تابناک: مدير عامل شركت سهامي ذوب آهن اصفهان گفت: صعنت فولاد در كشور بدون متولي و سياست‌گذار است.
کد خبر: ۳۹۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷ 25 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، اردشير سعد محمدي صبح امروز (دوشنبه) در همايش سالانه مشتریان، كارگزاران و شركت‌هاي حمل و نقل مرتبط با ذوب آهن اظهار كرد: متاسفانه صنعت فولاد كشور امروز متولي مشخصي ندارد، در حالي كه 25 سال شركت ملي فولاد سياست گذاري اين زنجيره توليد را بر عهده داشت.

وي با بيان اينكه توان برنامه‌ريزي در اين عرصه را نداريم، افزود: در شرايط فعلي اصلا نمي‌دانيم سنگ آهن معادن قرار است در اختيار كدام شركت قرار گيرد و از سوي ديگر شاهد هستيم كه ذوب آهن در اختيار سازمان تامين اجتماعي، بخش قابل توجهي از سهم فولاد مباركه متعلق به سهام عدالت و فولاد خوزستان زير مجموعه شركت نفت قرار گرفته است.

مدير عامل شركت سهامي ذوب آهن اصفهان با بيان اينكه علاوه بر تنظيم روابط با كشورهاي خارج بايد در داخل نيز روابط توليد نيز درست تنظيم شود، ادامه داد: كارخانه ذوب آهن اصفهان تنها شركتي است كه در توليد محصولات خود از ذغال سنگ استفاده مي‌كند و اين درحالي است كه ساير توليد كنندگان از روش احياي مستقم و با مصرف گاز اين امر را انجام مي‌دهند.

سعد محمدي يادآور شد: با توجه به اينكه ايران سرشار از منابع گاز است طبیعي است كه دولت به ساير اين توليد كنندگان سوبسيد هزينه سوخت مي‌دهد پس آنها نيز محصولاتي ارزانتر از ذوب آهن روانه بازار مي‌كنند.

وي با بيان اينكه رقابت زماني معنا دارد كه شرايط دو طرف يكسان باشد، افزود: نرخ تامين مواد اوليه همچون زغال سنگ نيز براي اين شركت كلان است در حالي كه معادن نيز به دنبال افزايش هستند و قيمت را متناسب با هزينه‌هاي استخراج نمي‌دانند.

مدير عامل شركت سهامي ذوب آهن اصفهان از جديت اين كارخانه براي توليد ريل و آرك خبر داد و گفت: محصول اول كيلويي دو هزار و 700 تومان و محصول دوم كيلويي چهار هزار تومان هستند، پس طبيعي است كه يك بنگاه اقتصادي بايد به دنبال توليد محصولاتي با ارزش افزوده براي خود باشد.

سعد محمدي از ساخت توليد تير آهن‌هاي اچ و پهن بال نمره 20 خبر داد و اظهار كرد: اين محصولات داراي استحكام بهتر به نسبت انواع ورق و قوطي است و نياز آن به جوشكاري هم كمتر است و از سوي ديگر استفاده از آن صرفه اقتصادي دارد كه سازمان نظام مهندسي بايد به اين نكته توجه كند.

وي افزود: به دنبال كسب بازارهاي صادراتي خود در اروپا و اسپانيا و نيز كشورهايي خاورميانه مثل قطر و امارات هستيم و در اين راستا برش‌هاي خود را نيز بر اساس استانداردهاي جهاني تغيير خواهيم داد.

مدير عامل شركت سهامي ذوب آهن اصفهان با اشاره به نياز مصرف 145 میليون تني فولاد در كشورهاي قطر و امارت، تصريح كرد: قرار است در امارات 25 هتل درون آب بسازند و قطر نيز قصد توسعه خطوط ريلي خود را دارد.

سعد محمدي با اشاره به توليد 822 ميلیون فولاد در سال گذشته در كشور چين، افزود: حدود 52 واحد به طور متوسط در سال 12 ميلیون تن فولاد در اين كشور توليد مي‌كنند، در حالي كه كل توليد ايران به پنج تا شش ميليون تن مي‌رسد.

وي خاطر نشان كرد: قرار است چين با توجه به سياست‌هاي انقباضي برنامه صادرات سالانه 100 ميلوتن تن فولاد را در پيش بگيرد.

وي خطاب به كارشناسان حاضر در جلسه گفت: قطعا اذعان به نقاط ضعف خود مي‌كنيم و اين شما هستيد كه به ذوب آهن در امور صادراتي و تجارتي آگاه سازي كنيد.

مدير عامل شركت سهامي ذوب آهن اصفهان يادآور شد: اقتصاد يك علم است و هدف از برگزاري اين همايش‌ها نزديك كردن اهل فن و صنعت با دانش و برطرف كردن ضعف‌ها است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار