کد خبر: ۴۴۸۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶ 27 June 2017
امروز به واسطه عوامل گوناگونی قبح طلاق در جامعه شکسته و بسیاری از زوج های جوان با بروز مشکلات اقتصادی، خانوادگی، اخلاقی و… ساده ترین راه یعنی طلاق را انتخاب می کنند.

زمانی ازدواج کردن در بین جوانان و در جامعه جلوه ای زیبا و ارزشمند و امری بسیار مهم از نظر معنوی و دینی بود اما امروزه ازدواج برای قشری بسیار سخت و برای تعدادی دیگر پذیرش مسوولیت دشوار شده است. آمارها نشان می دهد تمایل به ازدواج در جامعه کاهش، و سن ازدواج نیز بالا برود.

معضل طلاق در کشور ما از دیرباز امری ناپسند تلقی شده است و در این بین استان خوزستان به دلیل بافت سنتی و اعتقادات عمیق خانواده ها به مراتب در مورد پدیده طلاق حساس تر بوده اند اما در سال های اخیر با سرعت لاک پشت وار فریضه ازدواج، طلاق -این منفورترین حلال خداوند- گوی میدان را ربوده است و همچنان پیشتازی می کند.

بررسی آمارهای ارائه شده توسط دستگاه های مربوطه زنگ خطری برای مسئولان استان و خانواده ها است زیرا هرساله شاهد افزایش آمار طلاق در استان هستیم و این به معنای آنست که اگر تدبیری در این خصوص اتخاذ نشود در آینده ای نه چندان دور این استان نیز مانند سایر کلانشهرهای کشور به باتلاقی از مشکلات اجتماعی و فرهنگی فرو میرود که بیرون آمدن از آن ورطه اگر نگوییم بعید است اما سخت بنظر می رسد.

بی شک وجود و گسترش این معضل به عوامل گوناگونی مانند عوامل اقتصادی، اعتیاد، عدم مهارت های زندگی زناشویی و… بستگی دارد. اما هیچ کدام از دستگاه ها نه اقدام درخوری برای تسهیل ازدواج جوانان و نه کاهش طلاق انجام نداده اند. امری مغفول که هیچ کدام از سازمان های آموزش و پرورش، بهزیستی، دستگاه قضائی و وزارتخانه ورزش و جوانان آن را اولویت خود قرار نداده اند که نتیجه آن افزایش طلاق و در نتیجه وجود و گسترش بزه در استان خواهد بود.

طبق گفته رئیس دادگستری خوزستان طلاق توافقی هفت درصد رشد و درخواست مهریه ۱۹درصد کاهش داشته است و این بدان معنا می باشد که دیگر طلاق تنها در ظاهر دعواهای خشن بین زوجین در خوزستان رخ نمی دهد بلکه این مکروه ترین حلال خداوند با ژستی روشنفکرمآبانه صورت می گیرد.

در سال های گذشته باوجود هشدارهای کارشناسان به مسئولان پیرامون بالا رفتن نگران کننده آمار طلاق و لزوم بهبود شرایط اقتصادی، اشتغال جوانان، انجام مشاوره های متعدد در سطوح مختلف جامعه و آگهی بخشی به خانواده ها اما تاکنون اقدامی مؤثر در جهت کاهش شیب طلاق در استان صورت نگرفته است.

طلاق معلول عواملی است که بخشی از آن به حوزه اجتماعی مربوط است و بخشی دیگر به حوزه‌هایی غیر اجتماعی. وقتی در کلان کشور، موضوع آسیب‌های اجتماعی با نگاه امنیتی انتظامی برخورد می‌شود، باید منتظر چنین نتیجه‌ای باشیم که افزایش آسیب اجتماعی داشته باشیم. این نگاه باعث شد ما در این حوزه کار نکنیم.

هورنیوز
برچسب ها: طلاق ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار