کد خبر: ۴۷۹۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹ 16 August 2017
بعد از اعلام کاهش ۴.۴ درصدی بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد واکنش سریع افکار عمومی و تاکید بر ساختگی بودن این آمار هستیم.

اوایل مردادماه امسال مسئولان ارشد کهگیلویه و بویراحمد بر اساس طرح آمارگیری نیروی کار در بهار 96 از کاهش 4.4 درصدی نرخ بیکاری در این استان خبر دادند ولی این خبر هرگز بر دل مردم ننشت و باورش برایشان سخت بوده زیرا معتقدند آنچه در جامعه می‌بینند چیزی جز افزایش بیکاری نیست.

مجید محنائی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: براساس طرح آمار، که به صورت فصلی انجام می‌گیرد نرخ بیکاری استان در بهار سال گذشته 16.4 درصد بوده که در بهار 96 خوشبختانه به 12 درصد رسیده است.

به طور حتم تایید این خبر محنائی در صورتی امکان پذیر بوده که شاهد راه اندازی کارخانه‌ها، رونق تولید در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، افزایش ساخت و سازها و ...باشیم در حالی رفتن به شهرک‌های صنعتی و دیدن تارها‌ی عنکبوت در برخی واحدهای تولیدی چیزی دیگری غیر از گفته معاون استاندار را تایید می‌کند.

بسیاری از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی به انبار شرکت‌های مواد غذایی و عمده فروش‌های خشکبار تبدیل شده و رمقی در شهرک‌های صنعتی شهرهای مختلف استان نیست.

خبری از افزایش ساخت و سازها نیست زیرا مسکن های مهر نیمه کاره رها شده و دیگر خبری از تسهیلات ارزان قیمت مسکن نبوده و کم نیستند کارگرانی نایلون به دست از لباس کار که هر روز صبح روبروی گلستان 2 بر دکه کارگران حاضر می‌شوند به امید اینکه عصر دست خالی به خانه برنگردند ولی تا ظهر بیشتر دوام نمی‌آورند و شرمند خانواده می‌شوند.

کمتر خانواده‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که با داشتن چند فرزنده تحصیل کرده دانشگاهی بیکار، مهمترین دغدغه‌اش نجات فرزندانش از بیماری خطرناک و مزمن "بیکاری" نباشد.

اما این روزها خبر کاهش بیکاری بر زخم‌های کهنه شده مردم این دیار نمک پاشید خبری که باورش برای افکار عمومی که خود با مسائل و مشکلات روبه‌رو بوده سخت است خبری که برخی معتقدند مسئولان با آمارهای ساختگی خواستن برای بالادستی‌ها خودی نشان دهند.

همه واقفیم که آمار صحیح ، پایه برنامه ریزی و تصمیم گیری مناسب بوده و اگر خدای ناکرده مسئولان استانی تنها به آمارهای دهن پرکن بسنده کرده باشند چه کسی باید پاسخگوی ظلم روا شده باشد زیرا برنامه ریزان کشوری بر پایه آمارهای مسئولان استانی برنامه ریزی و نقشه توسعه را ترسیم می‌کنند.

البته با توجه به اینکه سالانه جمعیت فعال یعنی افراد جویای کار در استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش می‌یابد که فارغ التحصیلان هر سال دانشگاه‌های استان موئد این مهم بوده این امکان که یک جای از آمار کاهش بیکاری بلنگد وجود دارد.

خبرگزاری تسنیم به مسئولان کهگیلویه و بویراحمد پیشنهاد می‌دهد تنها لیست 50 درصد از افرادی را که برای آنان در طی 4 سال گذشته شغل ایجاد شده منتشر کنند تا بیش از این با روان افکار عمومی بازی نشود.

واکنش‌های مردم کهگیلویه و بویراحمد به کاهش بیکاری در این استان در ذیل می‌آید:

* هر روز نرخ بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش می‌یابد زیرا خبری از احداث کارخانه جدید و یا راه اندازی پتروشیمی‌های بلاتکلیف چندین ساله نیست.من مانده‌ام چه دلیلی برای کاهش بیکاری وجود دارد.

* متاسفم برخی مدیران واقعیت را تحریف می‌کنند و گرنه یک بازدید کوتاه از بین مردم بیانگر همه چیز است. من خودم یک کارآفرین هستم که 30 درصد تعدیل نیرو داشتم.

* این همه نیرو از کارخانجات مرکز استان از جمله کارخانه قند اخراج شدند حالا آمار بیکاری کاهش پیدا کرده است.این آمار به طور کامل ساختگی و کذب است.

* هر روز تجمع کارگری داریم از کارخانه قند، سیمان، فولاد، سدچم شیر، آجر دهدشت و صد ها کارگاه کوچک و متوسط . همه شاهد هستیم در این چند سال تسهیلات بانکی خاصی پرداخت نشد، کارخانه جدیدی راه اندازی نشد، کارآفرینی حمایت نشد.

* 4 تا فرزند بیکار دارم نرخ بیکاری تو خانواده‌‍ام 100درصده و اطرافیانم نیز همین طور، در بین مردم که می‌گردم همین احساس را دارند. لطفا مسئولان استانی آمار خانواده خود را به کل استان ربط ندهند.

کاهش 4.4 درصدی بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس طرح آمارگیری نیروی کار در بهار 96 نرخ بیکاری استان 4.4 درصد کاهش یافت.

مجید محنائی اظهار داشت: براساس طرح آمار، که به صورت فصلی انجام می‌گیرد نرخ بیکاری استان در بهار سال گذشته 16.4 درصد بوده که در بهار 96 خوشبختانه به 12 درصد رسیده است.

وی عنوان کرد: این وضعیت مهر تاییدی بر کاهش قابل توجه نرخ بیکاری سال 95 در مقایسه با سال 94 را نشان می‌دهد که در سطح کشور با فاصله معنی داری مقام اول را در کشور داشته‌ایم.

محنائی ابراز کرد: متوسط نرخ بیکاری کشور در بهار 96 نسبت به بهار 95 با 4.درصد افزایش همراه بوده و نرخ بیکاری سال 95 استان کهگیلویه و بویراحمد 13.3 درصد بوده که نسبت به سال 94 حدود 4.4 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: به بهره برداری رسیدن طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی، سفر ریاست جمهوری، فعالیت‌های هلدینگ‌‍های اقتصادی، توجه به اقتصاد مقاومتی و تلاس و هماهنگی تیم اقتصادی تحت مدیریت استاندار از جمله دلایل این کاهش بیکاری است.

محرومیت و بیکاری زیبنده استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن نیروی انسانی مستعد، 25 درصد نفت و گاز کشور، 10 درصد آب‌های سطحی، 20 درصد جنگل‌های زاگرس، معادن فراوان، جاذبه‌های گردشگری کم نظیر و ...نیست و هیچ قصوری از برنامه‌ریزان توسعه در سطح استانی و کشوری پذیرفتنی نیست.

شاید از مهمترین دلایل بیکاری در این استان گرایش بیش از 90 درصدی جوانان به استخدام در ادارات دولتی بوده و اینکه به فکر ورود به بازار کار و کارآفرینی نیستند که این مهم نیازمند فرهنگ سازی است.

امیدوارم مسئولان استانی مطابق با واقعیت‌های موجود به مسئولان کشوری آمارها را ارائه دهند زیرا آمارهای ساختگی هیچ دستاوردی جز ضربه به توسعه استان و محروم نگه‌داشتن این سرزمین ندارند.

گزارش از سجاد نوبهار/تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار