مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت:
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: برای تامین آب در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب این استان همچنان نیازمند سدسازی در سطح منطقه هستیم.
کد خبر: ۴۴۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ 18 June 2017
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: برای تامین آب در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب این استان همچنان نیازمند سدسازی در سطح منطقه هستیم.

علی نظری روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بزرگداشت صرفه جویی آب از یکم تا هفتم تیر ماه در پاسخ به این پرسش که سد سازی توجیه اقتصادی و فنی در گلستان دارد؟ افزود: این استان همچنان نیاز به ساخت سد دارد و در این رابطه قرار است از بانک توسعه اسلامی نیز وام دریافت کنیم.

وی بیان داشت: موافقت جذب 92.2 میلیون یورو معادل سه هزار و 800 میلیارد ریال از بانک توسعه اسلامی برای ساخت سد قره چای و زرین گل گلستان اخذ شده است و با این اعتبار طی 5 سال شبکه های پایاب سد قره سو و زرین گل به صورت مدرن اجرا می شود. 

نظری با بیان اینکه گلستان در شرایط نرمال یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب آب سطحی دارد، گفت: تاکنون 72 درصد از آب های سطحی استان از طریق سد سازی و آب بند مهار شده است. 

وی به پیشرفت 70 درصدی ساخت سد نرماب مینودشت در شرق گلستان اشاره کرد و ابراز داشت: در صورت تامین به موقع اعتبار بویژه برای جابجایی روستائیان محدوده سد عملیات اجرایی این طرح سال آینده به پایان خواهد رسید. 

عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای شهرستان مینودشت با ظرفیت 125 میلیون متر مکعب و توان تنظیم 190 میلیون متر مکعب در 1390 آغاز شد و قرار است آب مازاد سه رودخانه نرماب، چهل چای و خرمالو را ذخیره کند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان همچنین گفت: تامین آب شرب 4 شهر مینودشت، گالیکش، گنبدکاووس و مراوه تپه و ساکنان 130 روستای منطقه با ظرفیت 37 میلیون متر مکعب، پشتیبانی از سد وشمگیر، تامین آب زراعی 34 هزار هکتار با ایجاد شبکه پایاب از جمله اهداف اصلی ایجاد سد نرماب چهل چای مینودشت است. 

نظری همچنین به کاهش آبهای زیر زمینی در گلستان به دلیل تغییر اقلیم، خشکسالی و برداشت بی رویه اشاره کرد و گفت: روان آب در گرگان رود، اترک، زرین گل، گرماب دشت و قره سو نیز به ترتیب نسبت به سال قبل 27، 52، 27، 47 و 61 درصد کاهش را نشان می دهد. 

طول رودخانه های استان گلستان 2700 کیلومتر است. 

همچنین معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان در این جلسه گفت که حدود 13 درصد از منابع آبی زیر زمینی استان معادل 150 میلیون متر مکعب از طریق چاه های غیرمجاز برداشت می شود. 

سید محسن حسینی با بیان اینکه حدود 15 هزار حلقه چاه آب غیر مجاز با عمق کمتر از 20 متر فقط در بخش کشاورزی گلستان وجود دارد، افزود: پارسال برنامه انسداد یک هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان برنامه ریزی شده بود که به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار لازم فقط 300 مورد آن انجام شد.

حسینی از ایجاد موزه آب در گلستان با هدف فرهنگ سازی در مصرف آب توسط این شرکت خبر داد و گفت: اکنون این طرح عملیاتی شده و قرار است اسناد قدیمی، تاسیسات آبی قدیم و لوازم قدیمی مصرف آب در استان جمع آوری و متمرکز شود.

حسین دهقان معاون برنامه ریزی و بهبود مدیریت شرکت آب منطقه ای گلستان نیز با تشریح طرح های اقتصاد مقاومتی امسال این شرکت در 5 محور گفت: این طرح ها شامل انسداد 300 حلقه چاه آب غیرمجاز، ایجاد 15 ایستگاه اندازه گیری آب های سطحی، نصب 200 شمارشگر آب در چاه ها، ساماندهی 1500 متر رودخانه و بهره برداری از عملیات زهکشی در سطح 800 هکتار است. 

اقتصاد استان گلستان با حدود یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است.

گلستان سه اقلیم خشک و نیمه خشک در شمال با 250 میلی متر، اقلیم خزری در میانه با 600 میلی متر و کوهستانی در جنوب با 300 میلی متر بارندگی دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار