بر اساس اعلام مسئولان خراسان رضوی هیچیک از مصوبات سفر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت تدبیر و امید در این استان بر زمین نماند زیرا همه آنها اجرایی شده و بخش مهمی از پروژه ها نیز هم اینک در حال بهره برداری هستند.
کد خبر: ۴۴۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹ 15 June 2017
به گزارش تابناک : به گفته استاندار خراسان رضوی این در حالی است که ظرف چهار سال گذشته 6 هزار و 600 پروژه عمرانی دیگر نیز در این استان به اجرا درآمده که حاصل برنامه ریزی دستگاههای اجرایی بوده است.
حاصل سفر شهریور 1393 رئیس جمهوری به خراسان رضوی و نشست هیات دولت با حضور تمامی اعضای آن در جوار بارگاه منور امام رضا(ع) رضوی 131 مصوبه شامل هشت مورد ملی استانی شده و 123 مصوبه ملی بود. 
این مصوبات که در مجموع 794 پروژه عمرانی و توسعه ای را در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شامل می شد برای تکمیل و بهره برداری هفت هزار و 230 میلیارد ریال اعتبار گرفت. 

* تکمیل تمامی مصوبات سفر دولت به خراسان رضوی تا پایان سال 
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا متوسط پیشرفت کنونی کل پروژه های سفر دولت را 92 درصد اعلام و بیان کرد: با جدا نمودن پروژه های تکمیل شده میزان پیشرفت پروژه های در حال اجرا 82.11 درصد است. 
محمد مقدوری اعتبار تخصیص یافته و پرداخت شده به این پروژه ها را نیز تا کنون هفت هزار و 570 میلیارد ریال و بیشتر از رقم از پیش تعیین شده ذکر و بیان کرد: امسال هم از محل اعتبارات تبصره 36 برای پروژه های مصوب سفر 217 میلیارد ریال تخصیص یافته و پرداخت شد. 
وی تاکید کرد: تمامی پروژه های مصوبات سفر اجرایی شده و در حال انجام است بطوری که امسال آنها 100 درصد تکمیل و به انجام می رسد.
'هشت پروژه شامل سالنهای ورزشی، گود باستانی کوثر مشهد، استخر فیض آباد و مه ولات، ورزشگاه پنج هزار نفری قوچان، چهار بیمارستان جدید در شهرهای گناباد، فریمان، حشمتیه سبزوار و خلیل آباد، چهار سد شامل ساختمان سد و شبکه آبیاری و زهکشی سدهای قره تیکان، چهچهه، ساختمان سد مخزنی بار و نیز سد ارداک، تامین آب شرب روستایی، رفع تنش آبی شهر مشهد، تکمیل ساختمان دادگستری کل استان و نیز شهرستان کلات، مشارکت در احداث آزادراه کنارگذر شمالی مشهد، بهره برداری از قطعه دوم آزادراه باغچه - تربت حیدریه، کنارگذر رباط سفید، شبکه های فرعی و آبیاری و زهکشی رودخانه اترک و 15 پروژه گازرسانی، 
تکمیل خط یک قطار شهری مشهد و پروژه های تحرک بخشی به اقتصاد تربت جام، خلیل آباد، فیروز، گناباد، مه ولات و رشتخوار' از جمله طرحهای تکمیل شده مصوبات سفر هیات دولت به خراسان رضوی هستند.
همچنین در میان پروژه های در حال اجرا به طرحهای ورزش و جوانان توجه ویژه ای شد چنانکه امسال 387 میلیارد ریال اعتبار فقط برای تکمیل طرحهای نیمه تمام ورزشی اختصاص یافت. در خراسان رضوی 46 پروژه ورزشی در 24 شهرستان استان نیمه تمام است که با این اعتبار باید تا پایان سال به انجام برسند.

*وعده های سفر دولت 
همچنین بخشی دیگر از تعهدات دولت در استان وعده هایی بود رئیس جمهوری، معاونان و وزرا در جریان سفر به خراسان رضوی قول آنها را به مردم دادند.
این وعده ها شامل 13 مورد و از جمله آنها کمک به تکمیل خط یکم قطار شهری مشهد است که با اختصاص 150 میلیارد ریال از محل تبصره 36 برای این پروژه تخصیص یافت و کار به انجام رسید. 
بهره برداری از سه سد تا پایان سال 93 هم پس از تکمیل به دلیل افزایش هزینه ها نیازمند اعتبار برای برخی امور جزئی و تسویه بدهی شد که رئیس جمهوری قول آن را داد و بر این اساس اعتبار باقیمانده تامین شد.
در این چارچوب سدهای چهچهه در کلات، بار در نیشابور و ارداک در قوچان افتتاح شدند و سد قره تیکان کلات هم آبگیری و کار تسویه بدهیهای آن هم انجام شد.
تکمیل خط آهن خواف - هرات از دیگر وعده های رئیس جمهوری بود که محقق شد. اینک در پایان کار دولت یازدهم ریل گذاری 77 کیلومتر از این مسیر در خاک ایران انجام شده و ایستگاههای آن در حال تکمیل است.
ساماندهی حاشیه نشینی در شهر مشهد نیز هم از جمله مباحثی بود که رئیس جمهوری قول مساعد داد با تامین اعتبار به این حوزه توجه و اقدامی درخور شود.
در این چارچوب برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد هزار و 750 ریال اعتبار تخصیص یافت و در کنار اقدامات انجام شده در این حوزه هم اکنون در مرحله نخست از محل اعتبارات تبصره 36 رقم 340 میلیارد ریال نقدی و 193 میلیارد ریال از محل اوراق اسناد خزانه اسلامی تخصیص یافته است. قراردادهای مربوط به این پروژه ها امضا و عملیات اجرایی آنها شروع شده و مناقصات بخشی دیگر از این طرحها در حال انجام است.
بر این اساس دو طرح تصفیه خانه فاضلاب محلی و صنعتی در حاشیه شهر مشهد اجرایی شده و این وعده با تخصیص اعتبار مربوطه در کنار سایر اقدامات دستگاهها با جدیت پیگیری می شود.
یکی دیگر از وعده های مهم رئیس جمهوری برای خراسان رضوی حل بحران کم آبی این استان است که به این منظور طرح انتقال آب از دریای عمان و نیز از ارتفاعات هزارمسجد مشهد مطرح شد. این طرحها هم اکنون در دست پیگیری است و با هماهنگی وزارت نیرو و استانداریهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دنبال می شود.
وعده دیگر رئیس جمهوری برقی کردن قطار تهران - مشهد است. این طرح نیز تاکنون تمامی مجوزهای قانونی و مصوبه شورای عالی اقتصاد را دریافت کرده و برای اجرای آن 15 درصد سهم طرف ایرانی به میزان دو هزار و 500 میلیارد ریال در قانون بودجه سال 96 لحاظ و ابلاغ شده است. 
کمک به تکمیل خط دوم قطار شهری مشهد از دیگر وعده ها بود که جامه عمل پوشید و دهه فجر سال 1394 مرحله نخست آن حد فاصل میدان شهدا تا بلوار دوم طبرسی این کلانشهر به طول 8.5 کیلومتر تکمیل و بهره برداری شد. 
نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری مشهد دیگر وعده سفر می بود که بر این مبنا باید 200 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی این شهر افزوده شود.
مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان رضوی گفت: 250 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای تحقق این وعده پیش بینی شد و هم اکنون از محل اعتبارت تبصره 36 نیز دو هزار میلیارد ریال دیگر در حال پرداخت و خرید اتوبوس است. 
مهدی سالیانی افزود: نوسازی ناوگان شهری با واگذار پنج هزار دستگاه تاکسی جدید هم بخشی دیگر از این وعده است که تاکنون چهار هزار و 500 دستگاه از این تاکسیها واگذار و تحویل شده است.
تحویل گازوئیل و بنزین یورو 4 به منظور کاهش آلودگی کلانشهر مشهد نیز با جدیت پیگیری و بخش زیادی از آن محقق شده بطوری که هم اکنون 50 درصد میزان مصرف بنزین در مشهد و 90 درصد نفتگاز آن دارای استاندارد یورو چهار است. 
انتقال آب با لوله تا ابتدای مزارع دیگر طرحی بود که در قالب وعده های رئیس جمهوری با هدف کاهش هدر رفت منابع آبی پیگیری شد. کل اعتبار تعیین شده برای این پروژه ها هزار میلیارد ریال می باشد که تا کنون 50 درصد آن تخصیص یافته و طرح در حال انجام است. 
تخصیص هزار و 200 میلیارد ریال برای ساماندهی کال کشف رود از دیگر اقدامات است. آلودگی کشف رود از معضلات مهم زیست محیطی شهر مشهد طی سالهای گذشته بوده است. با تاکید رئیس جمهوری اعتبار هزار و 200 میلیارد ریالی از محل تبصره 36 برای احیای این کانال در نظر گرفته شد. تاکنون از کل این اعتبار در مرحله نخست 138 میلیارد ریال به سه دستگاه آب منطقه ای، آبفای مشهد و شرکت شهرکهای صنعتی استان برای احداث تصفیه خانه های محلی و صنعتی تخصیص یافته است.
توسعه کمربند سبز حریم شهر مشهد هم با هدف مدیریت حاشیه نشینی و جلوگیری از توسعه آن و تقویت فضای سبز شهری در چارچوب وعده های رئیس جمهوری قرار گرفت. تخصیص مرحله نخست برای اجرای این پروژه به میزان 280 میلیارد ریال انجام شده و هم اکنون عملیات اجرایی آن در دست انجام است. 
راه آهن مشهد - گرگان تنها پروژه ای است که به رغم وعده رئیس جمهوری هنوز به نتیجه نرسیده و به دلیل برخی مشکلات همچنان معطل مانده است. 

* وعده ها در حوزه وزیر بهداشت
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سفر دولت به رخاسان رضوی قول داد 400 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه بیمارستان 610 تختخوابی امام رضا(ع) مشهد اختصاص یابد. هم اینک این اعتبار تامین و بیمارستان بطور 100 درصدی تکمیل شده و در حال بهره برداری است. 

* وعده های سخنگوی هیات دولت 
سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم در سفر به مشهد قولهایی داد که آنها نیز در دست پیگیری و انجام است. کمک به تکمیل پروژه آب شرب شهرجدید گلبهار به میزان 51 میلیارد ریال از وعده های نوبخت در سفر به خراسان رضوی و مشهد بود که هم اکنون به صورت 100 درصدی تخصیص یافته و پروژه در حال انجام عملیات اجرایی است.
تکمیل کلانتری شهر خواف با 10 میلیارد ریال اعتبار هم طرحی دیگر است که تخصیص اعتبار آن به صورت کامل و 100 درصدی بر اساس وعده دکتر نوبخت انجام شده و در دست اجراست.
ساخت شش مدرسه در شهرجدید گلبهار نیز با اعتبار 70 میلیارد ریال دیگر وعده دیگر سخنگوی دولت بود که اجرا شد.
تکمیل قطار حومه ای مشهد - گلبهار با کمک 900 میلیارد ریالی هم از دیگر وعده هایی است که مرحله نخست تخصیص اعتبار آن به میزان 108 میلیارد ریال انجام شده است. 
در مجموع دولت یازدهم به خوبی و با موفقیت تلاش کرد به وعده هایش در قالب مصوبات و قولها عمل نموده و با تدبیر صحیح امور و اجرای طرحهای مختلف امید و نشاط را به عرصه جامعه تزریق کند. 






منبع : ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار