پاسخ رئیس شورای شهر چرام به تابناک
رئیس شورای شهر چرام : فقط یک چیز در دست ما هست آن هم استیضاح که هیچ وقت چهار نفر باهم هماهنگ نیستند نه فقط برای این شهردار برای تمام شهرداران و برای شهردار بعدی هم همین جریان وجود دارد.
کد خبر: ۴۱۳۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷ 24 April 2017
با نزدیک شدن به زمان انتخابات شورای شهر ، حساسیت ها در خصوص عملکرد شوراها افزایش می یابد که اگر داوطلبین جدید از اعضای شورای قبل باشند ، بیشتر مورد بررسی و نقد قرار می گیرند.
شورای شهر چرام در دوره ی چهارم ، از این قاعده مستثنی نبوده و البته برخی مسائل و انتقادات در شبکه های مجازی نسبت به عملکرد این شورا مطرح بوده است. بر همین اساس و بنابر رسالت خبری موارد مطرح شده در قالب سئوال از رئیس شورای شهر چرام پرسیده شده تا پاسخ های این عضو شورای شهر هم منتشر شده باشد و با رعایت عدالت مخاطبان موضوعات مطرح شده را پیگیری کنند.
در همین رابطه خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد در مصاحبه ای اختصاصی با رئیس شورای شهر چرام عملکرد این شورا را در چهار سال گذشته مورد بررسی قرار داده است.
سئوال : عمل کرد شورای شهر اسلامی شهر چرام را چگونه عرض یابی می کنید؟
با توجه به اینکه برای اولین بار در دوره چهارم انتخاب شدیم برای شورای شهر برای خدمت گذاری به مردم ، بنده با رای اعضای محترم شورای شهر به عنوان رئیس شورای شهر انتخاب شدم . از ابتدا هدفی جزء خدمت به مردم عزیز نداشتم، در ابتدا تصمیم گرفتم هر چیزی که در سطح شهر مطرح می شد در خصوصش جلسه گرفته شود و به رای گرفته شود. بنده سه سال به عنوان رئیس شورای شهر انتخاب شدم و یک سال هم آقای جانی پور بود ، که بنده آن یک سال تعامل خوبی داشتم ، تعامل با تمام اعضای شورا داشتم ، یکی از افتخاراتم این هست که علی رغم هجمه های زیاد و انتقاداتی که برعلیه شورای شهر وجود دارد و بعضا مردم می گویند شورای شهر فعلی، شورای خوبی نبوده اما هیچ گونه درگیری در سطح شورا در محل ساختمان شورا وجود نداشته و تاحالا ندیدم حتی یکی از دوستان به هم بی احترامی کنند! شورای شهر وظیفه اش بررسی معایب و رفع مشکلات فرهنگی ، اجتماعی ، عمرانی و دیگر موارد است و قوانینی دارد که در ماده 71 وظایف و اختیارات شورا مشخص شده است که با مشورت کردن در سطح شورا بررسی و به رای گذاشته می شود.
 
 انتقادات در مورد غیبت یکی از اعضای شورا / شهردار تخلف در خرید تندیس ها را به شدت رد کرده است/ پیگیری قیر دهیاران هستیم
 
قطعا در بین پنج نفر بحث و جدل بوجود می آید . اعضای شورای فعلی جوان ترین شورای شهر در ادوار گذشته بود ، تمام دوستان کمک کردن برای آبادی و زیبایی شهر ، در خصوص مسائل مطرح شده در سطح شهر ، هر طرحی که در شورا به رای گذاشته شود ، اگر مصوب می شد باید حتما سه رای داشته باشد، چون ما پنج عضو هستیم . این مصوبه توسط ما تنظیم می شود و ارسال می شود به کمیته انطباق در فرمانداری که این کمیته متشکل از مجموعه ای از استانداری ، شورای اسلامی استان ، دادستان ، فرمانداری که جلسه می گیرند و براساس قانون مصوبه ای که ما تصویب کرده ایم را رد یا تصویب می کنند که در صورت تایید شدن ارسال می شود به کمیته های مختلف ، مثلا در خصوص بستن دوتا بریدگی بلوار شهید دستغیب، این دیگر از دست شورای شهر خارج بود و شورای ترافیک تصمیم گرفت ، هر مصوبه ای که ما در شورای شهر تایید کنیم به ما ختم نمی شود. قطعا باید در کمیته انطباق رای بیاورد و بعد اجرا شود . مصوبه ای قابل اجرا هست که به تصویب کمیته انطباق برسد، اگر تایید شد ، شهرداری موظف هست که اجرا کند ، در این چهار سال جلسات بیشماری برگزار کرده ایم .
سوال: با توجه به انتقادات مردم در مورد غیبت یکی از اعضای شورا به عنوان رئیس شورای شهر چه اقداماتی انجام دادید ؟
طبق قانون اگر عضوی از شورای شهر در طول یک سال 6 جلسه غیبت غیر موجه داشته باشد ، با تشخیص و تصویب شورا منجر به سلب عضویت می شود. تمام دوستان به ندرت غیبت داشته اند که موجه بوده ، آقای دبیقی که تمام نگاه ها به ایشان هست درسال اول و دوم حضورش پر رنگ بوده است ، سال سوم که آقای جانی پور رئیس بودند ، امسال هم بنا به دلایلی از جمله عضو شورای شهرستان ، عضو شورای عالی شورای اسلامی استان که عضو شورای عالی استانها به هرحال ایجاب می کند که در بیشتر جلسات نباشد ، اکثرا موجه بوده! تعدادی از جلسات هم غیر موجه بوده که با بنده هماهنگی می کرد ، حالا زمان آقای جانی پور را بنده نمی دانم ، اما هیچ وقت به شش جلسه غیبت غیر موجه نمی رسید چون اگر می رسید هم بنده و هم آقای جانی پور می توانستیم طبق قانون برخورد کنیم . آقای دبیقی در دوتا شورای مهم استانی و کشوری حضور دارند اما هیچ گاه به شش جلسه غیر موجه نرسید .
مهم ترین وظیفه شورای شهر انتخاب شهردار هست ، اگه شهردار خوب از آب در آمد پس شورا کارش را خوب انجام داده، اگه بد از آب درآمد پس شورا کارش را بد انجام داده . بعدش نظارت و پیگیری ، هیچ گاه نگفته که شورای شهر مثلا همراه با مسئول خرید یا کارپرداز برود شهرستان های دیگر و ببیند چی کار می کند ، اما ما وظیفه داریم کارها را پیگیری و نظارت کنیم که این کار را هم یکی دوبار انجام دادیم و چیزی دست گیرمون نشد .
سوال مردم گله مند هستند که چرا نشستی با حضور مردم برای ارائه گزارش عملکرد گرفته نشده و ناراضی هستند ؟
درهیچ جای قانون نیامده است که جلسه حضوری با مردم داشته باشید ، قانون گفته که شش ماه یک بار می توانید مصوبات و حساب و درآمد و هزینه ها را به مردم انعکاس بدهید به صورت کتبی .
در سطح کشور خیلی کم جلسه با مردم برگزار شده، در چرام هم تاحالا این کار صورت نگرفته ، قبلا یک بار جلسه پرسش و پاسخ برگزار شده ، بارها بنده و سایر دوستان اعلام کردیم که حاضریم جلسه پرسش و پاسخ برگزار کنیم ، اما چون در نظام عشیره ای هستیم از بزگزاری پرسش و پاسخ معذور بودیم .
در مورد ریز هزینه ها در شش ماه و اعلام به مردم ، به علت اینکه حسابرسی هزینه بالایی داشت و ما همیشه باید سعی کنیم که هزینه ها کمتر باشد در هرحال انجام نگرفت.
 
 انتقادات در مورد غیبت یکی از اعضای شورا / شهردار تخلف در خرید تندیس ها را به شدت رد کرده است/ پیگیری قیر دهیاران هستیم
 
دوره های را هم بنده اطلاعی ندارم، اما اگه چنین چیزی بود باید برای عموم مردم به صورت مکتوب کپی کنند و به دست مردم می دادند.
در دوره ما یک سری بد اخلاقی هایی که می شد این بود که هر آنچه در سطح شورا انجام می گرفت خود به خود می رفت بیرون ! حالا چه ما باشیم چه نباشیم در فضای مجازی پخش می شد چون قطعا یکی از اعضا مخالف بود ،اما بازهم می گویم همیشه تعامل داشتم با تمام اعضای شورای شهر، با شهردار ، هر آن چیزی که در شهر اتفاق می افتاد پیگیر بودم و همیشه دنبال مطالبات مردمی بودم . مبنای کار ما تعامل و همکاری بود.
عمق محرومیت در شهرهای کوچک آنقدر بالا هست که ما هرکاری کنیم مشخص نیست ، در شهر ما درآمد خیلی پایین است ، ما دوتا درآمد داریم یک عمرانی و دو درآمد های داخلی ، بخش عمرانی مشخص هست ( تندیس ها جداول و چیزهای دیگری در مورد عمرانی) بخش در آمد های داخلی ( عوارض ساختمات و عوارض ساخت و ساز) .
در چرام در این چهار سال ساخت و ساز خانه ها و مغازه ها کمتر از ده تا بوده و عمده درآمد ما هم از عوارض بوده ، در آمد های پایدار در شهر ما پاسخ گو نبوده حالا شاید بگویید کارخانه سنگ شکن! قبول دارم یا بگویند کارخانه آسفالت! قبول دارم ، وقتی بخش دولتی ضعیف باشد ، بخش مردمی هم ضعیف باشد ، ما نمی توانیم همیشه این دستگاه ها را راه اندازی کنیم . من یاد دارم یک بار فقط برای تعمیر تسمه کارخانه سنگ شکن هزینه کردیم، یک بار نزدیک به هفتاد تا صد میلیون تومان برای کارخانه آسفالت هزینه کردیم ، باید به مردم بگوییم هزینه هایمان خیلی بالاست. برای یک لنت ساده لودر، حدو ده  تا یازده میلیون تومان هزینه می شود. ما در خارج از استان و داخل استان جلسات متعددی داشتیم رایزنی کردیم کمک هایی هم شده مثل آقای تاج گردون ؛ تقوی نژاد، صفدر حسینی، یادم هست با آقای شهردار خدمت آقای یونسی که گچسارانی هست رسیدیم و کمکی نزدیک به دویست و پنجاه میلیون تومان کمک کردند که در سازمان شهرداری ها کار می کرد که جا دارد از طرف مردم شهر چرام از این عزیزان تقدیر کنم ، من یاد دارم یک بار یک سال در آمدمان را انجام دادیم  95 میلیون تومان بود در 9 ماه، حداقل در یک سال هزینه پرسنل بالاتر از یک میلیارد تومان هست که خیلی بالاست این مشکلات را مردم باید بدانند.
شهرداری بخش خصوصی هست و هزینه هایش را از درآمد های مردمی بدست می آورد ، یک نکته دیگر هم هست که ما نمی توانیم به جای تندیس حقوق بدهیم ؛ اصلا نمی توانیم! این هزینه تندیس ها اگه کار نشود، برگشت می خورد! ولی درآمد ما از بخش داخلی است ، پرسنل زیاد هستند! ماهم مقصر نیستیم سهمیه ما 40 نفر بوده، اما الان نزدیک 90 نفر داریم ،حالا این مشکل از شورا ها بوده یا شهرداری ها من نمی دانم و نمی خواهم بد اخلاقی کنم و از تمام شوراهای ادوار گذشته و شهردارهای گذشته و شهردار فعلی تشکر ویژه دارم تمام شوراهای گذشته و شهردارهای گذشته تلاش کردند و کار کردند برای شهر ، اما خدا می داند حالا من همه دوستان را می گویم حالا چون من سه سال رئیس شورای شهر بودم اگر بگویم خودم را وقف مردم کردم می گویند از خودش تعریف می کند ،از همه چیزم زدم که بتوانم این شهر را در حد توان بسازیم در زمان انتخابات گفتم تلاش می کنم برای آبادی شهر الان هم می گویم تلاش می کنم .
سوال حقوق شورای شهر چقدر هست ؟
حقوق شورای شهر بر اساس قانون درسال اول 3/1 ( سه و یک دهم) عملکرد شهرداری هرچه عملکرد شهرداری بالا باشد حقوق شورا بالا می رود ، بعضی موقع حق جلسه هست که کشوری هست و در قانون اومده سال دوم هم همین جور بوده اما در سال سوم امدند براساس مصوبه کشوری حقوق شورای شهر را براساس حقوق شهردار محاسبه کردند. دقیقا در سال سوم چیزی حدود 800 هزار تومان حقوق شورا می شد ؛ بیشترین حقوق ما سال سوم بوده ،سال چهارم دیگر بسیار پایین آمد. الان شده 2.1 عمل کرد شهرداری بسیار پایین است! فکر نکنم بالاتر از چهارصد شود.
حقوق شورا را چه کسی حساب می کند و گفته شده شورا در هجده ما حدودا 150 میلیون حقوق گرفته اند؟
شهردار ، حسابدار شهرداری، مسئول نقلیه، معاون شهرداری همه می نشینند و عملکرد را جمع می کنند و حقوق را تعیین می کنند. در مورد حقوق طبق قانون عمل می کنند. در هجده ماه برای شورا 150 میلیون داده نشده فقط در شهر ما حقوق خیلی پایین هست و گرنه شهری مثل گچساران که درآمد و عملکرد بالاتری دارند از حقوق بالاتری برخوردار هستند. با توجه به عملکرد شهردار ، ولی فکر نکنم آقای شهردار و حسابدار شهرداری بخاطر شورا بیایند تخلف کنند ، اگه هم باشد خودشان تخلف کرده اند و در بودجه مزایای کلی شورا را مصوب می کنیم، البته براساس عملکرد باید پرداخت بشود اما به هرحال خودشان هم می دانند که برای حقوق چانه نمی زدم ؛ پول میاد در حساب شورای شهر به امضای دو نفر می رسد. رئیس شورا و مسئول امور مالی و بعد بین پنج نفر تقسیم می شود ، اما حقوق شورا طبق قانونی که گفتم ماهی 450 هزار تومان می شود و در بهترین موقع ان زمان 900 میلیون هم نشد کمتر از یک میلیون ، امکان ندارد به هر نفر از شورا هشت میلیون و نیم رسیده باشد ، این را بنده تکذیب می کنم اما اگه گفته باشند  هشت میلیون برای پنج نفر میشه ماهی 445 هزار تومان ، هجده ماه هشت میلیون و نیم می شود که همان 445 هزار تومان . با تمام احترامی که برای حسابدار شهرداری دارم اما این که در 18 ماه هر نفری 8 میلیون گرفته باشه را رد می کنم ، اگه باشه در 18 ماه هشت میلیون می شود ماهی 445 هزار تومان.
سوال موضوع قیر دهیاران چی شد و به کجا رسید؟
آقای علیزاده دهیار روستای القچین ، به بنده مراجعه کرده به عنوان رئیس شورای شهر پیگیر قضیه بودم با آقای بخشدار هم صحبت کردیم همه نامه ها را دیدم، آقای شهردار را موظف کردم برای مشخص کردن این موضوع. چیزی که بنده دریافت کردم آقای شهردار گفته این نامه از طرف سازمان شهرداری یا همان جایی که آمده گفته ، این مقدار قیر متعلق به دهدشت می باشد! بعد گفتند متعلق به دهیاران چرام بوده! آقای شهردار گفت من بچه ها را موظف کردم رفتند و پیگیر شدند ، رفتند یا اصفهان یا شیراز و گفتند همچنین قیری برای ما توی کارخانه ما نیامده!
برخی حرف و حدیث ها در مورد تخلف در خرید تندیس ها هم وجود داشته نظرتان چیست؟
در خصوص تندیس ها هم خیلی از مطالب در حد شایعه هست ما هم شنیدیم و الان مسئولین مربوطه درحال پیگیری هستند ، فعلا هیچ چیزی اعلام نشده، هر چیزی که بوده من به عنوان رئیس شورای شهر ، شهردار محترم را دعوت کردم و ایشان هم آمدند و به شدت رد کردند. ، فقط یک چیز در دست ما هست آن هم استیضاح که هیچ وقت چهار نفر باهم هماهنگ نیستند نه فقط برای این شهردار برای تمام شهرداران و برای شهردار بعدی هم همین جریان وجود دارد.
 
ادامه دارد ......
گفتگو از رضا ابتکار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
چه محافظه‌کار! رای می خواهی؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار