قالیباف به عنوان رکورددار شهرداری بر پایتخت به احتمال خیلی زیاد 2 ماه دیگر باید کلید ساختمان شهرداری را به شخص دیگری واگذار کند و شخص جدید با میراث به جا مانده از قالیباف شهر را اداره کند.
کد خبر: ۴۳۳۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹ 31 May 2017
به گزارش تابناک رضوی به نقل از تیترشهر، تنها 2 ماه دیگر و شاید هم زودتر از اینها، محمدباقر قالیباف کلید ساختمان شهرداری پایتخت در خیابان بهشت را به شهردار آینده تحویل خواهد داد.
او در 12 سال گذشته کارنامه ای از خود بجا گذاشت که نه میتوان آن را سفید سفید دید و نه سیاه سیاه. کارنامه قالیباف بیشتر از آنکه سفید باشد سیاه است و بیشتر از آنکه سیاه باشد، سفید است.

به عملکرد 12 ساله قالیباف نمی توان نمره ای داد چرا که هم خوب کار کرد و هم بد. وقتی کلید شهرداری تهران به شهردار آینده تهران برسد، او متوجه اقدامات شهردار قبلی در زمینه توسعه مترو و بی آر تی خواهد شد او پروژه های عمرانی بسیاری را در دست تکمیل می بیند و هر روز می تواندروبان افتتاح قیچی کند اما در عین حال دفتر حسابرسی های شهرداری و بدهی های آن نیز به شهردار بعدی به ارث خواهد رسید.

در جریان جلسه 349 شورای شهر تهران زمانی که محمد سالاری منتخب شورای پنجم و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای چهارم پشت تریبون قرار گرفت تا نطق پیش از دستور خود را قرائت کند، به مواردی اشاره کرد که از آنها به عنوان میراث شوم شهردار یاد می شود.

او گفت: همه ما می دانیم که مدیریت شهری آینده روزها و هفته ها و ماه ها و سال های بسیار سختی را پیش رو دارد چراکه شهر تهران علاوه بر دارا بودن چالش های اساسی و بنیادی همانند مشکلات زیست محیطی، آلودگی هوا، چالش های ترافیکی ، ناایمنی ، عدم رعایت کامل مقررات ملی ساختمان و مقررات شهرسازی و معماری، از بین رفتن باغات، افزایش میزان آسیب های اجتماعی، گستردگی وحشتناک بافت فرسوده و ناپایدار، نا ایمنی شبکه های توزیع نیرو ، کمبود جدی سرانه های زندگی در برخی محلات و مناطق، بارگذاری گسترده و جمعیت پذیری بیش از حد، امروزه یک نگرانی بسیار جدی تر هم به مجموعه چالش ها اضافه شده است و آنهم نگرانی در خصوص نحوه تامین درآمدهای و اعتبارات لازم برای اداره شهر تهران است.

وی ادامه داد: مجموعه بدهی به پیمانکاران و بانک ها و اعتبارات مورد نیاز برای اتمام پروژه های نیمه تمام در کنار اشباع ظرفیت بارگذاری طرح تفصیلی شهر تهران اعم از بارگذاری مسکونی و تجاری وخدماتی و مال ها و مگامال ها از یک سو و مجموعه نگرانی از قبیل هلوگرام های صادر شده طی سالهای گذشته که اساساً هیچگونه آماری در شورای چهارم نداریم و مجموعه تعهداتی که شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی دارد و آنان در محاکم و مراجع قضائی به دنبال پیگیری اخذ احکام قضائی جهت وصول مطالبات شان هستند و شائبه های جدی که درخصوص میزان قابل توجه و بعضاً وحشتناک در حوزه تعهدات مربوط به LC هایی که در خارج از کشور از سوی شورای شهر تهران انجام شده از سویی دیگر و فروش سرمایه ارزشمند املاک و اراضی شهر تهران در فرآیند اجراء برخی پروژه های بزرگ مقیاس و اتوبان های درون شهری و حجم گسترده نیروی انسانی شهرداری تهران که بنا بر گزارش ها به بیش از 60 هزار نفر می رسد و اعتبارات نقدی قابل توجه مورد نیاز در هر ماه برای پرداخت حقوق و هزینه نگهداشت شهر تهران و مجموعه گسترده ای از سایر شواهد و قرآین که در این مجال فرصت بیان آنها نیست، چشم انداز بسیار نگران کننده ای را ترسیم می نماید.

میراث شوم شهردار

اما همه اینها در کنار مواردی که این روزها در حال رخ دادن است میراث شومی را برای شهردار آینده به جا خواهد گذاشت.

آنچنان که از نطق سالاری مشخص است، اکنون برخی تصمیم گیری های شبه ناک در شهرداری در حال انجام است. همچنین گزارش هایی درخصوص فروش برخی از دارایی های ملکی بزرگ مقیاس شهر تهران از جمله تصمیم بر فروش مجموعه حدود 20 هکتاری زمین پروژه پردیس مترو در شرق تهران که بالغ بر بیش از نیم میلیون مترمربع بارگذاری تجاری، اداری، خدماتی و مسکونی دارد شنیده می شود.

در کنار این موارد می توان به گزارش هایی درخصوص تغییر وضعیت و استخدام های خارج از عرف و غیرشفاف نیروی انسانی در شهرداری تهران اشاره کرد و به گزارشهایی مبنی بر انعقاد قراردادهایی در برخی مناطق و بویژه تصمیم به آغاز بکار چندین پروژه بزرگ مقیاس پرداخت.

همچنین اخباری که از وضعیت غیرشفاف شرکتهای کارگزاری شهرداری تهران شنیده می شود و اکنون شاهد عدم حضور مجدانه تمامی مدیران و شهرداران مناطق و سازمانها و شرکتها در محل خدمتشان هستیم.

این موارد می تواند میراث شومی برای شهردار آینده باشد.

توسعه سخت افزاری تهران

اما در مقابل این میراث شوم، قالیباف به عنوان یک مدیر عملیاتی توانسته در مدت 12 سال حضور خود به هر قیمتی ولو بدهی سنگین مالی، مترو تهران را گسترش دهد و بزرگراه ها و پل های متعددی را بسازد.

خود قالیباف در یکی از سخنرانی هایش در نیمه دوم سال 95 اشاره کرد که اکنون شهر از نظر توسعه زیرساختی به اشباع رسیده و از حالا وقت پرداختن به مسائل اجتماعی و فرهنگی است.

به طور قطع شهردار تهران جدا از پروژه های نیمه کاره عمرانی تهران، شهری را تحویل می گیرد که از نظر زیرساخت مشکل چندانی ندارد و تنها باید به بحث بدهی ها و ... پرداخته شود.


میزان بدهی های شهرداری

علیرضا دبیر در مورد بدهی های شهرداری تهران گفت: متوجه شدیم شهرداری تهران دو نوع بدهی دارد؛ یکی با املاک یکی بدون املاک.

وی افزود: شهرداری تهران تا 31/3/95 حدود 20 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که حدود 11 هزار میلیارد تومان از این باید به بانک‌ها پرداخت شود و سر رسید شده آن نزدیک 7 هزار میلیارد تومان است یعنی 4هزار میلیارد تومان آن برای انتهای سال 97 است. همچنین شهرداری از این 20 هزار میلیارد نزدیک 8 هزار میلیارد تومان هم به پیمان‌کارها بدهکار است. بر اساس آماری که گرفتیم 4 هزار میلیارد از بدهی پیمان‌کار‌ها هم پرداخت شده است. در مورد پل صدر واقعا نمی‌شد هزینه‌های آن را حساب کرد و باید یک حسابرس مستقل برای آن قرار می‌دادیم. بهتر است در این رابطه آقای حقانی توضیحات بیشتری بدهند. ولی می‌خواهم بگویم یک کار‌هایی انجام شده است. مثلا ببینید افراد زیادی ملکشان در یک مسیر قرار گرفته است شهرداری در این رابطه می‌گوید چیزی را قبول دارد که در دفاترش ثبت شده و آن را به عنوان بدهی قبول دارد.

دبیر افزود: در رابطه با مترو هم باید این را بگویم تا سال 92 عملکرد بودجه مترو 650 میلیارد تومان بوده است و بودجه عملکرد تفریغ در اتوبان سازی 4000 هزار میلیارد ، اما در رابطه با سال 95 من به عنوان رئیس کمیسیون بودجه با افتخار می‌گویم که بودجه عملکرد مترو به حدود 4044 میلیارد تومان رسیده است و برنامه اتوبان سازی به 700 میلیارد تومان، این یعنی شورا به سمت حمل و نقل عمومی رفته است. ولی این را هم فراموش نکنیم که در رابطه با مترو دولت به ما ریالی کمک نکرده است؛ چه دولت آقای احمدی‌نژاد و چه دولت یازدهم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار