رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان:
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: نگاه دولت یازدهم به قوم ترکمن بیشتر از دولت های قبلی بوده و این نشان از توجه ویژه دولت تدبیر و امید به اقوام مختلف ساکن در ایران اسلامی دارد.
کد خبر: ۴۱۸۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶ 03 May 2017
 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: نگاه دولت یازدهم به قوم ترکمن بیشتر از دولت های قبلی بوده و این نشان از توجه ویژه دولت تدبیر و امید به اقوام مختلف ساکن در ایران اسلامی دارد.

یک مسئول درگلستان: توجه دولت یازدهم به قوم ترکمن بیش ازدولت های قبل است
به گزارش خبرنگار ایرنا، حسینقلی قوانلو روز چهارشنبه در همایش علمی مختومقلی فراغی در گنبدکاووس، اظهار داشت: همه اقوام و مذاهب ساکن در ایران اسلامی برای دولت تدبیر و امید محترم بوده و به تناسب از آنان در پست های مدیریتی استفاده شده است.
وی که به نیابت از استاندار گلستان در این همایش شرکت کرده بود، گفت: همواره بزرگان قومیت ها محور حرکت قوم خود بوده اند و در بین قوم ترکمن نیز مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامدار ایرانی اسلامی، از محورهای اصلی حرکت ترکمن ها می باشد.
قوانلو با اشاره به در پیش بودن دویست و هشتاد و چهارمین سال تولد مختومقلی فراغی از احتمال حضور رئیس جمهور در این مراسم نیز خبر داد و اضافه کرد: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به مطالبات اقوام از جمله تدریس ادبیات ترکمن در دانشگاه ها دارد و آن را پیگیری می کند.
وی به انتخابات 29 اردیبهشت امسال و اهمیت آن نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از نامزدها اقدام به دادن شعار های عوام فریبانه در حوزه های مختلف اقتصادی و فرهنگی بین اقوام می کنند که مردم نباید فریب این شعارها را بخورند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، تصریح کرد: مردم باید از کسانی اینگونه شعارها را می دهند، سوال کنند که هزینه اجرای این شعارها را از کجا تامین خواهند کرد؟
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند که در زمان وفات 57 سال سن داشته است.
مختومقلی فراغی در روستای آق تقه در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه (شمال شرق استان گلستان ) در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد و هم اینک بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده است و همه ساله در دهه سوم اردیبهشت مراسم بزرگداشت این شاعر در این مکان و جای جای استان گلستان برگزار می شود.
مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر ترکمن محسوب می شود و شاعران دیگر این قوم نتوانسته اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او به عنوان احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گرانبهایی محسوب می شود و به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران افزون بر یک میلیون و 868 هزار نفرجمعیت دارد که از اقوام مختلف همچون فارس، ترکمن و سیستانی و دیگر قومیت ها هستند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار