کد خبر: ۳۹۲۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳ 10 March 2017
 رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: خشکسالی ادامه دار 18 سال اخیر خسارت سنگین و جبران ناپذیری به بخش های کشاورزی و آب جنوب سیستان و بلوچستان وارد کرده است.

به گزارش ایرنا علی محمد شاعری در نشست شورای اداری شهرستان چابهار که با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و شماری از مسئولان استانی و کشوری برگزار شد، اظهار داشت: مسئولان برای پیگیری مشکلات و جبران خسارت های کشاورزی باید اقدامات عملی را در جنوب سیستان و بلوچستان انجام دهند.
وی افزود: سفره های آب زیرزمینی در شهرهای چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند به شدت افت کرده و مردم محروم روستایی روزانه فقط از 15 لیتر آب تانکرهای آبرسانی سیار استفاده می کنند.
وی گفت: برای نخستین بار اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به منظور پیگیری مشکلات کشاورزی و خشکسالی به همراه مسئولان مرتبط ارشد کشوری در شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند واقع در جنوب سیستان و بلوچستان حضور پیدا کرده اند که این نوید دهنده عزم جدی مسئولان برای پیگیری مشکلات مردم است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه زیرساخت های پایین، خشکسالی و سیل اخیر خسارت زیادی در این منطقه بجا گذاشته است و موجب تخریب قنوات، سازه های آبخیزداری و خسارت سنگین به کشاورزان باهوکلات چابهار، زرآباد کنارک و شهرهای نیکشهر و قصرقند شده است.
شاعری پیگیری کارشناسی و دلسوزانه مشکلات و مطالبات مردم استان سیستان وبلوچستان از سوی مسئولان محلی به ویژه فرمانداران و بخشداران و استاندار را خواستار شد و خاطرنشان کرد: توسعه و عمران شهرها بستگی به تلاش مردم و مسئولان محلی هر منطقه دارد.
وی گفت: سیستان و بلوچستان با وجود داشتن ظرفیت های بالایی در زمینه کشاورزی، مرزهای زمینی و دریایی، صنعت، دریا، تجارت، بازرگانی و ترانزیت، گردشگری و نیروی انسانی متاسفانه از محروم ترین مناطق کشور است و پایین ترین شاخص های توسعه انسانی را دارد.
وی ادامه داد: برای پیگیری بهتر مشکلات حوزه کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند نشستی با حضور مسئولان ارشد کشوری و فرمانداران و شماری از مسئولان محلی و استانی در تهران برگزار می شود و موارد و مشکلات مطرح شده به صورت کارشناسی بررسی و پیگیری های لازم انجام خواهد شد.
وی از تلاش های نماینده مردم چابهار در مجلس در جلب نظر اعضای کمیسیون برای حضور میدانی به منظور بررسی مشکلات مردم این منطقه قدردانی کرد و افزود: اثرات بازدیدها و بررسی مشکلات بزودی به اطلاع این مردم خواهد رسید.
وی گفت: مردم سیستان و بلوچستان مستحق ارائه خدمات بهتری هستند و نباید به دلیل کمبود اعتبار، مشکلات مردم این منطقه نادیده گرفته شود و بعد از سال ها مردم از امکانات اولیه نظیر بهره مندی از آب سالم بهداشتی بی بهره باشند.

نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: حوزه انتخابیه چابهار شامل چهار شهرستان، 9 بخش، هزار و 440 روستا، 490 هزار نفر جمعیت و 33 هزار کیلومترمربع وسعت است که به دلیل گستردگی و پراکندگی این حوزه، مردم مشکلات زیادی در زمینه نبود زیرساخت ها و امکانات رفاهی و اولیه زندگی دارند.
عبدالغفور ایران نژاد از حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه چابهار قدردانی و اظهار امیدواری کرد تمام مشکلات مطرح شده از سوی فرمانداران نیکشهر و قصرقند، قشرهای مختلف مردم و به ویژه کشاورزان منطقه پیگیری شود.
وی ادامه داد: کشاورزان این منطقه در خشکسالی های حدود 2 دهه گذشته و وقوع سیل های اخیر خسارت سنگین دیده اند که نیاز است کمیسیون کشاورزان مجلس و مسئولان حمایت های لازم را برای ادامه فعالیت آنان انجام دهند.
وی گفت: متاسفانه بیش از 79 درصد مردم در روستاهای حوزه انتخابیه چابهار به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی دسترسی ندارند و روزانه با سهمیه 15 لیتر آب توسط تانکرها آبرسانی سیار می شوند.
وی ادامه داد: در نوار ساحلی چابهار - گواتر یک متر شبکه آبرسانی انجام نشده است و هزاران خانوار در کنار آب های بی کران اقیانوسی تشنه هستند.
نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بعد از گذشت بیش از 20 سال از ساخت سد پیشین سرباز متاسفانه پایین دست آن برای انتقال آب با لوله ساماندهی نشده است و آب پس از رهسازی قبل از رسیدن به زمین های کشاورزی باهوکلات تبخیر و هدر می رود.
ایران نژاد افزود: سالانه بیش از یک میلیارد مترمکعب آب از حوزه شهرستان های نیکشهر و قصرقند بدون هیچ استفاده و با برجای گذاشتن خسارت های فراوان به زیرساخت ها به دریای عمان می ریزند.
وی بخشودگی وام های کشاورزی و خشکسالی، ساخت آب شیرین کن با ظرفیت بیش از یک میلیون مترمکعب، ساماندهی پایین دست سدهای خیرآباد نیکشهر، زیردان دشتیاری و پیشین سرباز را خواستار شد.
وی همچنین بر مرمت و بازسازی قنوات، انتقال آب دریا به تمام شهرها و مناطق روستایی حوزه انتخابیه چابهار، برقدار کردن چاههای کشاورزی، ساخت سد بر روی رودخانه های فصلی، واردات دام زنده، تکمیل پروژه آبرسانی پلان، دشتیاری و پیرسهراب تاکید کرد.
وی توجه بیشتر به حل مشکلات بی آبی و اختصاص اعتبار برای حل مشکلات ناوگان آبرسانی سیار را خواستار شد و افزود: چندین سال مسئولان آب و فاضلاب روستایی حوزه چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند با انبوه مطالبات ناوگان آبرسانی سیار مواجه هستند.
وی بر پایان دادن به جیره بندی آب در شهر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور تاکید کرد و اظهار داشت: شهر چابهار در هفته فقط 2 روز آب دارد که این در شان مردم این منطقه نیست.
نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی ساخت مجتمع آبرسانی به 55 روستای بخش لاشار نیکشهر، راه اندازی مرکز تحقیقات کشاورزی در زرآباد و باهوکلات، مطالعه و ساخت مجتمع آبرسانی به 18 روستای بخش مرکزی نیکشهر و تکمیل مجمع آبرسانی پیرسهراب، دشتیاری و پلان را خواستار شد.
ایران نژاد افزود: بزودی بعد از پایان تعطیلات نوروزی نشست کارشناسی برای پیگیری مشکلات حوزه کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.
به گزارش ایرنا اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با حضور در شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند از نزدیک مسائل و مشکلات حوزه آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست این مناطق را پیگیری کردند.
اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین از ظرفیت ها و توانمندی های پتروشیمی، بندرشهید بهشتی، منطقه آزاد، مناطق ساحلی و گردشگری جنوب سیستان و بلوچستان دیدن کردند.
حوزه انتخابیه چابهار با چهار شهرستان چابهار، نیکشهر، قصرقند و کنارک، 9 بخش، هزار و 440 روستا، 490 هزار نفر جمعیت و 33 هزار کیلومترمربع وسعت در جنوب سیستان و بلوچستان واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار