مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به رسیدن به شاخص 51 درصدی اهدای خون مستمر و حذف خون جانشین در کشور، گفت: انتقال خون محافظه کارانه و مدیریت مصرف خون در دستور کار قرار دارد.
کد خبر: ۴۷۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴ 14 June 2015
علی اکبر پورفتح‌الله در مراسم گرامیداشت روز جهانی اهداکنندگان خون که صبح امروز در مرکز انتقال خون وصال تهران برگزار شد، گفت: بر اساس برنامه سازمان جهانی بهداشت برای رسیدن به اهدای خون 100درصد داوطلبانه تا سال 2020 هدفگذاری شده است؛ این در حالیست که ایران 13 سال زودتر از برنامه‌ریزی سازمان جهانی بهداشت به این هدفگذاری دست یافته است.

وی با اشاره به دعوت سازمان جهانی بهداشت از ایران جهت ارائه تجربیات خود در زمینه حذف خون جانشین و اهدای داوطلبانه خون، گفت: امروز از دو میلیون و 70 هزار اهداکننده خون که سال گذشته جهت هدیه جان خود به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند، تشکر می‌کنم. سالانه 500 هزار ایرانی دو مرتبه خون را هدیه می‌دهند و به این ترتیب است که اکنون شاخص اهدای مستمر خون در کشور به 51 درصد رسیده و این شاخصی غرورآفرین است.

به گفته پورفتح‌الله، 3.5 میلیون نفر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیازمند خون و فرآورده‌های خونی هستند. همچنین سال گذشته 380 هزار نفر اهداکننده بار اول داشته‌ایم که به جمع اهداکنندگان خون پیوسته‌اند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: بحث انتقال خون محافظه‌کارانه و مدیریت مصرف خون را در دستور کار داریم. در زمینه کیفیت خون‌های اهدایی نیز برنامه‌های ویژ‌ه‌ای در دستور کار است. بر همین اساس از جوانان برای مشارکت در امر اهدای خون دعوت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جوانان 18 تا 22 ساله که به سن اهدای خون رسیده‌اند، سالم‌ترین افراد برای اهدای خون هستند، افزود: از سال 1373 به بعد واکسیناسیون هپاتیت B در برنامه واکسیناسیون کشور قرار گرفته است. بنابراین جوانان 18 تا 22 ساله در حال حاضر سالم‌ترین اقشار برای اهدای خون هستند و اینجا جایی است که باید سرمایه‌گذاری کنیم.

پورفتح‌الله، پدیده سالمندی در کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: بسیاری از بدخیمی‌ها و بیماری‌ها در سنین بالای 40 سال اتفاق می‌افتد. به همین دلیل مصرف خون افزایش و جمعیت اهداکننده خون کاهش می‌یابد؛ به طوری که دو سوم خون‌های اهدایی در افرادی بالای 50 مصرف می‌شود. بنابراین باز هم تلاش جهت روی کار آوردن جوانان برای اهدای خون اهمیت دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به شعار سال گذشته روز اهداکنندگان خون مبنی بر آنکه «اهداکنندگان خون متفاوتند»، اشاره کرد و گفت: اهداکنندگان خون از این جهت با سایرین تفاوت دارند که بدون هیچ چشم داشتی جان خود را هدیه می‌دهند. معتقدم کار اهداکنندگان خون کاری فرهنگی اجتماعی است و بر همین اساس با ساخت نسل اهداکنندگان خون می‌توان جامعه‌ای متفاوت ساخت. امیدوارم در کشور ما نیز به این مساله نگاهی ویژه شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار