مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان گفت: به منظور تامین و تدارک بذر کلزای هیبریدی مورد نیاز کشاورزان با توجه به محدودیت منابع آبی و تغییر الگوی کشت این بذر نیز قراردادی با یک شرکت فرانسوی منعقد کردیم.
کد خبر: ۴۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹ 05 June 2015
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان گفت: طی سال زراعی جدید و کشت‌های بهاره از ابتدای سال تاکنون 12 هزار تن نهاده‌ و کود‌ کشاورزی به منظور تأمین نیاز کشاورزان توزیع شده است.

به گزارش فارس ، حسین فضلی با اشاره به تامین و تدارک بذر مورد نیاز کشاورزان، اظهار کرد: نقش بذر خوب و اصلاح شده در کشاورزی مهم است.

وی با بیان اینکه تامین بذر در تغذیه گیاهی شامل انواع کود‌ها موثر است که نقش 20 تا 30 درصدی در افزایش تولید دارد، گفت: نقش بذر به تنهایی 30 درصد است و  45 درصد نیز به عوامل محیطی، منابع طبیعی و مدیریت کشاورزان بستگی دارد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان بیان داشت: سال گذشته 2 هزار تن بذر مورد نیاز استان را تأمین کردیم که آبی و دیم اعم از گندم و جو بوده است.

وی افزود: تولید بذر گندم مراحل پیچیده‌ای دارد که باید کشاورزان توانمند شناسایی شوند و بعد از طی مراحلی نوع بذر را در اختیار آنان قرار می‌دهیم.

فضلی با بیان اینکه یک بازدید در مرحله کشت داریم و سه بازدید هم از کل مزارع در طول سال خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های آموزشی شرکت خدمات کشاورزی برگزاری کلاس‌های آموزشی 6 تا 7 جلسه‌ای یک و یا چند روزه با حضور کشاورزان شامل ماشین‌آلات بوجاری، برداشت مزارع، کاربرد انواع سموم در کشاورزی، کشاورزی ارگانیک و سالم‌سازی محیط زیست بوده است.

وی از بازدید بیش از 760 هکتار از مزارع استان طی سال گذشته خبر داد و با اشاره به سال زراعی جدید و کشت بهاره تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون 12 هزار تن نهاده‌ و کود کشاورزی به منظور تامین نیاز کشاورزان توزیع شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان به برنامه‌ریزی‌ و هماهنگی‌های لازم در این بخش اشاره کرد و گفت: به منظور تامین نیاز کشاورزان قرارداد‌هایی با شرکت‌‌های تولیدکننده داخلی را نهایی کردیم.

*انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی برای تأمین ماشین‌آلات کشاورزی

وی با اشاره به توزیع 18 نوع کود جدید ابراز داشت: این کود‌ها از کود‌های میکرو و مکمل هستند که از این به بعد در سبد کود کشاورزان تدارک دیده شده و در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

فضلی با بیان اینکه در خصوص ماشین‌آلات کشاورزی نیز چند سال بود که شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در این حوزه وارد نشده بود، ادامه داد: امسال در راستای تأمین تراکتور‌های سنگین، نیمه‌سنگین و لندی با شرکت‌های معتبر داخلی و چند شرکت خارجی قرارداد منعقد شده و با سازمان جهاد کشاورزی نیز برای استفاده از تسهیلات هماهنگی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص سموم شیمیایی نیز بخش خصوصی و شبکه توزیع پیچیده‌ای فعالیت می‌کنند و در حال رایزنی هستیم که در صورت امکان در این حوزه نیز ورود کنیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های کشاورزان تهیه سموم مورد نیاز است، ابراز داشت: تهیه سموم هزینه بالایی برای کشاورزان دارد که اغلب از بی‌کیفیتی آن نیز ناراضی هستند.

وی تاکید کرد: درصدد هستیم سموم مورد نیاز کشاورزان را با مهر و برند شرکت خدمات کشاورزی عرضه کنیم که این موضوع در حال پیگیری است.

فضلی تحقق این امر را از نظر محیط زیست و ایجاد اطمینان خاطر کشاورزان بسیار مهم دانست و یادآور شد: مسائل و مشکلات بسیاری در حوزه شرکت خدمات کشاورزی وجود دارد که عدم شناخت کافی کشاورزان در مصرف نهاده‌ها از آن جمله است و رفع این مشکل نیاز به آموزش و اطلاع‌رسانی بیشتر دارد.

*مخالف بخش خصوصی نیستیم اما کنترل شده فعالیت کنند

وی به وجود دلال‌ها و واسطه‌ها در تأمین و تدارک نهاده‌ها اشاره کرد و گفت: وجود این مسئله مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان با بیان اینکه ما مخالف بخش خصوصی نیستیم، تأکید کرد: برنامه‌های تدارک دیده شده نیز با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود اما باید تحت نظارت و با سیستم کنترل شده صورت گیرد.

وی با اشاره به عدم استقبال کشاورزان از مصرف و توزیع نهاده‌ها، بیان داشت: شرایط جوی و منابع موجود و کمبود آب از عوامل محدودکننده قوی هستند که استقبال کشاورزان را در استفاده و کاربرد‌ کودهای شیمیایی کم می‌کند.

فضلی با اشاره به وضعیت آبی استان، از نامتقارن بودن بارندگی امسال سخن گفت و افزود: کشت دیم در این مقطع زمانی نیاز به بارندگی خوب دارد اما بارندگی اخیر در استان کافی نبود.

وی با تاکید بر ثبت سفارش از سوی کشاورزان گفت: توصیه می‌کنیم کشاورزان نهاده‌های مورد نیاز را به کارگزاران در شهرستان‌ها ثبت سفارش دهند تا بر اساس سفارشات برنامه‌ریزی، تامین و تدارک کنیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: برخی نهاده‌ها در صورت ماندگاری طولانی و هزینه‌های بالای نگهداری باعث ضرر و زیان به دولت می‌شوند و نباید موجودی انبار‌ها افزایش داشته باشد.

* بذر‌های هیبریدی وارداتی هستند/ هنوز قادر به تولید نیستیم

وی به انجام فعالیت‌هایی برای کاهش ذخایر انبار‌ها اشاره کرد و ابراز داشت: ایجاد و فعال کردن شبکه‌های مویرگی از جمله برنامه‌ها است و خرید اینترنتی کشاورزان و تحویل در مزارع از دیگر برنامه‌های این شرکت است.

فضلی ادامه داد: به منظور تامین و تدارک بذر کلزای هیبریدی مورد نیاز کشاورزان با توجه به محدودیت منابع آبی و تغییر الگوی کشت این بذر نیز قراردادی با یک شرکت فرانسوی منعقد کردیم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 3 هزار تن از بذر کلزای هیبریدی توزیع شده و زمین‌هایی نیز در سطح مزارع شهرستان‌های بهار و نهاوند مورد کشت قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان یادآور شد: 60 تن از بذر کلزای هیبرید نیز هفته قبل وارد استان شد و امسال مشکلی در این خصوص نداریم.

وی با اشاره به وارداتی بودن بذر‌های هیبریدی،‌ آنها را بذر‌های وارداتی مرغوب دانست و ابراز داشت: متأسفانه در این خصوص هنوز وابسته هستیم و به مرحله تولید نرسیده‌ایم چراکه تکنولوژی مورد نیاز را نداریم.

فضلی تصریح کرد: سهمیه کودی استان 130 هزار تن انواع کود در نظر گرفته شده است که در پایان سال با موجودی انبار بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه در مدیریت خوب موجودی بالا در انبار‌ها منسوخ شده است، گفت: به طور معمول و منطقی ذخیره انبار ما باید 15 هزار تن باشد.

* در صورت آزاد شدن قیمت‌ها، قیمت نهاده‌ها افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان افزود: سال گذشته به دلیل استقبال کم کشاورزان ذخیره بالا رفت که 32 هزار تن از ابتدای سال ذخیره داشتیم، اکنون 20 هزار تن در انبار مرکزی ذخیره داریم.

وی شروع بذر توزیعی بین کشاورزان را از بذر پرورشی نوع 3 دانست و گفت: سالانه 70 تن بذر مادری و گواهی شده که به منظور مصرف خوراکی به کشاورزان تمیزکار می‌دهیم و مجدداً بذر پایه را از آن‌ها دریافت می‌کنیم.

فضلی در خصوص ریزش‌ها نیز تاکید کرد: ریزش بذر‌ها به مدیریت مزرعه و کشاورز بستگی دارد که در گذشته بسته به نوع بذر، ریزش‌ها بالا بود و اکنون کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه از سال 92 افزایشی در قیمت نهاده‌ها نداشتیم، گفت: در صورت آزاد شدن قیمت‌ها قطعاً افزایش قیمت خواهیم داشت، در حال حاضر نیز 40 تا 45 درصد یارانه به ویژه در کود‌های وارداتی اختصاص می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار