افزایش مصرف آب و برق بدنبال افزایش بی سابقه دما؛
در شهرهای دزفول، شوشتر، اندیمشک، ایذه، باغملک، رامهرمز، شوش و... در حال حاضر از کل ظرفیت تولید آب استفاده می شود و در صورت افزایش مصرف با چالش روبه رو خواهیم شد و احتمال دارد در مرداد ماه نتوانیم جوابگوی شهروندان باشیم
کد خبر: ۴۶۳۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹ 20 July 2017
جلسه روز گذشته شورای اداری استان خوزستان با دو زنگ خطر از سوی دو مقام مسئول استانی همراه بود.

استاندار خوزستان در این جلسه نسبت به افزایش مصرف برق در استان هشدار داد و مدیرعامل آب فاضلاب خوزستان هم در سخنانی از کاهش آب های زیرزمینی و مصرف بالای آب در شهرهای مختلف خبر داد.

استاندار خوزستان در این جلسه با اشاره به افزایش مصرف برق در خوزستان تمهیدات مسئولین استان برای کاهش پیامدهای آن گفت:  اگر ارتباط میان تغییر اقلیم و افزایش شدید دما در خوزستان اثبات شود، شاید نیاز باشد تمهیدات بیشتری بیاندیشیم و مانند کشورهای اروپایی که 20 روز تا یک ماه از سال را که در گرما حالت تعطیل یا نیمه تعطیل دارند، ما هم برای استان چنین برنامه ریزی را داشته باشیم.

غلامرضا شریعتی گفت: مصرف برق در خوزستان با افزایش شدید دما به مرز هشدار رسیده و پیک مصرف حال حاضر مصرف 8 هزار و 220 مگابایت برق است که نسبت به سال گذشته، 11.5 تا 14 درصد افزایش را نشان می دهد.

بگفته وی، 150 مگاوات از مصرف برق صنایع فولاد و 200 مگاوات نیز در نتیجه کاهش ساعت کار ادارات صرفه جویی شده است و اگر این 350مگابایت نیز به میزان برق مصرفی اضافه می شد شرایط نگران کننده ای را شاهد می بودیم.

وی خواستار همکاری شهروندان و نظارت بر خاموشی وسایل برقی در ادارات پس از تعطیلی شد و گفت: جلسات و نشست هایی برای هماهنگی و پیگیری اختصاص 15هزار میلیارد ریال برای رفع مشکلات برق استان در حال انجام است.

 همچنین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در این جلسه گفت: همه شهرهای استان خوزستان به نوعی با مشکل تامین آب آشامیدنی درگیر هستند.

صادق حقیقی پور با هشدار نسبت به نسبت به بحران آب در شهرهای استان گفت: شهرهای پایین دست استان از جمله اهواز، آبادان، خرمشهر و ماهشهر با وجودی که در کنار رودخانه های بزرگ قرار دارند، از نظر کیفیت آب شرب با مشکل مواجه هستند و شوری آب (EC) آنها بیش از حد استاندارد است و شهرهای شمالی نیز دچار ناپایداری کمی آب هستند.

بگفته وی، در شهرهای دزفول، شوشتر، اندیمشک، ایذه، باغملک، رامهرمز، شوش و...  در حال حاضر از کل ظرفیت تولید آب استفاده می شود و در صورت افزایش مصرف با چالش روبه رو خواهیم شد و احتمال دارد در مرداد ماه نتوانیم جوابگوی شهروندان باشیم.

حقیقی پور گفت: سه شنبه ی این هفته رکورد مصرف آب در خوزستان شکسته شد و میزان مصرف آب در این استان یک میلیارد و 200 هزار مترمکعب معادل 10 درصد مصرف کل کشور بوده است.

وی افزود: با همیشه در مردادماه بیشترین مصرف آب را شاهد هستیم و پیش بینی می شود در روزهای آینده با مشکل تامین آب و نوعی تنش آبی روبرو باشیم.

مدیرعامل آبفای خوزستان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه 171 حلقه چاه برای تامین آب شهرهای شمال و شمال شرق استان در حال استفاده است هشدار داد: اغلب شهرهایی که از منابع آب زیرزمینی استفاده می کنند مانند باغملک، ایذه، دهدز و قلعه تل، با افت سطح روبه رو هستند.

بگفته وی آبفای خوزستان 56 شهر (به جز مرکز استان و روستاها) با جمعیت سه میلیون نفر و 650 هزار مشترک را زیر پوشش دارد و برای حل مشکل آب استان به سرمایه گذاری 180 هزار میلیارد ریال نیاز است.

حال باید دید مسئولان چه تمهیدات و برنامه های کوتاه مدت و بلندمدتی را برای مدیریت شرایط ایجاد شده در خوزستان بویژه با توجه به افزایش دمای بی سابقه خواهند اندیشید؟


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار