کد خبر: ۳۹۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲ 18 March 2017
روزنامه آرمان در گزارشی می نویسد: هر چند تا آغاز سال جدید چند روزی فرصت باقی است، اما بسیاری از ایرانیان سفر‌های نوروزی خود را آغاز کرده‌اند و این مساله به افزایش محسوس بار ترافیکی در جاده‌های مختلف کشور انجامیده است.

در ادامه این گزارش که به قلم نگین باقری نگاشته شد، آمده است: آن‌طور که پلیس راهور روز جمعه اعلام کرده است، حجم سفر‌ها نسبت به سال گذشته در این موقع 20درصد افزایش داشته است. در حالی که در پایان هفته گذشته شاهد بروز ترافیک و راهبندان در برخی جاده‌های کشور بودیم، اخبار تلخی از حوادث جاده‌ای نیز روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است. 

بر اساس اعلام پلیس راهور در 24 ساعت منتهی به روز جمعه 50 نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که پزشکی قانونی می‌گوید شمار کشته‌‌شدگان حوادث رانندگی در 10 ماه سال 95 در مجموع نسبت به دوره مشابه سال گذشته 3/2درصد کاهش یافته است.

زمانبندی برای سفرهای نوروزی، جلوگیری از تداخل مسافرت‌ها و کنترل بار سنگین ترافیکی می‌تواند در کاهش آمار تصادفات نوروزی سهم بسزایی داشته باشد. هر ساله در تعطیلات نوروزی به علت خطرناک بودن جاده‌ها و بی‌توجهی رانندگان شاهد بروز حوادث تلخ هستیم. نمی‌توان نقاط حادثه‌خیز جاده‌های ایران را کتمان کرد، اما به گفته مسئولان با نشانه‌گذاری‌ها سعی شده که شهروندان نسبت به جاده‌های پرخطر آگاه شوند. با وجود این، 964 نفر در تعطیلات نوروزی 95 جان خود را از دست دادند و بدون شک نگرانی در مورد حوادث جاده‌ای همراه مسافران نوروزی سال 96 هم خواهد بود. عوامل زیادی در شکل‌گیری یک تصادف نقش دارند که رانندگان می‌‌توانند با اجتناب از آنها سلامت خود و سرنشینان را تضمین کنند. 

با وجود این، ناایمن بودن جاده‌ها نیز در این زمینه تاثیرگذار است. گرچه متولیان امر وعده‌هایی را برای ایمن‌سازی جاده‌ها داده‌اند، اما بدون تحقق آن همچنان نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها هموطنان را به کام مرگ می‌کشاند. روز گذشته رئیس پلیس‌راه راهور ناجا از افزایش 20درصدی سفرها در مقایسه با مدت مشابه پارسال و کشته شدن 50 نفر از هموطنان در تصادفات جاده‌ای طی 24 ساعت خبر داد. روز جمعه محمدحسین حمیدی گفت: به علت توزیع سفرها با هیچ‌گونه گره ترافیکی رو‌به‌رو نبوده‌ایم و ترافیک در جاده‌ها، پرحجم اما روان است. 

او با بیان اینکه در 24 ساعت 50 نفر کشته و 400 نفر نیز در تصادفات جاده‌ای مجروح شدند، افزود: خستگی، خواب‌آلودگی، سبقت و سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ از علل اصلی این تصادفات بوده است. رئیس پلیس‌راه راهور ناجا اظهار کرد: با اینکه امسال تعطیلات نوروزی زودتر آغاز شد و رانندگان زمان مناسبی برای سفر داشتند، برخی رانندگان با عجله و شتاب تصادفات مرگباری را رقم زدند. حمیدی با اشاره به اینکه برابر ابلاغ صورت‌گرفته توقیف 72ساعته در انتظار خودرو رانندگان پرخطر است، ادامه داد: نمرات منفی و جریمه 200 تا 400هزارتومانی نیز در انتظار این‌گونه رانندگان است. به گزارش مهر، به گفته رئیس پلیس‌راه راهور ناجا، توزیع سفرها تاکنون به گونه‌ای بوده که حتی در محورهای کوهستانی مانند کرج - چالوس گرچه روز پنجشنبه پیش‌بینی برای یک طرفه شدن آنها صورت گرفته بود، اما هیچ‌گونه محدودیت ترافیکی در آنها اعمال نشد. با وجود این، هر ساله طرح‌های نوروزی از 25 اسفند تا 15 فرودین به اجرا درمی‌آید و پلیس راهور با پخش نیروهای خود در سراسر کشور قصد دارد که ایمنی را به هموطنان برگرداند.

** بیشترین افزایش کشته‌ها در خوزستان

گزارش سازمان پزشکی قانونی حاکی است شمار کشته‌‌شدگان حوادث رانندگی در 10 ماه سال 95 در مجموع نسبت به دوره مشابه سال گذشته 2.3درصد کاهش یافته است. شمار کشته‌شدگان بر اساس تفکیک درون و بیرون شهر، حاکی از کاهش 3.3درصدی تلفات در بیرون شهرها، افزایش 1.1درصدی در درون شهرها و کاهش 3.2درصدی در بخش روستایی است. برپایه این گزارش، استان‌های فارس، خراسان رضوی و تهران بیشترین آمار تلفات را به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین افزایش کشته‌ها نسبت به سال گذشته در استان‌های خوزستان با 16درصد، چهارمحال و بختیاری با 13.7درصدی و فارس با 2.8 درصد بوده است. بیشترین کاهش‌ها نسبت به سال گذشته در استان‌های ایلام با 22.9درصد و خراسان رضوی با 13.6درصد بوده و بیشترین کاهش تلفات رانندگی در راه‌های برون‌شهری و روستایی نسبت به سال گذشته، متعلق به استان‌های فارس و خوزستان و در راه‌های درون‌شهری نیز متعلق به آذربایجان شرقی، خوزستان و مازندران بوده است. متوسط نرخ جریان تردد در شبکه راه‌های برون‌‌شهری کشور تا پایان بهمن، 332 وسیله نقلیه در ساعت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.08درصد افزایش داشته است. به گزارش ایرنا، پیشتر وزیر کشور اعلام کرده بود، میزان تلفات جاده‌ای از 28هزار فوتی در سال 85 به 16هزار نفر رسیده است، به گونه‌ای که اکنون گفته می‌شود این رقم به 14هزار نفر نزدیک شده است.

** خط قرمزهای پلیس راهور

روز پنجشنبه رئیس پلیس راهور تهران بزرگ سرعت و سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ و حرکات خطرناک را خط قرمز پلیس برشمرد و گفت: ماموران پلیس راهور در معابر حضور پررنگ دارند. محمدرضا مهماندار با بیان این مطلب که تهران بزرگ بیش از 550 کیلومتر بزرگراه دارد، به خلوتی بزرگراه‌های تهران به‌ویژه در هفته اول اشاره و بیان کرد: نگرانی ما این است که افزایش سرعت در بزرگراه‌ها و به دنبال آن افزایش میزان تصادفات را شاهد باشیم. او تاکید کرد: ماموران پلیس راهور فاتب با استفاده از دوربین‌های ثابت، از دوربین‌های سیار نیز در بزرگراه‌های تهران بهره خواهند برد و به افراد تذکر و راهنمایی‌های لازم را ارائه خواهند داد. به گزارش مهر، بنا به گفته مهماندار خط قرمز پلیس، سرعت و سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ و حرکات خطرناک است و قانونگذار به پلیس این اختیار را داده که با جریمه و اعمال قانون، خودرو را تا 72 ساعت توقیف کند؛ علاوه بر آن، نمره منفی نیز به راننده تعلق می‌گیرد و اگر این نمره منفی به 30 برسد، گواهینامه ضبط می‌شود و همه این‌ها فقط و فقط برای تامین جان مردم و خود راننده خاطی است.

** نگرانی از کاهش اهدای خون

رئیس سازمان انتقال خون در مورد وضعیت اهدای خون با توجه به نزدیکی عید نوروز گفت: مردم کشور ما در اهدای خون پیشقدم هستند و جزو معدود کشورهای در حال توسعه‌ای هستیم که با توجه به برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی موفق شدیم، خون جانشین را در کشور حذف کنیم و 100درصد اهدای خون داوطلبانه داشته باشیم. 

علی‌اکبر پورفتح‌ا... ادامه داد: 2میلیون و یکصدهزار اهداکننده خون داریم که در مقایسه با کشورهای در حال توسعه رقم درخشانی محسوب می‌شود و باید به این نکته نیز اشاره کنیم که ما در کشور دو برابر بیشتر از شاخص سازمان بهداشت جهانی اهدای خون داریم. او با اشاره به کاهش اهدای خون در ایام نوروز خاطرنشان کرد: در بعضی از ایام دچار کمبود اهدای خون می‌شویم؛ بخصوص در فصل‌ زمستان به خاطر سرما اهدای خون کمتر شود. 

پورفتح‌ا... با بیان اینکه اسفند ماه کمترین تعداد مراجعه‌کنندگان را برای اهدای خون داریم، افزود: این در حالی است که ما به نوعی باید خود را برای سال جدید و همچنین عید نوروز آماده کنیم، زیرا ما در این ایام بیشترین تصادفات جاده‌ای را شاهد هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار