سفیر سابق آمریکا در سوریه:
آخرین سفیر واشنگتن در دمشق درباره اولویتهای دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران و سوریه نیز تصریح کرد: «آمریکایی‌ها بزودی خواهند فهمید که ایران دست به تنش خواهد زد و آمریکا توان نظامی را ندارد که متقابلا دست به تنش بزند... آمریکاییها [از سوریه] عقب نشینی خواهد کرد، همان گونه که در سال 1983 از بیروت عقب‌نشینی کردیم و از عراق خارج شدیم».
کد خبر: ۴۴۴۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ 19 June 2017
آخرین سفیر واشنگتن در دمشق، ۶ سال پس از بحران از رؤیاهای تعبیر نشده واشنگتن در سوریه می‌گوید و تأکید می‌کند که «اشتباه کردیم»... «هلال ایران در شرق سوریه شکست نخواهد خورد» و همانطور که آمریکا مجبور شد از لبنان و عراق خارج شود، مجبور می‌شود از سوریه هم خارج شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «رابرت فورد» آخرین سفیر واشنگتن در دمشق تأکید دارد که کُردهای سوریه نباید به آمریکا اطمینان کنند؛ زیرا واشنگتن آنها را رها می‌کند.

فورد در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» تصریح کرد که جمهوی اسلامی ایران، آمریکایی‌ها را مجبور خواهد کرد که از شرق سوریه عقب‌نشینی کنند؛ همان گونه از بیروت در سال 1983 عقب‌نشینی کردند.

وی با بیان این مطلب افزود: «کُردها هزینه گزافی به خاطر اطمینان به آمریکاییها خواهند داد... ارتش آمریکا در برابر نظام سوریه و ترکیه از آنها دفاع نخواهد کرد... آنچه ما با کُردها انجام میدهیم، غیر اخلاقی و یک اشتباه سیاسی است».

این مسئول آمریکایی با تأکید بر اینکه آمریکا از کُردها فقط برای آزادسازی رقه استفاده میکند، تأکید کرد: «آمریکاییها طی سالهای طولانی در دوران صدام (دیکتاتور معدوم عراق) از کُردها استفاده کردند. آیا فکر میکنید که آمریکاییها با اتحاد دموکرات و یگانهای مدافع خلق [کُرد] به گونه ای متفاوت با رفتاری که هنری کسینجر با کُردهای عراق داشت (آنان را رها کرد)، رفتار خواهند کرد. مسئولان آمریکایی این را به من گفته‌اند».

فورد با اشاره به اینکه ارتش آمریکا از «غرب کردستان» به عنوان یک منطقه مستقل در آینده سوریه دفاع نخواهد کرد، در پاسخ به اینکه چرا بشار اسد تا سال 2017 در سوریه در قدرت ماند، گفت: «فکر میکردم که ارتش ضعیف خواهد شد و در جنگ فرسایشی به خطوط دفاعی بازخواهد گشت. یا اینکه برخی از سربازان [ارتش را] ترک خواهند کرد... در آغاز سال 2013 پیش بینی میکردم که اسد برود، ولی جنگ القُصیر صورت گرفت و حزب الله به صورت گسترده وارد این جنگ شد... در اواخر سال 2013 نیز همه ارکان [گروهک] «ارتش آزاد» فروپاشیدند و احرار الشام و النصره شکل گرفت. ارتش آزاد نیز هیچ پیشروی در جنوب نداشت... و رکود بزرگی [بر جنگ سوریه] حاکم شد... فکر میکردیم که در وضعیت رکود، اسد دمشق، ساحل، حمص و حماه را حفظ خواهد کرد و حلب را نخواهد گرفت و به شرق نخواهد رفت. در واقع ما پیش بینی میکردیم که تجزیه یک امر مسلم است. ولی پیش بینی نمیکردیم که در 2014 و 2015 شمار بیشتری از ایرانی‌ها و حزب الله وارد سوریه شوند و روسیه نیز نیروی هوایی خود را بفرستد».

وی با اذعان به اینکه آمریکایی‌ها در سوریه دچار اشتباهی بزرگ شدند و پیش بینی نمیکردند که این رکود به سود اسد باشد، اظهار داشت: در ارزیابی‌ها دچار اشتباه شدیم. اشتباهی بزرگ. فکر نمی‌کردیم این رکود به سود اسد باشد.

الشرق الاوسط پرسید: آیا واشنگتن باید رکود را تغییر می‌داد؟ که فورد گفت:‌ اسد بُرد. او پیروز شد یا اینکه او اینطور معتقد است. شاید طی 10 سال همه کشور را بگیرد... هیچ کس هم رژیم را ... محاکمه نمی‌کند. شاید اسد هرکز به پاریس یا لندن نرود اما هیچ کس به دمشق نمی‌رود که مسئولان رژیم را به لاهه بیاورد. هیچ کس.

فورد افزود: شاید کمی طول بکشد که رژیم درعا [در جنوب سوریه] را بگیرد. دیر یا زود هم به سراغ ادلب می‌رود. روس‌ها کمکش می‌کنند و به قامشلی [در حسکه در شمال شرق سوریه] می‌رود.

آخرین سفیر واشنگتن در دمشق درباره اولویتهای دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران و سوریه نیز تصریح کرد: «آمریکایی‌ها بزودی خواهند فهمید که ایران دست به تنش خواهد زد و آمریکا توان نظامی را ندارد که متقابلا دست به تنش بزند... آمریکاییها [از سوریه] عقب نشینی خواهد کرد، همان گونه که در سال 1983 از بیروت عقب‌نشینی کردیم و از عراق خارج شدیم».

وی ضمن مطرح کردن ادعای «هلال ایرانی»، خاطر نشان کرد، نمیتوان این هلال را در شرق سوریه شکست داد و «نفوذ ایران در سوریه ناشی از غرب سوریه، فرودگاه دمشق، رابطه میان تهران و دمشق و حمایت ایران از دولت دمشق است».

فورد در پایان با بیان اینکه ترامپ در تلاش است که نفوذ ایران را کاهش دهد، در پاسخ به این سوال که «هدف نهایی ترامپ چیست»، اذعان کرد: «او می‌خواهد نفوذ ایران را کاهش دهد. این را چند هفته پیش از یکی از مشاورانش شنیدم، ولی نمیداند که بازی تمام شده است. بسیار دیر کرده‌اند. اوباما گزینه‌های کافی برای دولت ترامپ به ارث نگذاشت که اهداف را محقق کند».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار