به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، روستای تاریخی و طبیعی «دِهمورد» از توابع آباده طشک یکی از بکرترین و سرسبزترین روستاهای استان فارس است که در ۸۵ کیلومتری شهرستان نی‌ریز واقع شده، این روستا از ۳ سال پیش به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری معرفی شده است.
کد خبر: ۴۵۶۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴ 09 July 2017
بروکراسی اداری مانع راه‌اندازی اقامتگاه در روستای دهمورد

تابناک فارس به نقل از تسنیم :علاوه بر طبیعت بکر این منطقه، ۱۲ اثر تاریخی ثبت ملی در روستای «دهمورد» وجود دارد که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی جذب می‌کند. دهیار روستای دهمورد در گفت‌وگو با تسنیم از کمبود امکانات رفاهی و اقامتی در این روستا می‌گوید و می‌افزاید: با وجود حجم زیاد گردشگر داخلی و خارجی که به این روستا سفر می‌کنند اما تنها یک اقامتگاه بومگردی در این روستا وجود دارد که در آن ۷ سوئیت با طراحی سنتی قرار دارد.

محمدرضا معصومی می‌گوید: این روستا مستعد توسعه اقامتگاه است و متقاضی برای راه‌اندازی اقامتگاه برای مسافران نیز وجود دارد اما پروسه طولانی اداری و عدم آشنایی متقاضیان با این روند سبب شده که متقاضیان در میانه راه از راه‌اندازی اقامتگاه منصرف شوند.

وی می‌افزاید: مسئولان بنیاد مسکن در بازدید میدانی که از این روستا داشتند به صورت شفاهی قول دادند که به هر کدام از ساکنان که متقاضی راه‌اندازی «مهمان کاشانه» در کنار منزل مسکونی خود باشند تسهیلات می‌دهند اما این قول هنوز عملی نشده و ابلاغیه و نامه‌ای به دهیاری در این زمینه نداده‌اند.

روستای هدف گردشگری که در طول شبانه‌روز تنها ۳ ساعت آب دارد!

روستاهای هدف گردشگری باید از حداقل امکانات رفاهی برخوردار باشند تا از این طریق گردشگران به اقامت و بازدید از این مناطق ترغیب شوند اما به گفته دهیار «دهمورد» مردم این روستا در طول شبانه‌روز تنها ۳ ساعت از نعمت آب برخوردار هستند و در بعضی نقاط روستا همان ۳ ساعت هم آب وصل نیست.

معصومی با بیان اینکه در حال حاضر چاه تامین آب روستای «دهمورد» با چند روستای دیگر مشترک است، می‌افزاید: در فاصله ۳ کیلومتری روستا منابع آب پایدار وجود دارد و یک ماه پیش ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید و حفر چاه مستقل به روستای «دهمورد» اختصاص داده شد اما این میزان اعتبار کافی نیست و برای تجهیز و لوله‌کشی آب چاه به ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز است.

در فاصله سرشماری سال ۹۰ تا ۹۵ حدود ۱۶۰ خانوار از روستای «دهمورد» مهاجرت کرده‌اند که به گفته دهیار این روستا علت اصلی این مهاجرت‌ها کمبود آب در روستا بوده است.

سرویس بهداشتی؛ معضل گردشگران روستای تاریخی دهمورد

معضل نبود سرویس بهداشتی بحران دیگری است که روستای هدف گردشگری «دهمورد» با آن روبه‌رو است. به گفته معصومی در منطقه گردشگری «بناب» روستای ده‌مورد که بیشترین جذب گردشگر را دارد تنها دو سرویس بهداشتی کاملا مبتدی و بدون امکانات وجود دارد و همین امر سبب شرمندگی ما در مقابل مسافران شده است.

وی می‌افزاید: بضاعت دهیاری برای توسعه خدمات عمومی به مسافران و گردشگران ناچیز است و باید در این زمینه دست به دامان بخش خصوصی شویم.

چوب کمبود اعتبار لای چرخ آسیاب‌ تاریخی دهمورد

۱۲ اثر ثبت ملی در روستای تاریخی و گردشگری دهمورد وجود دارد که به گفته دهیار این روستاها این آثار شناسنامه‌دار نیستند و میراث فرهنگی برای تخمین هویت آنها باید هر چه سریع‌تر اقدام کند.

۱۰ مورد از آثار تاریخی ثبت ملی این روستا آسیاب آبی است و یکی از این آسیاب‌ها قابل احیا است که به طور قطع راه‌اندازی آن در جذب گردشگر تاثیر زیادی خواهد داشت. به گفته معصومی میراث فرهنگی با احیا و راه‌اندازی این آسیاب موافقت کرده اما می‌گوید اعتباری برای احیا آن ندارد و همین امر سبب شده که پروژه احیا این آسیاب تاریخی سرانجامی نداشته باشد.

خدمات ضعیف بانکی چالش گردشگران دهمورد

دهیار «دهمورد» با بیان اینکه با وجود حجم زیاد مسافر در این روستا ارائه خدمات بانکی در آن ضعیف است، می‌گوید: متاسفانه در این روستا هیچ بانکی شعبه ندارد و تنها یک دفتر پست بانک با یک کارمند وجود دارد که در ارائه خدمات بانکی ضعیف عمل می‌کند.

وی می افزاید: از چندین سال پیش برای راه‌اندازی شعبه بانک کشاورزی در روستای «دهمورد» درخواست داده شد که به دلیل نداشتن پاسگاه انتظامی با درخواست ما موافقت نشد اما از یک سال پیش پاسگاه انتظامی در این روستا راه‌اندازی شده و امید است که به زودی این بانک یک شعبه در این روستا فعال کند.

لزوم راه‌اندازی اورژانس در روستای گردشگری دهمورد

فاصله روستای «دهمورد» با نزدیکترین پایگاه اورژانس ۴۰ کیلومتر است که در صورتی که برای گردشگران حادثه‌ای رخ دهد خدمات‌رسانی در زمان اندک ممکن نخواهد بود، به گفته دهیار این روستا با توجه به اینکه «دهمورد» به مسیر جاده اصلی نزدیک است امکان راه‌اندازی اورژانس جاده‌ای در این روستا وجود دارد و مکاتباتی نیز در این زمینه انجام شده اما هنوز عملی نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار