فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس:
مهندس عبدالقدیر کریمی در جمع اهالی دهستان آق آباد با حضور نماینده مردم گنبد در مجلس شورای اسلامی، مدیر کل بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، آب منطقه ای و معاونت راهداری اداره کل پایانه ها اظهار داشت: در حوزه دهستان آق آباد مشکلات متعددی وجود دارد که باید ابتدا اولویت بندی شده و با محوریت فرمانداری شهرستان و مساعدت مدیران کل دستگاههای اجرایی پیگیری و حل فصل گردد.
کد خبر: ۴۰۷۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹ 15 April 2017
مهندس عبدالقدیر کریمی در جمع اهالی دهستان آق آباد با حضور نماینده مردم گنبد در مجلس شورای اسلامی ،مدیر کل بنیاد مسکن ، راه و شهرسازی ، آب منطقه ای و معاونت راهداری اداره کل پایانه ها اظهار داشت: در حوزه دهستان آق آباد مشکلات متعددی وجود دارد که باید ابتدا اولویت بندی شده و با محوریت فرمانداری شهرستان و مساعدت مدیران کل دستگاههای اجرایی پیگیری و حل فصل گردد. 

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس افزود: روکش آسفالت جاده اصلی آق آباد با توجه ارتباط این جاده بین روستاهای مجاور و گنبد از مشکلات اساسی مردم است و نیز اجرای طرح هادی و مشکل جدی نوسانات برق بویژه در فصل گرما از دیگر مشکلات است.

کریمی تصریح کرد: روز 29 اردیبهشت انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا را داریم که از حدود دو ماه گذشته فرایند ثبت نام شروع شده و هیئت های اجرایی, نظارت و بازرسی تشکیل شده است. 

وی بیان داشت: امید داریم در روز 29 اردیبهشت انتخابات سالم, قانونمند و با مشارکت حداکثری داشته باشیم. 

کریمی خاطر نشان کرد: همانطور که در دوره های گذشته استان گلستان رتبه برتر حضور حداکثری را از آن خود کرد, مطمئن هستیم در این دوره انتخابات نیز شاهد مشارکت حداکثری مردم عزیز هم استان و هم در حوزه شهرستان هستیم.

قره جه طیار در جمع اهالی دهستان آق آباد اظهار داشت: یکی از سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی خدمت به مردم روستاها است و شهرستان گنبدکاووس به عنوان یکی از شهرستانهای مرزی, روستاهای آن مشکلات زیادی دارند و از محرومیت بسیاری رنج می برند. 

نماینده مردم گنبدکاووس و بخش داشلی برون افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه روستاها و شعار سال با نام اقتصاد مقاومتی, تولید و اشتغال و اینکه روستاها پایه اقتصاد مقاومتی هستند, رسیدگی به مشکلات روستاها باید در اولویت قرار گیرد. 

وی ادامه داد: خوشبختانه جمعیت روستا ها در سطح استان نسبت به کشور از رشد خوبی برخوردار است و نرخ شهر نشینی در استان 53 درصد است که از میانگین کشور پایین تر میباشد. 

وی تصریح کرد: نرخ شهرنشینی در گنبد 44 درصد میباشد که از میانگین استانی نیز پایین تر است و با آمار سال 90 جمعیت روستایی در شهرستان گنبدکاووس رشد داشته است. 

طیار بیان داشت: یکی از گلایه های روستائیان عدم الحاق بافت روستا با زمین های کشاورزی است که امید داریم با همکاری جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن این مشکل برطرف شود. 

وی خاطر نشان کرد: اغلب زمین های کشاورزی در این حوزه خرده مالکی است و بین یک تا پنج هکتار میباشد که متاسفانه برای آنان پروانه صادر نشده و به همین حهت حق آبه آنان دو برابر قیمت زمینشان است که باید مدیران مربوطه مدیریت کرده تا این گونه کشاوردان کمتر متضرر شوند. 
نماینده مردم گنبد و بخش داشلی برون یادآور شد: بعضی از اراضی نیز با اینکه پنج تا 10 کیلومتر از بستر رودخانه فاصله دارند باز هم اجاره بستر رودخانه پرداخت میکنند که باید در این خصوص بازنگری شود زیرا مسیر رودخانه در این اراضی در 50 سال گذشته بوده و اکنون این مسیر تغییر یافته است. 

وی اذعان داشت: مسیر جاده گنبد- حاجی قوشان- آق بند یا جاده سلطانعلی- دیکجه- گنبد و جاده بی بی شیروان- گنبد که جاده آلمان محسوب میشود از مشکلات عمده ای چون عدم شانه خاکی و عدم ترمیم جاده برخوردار است و هر هفته تصادفات منجر به فوت در این مسیرها صورت میگیرد که باید تدابیری اتخاد شده و به جاده های فرعی 3-2-1 ارتقاء یابد. 

وی گفت: با توجه به اینکه تمام خانواده های ایرانی مشکل و دغدغه اشتغال را دارند, تصویب منطقه آزاد اینچه برون می تواند در جهش فوق العاده اقتصاد مردم منطقه و رهایی از بیکاری تاثیر بسزایی داشته باشد. 

طیار اضافه کرد: ادامه راه آهن گرگان- گنبد- مشهد از اولویت کاری ماست و پی گیری جاده نفت که یکی از آرزوهای دیرینه نردم میباشد در دستور کار است و تاکنون 25 کیلومتر از زیرسازی این جاده انجام شده و در سال 96 بودجه استانی خواهد گرفت و امید داریم در سال 97 در طرحهای ملی کشور قرار گیرد. 

وی افزود: با راه اندازی سد چارلی بین شهرستان مراوه تپه و روستای کرند هفت هزارو 800 کیلومتر از اراضی تحت پوشش آبیاری قطره ای و هفت هزار کیلومتر اراضی کامدشت توسط بنیاد علوی در سال 96 به مردم واگذار میشود.

مبارک قدم در جمع اهالی دهستان آق آباد اظهار داشت: در سال گذشته 15 کیلومتر از راه روستایی گنبد- چکرعطا زیرسازی شد و تا ماه . آینده آسفالت خواهد شد. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: در 7 کیلومتر از همین مسیر نیز روکش صورت گرفته است و جهت تعریض جاده روستایی نیاز است دو باند عبوری به همراه جاده دسترسی به روستا مدرسه و غیره احداث شود. 

مبارک قدم بیان داشت: جاده دسترسی یا باند کنترل در تعهدات ما نیست ولی با کمک دهیاری و بنیاد مسکن این کار را انجام میدهیم. 

وی خاطر نشان کرد: 22 پروژه در قالب 30 کیلومتر راه اصلی فرعی و روستایی در برنامه اجرایی شهرستان گنبد است که به محض تامین و تخصیص اعتبارات انجام خواهد شد.

دکترمهاجراظهار داشت: در گذشته 2 هزار هکتار اراضی آق آباد و سد گلستان زهکشی زیرزمینی انحام شده و چهار هزارو 500 هکتار نیز در حال مطالعه است که دو هزار هکتار آن جهت قرارداد و عملیات اجرایی آماده شده که برای هر هکتار هشت میلیون نیاز است و در مجموع 32 میلیارد برای این پروژه نیاز میباشد.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان افزود: امید داریم زهکشی سد گلستان تا پایان سال 97 به اتمام برسد. 

وی ادامه داد: الحاق بافت روستایی در اراضی که منابع ملی و مرتعی در اطراف روستا وجود دارد امکان پذیر است ولی در غیر این صورت برای اراضی کشاورزی دستورالعملی نداریم و باید پی گیری شود. 

دکترمهاجر بیان داشت: تمام اراضی کلزا آسیب دیده ارزیابی و شناسایی شدند و در این هفته بابت هر هکتار ده هزار تومان حق بیمه واریز میشود. 

وی خاطر نشان کرد: تا دو سه ماه آینده خسارتهای کلزا نیز پرداخت خواهد شد.

نظری نیز اظهار داشت: در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته31 درصد کاهش نزولات جوی را داشتیم که همین آمار نسبت به دراز مدت 12 درصد کاهش بارندگی را نشان میدهد. 

مدیر کل آب منطقه ای استان افزود: تاکنون 38 درصد حجم سدهای گلستان آبگیری شده و با توجه به نزولات برف, امید داریم آب شدن برفها بخشی از مشکلات آبی استان مرتفع شود. 

وی بیان داشت: در استان گلستان 14 سد با حجم 300 میلیون متر مکعب در حال بهره برداری است و سدهایی نیز در حال مطالعه و اجرا در سطح استان میباشد که بخش اعظم آنها در شرق گلستان واقع است. 

نظری خاطر نشان کرد: برای ساخت سدها مطالعات و تلاش های بسیاری صورت میگیرد بطور مثال سد چارلی در خارج شدن از گردونه اجرایی بود که با تلاش زیاد امسال عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد. 

وی یادآور شد: در مقطعی سد نرماب نیز متوقف شد که در حال حاضر یکی از پروژه ها و تنها سد در کشور از ماده 156 است که برنامه زمان بندی و عمایات اجرایی آن یک درصد انحراف دارد. 

نظری اذعان داشت: سد نرماب 110 میلیون مترمکعب حجم مخزن و 190 میلیون مترمکعب گنجایش ذخیره آب دارد. 

وی گفت: مشکل ما در زمینه برداشت آبهای زیرزمینی است و 90 درصد این آبها برداشت میشود که مطلوب نیست. 

وی ادامه داد: در جوامعی که 40 درصد آب زیرزمینی را برداشت میکنند عادی و منطقی, جوامع 60 درصد بهره بردار تنش زا و جوامع مانند ایران بالای 60 درصد برداشت دارند, جوامع بحرانی هستند. 

نظری اضافه کرد: در کشور 86 درصد آبهای تجزیه پذیر و در استان 74 درصد این آبها مورد بهره برداری قرار میگیرد که برای کمک به آبهای زیرزمینی باید بهره وری را افزایش دهیم.

مدیر کل آب منطقه ای گلستان خاطر نشان کرد: در استان دو هزارو 700 کیلومتر رودخانه وجود دارد و لایروبی هر ساله آنها مقدور نیست ولی به فوریت مشکلات در هر منطقه این کار انجام میشود. 

وی در زمینه احداث آب بندان اظهار کرد: برای ایجاد آب بندان ضمن تقاضا دادن باید مطالعه, تخصیص آب و جایگاه مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار