مدیر کل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان؛
مدیر کل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان اظهار کرد: استان گلستان در روزهای 20 و 21 تیرماه جاری میزبان مدیران کل روستایی و شوراهای سراسر کشور خواهد بود تا پیرامون رویکردها و برنامه های مرتبط با توسعه روستاهای کشور طی سال جاری تصمیم گیری شود.
کد خبر: ۴۵۰۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰ 01 July 2017
 مدیر کل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان با تاکید بر جایگاه، اقدامات و فعالیت های روستایی گلستان در سطح کشور، اظهار کرد: استان گلستان در روزهای 20 و 21 تیرماه جاری میزبان مدیران کل روستایی و شوراهای سراسر کشور خواهد بود تا پیرامون رویکردها و برنامه های مرتبط با توسعه روستاهای کشور طی سال جاری تصمیم گیری شود.

علی نصیبی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه استان به مناسبت 14 تیر روز شهرداری ها و دهیاری ها، به تشریح فعالیت ها در حوزه روستایی پرداخت و توجه به برنامه های فرهنگی را یکی از موضوعات مورد توجه دفتر امور روستایی استان دانست و تصریح کرد: در فروردین و اردیبهشت سال 96 با همکاری دهیاری ها، شوراها و مردم فهیم روستایی 50 جشنواره فرهنگ و اقتصاد روستا با تمرکز بر فرهنگ اصیل روستایی و تبیین تجربیات، کارآفرینی در روستاها، معرفی ظرفیت های اقتصادی روستا، معرفی گویش ها، آیین ها، سنت ها، غذاهای اصیل، بازی های بومی و محلی بر گزار شد و در هریک از این جشنواره ها قریب به 3هزار نفر بازدید کننده که عمدتاً گردشگران بودند، حاضر شدند .

وی  با اشاره به دیگر اقدامات فرهنگی صورت گرفته در یک سال اخیر ، خاطر نشان کرد: در ماه رمضان امسال با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی در 15 شب محافل انس با قرآن را در روستاهای استان برگزار کردیم و طی یک سال گذشته 30 برنامه پیاده روی همگانی روستایی برگزار شده است.

مدیر کل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان با تاکید بر اهمیت مباحث اقتصادی در روستاها،گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و دولت محترم ، توسعه اقتصادی روستاها، کارآفرینی و اشتغالزایی در روستاها یکی از اولویت های سال های 95 و 96 بوده است.

وی افزود: بر اساس تفاهم نامه ی استانداری گلستان، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و بانک سینا، مقرر شد 20میلیارد تومان تسهیلات با سود 8 درصد به طرح های روستایی در استان پرداخت شود که در انتهای اعطای این تسهیلات برای 700 نفر اشتغالزایی خواهد شد.

علی نصیبی با اشاره به دیگر تسهیلاتی که در اختیار روستائیان قرار می گیرد ، یادآور شد: تسهیلات مربوط صنایع تبدیلی کشاورزی در مناطق محروم استان با سود 12 درصد و در مناطق برخوردار با سود 16 درصد اعطا می شود و همچنین از طریق صندوق کارآرینی امید تسهیلات به طرح های مشارکتی و غیر مشارکتی پرداخت می شود.

وی خاطر نشان کرد : از طریق مانده حساب پست بانک دهیاری ها و شرکت های تعاونی دهیاری ها تاکنون به دهیاری های گزشرقی بندرگز، زینب آباد رامیان، دیگلی داش مراوه تپه و همچنین شرکت های تعاونی بخش مرکزی گرگان، بخش فندرسک و داشلی برون گنبد کاووس تسهیلات اشتغالزایی و کارآفرینی پرداخت شده است.

وی با ایجاد سامانه جامع کارآفرینی در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: سامانه جامع کارآفرینی روستاهای استان در حال تکمیل است و با راه اندازی این سامانه بانک اطلاعاتی قدرتمندی از مشاغل فعال در روستاها، قوانین و مقررات و هر گونه فعالیت اقتصادی که در هر یک روستاهای استان صورت می گیرد در اختیار مراجعین قرار داده می شود.

نصیبی با اشاره به اجرای طرح ارتقاء تولید و توسعه اشتغال پایدار در روستاها گفت: پیگیری این طرح از طریق ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور برعهده معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گذاشته شده و در استان ها نیز این وظیفه بر عهده اداره امور روستایی است. دستگاه های اجرایی براساس تسهیلاتی که برای طرح های زیرمجموعه خود پرداخت می کنند باید سهم بخش روستایی و اشتغال آن را نیز مشخص کنند. در همین زمینه تعهد استان ایجاد شش هزار و 117 فرصت شغلی بود که هفت هزار و 220 شغل  ایجاد شد.

وی با بیان اهمیت جایگاه آموزش در امر شوراهای اسلامی روستایی، گفت: اگرچه هنوز فعالیت شوراهای دوره پنجم آغاز نشده ، اما دفتر امور روستایی و شوراها استانداری گلستان پس از انتخابات 29 اردیبهشت و اعلام نتایج، آموزش شورائیان جدید را آغاز کرد و تا به امروز این آموزش در سطح روستاهای 6 شهرستان پایان یافته و طی یک ماه و نیم آینده تمام 3200 نفر اعضای شوراهای اسلامی روستایی استان آموزش های لازم را دریافت خواهند کرد و البته گلستان در این آموزش رتبه نخست کشورری را داراست و تا انتهای سال نیز دو دوره تخصصی برای شورائیان برگزار خواهد شد.

مدیر کل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان خاطر نشان کرد: برای مدیران عامل شرکت های تعاونی، مسئولین مالی و ناظران فنی دهیاری ها دوره های آموزشی برگزار کردیم و در عین حال 2 دوره آتش نشانی برای 30 سربازی که در 27 پایگاه آتش نشانی روستایی مستقر هستند برگزار شده است، در عین حال طی 2 ماه آنیده 4 پایگاه آتش نشانی روستایی دیگر در دهستان های استان ایجاد خواهد شد و به دنبال آن هستیم که در 50 دهستان استان پایگاه های آتش نشانی روستایی که از ماشین آلات خاص روستاها برخوردارند را راه اندازی کنیم.

نصیبی با اشاره به اینکه ماشین آلاتی نظیر بیل مکانیکی، مینی لودر، تراکتور و ماشین های حمل زباله نیسان و کمپرسی نیمه سنگین از سال 83 در اختیار دهیاری ها قرار گرفته است، گفت: در حال تدوین بانک اطلاعات ماشین آلات دهیاری های استان هستیم تا رصد لازم را پیرامون اهداف درآمدزایی آنان داشته باشیم .

وی افزود: بررسی و بازدید های میدانی تنها شامل ماشین آلات نمی شود و دفتر امور روستایی تیم های ویژه ای را برای بازدید از وضعیت عممرانی، مالی، شرکت تعاونی در نظر گرفته است که در روزهای مختلف هفته انجام می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار جمعیت روستایی استان اشاره کرد و گفت: از جمعیت یک میلیون و 868 هزار و 819  نفری استان 871 هزار و 546 نفر که معادل 46.3 درصد جمعیت استان می شود در روستاها ساکن هستند و با اخذ مجوز 61 دهیاری جدید در سال 95، و تبدیل یک روستای استان به شهر، تعداد دهیاری های استان از 829 به 889 دهیاری ارتقا یافت که البته گلستان دارای 937 روستای بالای 20 خانوار و در 903 روستا شورای اسلامی(در دوره چهارم)است و 889 دهیاری استان با 2600 پرنسل اداره می شوند.

مدیر کل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان با تاکید بر اهمیت پروژه های عمرانی در سطح روستاهای استان، تصریح کرد: محل اعتبارات دهیاری ها از طریق سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و از طریق اداره کل امور مالیاتی تامین میشود و در حساب پست بانک آنان واریز می گردد که در سال 95، 180 پروژه جدید در روستاهای استان اجرایی شد و همچنین در سال 94 از طریق اعبارات بند«ح» تبصره 9 قانون بودجه 89 پروژه در روستاهای استان با نظارت لازم، عملیاتی شد  و در سال 95 نیز 185 پروژه از محل اعتبارات بند«و» تبصره 6 اجرایی شد.

وی خاطر نشان کرد: 540 پروژه دیگردر سال 95 از محل اعتبارات دهیاری ها در روستاها اجرایی شد و برای 4 روستای هدف گردشگری شامل شاهکوه گرگان، محمدآباد کتول علی آباد، فارسیان گالیکش و گچی سو بالا کلاله از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اعتباراتی جهت توسعه زیر ساخت های گردشگری اختصاص یافت که در سال جاری به دنبال جذب اعتبار برای 6 روستا هستیم.

وی یادآور شد: از محل جرایم راهنمایی و رانندگی و بر اساس ماده 23 در سال 94 مبلغ 543 میلیون تومان جذب دهیاری های استان شد که صرف تجهیزات ترافیکی گردید و در سال 95 نیز مبلغ 860 میلیون تومان تخصیص یافت که در جهت رفع نقاط حادثه خیز روستایی یا همکاری دفتر فنی استانداری و بنیاد مسکن خواهد شد.

نصیبی الزام دهیاری ها به نگارش و ثبت بودجه را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: گلستان در سال 95 و 96رتبه اول کشور در تهیه و ثبت بودجه را در سامانه بودجه دهیاری های کشور کسب کرد و ما در مسائل مالی به دنبال کاهش بودجه جاری دهیاری و افزایش بودجه عمرانی آنان هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح 14 روستای بدون بیکار در سطح استان، گفت: با توجه به اینکه دکتر ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی وزیر معین گلستان در مباحث اقتصاد مقاومتی هستند از سوی ایشان این طرح مطرح شد و در جلسه هفته گذشته مقرر شد شاخص های این طرح برای روستاها از سوی اداره کل کار تعاون و رفاه اجتماعی در استان تبیین شود و دستگاه های اجرایی در راستای آن اقدام و فعالیت نمایند اما باید توجه داشت که همه باید در مسیر اشتغال پایدار و مستمر گام برداریم.

لازم به ذکر است 98 درصد روستاهای استان گلستان تحت پوشش خدمات دهیاری ها اداره می شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار