تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای طرح دیدگاه‌ها و نظرات نامزدهای احتمالی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. عده‌ای از نامزدهای احتمالی اصولگرایان مانند مهرداد بذرپاش، رستم قاسمی، سعید جلیلی و حاجی بابایی با حضور در شهرهای مختلف به سخنرانی پرداختند و عده‌ای نیز مانند عزت ا... ضرغامی از طریق شبکه‌های اجتماعی به اظهار نظر پیرامون مسائل کشور پرداختند.
کد خبر: ۴۰۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 03 April 2017

تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای طرح دیدگاه‌ها و نظرات نامزدهای احتمالی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. عده‌ای از نامزدهای احتمالی اصولگرایان مانند مهرداد بذرپاش، رستم قاسمی، سعید جلیلی و حاجی بابایی با حضور در شهرهای مختلف به سخنرانی پرداختند و عده‌ای نیز مانند عزت ا... ضرغامی از طریق شبکه‌های اجتماعی به اظهار نظر پیرامون مسائل کشور پرداختند. مسعود پزشکیان هم به برخی از سیاست‌های دولت روحانی انتقاد کرد و علی مطهری هم شایعه توصیه خاتمی به وی برای حضور در انتخابات را تکذیب کرد. در این میان گمانه زنی‌ها درباره حضور حجت الاسلام رئیسی نیز بالا گرفته است. تاکنون منابع رسمی درباره حضور یا عدم حضور وی در انتخابات اظهار نظر قطعی نکرده‌اند.


پزشکیان: دولت روحانی هوای مشتری را نداشت!

به گزارش خانه ملت، مسعود پزشکیان نایب رئیس اصلاح طلب مجلس هم که برخی از رسانه‌ها از او به عنوان نامزد پوششی در انتخابات ریاست جمهوری یاد می‌کنند، معتقد است: روحانی کار ساده‌ای پیش روی ندارد چرا که از یک سمت مشکلات متعددی را به پای این دولت نوشته‌اند و از سوی دیگر مشکلات داخلی در بین حامیانش دارد که این نکات می‌تواند نقاط ضعفی برای او باشد. به گزارش خانه ملت، وزیر دولت اصلاحات در ادامه با بیان این که دولت هوای مشتری را نداشت افزود: متاسفانه دولت روحانی هوای کسانی که برای روی کار آمدن او زحمت کشیدند و از دولت پشتیبانی کردند را  ندارد، در حالی که لازمه هر حرکت و جریانی همراهی و پیشتیبانی از یکدیگر است که دولت در این بخش ضعیف عمل کرده است.


ادعای انتخاب: رئیسی روز هجدهم فروردین تصمیم خود  درباره کاندیداتوری را اعلام می‌کند

درخصوص گمانه زنی‌ها درباره حضور حجت الاسلام رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری نیز انتخاب مدعی شد: منابع رسانه‌ای نزدیک به آیت ا... رئیسی از اعلام نظر او در مورد نامزدی در انتخابات در روز هجدهم فروردین خبر دادند. براساس این گزارش، «روز هفدهم فروردین، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی طی نشستی، 5 کاندیدای نهایی خود را اعلام خواهد کرد. به نظر می‌رسد، تصمیم گیری آقای رئیسی در مورد انتخابات به نتایج این نشست بستگی دارد.» همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی  از توصیه آیت‌ا... مصباح به اعضای جبهه پایداری برای حمایت از رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت: در جلسه‌ای که اعضای جبهه پایداری با آیت‌ا... مصباح‌یزدی داشتند، ایشان توصیه کرده که برای انتخابات ریاست جمهوری به سراغ آقای رئیسی بروید و اگر شرایطی فراهم شد که به صحنه رقابت انتخاباتی ورود پیدا کرد از وی حمایت کنید. محمدحسن آصفری عضو ستاد اجرایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب هم گفت: آقای رئیسی گزینه اصلی بین اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری است، منوط به اینکه وی برای حضور در این عرصه اعلام نظر کند. طی روزهای گذشته نیز کمپین‌های گوناگونی در سطح کشور به منظور دعوت از حجت الاسلام رئیسی برای حضور در انتخابات در فضاهای مجازی شکل گرفته است. با این حال وی درباره این موضوع اظهارنظر رسمی نکرده است.


واکنش مطهری به شایعه توصیه انتخاباتی رئیس دولت اصلاحات به وی

علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس نیز در واکنش به برخی از شایعات درباره توصیه رئیس دولت اصلاحات به وی برای حضور در انتخابات با تکذیب این موضوع نوشت: هل دادن افراد مستقل منتقد به سمت یک جریان سیاسی و القاء دستورگیری آنها از آن جریان و بعد هم آن جریان را به خارج وصل کردن، سیاستی است که متاسفانه در چند سال اخیر کشور را دچار آسیب کرده و وحدت ملی را مخدوش کرده است.

 

انتقادهای ضرغامی از روحانی

عزت ا... ضرغامی هم که پیش از این از پذیرش دعوت جبهه مردمی برای حضور در انتخابات خبر داده بود، فعالیت زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت. وی در یکی از پست‌های خود نوشت: از نکات منفی مدیریتی جناب آقای روحانی همین تصمیم گیری فردی و عدم مشورت پذیری است، با این تفاوت که تصمیم گیری‌های فردی ایشان، به موقع، انقلابی و راهگشا نیست. به گزارش جماران، حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور هم در پاسخ به این مطلب نوشت: لطفا در طول 4 سال مسئولیت 4 تصمیم فردی ایشان که مطمئن هستید بدون مشورت و کار کارشناسی اتخاذ شده است را شرح بدهید. آشنا افزود: آیا دیگران اجازه دارند در باره ده سال ریاست مطلق العنان جنابعالی بر ملی‌ترین سازمان این کشور  و تصمیمات فردی و غیر کارشناسی شما سخن بگویند؟ ضرغامی همچنین در مطلبی دیگر در کانال تلگرامی خود نوشت: با احترام به جناب آقای روحانی، در سال 95 نرخ بیکاری 12.4 اعلام شده، درحالی که در سال 94، 11 درصد بوده است. این افزایش نرخ بیکاری نشان می‌دهد رشد اقتصادی 7.2 جنابعالی عمدتا مربوط به سهم نفت است و اقدام مؤثر دیگری صورت نگرفته است.


واکنش جهانگیری به حضورش در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدای پوششی

در همین حال به گزارش فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور هم که به منظور بازدید از سه مجموعه تولیدی و کشاورزی به شهرستان رباط کریم رفته بود، در پاسخ به این سوال که امسال سال انتخابات است، برخی سایت‌ها اسم شما را به عنوان یکی از کاندیداهای پوششی آقای روحانی نام برده‌اند،  آیا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنید یا خیر گفت: بنده فقط راجع به کشاورزی صحبت می‌کنم.

 

دعوت حمید بقایی از حسن روحانی جهت مناظره رو در رو در میدان آزادی

همچنین به گزارش دولت بهار، حمید بقایی هم که در 2 هفته گذشته بیش از پیش به بیان مواضع خود پرداخته بود، از حسن روحانی رئیس جمهور برای مناظره درباره رعایت منشور حقوق شهروندی توسط وزارت اطلاعات دعوت کرد. اوگفته « البته مکان پیشنهادی بنده مناظره رو در رو در حضور مردم در میدان آزادی تهران است.»   همچنین به گزارش انتخاب حمید بقایی، مبلغ یارانه قابل پرداخت در شرایط فعلی در گام اول را ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: یارانه را در گام اول ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، در گام دوم تا ۲۰۰ هزار تومان و در گام سوم به ۲۵۰ هزار تومان می‌رسانم. وی همچنین از اجرای طرح بیمه بازنشستگی زنان خانه‌دار نیز در صورت پیروزی در انتخابات خبر داد.


روایت پورمحمدی از سخنان روحانی در جمع اعضای هیئت دولت

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری نیز در گفتگو با نامه نیوز درباره اعلام نامزدی دکتر روحانی در انتخابات، با اشاره به سخنان رئیس جمهور در یکی از جلسات هیئت دولت گفت: آقای رئیس جمهور عنوان کردند که بعضا از من سوال شده یا در ذهن دوستان هست که موضع من چیست؟ مطالعه کرده ام و با رهبری هم مشورت کرده ام و تصمیم گرفته ام که برنامه و خدمتم را ادامه دهم. از این جهت تردیدی نداشته باشید و کارتان را جدی انجام دهید.


بذرپاش: ایجاد اشتغال مهمترین ضرورت است

به گزارش مهر، مهرداد بذرپاش از دیگر نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در جمع اعضای شورای جبهه مردمی انقلاب اسلامی گیلان با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین چالش امروز کشور بحث بیکاری و ایجاد اشتغال مهم‌ترین ضرورت است، بیان کرد: برای رفع این مشکل مسئولان برنامه‌ریزی جدی داشته باشند. وی با اشاره به رتبه ۷۴ ایران در صدور مجوز کسب‌وکار در جهان، تصریح کرد: اگر فردی بخواهد مجوز ایجاد یک کسب‌وکار را دریافت کند باید ۳۰۰ روز برای دریافت این مجوز وقت صرف کند که این نیز یک نمونه دیگر از نبود ساختار و روش مناسب در کشور است. عضو سابق هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به پرداخت ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی تسهیلات توسط بانک‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه در بسیاری از اختلاس‌ها و فسادهای مالی ریشه مشکل در بانک‌ها قرار دارد. بذرپاش همچنین به برخی دلایل رکود در کشور ازجمله وضعیت بازار مسکن، روند واردات، قاچاق کالا و. .. اشاره کرد و انتظار غیرواقعی و کاذب از برجام را از دیگر دلایل در این زمینه برشمرد.


جلیلی: بیکاری در خوزستان هیچ توجیهی ندارد

به گزارش فارس، سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی هم که به مناطق عملیاتی جنوب سر زده است، در یادمان فتح المبین گفت: اگر روزگاری جوانانی مانند شهید حسن باقری نقشه منطقه را در اهواز وجب به وجب بررسی و برای آزادی آن برنامه‌ریزی کردند امروز نیز جوانان ما باید برای آباد کردن این منطقه وجب به وجب برنامه‌ریزی کنند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 افزود: تنها نفت نیست که آن را نباید خام فروشی کرد بلکه محصولات کشاورزی را نیز نباید خام فروخت و با ایجاد صنایع تبدیلی و توجه به صادرات باید اشتغال حداکثری ایجاد شود. امروز با توجه به وجود همه شرایط مناسب در این منطقه در زمینه کشاورزی و صنایع مربوط و نفت و گاز و امکان صادرات به ویژه به عراق بیکاری در منطقه هیچ توجیهی ندارد بلکه اینجا باید به مکانی تبدیل شود که دیگران را نیز برای اشتغال جذب کند.

 

 

42 نفر برای هر کرسی شوراهای شهر و روستا ثبت نام کردند

سونامی ثبت نام اصلاح طلبان در تهران و نامزدی 2«محسن»ِ سرشناس برای «بهشت»

ثبت نام انتخابات شوراهای شهر و روستا که در ایام تعطیلات نوروز انجام شد، در فضای سکوت خبری رسانه های مکتوب با قوت و البته حاشیه های زیادی همراه بود؛ از نام نویسی چهره های سرشناس و برخی آقازاده هایی که عزم حضور در شورای شهر کرده اند  گرفته تا آمار و ارقامی که از شکسته شدن رکورد ثبت نام در برخی استان ها از جمله استان تهران حکایت داشت و البته برخی روستاها که گفته شد تعداد نامزدهای شورای آن ها به حدنصاب نرسیده است. رئیس ستاد انتخابات کشور درباره تعداد ثبت نام کنندگان در کل کشور گفت: ۲۸۷ هزار و ۴۵۲ نفر در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا ثبت نام کردند که 6756 نفر به عنوان عضو اصلی کرسی شوراها را به دست خواهند گرفت که بر اساس تخمین‌های موجود برای هر صندلی در شورا بیش از 42 نفر ثبت‌نام کردند.
به گزارش ایرنا علی اصغر احمدی بیشترین میزان ثبت نامی ها را در سنین ۳۰ تا ۳۵ سال اعلام کرد و افزود: نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها دوم اردیبهشت به افراد ابلاغ می شود. احمدی که روند بررسی صلاحیت ها در انتخابات شورای شهر و روستا را تشریح می کرد، ادامه داد: لیست نهایی تایید شده از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت به اطلاع عموم می رسد.
روحانی: باید از اقدام غیرقانونی نهادهایی که حق مداخله در انتخابات را ندارند جلوگیری شود
همچنین دکتر روحانی رئیس جمهور هم در نخستین جلسه هیئت دولت در سال جدید  با تأکید بر رهنمودهای صریح مقام معظم رهبری درخصوص لزوم تأمین شرایط برای حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات، تأکید کرد: باید از اقدام غیرقانونی نهادهایی که حق مداخله در انتخابات را ندارند، به طور جدی جلوگیری شود.
چمران: جمنا برای انتخابات شورای شهر تهران لیست نمی دهد
در این بین رقابت جریانات سیاسی هم برای فتح سنگر شورای شهر تهران شدت یافت. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران که از اعضای شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب هم هست، ضمن ثبت نام در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران گفت: جمنا برای انتخابات شورای شهر تهران لیست نمی دهد.
محسن هاشمی: صحبت کردن درباره شهردار بعدی موضوعی انحرافی است
در مقابل محسن هاشمی فرزند مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی و مدیر عامل سابق متروی تهران هم چهره مطرح دیگری بود که ثبت نام کرد. به گزارش فارس وی در مورد احتمال سرلیستی اش گفت: بنده از اینکه نامم را در لیستی قرار دهند استقبال می کنم. محسن هاشمی در مورد انتخاب شهردار آینده تهران هم افزود: «باید ببینیم که چه کسانی مورد اعتماد مردم هستند و انتخاب شده و به شورای شهر راه پیدا می کنند و بعد از آن اعضای شورا باید در این خصوص که شهردار بعدی چه کسی است پاسخ دهند و صحبت کردن درباره شهردار بعدی موضوعی انحرافی است.» محسن مهرعلیزاده هم که یکی از گزینه های دیگر سرلیستی جریان اصلاح طلب است، با حضور در فرمانداری تهران در این حوزه انتخابیه ثبت نام کرد.
ایلنا درباره ترکیب ثبت نام کنندگان در انتخابات شورای شهر نوشت: میزان ثبت‌نام کنندگان منسوب به جریان اصلاحات در انتخابات شورای شهر تهران در مقایسه با اصولگرایان بسیار چشمگیر بود. همچنین به گزارش این خبرگزاری  تعداد ۱۲ نفر از نمایندگان عضو فراکسیون امید در نامه‌ای سرگشاده با ارائه پیشنهاد راه‌اندازی «کمپین انصراف» خواستار کناره‌گیری برخی از داوطلبان اصلاح‌طلب کاندیداتوری در انتخابات شوراهای شهر و روستا شدند.
همزمان با اتمام ثبت نام انتخابات شوراهای شهر و روستا، احزاب و شخصیت های اصلاح طلب به بیان موضع درخصوص چگونگی حضور در این عرصه پرداختند.  ژاله فرامرزیان دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت و گو با تسنیم، درباره تشکیل ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراها، گفت: ساختار ستاد انتخاباتی شورای سیاست‌گذاری در استان‌ها برعهده شورای اصلاح‌طلبان استان و در تهران برعهده شورای عالی سیاست‌گذاری است که به هیئت رئیسه اختیار داده شده تا این کار را مدیریت کند. فرامرزیان درباره زمان قطعی شدن لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر، گفت: زمانی که اسامی تأیید صلاحیت شدگان اعلام شد، برای بستن لیست اقدام می‌کنیم و براساس شاخص‌ها  لیست انتخابات تهیه می‌شود.
 گزینه های مطرح اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران
در عین حال به گزارش تسنیم، محمد سالاری عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران درباره گزینه های احتمالی اصلاح طلبان برای شهرداری تهران علاوه بر محسن هاشمی و مهرعلیزاده گفت: تاکنون هیچ‌گونه صحبتی درباره مصادیق کاندیداهای شهرداری تهران در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نشده، لذا افراد دیگری از دوستان از جمله آقایان کرباسچی، مرعشی، بیطرف، حاجی و ... هستند که اگر علاقمند باشند، می‌توانند از گزینه‌های احتمالی برای شهرداری تهران باشند. وی تصریح کرد: جریان اصلاحات در نظر ندارد همزمان با ارائه فهرست شورای شهر، کاندیداهای شهرداری تهران را معرفی کند.
تشکیل ستاد انتخاباتی حزب ندای ایرانیان
سالار احمدی سخنگوی ستاد انتخابات ندای ایرانیان هم به فارس گفت: «ندای اصلاح شهر» به عنوان شعار انتخاباتی حزب ندای ایرانیان برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزیده شد. همچنین حزب ندای ایرانیان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: سلسله نشست‌های مدیریت شهری ندای ایرانیان، با حضور موسوی لاری، مسجد جامعی، مرتضی الویری و عطریانفر تشکیل شده است.
مهدی رسول‌پناه رئیس ستاد انتخابات حزب اعتماد ملی هم در گفت و گو با تسنیم در تشریح آخرین فعالیت انتخاباتی حزب متبوعش گفت: ما به ستادهای انتخابات در شهرستان‌ها ابلاغ کردیم  تا لیست‌های نامزدها را به ما ارائه دهند و ما براساس شاخص‌ها و تعاملاتمان با شورای سیاست‌گذاری لیست‌ را ارائه می‌دهیم. رسول‌پناه درباره تعداد داوطلبان حزب اعتماد ملی در انتخابات شوراها، اظهار داشت: هنوز آمار دقیقی نداریم اما تا 18 فروردین به ستادها فرصت دادیم لیست خود را ارائه کنند. همچنین در تهران نیز حدود 15 نفر از اعضای اعتماد ملی ثبت‌نام کردند. عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره تعامل این حزب با شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، گفت: تعامل واقعی ما با شورای سیاست‌گذاری به این بستگی دارد که ببینیم بستن لیست نهایی براساس شاخص‌هاست یا سهمیه حزبی اما نظر شخصی من این است که شورای سیاست‌گذاری طوری رفتار نکند که نتیجه حاصل از آن به نام احزاب و به نفع اشخاص تمام شود.
حاشیه های ثبت نام انتخابات شوراها
ثبت نام انتخابات شوراهای شهر به خصوص در شهر تهران حاشیه های جالبی داشت که برخی از آنها را به گزارش فارس، ایرنا، ایلنا و باشگاه خبرنگاران می خوانید.
* رسول کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی، حسین دهباشی کارگردان فیلم انتخاباتی روحانی، داریوش قنبری نماینده اصلاح طلب دوره هشتم مجلس، کیومرث پوراحمد کارگردان معروف سینما، سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده آیت ا... هاشمی رفسنجانی، رضا ایرانمنش بازیگر، علیرضا فغانی داور بین المللی فوتبال، حجت الاسلام ناصر نقویان استاد دانشگاه و تنی چند از چهره های هنری، ورزشی و رسانه ای از جمله ثبت نام کنندگان مطرح در حوزه انتخابات تهران بودند. جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران هم که در جریان حادثه پلاسکو مرد اول اطلاع رسانی بود، در انتخابات شورای شهر تهران ثبت نام کرد.
* ابراهیم اصغرزاده از چهره های اصلاح طلب که در سال 92 صلاحیتش برای کاندیداتوری رد شده بود بار دیگر برای کاندیداتوری در انتخابات شوراها ثبت نام کرد.
* مهدی خورشیدی داماد احمدی نژاد که برای ثبت نام به فرمانداری تهران آمده بود، ضمن اینکه تأکید کرد مستقل آمده در خصوص امر یا نهی احمدی نژاد برای ثبت نامش در انتخابات شورای شهر گفت آقای احمدی نژاد با آمدن من نه موافق بود و نه مخالف!
* محمدعلی زم از چهره های نزدیک به دولت از جمله ثبت نام کنندگان حوزه تهران بود که خبرگزاری فارس او را «پدر پسر جنجالی کانال آمدنیوز» عنوان کرد.
* ثبت نام فرزندان مسئولان و چهره های مطرح هم در این دوره مورد تمرکز رسانه ها بود که در این رابطه می توان به نامزدی علی سلطانی فر پسر وزیر ورزش و جوانان، میثم مظفر فرزند حسین مظفر وزیر اسبق آموزش و پرورش، فاطمه قاسمی فرزند رستم قاسمی وزیر سابق نفت و حامد منتظری فرزند احمد منتظری (و نوه آیت ا... منتظری) اشاره کرد که همگی در حوزه تهران ثبت نام کردند.
* از بین اعضای فعلی شورای شهر تهران، تنها رحمت‌ ا... حافظی، معصومه آباد و عباس شیبانی در پنجمین دوره انتخابات شوراها ثبت نام نکردند.
* در میان نامزدهای شورای شهر تبریز، شباهت اسمی 2 نفر از نامزدها به نام‌های لیلا حاتمی (عضو ندای ایرانیان) و کریم باقری (دانشجوی دکترای شهرسازی) با  بازیگر و فوتبالیست مشهور ‌کشورمان سوژه رسانه‌ها شد.
* برای نخستین بار در تاریخ انتخابات شوراهای شهر در استان سیستان و بلوچستان، 100  درصد داوطلبان نامزدی انتخابات شوراها در یک روستای خاش زن هستند.
* حسین ا... کرم رییس شورای هماهنگی انصار حزب‌ا... گفت:‌ من هم دستی در مهندسی دارم و هم دکترای مدیریت که شما هرگز فکرش را نمی‌کردید. بلکه بنده را شخصیتی چماق بر دوش می‌‌بینید.
* فرماندار شهرستان دیواندره گفت: مرد 107 ساله روستای پنجه سفلی در بخش مرکزی این شهرستان به همراه  همسر 73 ساله اش برای انتخابات شورای اسلامی روستای خود ثبت نام کردند./ روزنامه خراسان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار