رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود:
رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود بابیان اینکه ۱۱ کمیته در ستاد تسهیل خدمات سفر با این اداره همکاری می‌کنند، گفت: نمایشگاه نوروزی با ۴۵ غرفه برپا می شود.
کد خبر: ۳۸۸۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷ 04 March 2017

حمیدرضا حسنی در گفتگویی درباره آخرین تمهیدات نوروز۹۶ در شاهرود ضمنبیان اینکه ستاد تسهیل خدمات سفر شامل ادارات و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه گردشگری است که در ۱۱۱کمیته با میراث فرهنگی همکاری می کند، ابراز داشت: درآیین استقبال از بهار، نمایشگاه نوروزی با ۴۵غرفه کار خود را از ۲۵لغایت ۱۴اسفند در میدان الغدیر آغاز می کندکه دراین بین آیین های نوروزی ازجمله عیدانه که در فهرست میراث معنوی و ملی کشور ثبت شده به صورت زنده با همراهی گروه های هنرمند و موسیقی محلی اجرا خواهد شد.

حمیدرضا حسنی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود

وی افزود: برگزاری آیین نوروز خوانی در برنامه نمایشگاه میراث فرهنگی گنجانده شده است چراکه همه ساله در ایام نوروز بیش از ۵۰هزار نفر از غرفه های این نمایشگاه بازدید می کنند لذا اجرای این آیین ها علاوه بر احیای فرهنگ غنی خطه شاهوار به افزایش ماندگاری مسافران کمک شایانی خواهد کرد.

۶۰ تخت به ظرفیت اسکان شاهرودافزوده شد

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود با بیان اینکه بازدید کنندگان مناطق نمونه و روستاهای هدف گردشگری در نوروز گذشته بالغ بر ۳۰هزار نفر بود، ابراز داشت: طی ایام نوروز گذشته از جاذبه های طبیعی آبشار تنگه داستان مجن هشت هزار نفر، ابر و قطری هفت هزار نفر، توران و قلعه بالا پنج هزار و ۲۰۰نفر، رضا آباد یک هزار و ۸۰۰نفر، اولنگ سه هزار و ۲۰۰نفر، فرحزاد و چشمه هفت رنگ ۹هزار و ۵۰۰نفربازدید کردند و همچنین آمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه نوروزی سال گذشته ۵۰هزار نفر بود که این غرفه ها بالغ بر ۶۳۰میلیون تومان فروش داشت.

حسنی در ادامه تصریح کرد: ۱۰۲هزار و ۱۲۹نفر آمار اسکان در نوروز گذشته بود که بالاترین میزان اسکان را در شهرستان های استان سمنان به خود اختصاص داد و همچنین ۳۵هزار نفر در مدارس، زائرسراها و در هتلها و اقامتگاه ها اسکان داشتند که در سال جاری ۶۰تخت به این ظرفیتاضافه شد که نشان دهنده میزبانی بسیار خوب شاهرودی ها است.

وی افزود: طی نوروز سال گذشته از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی۱۶هزار و ۵۰۰نفر، موزه شاهرود ۹۸۰نفر، مجموعه تاریخی بسطام ۳۶هزار و ۵۰۰نفر، موزه آب ۸۰۰نفر، موزه عرفان شرق ۷۵۰نفر که در مجموع ۵۵هزار و ۳۷۹نفر از مجموعه های تاریخی شاهرود بازدید کردند.

۸۰ مدرسه شاهرود آماده پذیرای مسافران است

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود همچنین ابراز داشت: در سطح شهرستان ظرفیت هتل ها۱۶۲ نفر، مهمانپذیرها ۲۲۸ تخت، هتل آپارتمان ۱۷۶تخت، خانه های استیجاری روستایی اقامتگاه های بوم گردی۶۰۰ نفر و کمپ های مسافربری مانند کمپ مجموعه خرقان بهتعداد ۲۵ نفر درایام نوروز به مسافران خدمات ارائه خواهند داد.

حسنی ادامه داد: ۸۰ مدرسه شاهرودآماده پذیرایی از مسافران هستند که در این بین ظرفیت مدارس شهر شاهرود ۶۳ باب است که توانایی اسکانچهارهزار و ۲۰۰مسافر در هر شبانه روز را دارد و همچنین حدود ۳۰۰نفر هم ظرفیت واحدهای اقامتی مانند خوابگاه های دانشجویی و مهمانسراهای ادارات هستند که بیانگر آمار قابل توجه در اسکان قلمداد می شود.

وی افزود: ۱۵پایگاه نیروی انتظامی، سه پایگاه هلال احمر، ۱۵پایگاه های امداد و نجات دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، سه داروخانه شبانه روزی، شش بیمارستان و درمانگاه شبانه روزی، دو نفرقاضی کشیک، یک مرکز شوراهای حل اختلاف، پنج پایگاه پایگاه امداد خودرو، دو شرکت بیمه ای در حالت آماده باش، ۱۲جایگاه بنزین و هشت جایگاه گاز طبیعی در سطح شهرستان و سه راهدارخانه فعال و شش مکان حمل جرثقیل در نظر گرفته شد که طی ایام نوروز آماده پذیرای از مسافران و زائران علی بن موسی الرضا(ع) هستند.

میراث فرهنگی ۹پایگاه اطلاع رسانی در سطح شهرستان دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان شاهرود با بیان اینکه پایگاه های اطلاع رسانی میراث فرهنگی شامل ۹ پایگاه و ۲۰راهنمای گردشری در سطح شهرستان است که در مجموعه های تاریخی، اماکن گردشگری و ووردی و خروجی شهر حضور دارند، ابراز داشت: تعداد پایگاه های اطلاع رسانی هلال احمر چهار پایگاه را شامل می شود و همچنین پنج پایگاه اطلاع رسانی شهرداری ها آماده خدمت رسانی به هموطنان خواهد بود که در مجموع می توان گفت ۱۸کیوسک اطلاع رسانی طی ایام پیک سفر نوروز در سطح شهرستان دایر و فعال خواهد بود.

حسنی در ادامه تصریح کرد: ارائه اینترنت رایگان در مسیرهای گردشگری توسط شرکت مخابرات درحال انجام است که گردشگران بتوانند از خدمات سفر به راحتی بهره مند شوند و از جمله مواردی که در سال جدید پیش بینی و تدارک دیده شد نرم افزار موبایلی است که اطلاعات کل استان در زمینه جاذبه های گردشگری، مکان های اقامتی، پمپ های بنزین و سی ان جی با موقعیت و ارائه شماره تماس در این نرم افزار وجود دارد و مسافر به محض ورود به استان این نرم افزار در تلفن همراه او نصب می شود که می توانند از محل جاذبه های طبیعی و گردشگری اطلاع پیدا کنند.

وی افزود: زیرساخت های جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری در شاهرود آماده است موزه های شاهرود، آب، عرفان شرق، موزه حیات وحش و موزه های محلی مانند مرج و خیج در طی ایام نوروز آماده پذیرایی از مسافران هستند راهنماهای فعال در این راستا به کار گرفته شد تا در پایگاه های اطلاع رسانی حضور داشته باشند و با نقشه و بروشور اطلاعات لازم را به گردشگر ارائه دهند.

میراث فرهنگی ۱۲۸ اثر ثبت شده در شاهرود دارد

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شاهرودبا بیان اینکه شهرستان۱۲۸ اثرتاریخی ثبت شده دارد، ابراز داشت: در مجموع شاهرود با هشت منطقه نمونه گردشگری، ۱۶روستای هدف گردشگری و بیش از ۱۲۸اثر تاریخی ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی درحالی میزبان مسافران و گردشگران نوروزی خواهد بود که در راس آنها مجموعه تاریخی بسطام، شیخ ابوالسحن خرقانی، آبشار وشهر زیبای مجن، موزه های شاهرود، بسطام و آب و همچنین جنگل ابر در ایام نوروز پذیرای گردشگران و دوستدار جاذبه های طبیعی خواهد بود.

حسنی در ادامه تصریح کرد: در برنامه نمایشگاه نوروزی تدابیر خاصی اندیشه شده است که با چینش خاصی تلاش شد تا هنرمندان به‌نام شهرستان در زمینه سفال و سرامیک در نمایشگاه حضور داشته باشند و با توجه به تبلیغات و اجرای آیین های نوروز در همان محل به ایستایی مسافران کمک می کند و این مهم نوید فروش خوبی را درزمینه جذب گردشگر خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقهپیش بینی می شود در سال جاری درصورت مساعد بودن شرایط روزانه نزدیک به یک میلیارد تومان در این نمایشگاه فروش محصولات را داشته باشیم.

برگزاری مسابقات نقاشی برای کودکان در محل نمایشگاه گردشگری شاهرود

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود با بیان اینکه علاوه بر بازارچه الغدیر در برخی نقاط شهرستان نیز بازارچه های سنتی منظور شده است، ابراز داشت: در نقاطی مانند سه راهی بیارجمند، مجموعه شیخ ابوالحسن خرقانی، ابتدای شهر مجن نمایشگاه عرضه صنایع دستی و سوغات نیز برپا می شود.

حسنی همچنین از برگزاری مسابقات نقاشی کودکان در محل نمایشگاه خبر داد و گفت: هدایایصنایع دستی به رسم یادبود به این کودکاناعطا می شود در موضوع بازارچه صنایع دستی و سوغات نیز مردم می توانند از نمایشگاه خرید کنند وقیمت ها و بسته بندی ها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: برای رفاه مسافران و گردشگران مکان هایی برای اقامه نماز در سطح شهرستان دیده شده که مجهز به سرویس های بهداشتی و رستوران های میان راهی هستندکه این موارد مورد کاملا بازرسی قرار گرفتهو تذکرات لازم برای ارائه خدمات مطلوببه متولیان امر داده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار