مسئول نوغانداری سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت:
مسئول نوغانداری سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: امسال پیش بینی شده که پنج هزار جعبه تخم نوغان میان چهار هزار و 200 بهره بردار صنعت نوغانداری استان توزیع شود.
کد خبر: ۴۰۶۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷ 13 April 2017
مسئول نوغانداری سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: امسال پیش بینی شده که پنج هزار جعبه تخم نوغان میان چهار هزار و 200 بهره بردار صنعت نوغانداری استان توزیع شود.

حسین عطارچی اظهار داشت: کار توزیع تخم نوغان میان پرورش دهندگان استان از 19 فروردین آغاز شده و تا سه هفته ادامه خواهد داشت.

وی گفت: امسال هر جعبه تخم نوغان طبق سنوات گذشته به قیمت 75 هزار ریال به دست پرورش دهندگان می رسد.

وی افزود: پرورش دهندگان پیله تر ابریشم می توانند از طریق عاملان توزیع جعبه تخم نوغان در شهرستان های استان نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

نوغانداری هر ساله از اویل بهار باشکوفایی درختان توت آغاز و تا اواخر اردیبهشت ماه پرورش آن ادامه دارد که مدت زمان نگهداری از هر جعبه تخم نوغان تا تولید محصول، 45 روز است.

وی در خصوص توسعه توتستان های استان هم گفت: اسفند سال قبل با هدف اصلاح توتستان های بومی و ایجاد توتستان های جدید به عنوان بستر مناسب برای پرورش کرم ابریشم 15 هزار نهال توت اصلاح شده به صورت یارانه ای بین نوغانداران استان توزیع شد.

عطارچی، سطح توتستان های استان را یکهزار و 500 هکتار اعلام کرد و افزود: توتستان های استان بیشتر در شهرستان های مینودشت، گالیکش، کلاله، مراوه تپه، رامیان ، آزادشهر، گنبدکاووس و علی آباد قرار دارد. 

شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم برای سال زراعی 96-95 را 181 هزار و 49 ریال تعیین کرده است که نسبت به سال گذشته 10درصد افزایش دارد.

هر ساله 90 درصد از تولید پیله تر ابریشم نوغانداران گلستانی به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان به شهرستان تربت حیدریه واقع در استان خراسان رضوی برای فرآوری حمل می شود که ضرورت سرمایه گذاری و توجه مسئولان مرتبط را در ایجاد صنایع تبدیلی در صنعت نوغانداری استان و ایجاد اشتغال می طلبد.

در گلستان طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی استان، چهار هزار و 200 بهره بردار در صنعت نوغانداری فعالیت دارند که مینودشت رتبه نخست را در میان شهرستان های استان به خود اختصاص داده است.

سال قبل از محل پرورش چهار هزار و 600 جعبه تخم نوغان در گلستان مقدار 170 تن پیله تر ابریشم تولید شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار