت آن اقدام می‌کند؛ در این روش آورده شهرداری که زمین و پروانه و یا پروانه به صورت تنها است تمام آورده خود را به صورت یک جا در اختیار شراکت قرار می‌دهد اما سهم سرمایه‌گذار در زمان آتی باید تأمین شود و ممکن است فرد سرمایه‌گذار تا انتهای قرارداد باقی بماند اما در عین حال ممکن است که فرد به خوبی موفق به اجرای تعهدات خود نشود اگر که فرد بتواند تمام تعهدات خود را عملی کند ما در انتهای مشارکت می‌توانیم سهم خود را به صورت محصول دریافت کنیم که این محصولات در واقع واحدهای ساختمانی ساخته شده هستند.

اما اگر به هر علتی سرمایه‌گذار نتواند تعهدات خود را انجام دهد مشارکت ناموفق بوده و شهرداری باید ناچارا فرآیند قطع و یا فسخ مشارکت را دنبال کند.

این نوع از مشارکت بسیار سنگین و سخت است و تصدی‌‎گری دائمی تا پایان پروژه را به همراه دارد در واقع شهرداری در این فرآیند قبول می‌کند که تا پایان انجام کار همراه با شریک خود تمام اقدامات مربوط به تصدی‌گری را انجام دهد و اگر مشکلی به وجود آید با آن مشکل همراه شده و در صورت نفع و یا ضرر به نسبت شراکت سهم داشته باشد که در این گونه موارد بیشتر بخش ضرر پروژه متوجه شهرداری می‌شود چرا که اکثر طرح‌ها با مشکلاتی به ویژه در دوران رکود اقتصادی همراه شده و مشکلاتی دارند که باید برای رفع آنها برنامه‌ریزی کرد.

وضعیت مشارکت‌های اقتصادی در دوره سوم شوراهای اسلامی شهر در مشهد چگونه بود وهم اکنون به چه وضعیتی رسیده است؟

مزجی: در دوره سوم شورای شهر مشهد 1450 میلیارد تومان پروژه مشارکتی تعریف شده که آورده ما زمین و پروانه و یا تنها پروانه بوده که ما درصدی از سهام پروژه را به تعلق درآوده که تا پایان دوره سوم در حدود 15 درصد از پروژه‌های سرمایه‌گذاری محقق شدند که ارزش ریالی آن در حدود 270 تا 300 میلیارد تومان بوده است.

ما باید در دوره چهارم که دوره رکود نیز بوده و علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه‌ها به حداقل رسیده بود کاری می‌کردیم که در وهله نخست شرکا از ادامه پروژه ناامید نشوند، دوم اینکه نشاط لازم را در اجرای آنها داشته باشند و سوم اینکه طرح‌های مورد نیاز را نیز با شتاب لازم پیش ببرند.

اگر این اقدامات انجام نمی‌شد قطعاً فرآیندها با شکست روبه‌رو می‌شد و باید در نظر گرفت که پروژه‌های مشارکتی مانند موجود زنده است و به همین علت در سال 94 از ابتدا تا انتها 284 جلسه با سرمایه‌گذاران داشته‌ایم که مشکلات پروژه‌ها را رفع کنیم و از این تعداد 41 جلسه با حضور شهردار بوده و تمام موانع اجرای پروژه‌ها از پیش راه برداشته شد و در دوره چهارم پروژه‌های دوره سوم نزدیک به 50 تا 55 درصد پیشرفت داشته و به حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده‌اند از نظر کمی در دوره چهارم تحقق سرمایه‌گذاری پروژه‌های دوره سوم 950 میلیارد تومان بوده است.

در همین نوع از سرمایه‌گذاری علاوه بر پروژه‌های مشارکتی دوره سوم در دوره چهارم نیز 1450 میلیارد تومان پروژه جدید عقد قرارداد شده‌اند که در دوره سوم این میزان سرمایه‌گذاری در 18 پروژه انجام شده و در دوره چهارم این میزان سرمایه‌گذاری در 6 پروژه مختلف تعریف شده به عبارت دیگر در این دوره پروژه‌ها بزرگ‌تر هستند و به همین علت شرکا کمتر بوده و رفع مشکلات آن بهتر انجام می‌شود.

پیش‌بینی این است که بتوانیم با همان میزان 14 تا 15 درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌های سرمایه‌گذاری را به دوره‌های بعدی تحویل دهیم و این در حالی است که دوره چهارم 4 ساله بوده، در دوران رکود قرار گرفته بود و اتفاقات بسیار غیرمترقبه‌ای در فضای اقتصادی مشهد به وجود آمده بود که اعتماد به سرمایه‌‎گذاری را به حداقل رسانده بود.

اما علاوه بر این موضوع ما در این دوره از روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری هم استفاده کردیم مثلاً در این دوره بررسی کردیم که اگر ما زمین و پروانه را بفروشیم بهتر سرمایه‌گذاری را در مشهد به جریان انداخته‌ایم و یا اینکه اگر ما زمین و پروانه را آورده کرده و با فردی مشارکت کنیم بهتر این اتفاق رخ می‌دهد و به این نتیجه رسیدیم که اگر زمین و پروانه را بفروشیم سود بیشتری برای سرمایه‌گذاری و همچنین شهرداری به همراه دارد زیرا هم سرمایه‌گذاری را قطعی کرده‌ایم هم قرارداد مشارکت خود را در یک فضای امن قرار داده‌ایم که هرگز فسخ در آن وجود ندارد و علاوه بر اینها تصدی‌گری را از بین برده‌ایم.

تهدیدی بسیار بزرگ ما در شهرداری مشهد داشتیم و آن اینکه در ارتباط با مسئله انتشار اوراق مشارکت در دوره قبل ناچارا بدهی‌های معوقه بسیار زیادی داشت که طلبکاران این بدهی‌ها بانک‌ها بودند؛ بانک‌ها از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی هستند که فعالیت اقتصادی هم می‌کنند و در آن زمان از شهرداری مشهد طلب وجه نقد داشتند و اگر ما وجه نقد را به آنها پرداخت نکنیم و آنها هم صبوری کنند شاید برای بانک‌ها معضل بزرگی نباشد اما برای شهرداری بدهی فزاینده با سودهای بسیار کلان به همراه می‌آورد؛ به عنوان مثال ما بدهی به بانک‌ها با سود 34 درصد داشتیم نه به این معنی که سود و جرایم این بخش 34 درصد باشد بلکه سود به تنهایی 34 درصد می‌شد که بدهی بسیار مشکل‌سازی برای شهرداری به حساب می‌آمد.

ما تلاش کردیم در نخستین فرصت برای تعیین تکلیف این بدهی‌ها اقدام کنیم؛ منبع مالی که در اختیار نداشتیم و بانکها به همین علت موافقت کردند که به جای پول به آنها زمین و پروانه و یا پروانه به تنهایی بدهیم و با همین ساز و کار ما هزار میلیارد تومان زمین و پروانه و هزار میلیارد تومان هم پروانه به آنها دادیم.

وقتی 2000 میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری را تسویه کردیم به عبارت دیگر به طور روزشمار با نرخ متوسط 24 درصد روزانه در حدود یک میلیارد و .350 میلیون تومان از هزینه‌های سربار شهرداری را کاهش داده‌ایم که این میزان به طور تقیربی برابر با هزینه‌های نگهداری شهر است.

ویژگی این اقدام این بود که ما در دوران رکود امر فروش را انجام دادیم دوم اینکه بدهی‌های خود را پرداخت کردیم و سوم اینکه فضای مطلوب سرمایه‌گذاری را در شهر ایجاد کردیم چراکه دستگاهی که زمین و پروانه می‌خرد ناچار به ساخت آن است؛ با در نظر گرفتن اینکه زمین و پروانه در فرآیند ساخت یک ساختمان نصف هزینه‌ها را شامل می‌شود بنابراین ما با فروش هزار میلیارد تومان زمین و پروانه 2000 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را در شهر مشهد حتمی و قطعی کردیم بدون اینکه بخواهیم تصدی‌گری داشته باشیم.

همچنین وقتی در شهرداری پروانه می‌فروشیم 2 حالت پیش می‌آید نخست اینکه برای رفع نیازهای مالی خود ما مجبور به فروش پروانه به افرادی می‌شویم که خوهان پروانه با ویژگی‌های خاص برای زمین‌هایی هستند که شرایط گرفتن آن را ندارد که این موضوع آسیب‌های زیادی به همراه دارد اما با این گونه از فروش پروانه شهرداری طبق ضوابط ساخت و ساز پروانه‌ها را اعطا می‌کند.

وقتی پروانه به تنهایی اعطا می‌شود حداقل 4 برابر آن سرمایه‌گذاری انجام می‎شود و به همین علت با فروش هزار میلیارد تومان پروانه 4000 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را فعال کرده‌ایم و فضای کسب و کار را نیز نشاط بخشیده‌ایم و این در حالی است که بدهی به بانک‌ها هم مستهلک شده و دیگر به صورت فرسایشی سود به آنها اضافه نمی‌شود؛ همچنین به درآمدهای شهر نیز صدمه‌ای وارد نمی‌شود زیرا اکثر درآمد شهرداری از محل پروانه‌های خرد انجام می‌شود.

گفته می‌شود سرمایه‌گذاران از مشهد به شهرهای دیگر مانند شیراز رفته‌اند اما چنین اتفاقی نیفتاده به عنوان مثال درمورد همین شهر شیراز که بسیار در مورد مهاجرت سرمایه‌گذاران مشهدی به آن شنیده‌ایم تحقیقاتی به عمل آمد که مشخص شد تنها یک نفر با شهرداری آن شهر مذاکره کرده اما هنوز پروژه‌ای تعریف و اجرایی نشده است.

اما سرمایه‌گذاران از شهرهای دیگر به این مشهد مقدس آمده‌اند؛ یک فرد مشهدی که سال‌ها به مشهد نیامده بود اما هم اکنون در یکی از پروژه‌های شهری در حال فعالیت است.

ما در انتخاب سرمایه‌گذاران هم دقت کرده‌ایم که پروژه‌ای را عقد نکنیم که به فسخ مشارکت ختم شود به این معنی که در توان سنجی شریک نهایت دقت را داشته‌ایم

 
پس این دیدگاه که گفته می‌شود که شهرداری مشهد با سرمایه‌داران و یا افرادی که ثروتمند هستند مخالف است را رد می‌کنید؟

مزجی: صد درصد؛ مهم‌ترین گروهی که از عملکرد ما اظهار رضایت می‌کنند همین سرمایه‌گذاران هستند که برخی از آنها در دوره سوم مشارکت کرده و با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شده بودند اما مشکلات آنها در دوره چهارم برطرف شد سرمایه‌گذاری نیامده که با کمترین بی‌مهری روبه‌رو شود و هر فرد سرمایه‌گذاری با هر ایده و تفکری که داشته مورد استقبال قرار گرفته کما اینکه فصل و دوران زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست اما در همین دوره ما با تدبیر علاوه بر اینکه اندازه دوره سوم پروژه داشتیم بستر مطلوب برای سرمایه‌گذاری را ایجاد کرده‌ایم.

 موضوعی که اعضای شورای شهر دوره پنجم بیان می‌کنند این است که قرار است شهرداری بسیار بدهکاری را تحویل بگیرند می‌توانید در این مورد توضیحاتی را بیان کنید؟

مزجی: هم اکنون بیش از 2000 میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری مشهد تسویه شده و در شورای سوم فعالیت در اوراق مشارکت پایه‌گذاری شد اما بانک‌ها وقتی سود علی‌الحساب اوراق می‌رسید و.ناشر آن را پرداخت نمی‌کرد خودشان آن را از منابع داخلی پرداخت کرده و اگر ناشر توان پرداخت آن را نداشت با وی همکاری داشتند و این میزان به عنوان بدهی‌های معوقه ناشر باقی می‌ماند و در دوره سوم 85 درصد از سود کوپن‌های اوراق مشارکت پرداخت نشد و برای دوره چهارم باقی ماند.

دوره سوم شوراهای شهر نخستین دوره‌ای بود که توزیع اوراق مشارکت برای پروژه‌های شهری انجام می‌شد و با اینکه بدهی آن به دوره بعد انتقال پیدا کرد اما اقدامات مناسبی نیز انجام شد و به همین علت ما تعبیر اینکه شهرداری بدهکاری را تحویل گرفتیم را روا نمی‌دانیم چراکه شهرداری برای پیشبرد اهداف خود باید از منابع دیگران استفاده کرده و بدهکار باشد اما زمانی که شهرداری توان پرداخت دیون خود را ندارد که وضعیت بسیار مشکل می‌شود؛ اما اگر توان پرداخت بدهی وجود داشته باشد نه تنها مشکلی به وجود نمی‌آید بلکه از محصول فروش اوراق مشارکت نیز عواید مالی نصیب شهرداری می‌شود.

به عنوان مثال در این دوره 1500 میلیارد تومان برای خط 2 قطار شهری اوراق مشارکت منتشر شد اگر ما اصل و فرع سود آن را ندهیم مشکل ساز می‌شود که هم اکنون اصل و فرع بدهی سود کوپن‌های اوراق مشارکت شهرداری پرداخت شده علاوه بر این در این دوره پیگیری بسیار مناسبی انجام شده و دولت حدود 40 درصد از اصل و فرع اوراق را تقبل کرده به این معنی که از 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده و فروش رفته 600 میلیارد را دولت برای پرداخت تعهد پرداخت داده است.

تاکنون سود کوپن‌ها پرداخت شده و دولت سهم خود را پرداخت نکرده و ما علاوه بر سهم شهرداری سهم دولت را هم پرداخت کرده‌ایم و از دولت طلبکار شده‌ایم و این کمک می‌کند که در هنگام تسویه حساب بدهی کمتری را به دوره بعدی منتقل کنیم.

از اوراق مشارکت قطار شهری سود پرداخت شده و تنها اصل باقی مانده و از اصل هم بخشی از آن جزو تعهدات بوده و بخشی از باقیمانده این مبلغ نیز در قالب تنخواه اولیه شرکت‌های تأمین سرمایه انباشت کرده‌ایم و کمترین حد از بدهی که می‌تواند به دوره بعدی منتقل شود را منتقل کرده‌ایم اما برای پروژه‌ای مانند قطار شهری سرمایه‌گذاری در حدود 2500 میلیارد تومان انجام داده‌ایم که اگر همین پروژه در دوره پنجم انجام می‌شد حتما با این رقم انجام نمی‌شد چرا که سرمایه‌گذاری روز به روز قیمتش بالا می‌رود.

 در مورد شرکت مادر تخصصی زائر چه اتفاقاتی افتاده است؟

مزجی: تأسیس این شرکت پیشنهادی است که یک و نیم سال پیش مطرح شد در تمام کمیسیون‌ها مورد بحث قرار گرفت اما به صحن علنی نرفت چون باید این شرکت تأسیس می‌شد بعد وظایفش مشخص شود؛ هم اکنون یک سرمایه‌گذار ملی نسبت به تأسیس شرکت سهامی عام مادر تخصصی اقدام کرده و به عنوان داوطلب هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام داده و شهرداری و بانک گردشگری ایران ، بانک سپه، تجارت و بانک شهر مذاکرات کرده‌ایم و آنها در مذاکرات اظهار علاقه جدی کرد‌هاند اما تا کنون اجرایی نشده و احتمالا این این توفیق برای شورای پنجم باقی بماند.قصد اصلی این شرکت این بود که طعم شیرین زیارت را به ذائقه همه بچشاند.


 
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار