لقایی در گفت وگو با تابناک کیش
حسنعلی لقایی، هنرمند، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست در کنار فعالیت گسترده علمی خود آثار متععدی را درخصوص محیط زیست، طبیعت و پدیدهای گوناگون نقاشی کرده است.
کد خبر: ۳۹۰۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸ 07 March 2017
به گزارش تابناک کیش: حسنعلی لقایی، هنرمند، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست در کنار فعالیت گسترده علمی خود آثار متععدی را درخصوص محیط زیست، طبیعت و پدیدهای گوناگون نقاشی کرده است. وی هم اکنون ساکن کیش است و در نمایشگاهی از آثار خود را در این جزیره برپا کرده است. با حسنعلی لقایی درباره فعالیت های علمی و هنری اش به گفت و گو نشسته ایم. شما می توانید متن این گفت وگو را در زیر بخوانید:

با عرض سلام و ادب خدمت آقای دکتر لقایی بسیار خوشحالیم که با تابناک کیش به گفت وگو نشسته اید در ابتدا خودتان را معرفی کنید و سابقه ای از فعالیت هایتان بفرمایید.

با عرض سلام و ادب خدمت همه مخاطبین، حسنعلی لقایی هستم . من سال های سال است که نقاشی می کنم و در حقیقت از زمان دانشجویی در همان زمان هایی که مشغول به تحصیل شدم فعالیت هنری ام را نیز شروع کردم. اولین نمایشگاهم را در سال1971 در فلورانس ایتالیا برپا کردم و ازهمان زمان تاکنون بر روی نقاشی از طبیعت متمرکز شده ام. نمایشگاههای بسیاری را چه در داخل و چه در خارج از کشور برپا کرده ام اما به دلیل مسئولیت ها و ساعات تدریس و تالیف در رشته شهرسازی گاها نقاشی کشیدن و فعالیت هنری ام به حاشیه کشیده شده است.

سعی کرده ام از اندک زمانم برای خلق یک اثر استفاده کنم، زمانی که با دانشجویان به سفر می روم وسایل نقاشی ام را همراه خودم می آورم و به عنوان یک پیشکسوت حوزه نقاشی طبیعت زیبایی های جهان را یادداشت می کنم. من از سال 88 برای تدریس در پردیس کیش دانشگاه تهران به کیش آمدم هرچند که سال ها درخصوص شهرسازی و محیط زیست کیش فعالیت انجام داده بودم اما پس از چند سال در کیش مستقر شد و کمتر به تهران سر می زنم. من رشته شهرسازی و محیط زیست را در کیش دایر کردم و چندین سال مدیر گروه بودم، در ابتدا بیشتر در تهران بودم و آخر هفته ها به کیش سر می زدم اما این سال ها بیشتر در کیش زندگی می کنم و آخر هفته سری به تهران می زنم.

زندگی در طبیعت چه اثری بر کیفیت حیات انسانی دارد؟

در سال 89 نمایشگاهی را با موضوع طبیعت کیش از به نام از سرچشمه ها تا دریا برگزار کردم که نشان می داد آب رودخانه ها چگونه از کوهستان جاری می شود و تا دریا ادامه داد. در آنجا بود که تصمیم گرفتم بیشتر از گذشته به کیش فکر کنم و سعی کنم در آثار خود بیشتر به طبیعت کیش بپردازم.

در حوزه محیط زیست چندین سال به کیش و قشم رفت و آمد داشتم، در حقیقت من با فضای خلیج فارس به وساطه یک طرح جهانی برای حفظ صخره های مرجانی آشنا شدم. پروژه ای را در روستای سلخ قشم با صیادان انجام دادم در فعالیتم در استان های هرمزگان و بوشهر بیشتر شد. در دانشگاه بندعباس دانشگاه محیط زیست را پایه گذاری کردم و برای حمایت از آنها مدتی تدریس کردم پس از فارغ التحصیل دانشجویان کم کم آنجا را به دست کارشناسان دادیم و توانستیم یک قدم موثر در حوزه محیط زیست برداریم.

زندگی در کیش چه دستاوردی برای شما داشته است؟

زندگی در کیش یعنی زندگی در دل طبیعت، تفس هوای پاک و دوری از از هر نوع آلودگی. من در کنار فعالیت های دانشگاهی بعضی از روزها در کنار دریا وقت می گذارم و سعی می کنم از طبیعت الهام بگیرم. کیش یک فضای متمایز از بسیاری از نقاط کشور است و می تواند به عنوان یک فضای مطلوب هنری تعریف شود. زندگی در طبیعت به خلاقیت دامن می زند و زیرا خلاقیت نیاز به گستردگی ، فضا و مکان مناسب دارد. در کیش هنرمندان بسیاری زندگی می کنند کسانی که فعالیت های بسیاری در حوزه های مختلف هنری انجام می دهند. باید با همت بسیار فضای کیش را به طرفی حرکت دهیم که نمایشگاههای متعدد هنری در آن برگزار شود و جوانان مستعد به میدان بیایند و هنر والای خود را نشان دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار