آب ارزشمندی که هنوز هم در مشهد به هدر می رود
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد در‌باره هدررفت چندماهه آب در میدان شهدا‌ گفت: «راهور اجازه تردد تانکرها را در همه ساعات نمی‌دهد!»
کد خبر: ۴۶۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰ 11 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، رسانه شهرداری مشهد در مطلب دغدغه‌مندانه ای که در آخرین روز اردی بهشت ماه امسال منتشر کرد خبر از هدررفت چندین ماهه آب در میدان شهدا داد.بنابراین گزارش پروژه قطار شهری مشهد در ایستگاه میدان شهدا به علت عمق پروژه به آب های زیر سطحی برخورد کرده و عوامل این پروژه را مجبور به خروج این آب نموده است که در همین راستا این آب ها از نقاط مختلف پروژه به سطح میدان شهدا و نهایتا کانال های آب سطحی منتقل می شود که فرق چندانی با هدر رفت این منبع آبی ندارد.
شهرآرا همچنین امروز نیز  پیامک یکی از شهروندان را با این مضمون پیگیری کرد: «چند مرتبه‌ای که از میدان شهدا عبور کرده‌ام، شاهد هدر‌رفت آب از شیرهای بزرگ آب که مقابل پایانه اتوبوس‌رانی شهدا نصب شده است، بوده‌ام. چرا با وجود نزدیکی آن به ساختمان شهرداری و این وضعیت کمبود آب کسی به هدر‌رفت این آب‌ها رسیدگی نمی‌کند؟»
این گزارش حاکیست ؛ با وجود وعده‌های داده‌شده هدر‌رفت این آب همچنان ادامه دارد. آب‌هایی که با‌وجود اینکه متولی اصلی آن آب‌منطقه‌ای است؛ اما در‌حال‌حاضر مسئولیت استفاده از آن به عهده سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد است. به همین دلیل این موضوع را با مدیرعامل این سازمان مطرح کردیم.
احمدرضا سلامی با اشاره به منبع این آب گفت: این آب‌ها مربوط به انجام پروژه قطار‌شهری در میدان شهدا‌ست.
این مقام مسئول افزود: مسئولان پروژه قطار‌شهری در هنگام اجرای پروژه در میدان شهدا در زمین به لایه سختی برخورد کردند که مانع نفوذ آب‌ به زمین می‌شد. همچنین وجود این آب‌ها ادامه کار را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کرد و با توجه به اینکه این آب‌ها از نوع فاضلاب بود، تصمیم گرفته شد این آب صرف آبیاری فضای سبز شود.
سلامی همچنین در رابطه با دلیل هدر‌رفت‌ این آب از این علمی‌ها در ساعت‌هایی از روز، گفت: درحال‌حاضر تنها با استفاده از تانکرها می‌توانیم اقدام به جمع‌آوری این آب‌ها کنیم و متاسفانه به‌دلیل مشکلات ترافیکی که در منطقه شهدا وجود دارد، پلیس راهور اجازه تردد این تانکرها را در ساعت‌ها‌ی مشخصی از روز نمی‌دهد.
این مقام مسئول تاکید کرد: نمی‌توان پمپاژ این آب را برای مدتی قطع کرد؛ زیرا برای پروژه قطار‌شهری و کارگرانی که در آن مشغول به کار هستند، مشکل ایجاد می‌شود.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها وفضای سبز شهرداری مشهد گفت: درحال‌حاضر رایزنی‌هایی برای افزایش ساعت تردد این تانکرها با پلیس راهور صورت گرفته است که امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا اقدامات اساسی‌تری برای ذخیره این آب تاکنون صورت نگرفته است، گفت: به‌دلیل اینکه این آب منبعی موقتی است و بعد از بتن‌ریزی در پروژه قطار‌شهری دیگر خبری از این آب نخواهد بود‌، شهرداری نمی‌تواند سرمایه‌گذاری برای فراهم‌‌کردن زیرساخت‌های لازم برای ذخیره این آب را انجام دهد.
بند گلستان میدان شهدا و فرافکنی شهرداری به پلیس راهور

و اما بازخوانی وعده داده شده و برنامه ریزی پیشین درباره این موضوع خالی از لطف نیست:

سازمان پارک ها و شهرداری منطقه دو پای پروژه انتقال آب

اخیرا ( حدود یکی دو هفته گذشته ) طی تفاهم نامه ای بنا شده است که این آب ها توسط تانکر های حمل آب برای مصارف فضای سبز استفاده شود. مسئولیت این پروژه به عهده سازمان پارک ها و فضای سبز مشهد سپرده شده است. مدیر روابط عمومی این سازمان در این مورد گفت: مسئولیت راه اندازی امکان برداشت آب و نصب عَلَمی برای انتقال آب به عهده سازمان پارک ها است و قرار شده منطقه دو شهرداری این آب را استفاده نماید. ابراهیمی افزود در همین راستا سه علمی در سه نقطه از میدان شهدا نصب گردیده است.
به گفته گنجی – مدیر فضای سبز شهرداری منطقه دو – مجموع آبهای خروجی از این پروژه  بیش از 100 لیتر در ثانیه است که با یک حساب سر انگشتی در 24 ساعت 8640 متر مکعب آب در حال خروج است.
این در حالی است که کارشناس فضای سبز منطقه دو شهرداری مشهد میزان برداشت شده آب از این پروژه را به طور میانگین طی 24 ساعت حدود 500 متر مکعب می داند.
باغشنی با بیان مطلب فوق گفت برای برداشت این آب مشکلات زیادی بر سر راه ماست که بزرگترین مشکلی که وجود دارد مشکلات راهنمایی و رانندگی است که اجازه حضور بیش از سه تانکر را در روز به ما نمی دهند.
وی ادامه می دهد: مشکل بعدی خاموش شدن بخشی از این پمپ ها در طول شب است. مسئولین پروژه قطار شهری مشهد در طول شب که بهترین زمان برای برداشت آب است و مشکل ترافیکی وجود ندارد بخشی از پمپ ها را خاموش می کند ( برای استراحت پمپ ها) و امکان برداشت آب در طول شب فراهم نیست. در طول روز هم با توجه به مشکلات ترافیکی نهایتا 3 یا 4 تانکر آب قابل برداشت است.
باغشنی با اشاره به نیاز وسیع به آب در منطقه دو خاطرنشان کرد: در صورتی که امکان تردد تانکرها و مشکل پمپاژ آب در شب ها مرتفع شود آمادگی برداشت کامل و استفاده بهینه از این آب وجود دارد.

بند گلستان میدان شهدا و فرافکنی شهرداری به پلیس راهور

هر هشت ماه یک بند گلستان در میدان شهدا به هدر می رود

با یک محاسبه ساده می توان فهمید که طی هشت ماه گذشته حدود دو میلیون متر مکعب آب از این پروژه خارج شده است که برابر با حجم آب قابل ذخیره در سد گلستان مشهد است.
از صحبت های مسئولین اینطور بر می آید که دغدغه ای برای استفاده از این حجم عظیم آب وجود دارد اما این مسئله درگیر ناهماهنگی های سازمانی شده به نحوی که از حجم حدود 8500 متر مکعبی روزانه تنها 500 متر مکعب برداشت می شود که این رقم کمتر از 6 درصد این حجم آب را تشکیل می دهد. همچنین براساس مشاهدات خبرنگار شهرآرا آنلاین  از سه علمی نصب شده تنها یک علمی فعال است.
حال باید پرسید با این همه مشکلات آبی که در شهر و استان ما وجود دارد چرا امکانات و تمهیدات لازم برای استفاده حداکثری ایجاد نمی شود؟ در حالی که با یک توافق بین سازمانی می توان با تامین جای مناسب برای تردد تانکر ها، هماهنگی برای روشن بودن پمپ ها و تامین تانکر به سادگی این مشکلات را حل نمود و از هدر رفتن این نعمت الهی جلوگیری شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار