حکیمی کارشناس ارشد محیط زیست
کد خبر: ۳۹۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۳ 26 May 2015
وجود زیستگاه‌های مناسب برای حیات وحش در استان البرز از جمله منطقه حفاظت شده البرز جنوبی در شهرستان کرج با مساحت تقریبی 64000 هکتار و منطقه شکار ممنوع طالقان در شهرستان طالقان با مساحت 75000 هکتار باعث گردیده، تا ما شاهد فراوانی و تنوع گونه‌های جانوری غنی در این مناطق باشیم.
این مناطق که در حال حاضر تحت حفاظت و مدیریت ادارات حفاظت محیط زیست کرج و طالقان قرار دارند به جهت حفاظت مستمر توسط مامورین محیط‌بان، تنوع بالایی از حیات وحش را در خود جای داده است؛ به طوریکه از گونه‌های جانوری شاخص در این مناطق، می‌توانیم به گونه‌های کل و بز وحشی، قوچ و میش (کرج)، خرس قهوه ای، پلنگ، گربه وحشی، کفتار و گراز اشاره کرد.
از بین گونه‌های جانوری اشاره شده، کل و بز وحشی به جهت وجود شرایط زیستگاهی مناسب و اقدامات حفاظتی محیط‌بانان زحمتکش، دارای جمعیت قابل توجهی در این مناطق است.
هر چند جمعیت این گونه ارزشمند همچون سایر گونه‌های جانوری علاوه بر دشمنان طبیعی، همواره از سوی افراد ناآگاه و شکارچیان غیر مجاز مورد تهدید و خطر جدی قرار داشته و متاسفانه افراد ناآگاه و فرصت‌طلب در فصل زاد و ولد به بزغاله‌های تازه متولد شده هم رحم نمی‌کنند.
هر ساله همزمان با شروع فصل بهار و آغاز زمان زاد و ولد حیات وحش به ویژه بز وحشی، در اثر ورود گردشگران، افراد محلی ( به بهانه جمع‌آوری سبزی‌های کوهی و ... ) یا دامداران در مناطق، حیات وحش آرامش خود را از دست می‌دهد.
به طوریکه برخی بزغاله‌های تازه متولد شده از مادر جدا شده و از آنجایی که این برغاله‌ها به جهت آسیب‌پذیر بودن و عدم توانایی بدنی، قادر به فرار یا ادامه حیات در طبیعت نیستند، به راحتی طعمه سگ‌های گله و یا در دسترس افراد فرصت طلب و خود خواه قرار می‌گیرند که در این صورت این افراد با جداکردن این برغاله‌ها از زیستگاه طبیعی، یا اقدام به فروش آن به افراد سودجو نموده و یا خود اقدام به نگهداری آنها در منزل می‌کنند.
 و این در حالی است که متاسفانه در صورت کشف و باز پس گیری آنها  به جهت تغذیه دستی و انس گیری با انسان و از طرفی دیگر عدم آموزش مهارت‌های لازم جهت زندگی در طبیعت، قابلیت بازگشت به زیستگاه‌های طبیعی را ندارند و به ناچار باید ادامه زندگی خود را در اسارت به سر ببرند که در نهایت با حذف یک گونه جانوری از طبیعت که سال‌ها می‌تواند زادآوری داشته و در ادامه نسل موثر باشد، لطمات جبران ناپذیری به طبیعت وارد می‌گردد.
حفاظت از وحوش نیازمند همراهی و تعامل مردم است و باید تلاش کنیم با همکاری نهادهای متولی امور فرهنگی و رسانه‌ها، شهروندان عزیز بیش از گذشته به نقش و مسئولیت خطیری که در خصوص حفاظت از تنوع زیستی بر عهده دارند،‌ آشنا شوند .
بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، فعالیت‌های حفاظتی مامورین یگان حفاظت در فصل زایمان گونه‌های ارزشمند جانوری دو چندان خواهد بود، اما انتظار داریم که شهروندان در این فصل از سال در صورت مشاهده هرگونه تخلفات زنده‌گیری حیات وحش و یا گونه‌های آسیب دیده ، موضوع را بلافاصله به اطلاع  ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان کرج یا طالقان رسانده و یا با شماره تلفن‌های 35353385- 44723073 – 026 یا شماره چهار رقمی 1540 تماس حاصل نمایند.

فردین حکیمی - رئیس اداره امور نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست استان البرز

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار