قرق شکنی به عنوان یکی از آئین های دیرین دامداران مازندرانی که همه ساله با آغاز فصل گرما در مناطق ییلاقی استان انجام می شود ، امسال در مرتع ' موزی چشمه ' منطقه ' گدوک ' شهرستان سوادکوه برگزار شد.
کد خبر: ۴۲۸۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵ 22 May 2017

این آئین روز دوشنبه با حضور مسئولان کشوری ، استانی و شهرستانی برگزار شد و دامداران با ترک منطقه ییلاقی ، دام هایشان را وارد مراتع ییلاقی کرده اند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی مازندران در حاشیه این مراسم گفت که سنت قرق شکنی هر ساله در مراتع استان انجام و بعد از آن دامداران دام هایشان را به مراتع ییلاقی می برند.
سید محسن موسوی تاکامی هدف از برگزاری مراسم قرق شکنی را رعایت زمان ورود و خروج دام از مراتع اعلام کرد و گفت که این کار سبب می شود تا دامداران چرای دام در مراتع را مدیریت کنند و بیش از ظرفیت از آن بهره برداری نکنند.
وی با بیان اینکه دامداران موظفند بر اساس کتابچه طرح مرتع ، امور دام را مدیریت کنند ، افزود : خوشبختانه 98 درصد از دامداران ما مدیریت چرای دام را رعایت می کنند .
** تعلیف بیش از ظرفیت
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی مازندران وسعت مراتع استان را 378 هزار و 559 هکتار اعلام کرد و گفت که 66 درصد از مراتع مازندران درجه یک ، سه درصد مراتع فقیر و 31 درصد باقی مانده هم مراتع متوسط است.
وی با بیان این که در استان مازندران یکهزار و 604 سامانه قرق وجود دارد ، گفت : 13 هزار و 500 خانوار از این سامانه ها بهره برداری می کنند.
وی جمعیت این خانوارها را با میانگین چهار نفر ، حدود 54 هزار نفر اعلام کرد و گفت که اقتصاد و معیشت این تعداد جمعیت به قرق مراتع وابسته است .
موسوی ظرفیت پذیرش مراتع قرق شده را 700 هزار واحد دامی اعلام کرد و گفت که حدود یک میلیون و 300 هزار واحد دامی وارد این مراتع می شوند که دو برابر ظرفیت آن است .
رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه هم در این مراسم با اشاره به سابقه قرق شکنی در این شهرستان ، هدف آن را تلاش برای حفظ دامداری به عنوان اقتصاد قالب منطقه برشمرد.
احمد محمدی گفت : درصدد هستیم تا با برگزاری این مراسم نظر مسئولان استانی و کشوری را جذب کنیم تا صنایع تبدیلی و وابسته به دامداری را هم به منطقه بیاوریم و در کنار دامداری قرار دهیم .
وی افزود : قرق شکنی در این شهرستان یک سنت جا افتاده است و دامداران برای حفظ مراتع و ادامه فعالیت دامداری همه ساله منتظر می مانند تا منابع طبیعی زمان قرق شکنی را اعلام کند و پیش از آن دام هایشان را وارد مراتع نمی کنند .
رئیس دادگستری سوادکوه یکی از مشکلات موجود را نبود فضای لازم برای تعلیف دام ها پیش از قرق شکنی دانست و از مسئولان خواست تا برای دوره گذر رفتن از قشلاق به ییلاق پس از قرق شکنی ، فضایی را برای تعلیف دام هایشان فراهم کنند .
محمدی گفت : همچنین اگر می خواهیم از دامدار دفاع کنیم ، باید از صنایع مربوطه آنها حمایت کنیم و اگر با دقت از دامدار حمایت نکنیم ممکن است که دامداری آنها از بین برود.
با برگزاری این مراسم ، دامداران منطقه دام هایشان را وارد مراتع ییلاقی کردند .
به گزارش ایرنا، همه ساله در فصل پاییز به منظور ایجاد تعادل بین ظرفیت مراتع و تعداد دام و همچنین حفظ پوشش گیاهی مراتع ، از ورود دامها به مراتع جلوگیری و به اصطلاح مراتع قرق می گردد.
پس از سپری شدن فصول سرما و رشد کافی گیاهان مرتعی در فصل بهار موسم رویش گیاهان ، مراسم ورود دام به مراتع با جشن شکرگزاری به درگاه خداوند متعال در یکی از روزهای خرداد ماه ، قرق شکنی با اجرای برنامه های متنوع و شاد در یکی از مراتع ییلاقی برگزار می شود.
این مراسم سنتی با قدمت زیاد در مراتع و ییلاقات مازندران اجرا و یک ماه قبل از آن مراسم فراخوانی در مورد تعیین روز قرق شکنی بین دامداران صورت گرفته و سپس روز ورود دام به مراتع را با اکثریت آرا و با توجه به تمامی جوانب از جمله شرایط آب و هوایی مشخص می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار