9 طرح بزرگ عمراني، اقتصادي و گردشگري با بيش از 800 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري. شايد در 4 سال گذشته، اين بزرگ‌ترين رويداد جزيره كيش باشد. پروژه‌هايي كه قرار است اسباب رونق بخشي و توسعه در بزرگ‌ترين جزيره كشور را فراهم كند.
کد خبر: ۴۶۳۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵ 19 July 2017
به گزارش تابناک : ديروز اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوربراي سفري دو روزه به همراه عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي، اكبر تركان مشاور رييس‌جمهور و دبير شوراي عالي مناطق آزاد تجاري صنعتي كشورو علي عابد‌زاده رييس سازمان هواپيمايي كشوري به كيش سفر كرد تا 7 طرح عمراني وگردشگري در جزيره كيش و 2 طرح فرودگاه وبندر هندورابي را در راستاي توسعه امور زيربنايي وجذب سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي اين منطقه افتتاح كند. آن‌طور كه اعلام شده، طرح‌ها شامل: طرح تعريض موج شكن شرقي و احداث 24 پست اسكله رورو بتني در بندر تجاري كيش، واحد صنعتي توليدي تجهيزات پزشكي و دارويي مهان‌مد ميمه، پارك آبي اوشن، نيروگاه شماره 2، هتل 5 ستاره ويدا و مجموعه فرهنگي و تفريحي آواي خليج فارس و مجموعه مارينا و تفريحات دريايي هستند. اسحاق جهانگيري با اشاره به نقش كليدي مناطق آزاد در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي گفت كه يكي از مهم‌ترين محورهاي اصلي اقتصاد مقاومتي استفاده از ظرفيت‌هاي مناطق آزاد در جهت توسعه و پيشرفت كشور است و جزيره كيش در اين زمينه عملكرد بسيارموفقي داشته است. او ارتقاي صنايع دانش‌بنيان، افزايش صدور خدمات و كالاهاي توليدي در مناطق آزاد و افزايش ميزان صادرات مجدد كالا از اين مناطق را سه برنامه اصلي دولت در سال 95 توصيف كرده كه به گفته او سبب شده تا در مناطق آزاد رشد 100 درصدي اتفاق بيفتد. سه‌دهه از ايجاد مناطق آزاد در ايران مي‌گذرد. مناطقي كه براساس اهداف از پيش تعيين شده قرار بوده كه پايگاه صادراتي باشند، اما در سال‌هاي گذشته واردات بر صادرات غلبه كرده است. با اين حال بعد از ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي دولت يازدهم توجه خود را به اين مناطق بيشتر كرده است. از همين رو اسحاق جهانگيري در اين سفر تاكيد زيادي به اشتغالزايي و ايجاد توليد داشته است. او اظهار اميدواري كرده كه هر كدام از 9 طرح عمراني و گردشگري كه در جزيره كيش و هندورابي به بهره‌برداري مي‌رسند، اشتغالزايي قابل توجهي را براي ساكنان منطقه و هموطنان ايجاد خواهند كرد. «توسعه جزاير ايراني خليج فارس با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي مناطق آزاد يكي از اولويت‌هاي كاري دولت است.» اين را جهانگيري گفته و البته تاكيد كرده كه جزاير ايراني خليج فارس با كمك مناطق آزاد به كانون‌هاي توسعه و پيشرفت كشور بدل خواهند شد و كيش در اين زمينه پيشرو بوده است.
گردشگري در هندورابي
جزيره هندورابي از توابع كيش يكي از زيباترين جزاير ايران است. طبيعتي بكر و دست نخورده در ۹ كيلومتري جنوب غربي چيرو. هندورابي با 8/22 كيلومتر مربع مساحت در حد فاصل بين دو جزيره كيش و لاوان قرار گرفته و فعاليت اقتصادي اكثر اهالي در جزيره هندورابي، صيد و غواصي است. با تصميم دولت، حالا قرار است اين جزيره زيبا هم محلي براي گردشگري باشد. آن‌طور كه معاون اول رييس‌جمهور گفته، طرح‌هايي كه در هندورابي به بهره‌برداري مي‌رسند بخشي از برنامه‌هاي موفق عمراني و توسعه‌اي سازمان منطقه آزاد كيش در جهت رونق و آباداني هندورابي به عنوان يكي از جزاير زيباي خليج فارس است. به گفته او مناطق آزاد كشور از مهم‌ترين كانون‌هاي توسعه ايران اسلامي هستند و دولت نيز تلاش مي‌كند تا زمينه براي رشد فعاليت‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري در اين مناطق بيش از پيش فراهم شود.
مشخصات طرح‌هاي تازه
طرح تعريض موج شكن شرقي و احداث 24 پست اسكله روروبتني در بندر تجاري كيش نخستين طرحي بود كه در بدو ورود معاون رييس‌جمهور و هيات همراه در جزيره كيش به بهره‌برداري رسيد. دومين طرح افتتاح واحد صنعتي توليدي تجهيزات پزشكي و دارويي مهان مد ميمه با حجم سرمايه‌گذاري 1 هزار و 580 ميليارد ريال اعلام شده است. سومين طرح افتتاح شده نيروگاه و آب شيرين كن شماره 2 در جنوب جزيره كيش با حجم سرمايه‌گذاري 950 ميليارد سرمايه‌گذاري شده است. طرح چهارم هم تم پارك آبي نخستين تم پارك آبي روباز است كه در جزيره كيش به بهره‌برداري رسيد و داراي بلندترين رايدرها (راه آبي) در ميان پارك‌هاي آبي شهرهاي مختلف ايران است. تم پارك آبي اوشن داراي ۱۳ رايد، ۴ استخر شنا و يك اسپا، به‌علاوه دو رستوران، چهار نوشيدني فروشي و دو فروشگاه عرضه لوازم شنا وبازي‌هاي آبي است كه در سواحل جزيره كيش در زميني به مساحت 56 هزار متر مربع و با سرمايه‌گذاري 1800ميليارد ريالي توسط بخش خصوصي ساخته شده است. هتل پنج ستاره كه با سرمايه‌گذاري 1 هزار و 740 ميليارد ريالي بخش خصوصي در جزيره كيش ساخته شده است پنجمين طرح عمراني و گردشگري بود كه به بهره‌برداري رسيد. مجموعه مارينا و تفريحات دريايي نيز ششمين طرحي بود كه با هدف افزايش جاذبه‌هاي گردشگري در جزيره كيش به بهره‌برداري رسيد. و در نهايت مجموعه گردشگري تفريحي آواي خليج فارس كه به عنوان بزرگ‌ترين آبنماي موزيكال دريايي در كشور قابليت‌هاي متنوعي دارد آخرين طرحي بود كه به بهره‌برداري رسيد. ليزر شو، ويديو پروجكشن، پرده‌هاي آبي، افكت آتش و ربات‌هاي پيشرفته، امكاناتي است كه اين آبنما را از ساير آبنماهايي كه تاكنون در منطقه خاورميانه و كشورهاي حاشيه خليج فارس ساخته شده متمايز مي‌كند.  مجموعه آواي خليج فارس، با هزينه‌اي بالغ بر 120 ميليارد تومان در فضايي به وسعت 35 هزار متر مربع در ساحل شرقي كيش ساخته و تجهيز شده است. بزرگ‌ترين آمفي تئاتر ساحلي كشور با ظرفيت 1500 نفر جهت اجراي نمايش‌ها و كنسرت‌هاي موسيقي، همچنين ويژه برنامه‌هاي نوروزي و تورهاي روزانه، مركز بازي كودكان، رستوران و فودكرت از جمله بخش‌هاي مهم اين مجموعه فرهنگي و گردشگري است. در هندورابي هم معاون اول رييس‌جمهور فرودگاه و بندرگاه جزيره هندورابي را افتتاح كرد تا رسما اين جزيره زيبا هم به زودي مقصد گردشگران ايراني و خارجي باشد. آن‌طور كه اعلام شده، فرودگاه هندورابي داراي طول باند 1480 متر است كه با عرض 30 متر و شانه‌هاي 7 و نيم متري در هر يك از طرفين مي‌تواند پذيراي هواپيماهاي سبك از نوع فوكر 50 و ATR باشد. تاكسي وي‌هاي ارتباطي به طول بيش از212 متر، عرض 23 متر به همراه شانه‌هاي 7 و نيم متري در طرفين و اپرون يا پاركينگ هواپيماها به ابعاد 80 در 140و شانه‌هاي 7و نيم متري دوتادور از جمله بخش‌هاي فرودگاه هندورابي است.
اين فرودگاه پيش از اين در روز دوشنبه 4 بهمن ميزبان نخستين پرواز آزمايشي بود.





منبع : روزنامه اعتماد 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار