سیصد و پنجاه و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در حالی برگزار شد که بر خلاف جلسات پیش ، اعضا با تمام قوا شرکت کرده و تمام وقت جلسه را به تذکر و نطق گذشت. در این راستا عدم ایمنی خط 7 قطار شهری همچنان در دومین جلسه پیاپی مورد بحث بود.
کد خبر: ۴۵۷۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸ 11 July 2017
به گزارش تابناک : سیصد و پنجاه و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در حالی برگزار شد که بر خلاف جلسات پیش ، اعضا با تمام قوا شرکت کرده و تمام وقت جلسه را به تذکر و نطق گذشت. در این راستا عدم ایمنی خط 7 قطار شهری همچنان در دومین جلسه پیاپی مورد بحث بود


عباس جدیدی ؛ شورای شهرداری نباشیم

عباس جدیدی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر تلاش اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم برای اینکه این شورا، شورای شهرداری نباشد و به معنای واقعی شورای شهر باشد، گفت: با تمام تلاش انجام شده اما متاسفانه این کار انجام نشد.

در سال‌های گذشته دو جناح عمده و یا ترکیبی از هر دو مدیریت و اداره شورای اسلامی شهر تهران را در دست داشتند. با نگاهی به اصول و قوانین حاکم بر شورای شهر می‌توان نتیجه گرفت قوانین و مقررات موجود فارغ از اینکه چه کسی عضو شورا باشد یکی از مشکلات عمده شوراهاست.

وی به اصل 100 قانون اساسی اشاره کرد و افزود: از این اصل به عنوان یکی از اصول عمده فعالیت شوراهای شهر و روستا نام می‌برند که تنها به وظیفه نظارتی شوراها اشاره کرده است و لزوم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی امری است که در عمل قابلیت اجرا نخواهد داشت چرا که نظارت بدون قدرت و اختیار در عمل کارآیی مناسب نخواهد داشت.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، عضویت در شورا یک فعالیت افتخاری محسوب می‌شود، افزود: قوانین و مقررات برای یک کلان شهر 10 میلیونی و یک شهر 10 هزار نفری هیچ تفاوتی ندارد و فقط تعداد اعضا از پنج تا 21 نفر تغییر می‌کند. بدیهی است تعداد 21 نفر و یا 31 نفر برای اعمال مدیریت شورایی در یک کلان شهر 10 میلیونی به شوخی شبیه است.

در حالیکه اصلی‌ترین وظیفه شورا، انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد شهرداری است و در عمل انتخاب شهردار با نصف آرا و برکناری او به رأی دو سوم کل اعضا نیاز دارد این یعنی از همان اول قرار بر انتخاب شهردار و سپس تبعیت از او بوده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: در صورت تخلف یکی از مدیران و مسئولان شهرداری کلان‌شهر تهران که 60 هزار پرسنل دارد تنها راه تذکر، سوال و استیضاح شهردار تهران است، امری که با ذکر مطالب سابق اصولا قابلیت تحقق ندارد چرا که در هر حال هر شهردار با هر عملکردی توان جذب و توجیه یک سوم اعضا را دارد. نکته دیگر نحوه تصویب و لازم‌الاجرا شدن تصمیمات شوراهاست. هر شورا با هر توان اجرایی و مدیریت بالا باید مصوبات خود را به فرمانداری و یا هیات تطبیق به ریاست فرماندار ارسال کند و این یعنی نفی تصمیمات اساسی و راهبردی شورا. سوال از شهردار توهین آمیز و غرض ورزانه نبوده است.  در 16 خرداد 95 از شهرداری درخواست کردیم که در مورد واگذاری املاک از سال 85 تاکنون توضیحاتی را ارائه کند چراکه برخی املاک به طور رایگان برای بهره برداری، اجاره و انتقال مالکیت به اشخاص حقیقی و حقوقی و هیئت‌های مذهبی داده شده اما تاکنون از سوی شهرداری پاسخی ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه به طور مشخص در مورد واگذاری اراضی فضای سبز شهرداری به یک مجموعه سوارکاری، واگذاری بیش از 2000 متر زمین در منطقه 18 برای احداث بنای یک حوزه علمیه، واگذاری فضای سبز به متراژ 1200 متر در خیابان مقدس اردبیلی و واگذاری زمینی متعلق به شهرداری در تقاطع بزرگراه همت و افشاری به یک هیئت تذکر می دهم و خواهان توضیح شهرداری هستم.

محمد حقانی؛ برای تسریع افتتاح خطوط مترو جان مردم را نادیده گرفته می شود

محمد حقانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به افتتاح خط 7 مترو و کمبودهایی که در این خط وجود دارد، افزود: چرا نام افتتاح‌های ناقص را افتتاح آزمایشی می‌گذارید در حالیکه ایمنی مسافران بیش از هر چیز حائز اهمیت است. این خط 27 کیلومتر طول نهایی آن است که در حال حاضر 22 کیلومتر از آن به افتتاح رسیده است. مقرر است در طول این خط 26 ایستگاه داشته باشیم که در حال حاضر تنها هفت ایستگاه به بهره‌برداری رسیده است. وضعیت بهره‌برداری فعلی این خط خارج از نرم‌های معمول است که یکی از مشکلات آن نبود سیستم سیگنالینگ است. بنده به عنوان نماینده مردم تهران در شورای اسلامی این شهر هنوز مطمئن نیستم که این سیستم در خط 7 مترو مستقر شده است یا خیر.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: امروز در دنیا مترو را با طول خطوط سنجش نمی‌کنند بلکه تعداد واگن‌هایی که به بهره‌برداری می‌رسد ملاک سنجش مترو است. این در شرایطی است که 188 کیلومتر از خطوط مترو در تهران به بهره‌برداری رسیده اما تنها 1270 واگن داریم که هیچ تناسبی میان این دو وجود ندارد. در حقیقت برای 188 کیلومتر باید حداقل دو برابر تعداد واگن‌های فعلی در متروی تهران واگن مشغول فعالیت باشد.

حقانی تاکید کرد: در حال حاضر نه خبرنگاران شهری، نه مردم و حتی نه بنده به عنوان نماینده شورا نمی‌دانم چه مقدار خطوط متروی بهره‌برداری شده داریم و هزینه ساخت هر کیلومتر از مترو چه میزان است. آمارها و ارقام‌ها در این زمینه متناقض است. بی‌تردید نباید برای تسریع افتتاح خطوط مترو جان مردم را نادیده بگیریم.
همچنین رییس کمیته محیط زیست شورای شهر از تنبیه کارمند شهرداری به دلیل حمایت از عضو شورای شهر گلایه کرد.

وی با اشاره به حواشی جلسه هفته گذشته شورای شهر با بیان اینکه تذکر، سوال و استیضاح شهردار از وظایف قانونی و حقوق اعضای شورای شهر است، خطاب به چمران، گفت: آقای چمران حواستان است که به نماینده مردم توهین شده؟ حواستان است که این کشور بر روی خون شهدایی همچون برادر بزرگوارتان ایجاد شده است؟

وی با بیان اینکه لطفا به فرد کار نداشته باشید و از ساختار شورا صیانت کنید، گفت: فردی که به عنوان کارمند شهرداری از حقوق نماینده شورا دفاع کرده نباید متنبه و تحویل دادگاه اداری شود.

احمد حکیمی پور؛ باغ کتاب مصوبه شورا را ندارد

 احمد حکیمی‌پور گفت: مجموعه باغ کتاب مصوبه شورای اسلامی شهر تهران را ندارد و واگذاری آن نیز مصوبه‌ای از شورا نداشته است لذا از ریاست شورای اسلامی شهر تهران درخواست می‌کنم تا این موضوع را بررسی کند.

رحمت الله حافظی؛ احتمال خارج شدن خط 7 قطار از ریل

رحمت الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ضمن اشاره به اسنادی مبنی بر ناایمن بودن خط 7 مترو، این موارد را امروز در جلسه علنی شورا قرائت کرد. من پزشک هستم و جان افراد برایم مهم است و اینگونه نیست که به غیر از آجر، بتن و پول چیز دیگری درک نکنم.

وی با بیان اینکه خط 7 مترو در 20 خرداد ماه افتتاح شد ادامه داد: دو روز قبل معاون عملیات ریلی خطاب به مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نامه می‌نویسد و می‌گوید: ورود مسافر به این خط با مخاطرات و ریسک زیادی روبروست به گونه‌ای که منجر به بحران می‌شود.

وی با بیان اینکه در روز افتتاح مدیر مرکز فرمان به مدیرعامل بهره‌برداری مترو نامه می‌زند و می‌گوید شرایط خط 7 برای عملیات مسافرگیری ایمن نیست و تردد قطار باید آزمایشی و مانوری باشد، گفت: مدیر مرکز در نامه‌اش نوشته در صورت مشکل، امداد غیرممکن خواهد بود و رونوشت نامه به سازمان بازرسی و حراست شهرداری نیز ارسال شده و در این بین نامه‌ای دارم که نشان می‌دهد مهندس کیفیت و ایمنی مترو دو روز قبل از افتتاح اعلام می‌کند با توجه به اینکه تست گرم در 17 خرداد انجام شده الزامات مورد نیاز برای اجرایی شدن جدول زمان‌بندی وجود ندارد و امکان بهره‌برداری ایمن خط محقق نشده است.

حافظی با بیان اینکه در این نامه‌ها چند مورد لازم به ذکر است، گفت: سیستم سیگنالینگ موقت که از میدان صنعت تا مولوی نصب شده تا این لحظه (بر اساس زمان نامه) تست نشده و این سیستم قادر به مسیرسازی صحیح نیست.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم نصب سیگنالینگ تنها امکان رویت قطار در ایستگاه وجود دارد، ‌گفت: همچنین ثابت بودن سوزن‌ها در مسیر که این مساله سبب می‌شود قطار از ریل خارج شود مورد توجه قرار گرفته و همچنین نبود سیستم ارتباطی اعم از بی‌سیم و تلفن یکی دیگر از موارد است زیرا تنها از میدان محمدیه تا صنعت آن هم به صورت ناپایدار ارتباط برقرار است و در طول هفت کیلومتر میدان بسیج تا محمدیه هیچ ارتباطی وجود ندارد چرا که هنوز کابل فیبر نوری نصب نشده است.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر با اشاره به عدم نصب تابلوهای ایمنی و هشداردهنده در طول مسیر، گفت: این مساله سبب می‌شود که به هر دلیلی اگر قطار توقف کند امکان تعیین مکان‌ ممکن نباشد و همچنین با توجه به طولانی بودن فاصله ایستگاه‌ها در صورت توقف قطار امکان تخلیه مسافران وجود ندارد چرا که مسیرهای خروج اضطراری تعبیه نشده است.

حافظی با بیان اینکه با توجه به عدم رعایت ابتدایی‌ترین موارد ایمنی از شورا می‌خواهم که کمیته حقیقت‌یابی را تشکیل دهد در غیر این صورت با دادستانی تهران در خصوص موضوع خط 7 مکاتبه خواهم کرد، گفت: در این مدت که من در مورد ناایمن بودن خط 7 توضیحاتی ارائه کردم یک خبرگزاری منتسب به سپاه این تذکرات من را به تخریب سپاه متصل و عنوان کرد که پشت پرده این انتقادات حمله به سپاه است؟! اما باید اعلام کنم که این مطلب چه ربطی به سپاه دارد؟ خداوند سپاه را از دست دوستان نادان نجات دهد.

وی در بخش دیگر سخنان از تحویل برخی سوله های مدیریت بحران به افراد غیر ، گلایه کرد.
وی گفت: در 11 اردیبهشت ماه سال 95 شورای شهر مصوبه ای داشته که براساس آن شهرداری ملزم شد تمامی سوله های مدیریت بحران را در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار دهد و به استناد این مصوبه در 24 بهمن ماه  و همان سال نیز از شهرداری درخواست کردیم در مورد سوله های بحرانی که در اشغال هستند توضیح دهند که یک سال بعد معاون شهردار طی نامه ای اعلام کرد که کلیه سوله‌ها تحویل سازمان مدیریت بحران شده  و تنها اشاره کردند که بخشی در اختیار ورزش بانوان شده است.

حافظی با بیان اینکه براساس این نامه اعلام می کنم که سوله منطقه 2 تابلو معاونت فنی وعمرانی دارد، سوله دیگر در منطقه 2 به دانشگاه علمی کاربردی شهرداری بدل شده، در منطقه 22 سوله حضرت ابوالفضل در اختیار معاونت اجتماعی گذاشته شده است گفت : سوله مدیریت بحران منطقه 4 شهربازی و سوله منطقه 13 به محل دپوی تجهیزات و دکور صداوسیما بدل شده است و سوله بحران منطقه 2 نیز به برنامه خندوانه تحویل داده شده است که باید هرچه سریعتر شهرداری در مورد این اظهارات متناقض توضیح دهد.


محسن سرخو؛ ابراز نگرانی سرخو از ابداع دو زیرگذر در منطقه یک تهران

محسن سرخو صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه ایجاد دو زیرگذر در منطقه یک مطرح شده است اما این در حالی است که این موضوعات نه در برنامه پنج ساله و نه در بودجه دیده شده است، گفت: با معاونت حمل و نقل در این زمینه صحبت کرده و آنها عنوان داشتند ایجاد این دو زیرگذر در حد اظهارنظر شهردار منطقه یک بوده است. ایجاد زیرگذر حد فاصل دزاشیب تا چمران و قدس تا میدان تجریش جای نگرانی دارد، گفت: شهردار منطقه یک قبلا شهردار منطقه 3 بوده و در منطقه 3 نیز یک تونل ابداعی خارج از برنامه داشت و می‌ترسیم که در منطقه یک نیز یک کار ابداعی کند و زیرگذار بسازد.

سرخو با بیان اینکه شهرداری نباید خارج از برنامه حتی برای عقد قرارداد با مشاور وارد رایزنی شود، گفت: این موضوع را به شدت بررسی می‌کنیم.

مجتبی شاکری ؛ نامگذاری تونل و اتوبان نیایش بنام آیت الله رفسنجانی

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به افزایش چهار برابری بودجه مترو، گفت: اینکه تخصیص بودجه مذکور آسیبی به انجام سایر ماموریت‌های شهرداری زده یا نه، باید بررسی شود. ودجه ۶۰۰ میلیاردی مترو در سال ۹۲ به ۲۶۰۰ میلیارد تومان در حال حاضر رسیده است.  ساخت مترو ضروری و در عین حال گران است و البته نقش مهمی در مهار ترافیک و آلودگی هوا دارد. ضمن اینکه مستمندان و محرومان یکی از قشرها اصلی استفاده کننده از این مد حمل و نقلی هستند و این موارد قطعاً دلایل خوبی برای اولویت بخشی به مترو هستند. اما من در شهرداری مطالعه‌ای ندیدم که نشان دهد این افزایش پرشیب بودجه مترو موجب فروکاستی احتمالی در کدام فعالیت‌های شهرداری شده است.

شاکری خاطرنشان کرد: سؤال بنیادی دیگر این است که آیا نمی‌توان اهداف حمل و نقلی را زیرسطح زمین و با هزینه کمتر از مترو محقق کرد یا مدهای دیگر که ارزان‌تر است را با توجه به محدودیت بودجه در اولویت قرار داد؟ آیا مطالعه مقایسه‌ای وجود دارد که با رجوع به آن بفهمیم بهترین تصمیم را در مورد توسعه پرشتاب مترو گرفته‌ایم؟

شاکری در بخش دیگر سخنانش از برگزاری جلسه کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با حضور محسن هاشمی در بامداد امروز خبر داد و گفت: در این جلسه مقرر شد مجموعه بزرگراه و تونل نیایش به نام مرحوم هاشمی رفسنجانی نامگذار شود و به زودی این موضوع برای تصویب در صحن مطرح خواهد شد.

وی یادآور شد: نظر فرزند ارشد مرحوم هاشمی این بود که رونمایی از پلاک این نامگذاری، دوم شهریور همزمان با تولد آن مرحوم صورت گیرد.

اقبال شاکری؛ کار در مترو بسیار خطرناک است

اقبال شاکری با بیان اینکه کار در زیرزمین خطرناک‌ترین کار محسوب می‌شود، گفت: طی چهار سال در شورای چهارم ۱۰۰ کیلومتر مترو احداث شده است.پروژه‌های بزرگ یک صنعت محسوب می‌شوند و باید به آنها اهمیت داد. طبق گزارشات مستند و آمارهای رسمی در کشور ۶۰ درصد از پروژه‌ها از زمان هزینه تا بهره‌برداری‌شان افزایش هزینه دارند، ضمن اینکه ۶۰ درصد از همین پروژه‌ها از اهداف و برنامه عقب هستند. 

عضو شورای شهر تهران در ادامه به درگیری که روزهای گذشته در منطقه ۶ صورت گرفت اشاره کرد و گفت: این درگیری بین دو نفر از پرسنل پسماند با اراذل و اوباش بوده که منجر به زخمی شدن یکی از پرسنل و فوت یکی از پرسنل پسماند شده است.

عبدالحسین مختاباد: مترو فراموش نشود

عبدالحسین مختاباد ، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه عمق خط ۷ افتخار ویژه‌ای برای مهندسان ایرانی محسوب می‌شود، گفت: انتظار داریم دولت متروی تهران را فراموش نکند و درجهت تامین واگن‌ها کمک کند.در بحث مترو بدون مباحث سیاسی وقت و انرژی خوبی از سوی شورا برای این موضوع قرار داده شد و الحق معاونت مربوطه نیز در این زمینه موفق عمل کرده است. احداث خط ۷ مترو یک معجزه بوده و کار قابل دفاعی است و قطعاً در سال‌های آینده اتفاقات خوبی در این خط خواهد افتاد. باید بودجه لازم در اختیار مترو قرار گرفته شود و همچنین در بحث کارهای فرهنگی باید اقدامات گسترده‌ای انجام شود. انتظار داریم دولت مترو را فراموش نکند و در این زمینه کمک لازم را انجام دهد و مشکلات موجود برطرف شود.

محمد سالاری: قرار داد سفید امضا جدید در پایان کار شهرداری

سالاری ضمن انتقاد از واگذاری پردیس تهرانپارس به بانک شهر گفت: در حالی این اتفاق افتاده است که قرار بود واگذاری و قرارداد جدیدی در پایان مدیریت شورای چهارم صورت نگیرد.

وی با اشاره به بهره‌برداری از باغ کتاب اظهار کرد: این اتفاق کار بسیار خوبی است اما نگرانی‌هایی از سوی برخی گروه‌های انتشاراتی و کتاب فروشی‌ها وجود دارد. امیدواریم این نگرانی‌ها برطرف شود چرا که برخی از انتشاراتی‌ها معتقدند که باغ کتاب توسط بخش عمومی و دولتی مورد حمایت قرار گرفته که در نهایت این موجب تضعیف بخش خصوصی خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: در جلسه‌ای که با حضور اعضای شورای چهارم و منتخبین شورای پنجم و شهردار تهران و معاونینش برگزار شد، تأکید شد که هیچ قرارداد جدیدی به امضا نرسد و این موضوع به مدیریت شهری آینده واگذار شود. اما اخباری به دست ما رسیده که قراردادهای جدیدی به امضا رسیده که قاعدتاً شاید حتی خود شهردار نیز از این قراردادها بی اطلاع باشد و امیدواریم شهردار تهران این نگرانی‌ها را برطرف کند.

وی ادامه داد: در صورتی که مسئولان شهرداری این موضوع را قبول ندارند علی‌القاعده بنده می‌توانم مستندات و گزارشات رسمی آن را اعلام کنم.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت قرارگاه امام رضا (ع) در شهر تهران و قراردادهای این مجموعه گفت: امیدواریم این مجموعه نیز به صورت شفاف و روشن مشخص شود چرا که این موارد به صلاح شهر و شهرداری نیست.
سالاری ادامه داد: در حالی که تأکید شده بود که قرارداد جدیدی در دوره پایانی مدیریت شهری به امضا نرسد اما اخباری رسیده است که پردیس تهرانپارس که یکی از بزرگترین دارایی‌های شهر محسوب می‌شود و ۱۵ هکتار است به بانک شهر واگذار شده است که امیدواریم در این زمینه پاسخ لازم از سوی مسئولان شهرداری داده شود.


مرتضی طلایی؛ عدم پشتیبانی از شورایاری ها

مرتضی طلایی، نائب رئیس شورای شهر تهران گفت: متاسفانه برخی از شهرداران مناطق پشتیبانی لازم را از کار شورایاری‌ها انجام نمی‌دهند و دراین زمینه جلسات خود را متوقف کردند که امیدواریم این روند تغییر پیدا کند. متأسفانه تعدادی از شهرداران مناطق وقفه‌ای را در کار شورایاران ایجاد کرده‌اند که امیدواریم در این زمینه شاهد تغییر رویه باشیم. اقدامات پشتیبانی از شورایاری باید همانند گذشته توسط شهرداران مناطق صورت گیرد و این موضوع باید به آنان تذکر و گوشزد شود.






منبع : تیترشهر
برچسب ها: خط 7 مترو ، قطار شهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار