کد خبر: ۴۳۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۴ 07 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛روايت «محمدحسين لطيفي» از «سِر دلبران»؛ اين کارگردان درباره درونمايه سريال رمضاني شبکه دو، احتمال موفقيت آن و علاقه مندي اش به بازيگري گفته و به هفت پرسش و ابهام پاسخ داده است.

نام محمدحسين لطيفي همچنان وسوسه انگيز است؛ حتي اگر بدانيم ساخته هاي سال هاي اخيرش همسنگ «سفر سبز»، «همسايه ها» و «وفا» نيست. از يکي دو اثر او که بگذريم مابقي، کف استاندارد را دارند و همين مجابمان مي کند «سِر دلبران» را ببينيم: شب هاي ماه مبارک رمضان، حوالي ساعت نه و نيم شب، شبکه دو. تازه، اين سريال يک آپشن ديگر هم دارد و آن قياس با «صاحبدلان» است؛ همان سريالي که رمضان 85 چشم ها را خيره کرد و در کارنامه لطيفي يگانه شد. خودش اميد زيادي به موفقيت سريال جديد داريد و با حرارت از آن حرف مي زند؛ «سر دلبران» کنار «صاحبدلان» خواهدايستاد؟

سِر دلبران؛ قصه‌ي شيخ محبوب يزد


سِر دلبران

شبکه: دوساعت پخش: 21:30کارگردان: محمدحسين لطيفيتهيه کننده: محمدرضا شفيعينويسندگان: حسين حسني/ رضا خمسهبازيگران: برزو ارجمند، متين السادات ستوده، محمد کاسبي، کامران تفتي، نگار عابدي، جعفر دهقان و محمدحسين لطيفي
سر دلبران داستان زندگي سيدسليم، روحاني معتبر محله و امام جماعتي مسجد و ديگر اهالي است. مردم به او باور دارند و از سيد در مناسبت هاي گوناگون کمک و مشورت مي گيرند. شاخه هاي داستان به سيدسليم ارتباط دارد که به شکل موازي قصه چند شخصيت روايت مي شود. سر دلبران يادآوري جايگاه سنتي روحانيت و نيز تلنگري براي رجوع به ارزش هاي ديني است.

چرا ساختم؟

توليد کارهايي از جنس سر دلبران نيازمند انگيزه اي مضاعف است. يعني اگر با مضمون آن ارتباط نگيري ساختش سخت است و البته نتيجه گل درشت مي شود. چه چيزي محمدحسين لطيفي را ترغيب کرد تا سراغ سر دلبران برود. مي گويد قصد ساخت يک فيلم سينمايي را داشته که به تعويق مي افتد و قصه اين سريال پيشنهاد مي شود. جالب آن که لطيفي چند برگ از فيلمنامه را بيشتر نمي خواند؛ مي پسندد و همکاري شروع مي شود؛ «گفتم اين قصه اي است که جا دارد به سمت آن برويم.

داستان يک روحاني که اصالت براي او کار است و براي من جذاب بود؛ روحاني اي که حتي آبروي درد برايش مهم است. چيزهايي که الان دنيا شعار مي دهد ما 1500 سال پيش داشته ايم. ما دين و مذهبي داريم که مسير خوشبختي را روشن کرده اما خيلي هايمان از آن ها غافليم. در اين سريال بيننده را به چالش کشيده ايم تا بدون شعار بگوييم کجاها مسلمان هستيم و کجا نه.» با اين توصيف، نگاه لطيفي به روحاني، وجه سنتي اين طيف است؛ «بله، شبيه آن ها که هميشه براي مردم الگو و مورد وثوق بوده اند.»

سِر دلبران؛ قصه‌ي شيخ محبوب يزد


منتظر «صاحبدلان» باشيم؟

بعد از دو سريال مفرح «دودکش» و «پادري» و سريال اينترنتي «پيکسل» محمدحسين لطيفي بار ديگر به سمت يک سريال با تم مذهبي رفته. او مي گويد اين انتخاب مطالبه مردم هم بوده؛ «مدت ها بود مردم کوچه و بازار، آن هايي که عاشقشان هستم و برايشان سريال مي سازم از من درخواست چنين کاري مي کردند. خودم هم مشتاق بودم و وقتي قصه را ديدم، عزمم جزم شد. اميدوارم با پايان سريال مردم باز هم به نهج البلاغه مراجعه کنند، همان طور که بعد از صاحبدلان برخي به قرآن رجوع کردند.»

اسم لطيفي و سريال مناسبتي رمضان که مي آيد، نام صاحبدلان تداعي مي شود. درام سر دلبران قدرت جذب بيننده ها را دارد؟ «مي شود اين دو را با هم مقايسه کرد. همان طور که گفتم انگيزه رجوع به نهج البلاغه و اين که حضرت علي (ع) واقعي کيست، انگيزه اين که کجاها باب توجيه را باز کرده ايم که از اصل دين اسلام دور مي شويم، پايه اصلي سريال است. در سريال به اين موارد اشاره مي شود که چرا تهمت، غيبت و اخلاق نکوهيده روز به روز بيشتر مي شود.»

خيالمان راحت باشد؟ شعاري نشده؟

«زماني براي عاشقي» که محرم سال 93 پخش شد، مثل صاحبدلان دربر گيرنده مسائل اخلاقي بود ولي نه تنها به پاي صاحبدلان نرسيد که خود لطيفي هم مصاحبه اي کرد و به نوعي بر انتقادها صحه گذاشت. مي پرسيم چه کرده ايد تا «سر دلبران» شعاري نباشد؟ «داستان «زماني براي عاشقي» ده ها بار اتفاق افتاده بود؛ يعني تا اسم محرم مي آيد، انگار بايد برويم سراغ تعزيه.

ضمن اين که ما مجبور بوديم طي دو ماه، کاري سنگين را ضبط کنيم و فيلمنامه را هم از نو مي نوشتم. بنابراين فرصت ايجاد فضاي بکر را براي همراهي بيننده نداشتيم. اين فشار خدا را شکر در سر دلبران نيست؛ فيلمنامه نويس ها با فراغت مي نويسند و من به عنوان کارگردان کار خودم را انجام مي دهم، يعني هر دو کار گردن من نيست و بارقه ها مشخص کرده حال سريال خوب است.»

سِر دلبران؛ قصه‌ي شيخ محبوب يزد


از بازيگران دفاع مي کنيد؟

همچنان يکي از بهترين نقش هاي باران کوثري و حسين محجوب به سريال صاحبدلان گره خورده. بازيگران سر دلبران بازيگران توانمندي هستند اما جزء چهره هاي مطرح دسته بندي نمي شوند: «من تک تک آن ها را با آگاهي کامل انتخاب کردم. مي خواستم همه واقعي باشند. مثال مي زنم؛ اگر جهانبخش سلطاني انتخاب شده، چون خيلي راحت با لهجه اصفهاني صحبت مي کند و نماينده قشري از جامعه است.

محمد کاسبي در نقش يک خادم مسجد است و نتيجه کارش کاملا متفاوت از نقش هايي است که تاکنون از او ديده ايم. جعفر دهقان نقش يک پهلوان قديمي را بازي مي کند که دستش شکسته. شهرام عبدلي مقروض بوده و حال و روز عجيبي دارد. تمام اين ها براساس هدف گذاري مشخص، انتخاب شده اند. به دنبال اين نبوديم که ببينيم کدام بازيگر امروز برجسته است و در بين مردم محبوب. يا حتما چهره هاي سينمايي بياوريم. نه؛ اين قصه خاستگاهش همين بود و اميدوارم نتيجه به مذاق مردم خوش بيايد.»

لطيفي بعد از اين پاسخ، خاطره اي را ورق مي زند: «در خيلي از کارهاي قبلي ام کساني بازي کردند که سال ها جلوي دوربين نرفته بودند. حتي آقاي محجوب بعد از 15- 10 روز کار، خودش مي گفت من را کنار بگذار؛ حتي آقاي فرجي (مدير وقت شبکه دو) مي گفت اجازه دهيد ايشان را عوض کنيم ولي من پاي او ايستادم و معلوم شد حسين محچوب بهترين گزينه براي صاحبدلان بوده است. به خودم افتخار نمي کنم؛ اين کله شق بازي ها گاهي جواب مي دهد و اميدوارم اين بار هم نتيجه مثبت باشد.»

چرا يزد؟

حتما اطلاع داريد که لوکيشن سر دلبران در شهر يزد است و تصويربرداري به طول کامل در اين شهر انجام مي شود. از لطيفي مي پرسيم چرا يزد؟ نمي توانستيد تهران کار کنيد؟: «آنچه مي خواستيم نشان دادن سنت ها و اصالت ها بود که نهايتا بايد لوکيشن را به جنوب تهران مي برديم ولي تهران کاملا نابود شده و ما ديگر اصالتي نمي بينيم. يک بازارچه شاهپور داريم که همه جا شلوغ است. ديگر زيبايي بصري سنتي در بک گراند نداريم. مسجدهايمان همه فرم گرفته اند و من را اقناع نمي کرد. براي همين سختي ها را به جان خريديم و به يزد آمديم تا مردم تصوير خوب ببينند و حالشان خوب شود.»

سِر دلبران؛ قصه‌ي شيخ محبوب يزد


اوج دخالت نکرد؟

سر دلبران محصول سازمان هنري رسانهاي اوج است. قرار بود لطيفي «هنگام بيداري» را با اين سازمان بسازد که در نهايت قرعه به نام سيروس مقدم افتد. از او مي پرسيم سازمان اوج چگونه عمل مي کند؟ «همکاري با موسسه اوج براي ساخت «هنگام بيداري» به دلايل مختلف انجام نشد. دکورها هم آماده بود و آقاي سيروس مقدم بعد از «پايتخت 5» آن را خواهندساخت و ان شاءالله موفق باشند. من دلايل خودم را داشتم و اوج هم دلايل خود را. من سازمان اوج را مجموعه اي مي دانم که آگاهانه وارد کار شده است. به من ثابت شده مي توانم خوب کار کنم و قرار نيست سريال فرمايشي باشد. ايده آل هاي من و سريال يکي است و فردا بخواهم کاري ديگر بسازم، ايده آل هايمان حتما همسو است.»

شبکه دو ريسک نيست؟

اگر بيننده تلويزيون باشيد، مي دانيد که بعد از سريال نوروزي «روزهاي بهتر» سريال جديدي در سال 96 روي آنتن شبکه دو نرفته. اين شبکه در سال هاي اخير به باکس سريال هايش توجه نداشته و امسال آن را با سريال هاي تکراري پر کرده. در چنين وضعيتي لطيفي نگران ديده نشدن سر دلبران نيست؟ «صادقانه بگويم؛ معتقد نيستم که شبکه روي بيننده سريال تاثير دارد. يک زمان شبکه سه به دلايل مختلف اين قدرت را داشت ولي الان شرايط عوض شده و معتقدم کار خوب در هر شبکه اي پخش شود و تبليغ در شبکه هاي ديگر داشته باشد، ديده مي شود.»


نقش هاي اصلي به چه کسي رسيده و هرکدام کجاي داستان هستند

بازيگران سريال سِر دلبران شناخته شده هستند اما جزء ستاره هاي تلويزيون محسوب نمي شوند. محمدحسين لطيفي اما از نتيجه همکاري با اين تيم راضي است و مي گويد شاهد بازي هاي متفاوتي از آن ها خواهيم بود. درباره شخصيت محمدحسين لطيفي در سريال نوشتيم و در اين بخش با ديگر کاراکترهاي اصلي آشنا مي شويم.

بروز ارجمند

کاراکتر: حاج سليم

سِر دلبران؛ قصه‌ي شيخ محبوب يزد



درباره نقش: بار اصلي قصه سريال سر دلبران بر دوش حاج سليم است. او روحاني يک روستا بوده اما به خاطر شرايط فرزندش آن جا را ترک کرده و در محله اي اقامت دارد. امام جماعت محله است و با دغدغه مردم آشناست. حاج سليم گوشه اي نمي نشيند، بلکه مشکلات اهالي دغدغه اوست. در اين محله هم دزد هست و هم انسان هاي پرهيزکار؛ هم فقير هست و هم غني؛ هم خانواده هاي بامحبت و هم کساني که قصد جدايي دارند.

متين ستوده

کاراکتر: راضيه

سِر دلبران؛ قصه‌ي شيخ محبوب يزد



درباره نقش: همسر حاج سليم است و همراه دغدغه هاي او. ستوده درباره اين نقش گفته: «راضيه نقش متفاوتي نسبت به نقش هايي است که تا حالا بازي کرده ام. راضيه در زندگي اش متحمل سختي هايي شده و حالا با يک روحاني ازدواج کرده است. زني آرام از قشر متوسط جامعه که همسر و زندگي اش را دوست دارد. شخصيتي که بازي مي کنم در روند قصه تاثير زيادي دارد، چون بخش مهمي از زندگي شخصيت اصلي قصه ما سيد سليم است که خيلي به همسرش علاقه دارد و اتفاقاتي که در طول زندگي براي او مي افتد و مسير زندگي اش را عوض مي کند به خاطر همسرش است.»

محمد کاسبي

کاراکتر: مش سبحان

سِر دلبران؛ قصه‌ي شيخ محبوب يزد



درباره نقش: مش سبحان خادم مسجد و جزء نقش هاي اصلي سر دلبران است. او در جريان اتفاقات مهم محله است و با سيد سليم گفت و گو مي کند. محمد کاسبي که در صاحبدلان نقشي منفي داشت، اين بار ايفاگر نقشي مثبت شده: «همه انسانيت و معرفت را موش نخورده و هنوز هم چيزي از آن باقي مانده اما کم است. انسانيت در اقليت است، معرفت در اقليت است. درباره سريال سر دلبران هم من فکر مي کنم حرف جديدي براي گفتن دارد و افرادي مثل من آن را دوست دارند.»

فرهاد قائميان

کاراکتر: بهمن

سِر دلبران؛ قصه‌ي شيخ محبوب يزد



درباره نقش: يکي از نقش هاي حساس، به فرهاد قائميان رسيده است که براي بازيگر چالش برانگيز بوده: «دزدي که توبه مي کند.» بهمن به خاطر شرايط بد زندگي اش رو به کارهاي خلاف آورده و کارش به جايي رسيده که از همه جا دزدي مي کند. کسي خبر ندارد اما توسط مش سبحان و رفقا دستگير مي شود. آبرويش در خطر است و اگر حاج سليم کاري نکند، آبرويش مي ريزد. با وساطت حاج سليم او توبه مي کند و رفتارش به کلي عوض مي شود.

کامران تفتي

کاراکتر: هرمز

سِر دلبران؛ قصه‌ي شيخ محبوب يزد



درباره نقش: هرمز جوان تحصيل کرده است که از خارج از کشور آمده ولي مشکل جسمي دارد و موانع پيش روي او زياد است. زندگي او هم به نوعي با حاج سليم پيوند مي خورد و بخش زيادي از داستان سر دلبران همراه با اوج و فرود زندگي هرمز پيش مي رود. تصور غالب از کامران تفتي نقش هاي منفي و برون ريز است. محمدحسين لطيفي اما نقش يک آدم تحصيلکرده را به تفتي سپرده که در بيشتر زمان حضورش در سريال آرام است و روي درون او تاکيد شده نه اکت پرسر و صداي بيروني اش.

نگار عابدي

کاراکتر: دخترعموي حاج سليم

سِر دلبران؛ قصه‌ي شيخ محبوب يزد



درباره نقش: قصه زندگي اش با حاج سليم پيوند خورده. براي فرزند او اتفاقي رخ مي دهد و براي مداوا مجبور به ترک روستا مي شود. حاج سليم و خانواده نيز به خاطر دخترعمو راهي شهر مي شوند و از روستا دل مي کنند. زندگي او در خوف و رجا مي گذرد و مدام نگران وضعيت فرزند بيمارش است. نگار عابدي پيش از اين در «دودکش» و «پادري» تجربه همکاري با محمدحسين لطيفي را داشته و در ميانه توليد به تيم سر دلبران اضافه شد.

جعفر دهقان و ديگران

سِر دلبران؛ قصه‌ي شيخ محبوب يزد



جعفر دهقان نماينده فتوت و جوانمردي است: در نقش برزو پهلوان محله. لوتي است و اهل بخشش و رابطه گرمي با ديگران دارد. اسماعيل محرابي دکتر محل است و عمرش را صرف مداواي آن ها کرده. صاحب احترام است و محبوب همه. رضا توکلي پليس محله است اما ارتباطش با مردم فراتر از قانون است. حسام حسني يکي از جوان هاي پرشر و شور محل است که نقش مهمي در داستان دارد؛ عاشق دختري (افسانه کمالي) شده اما موانع پيش روي آن ها زياد است. فرخ نعمتي نقش حشمت، همسر نگار عابدي را بازي مي کند و دغدغه اصولي او بيماري فرزندش است.
همشهری جوان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار