کد خبر: ۴۵۵۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳ 07 July 2017
شورای پنجم دهدشت در مسیر شورای چهارم

سید ایمان تقوی

با توجه به انتخاب اعضای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا زمزمه هایی به حالت خبری و پرسشی در باره انتخاب شهردار دهدشت شنیده می شود که البته این موضوع شرایط حساس را برای شورایی ها روشن تر می کند. باتوجه به نقش مهم واساسی شوراهای اسلامی شهر و روستا در تصمیم گیری‌ها ومهم ترازآن انتخاب شهرداری توانمند به موارد مهمی که می‌تواند زمینه شکل گیری شورایی آرمانی را محقق گرداند اشاره می شود.
یکی از مهم‌ترین اهداف تشکیل شورای اسلامی شهرو روستا مشارکت مردم در اداره امور بوده، از پایین‌ترین سطح جامعه تابالا‌ترین سطح آن. علاوه براین زمینه بحث وگفت‌و‌گو در سطح محلی وملی برای همه افراد وهمه گروه‌ها بایدفراهم شود و روابط سالم ومردمی جایگزین روابط شخصی وبروکراسی پیچیده واستبدادی شود. فلسفه تشکیل شورای شهر وروستا هم تفویض امور به مردم است که تمام شهروندان وروستائیان مشارکت اساسی درسرنوشت خودداشته باشند ولی متاسفانه مشاهده می‌شود که بعضا در شوراهای اسلامی شهر و روستا قشر عظیم مردمی که باید به مطالبه‌های اساسی آنان پاسخ گو باشند مورد بی‌توجهی اساسی قرارمی گیرند. در کلام رهبری معظم انقلاب خدمت بی‌منت و خستگی ناپذیر یکی از اصل‌های مهم واساسی منتخبین شورا‌ها است که باید موردتوجه قرارگیرد. شورایی می‌تواند به عنوان شورای موفق وتاثیرگذار باشد که مشارکت مردمی درامور مربوط به شهرو روستا بروز وظهوراساسی داشته باشد. شورا به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری کشور مد نظرقرار گرفته، که هم اکنون بعد ازگذشت پنج دوره، شورا‌ها از وظایف وماموریت‌های خودکه مدیریت یکپارچه به عنوان هیات مدیره محلی است بسیارفاصله دارند. شورا‌ها باید به عنوان زبان مشترک مثلث مردم، مسئولان و متخصصان عمل کرده ودرراستای توسعه پایدارودستیابی به مدیریت شهری وروستایی خوب و سالم ارتباط تنگاتنگی با نظام اداری و اقتصادی داشته باشند.
یکی از مهم‌ترین موانع پیشرفت توسعه روستایی و شهری انتخاب شورایی بامولفه قومی گرایی بالاخص درشهرهای کوچک بوده که ضربه مهلکی به پیکره شهر و روستا وارد خواهد کرد از این جهت که انتخاب فرد شایسته، متعهد و متخصص متناسب با چنین جایگاهی به فراموشی سپرده می‌شود و انتخاب چنین افرادی جای خود را به افرادی ناتوان وبعضا ناپخته‌ای داده که شورا را برای مقاصدشخصی خود می‌دانند وبعضا افرادی با وجود داشتن چندین شغل خواهان ورود در این عرصه مهم وتاثیرگذار هستند که مسلما باید وقت خود را وقف خدمت گزاری و پاسخگویی به مطالبه به حق مردم در هرزمانی بدانند. حال سوال اینجاست این شورای جدید آیا ازقوانین کلی و جذب بودجه شهرداری آگاهی دارند؟ و با مطالعه کافی و وافی اعلام آمادگی کردند ؟ یا حضور خود را صرفا محکی می‌دانند که وجهه اجتماعی خود را بالا ببرند؟ آیا تفکری از مسائل گذشته صورت گرفته و توان گره گشایی دارند؟
شما می دانید منتخب شورای اسلامی یعنی چهارسال از زندگی خود را وقف توسعه کردن. منتخب شورای اسلامی یعنی تعهد در برابر آرای مردمی.
در این عرصه تاثیرگذار انتخاب افرادی که برای مدت زمان چهارساله درچنین عرصه‌ای قدم به میدان گذارده اند باید توانایی ارتباط تنگاتنگ با بدنه دولتی و مسئولان امر جهت توسعه داشته باشند.
مردم دهدشت این بار انتخابی متفاوت داشتند شاید می خواستند تلفیقی از افراد باتجربه و آگاه که به قانون و همچنین وظایف ودانش علمی مدیریت شهری وروستایی آشنایی بیشتری داشته و نظارت بهتری برشهرداری‌ها ودهیاری‌ها که یکی از مهم‌ترین رسالت شوراهاست داشته باشند. اما آیا این مهم برآورده شده است آن هم در شهری که مهاجرت در آن به بحران رسیده و هزاران درد وارد کرده است !

می دانیم نمایندگان شورایی که توسط مردم انتخاب می‌ شوند یکی از وضایف مهمشان انتخاب شهردار است، بی سابقه نیست در این شهر حضور شهردارانی که براساس تفکر خود مصوبات شورا را اجرایی نمی‌ کردند. بنابر این شورایی مقتدر است که دنبال بهانه وفرافکنی نباشد وشهردار را فارغ از مسائل سیاسی انتخاب کند که از قدرت تعامل وچانه زنی بسیاربالایی در سطح کشورواستان برخوردارباشد. شهرداری که روابط عمومی بسیار ایده ال و توان همفکری با مسئولان ارشد استانی را داشته باشد. فردی که بدون هیچ ترس و واهمه‌ای مقتدرانه ازمطالبه به حق مردم دفاع کند. شهردارمنتخب شورا بایدبه مدیریت شهروند محور باورداشته باشد وشهرداری را با چنین محوری سازماندهی کند. بنابراین باید بتواند به سهولت بامردم ارتباط برقرارکند و شهر در چارچوب خواسته‌های مردم مدیریت شود. حال بعد از روی کار آمدن این اعضای جدید دهدشتی ها می خواهند بدانند آقایان چه کسی را شهردار خواهند کرد ؟

آیا به یک نتیجه واحد میرسند یا باز هم دو دستگی به مانند شورای چهارم ایجاد میشود؟
به هرحال انتظار میرود شورای پنجم بدور از هر گونه هیاهو در انتخاب خود به یک گزینه واحد برسند که به سرنوشت شورای چهارم دچار نشوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار