آخرین اخبار از بارش باران و برف در سراسر کشور و حوادث ناشی از آن؛
بر اثر بارش باران و برف در مناطق بسیاری از کشورمان، آنچنان اوضاع عجیب و غریب و بحرانی‌ای به راه افتاده که مدام بر اخبار ناخوشایندی که پیرامون آن می‌شنویم، افزوده می‌شود. اخباری که با توجه به پیش بینی وضعیت جوی در ساعات آینده، انتظار افزایششان می رود و از این رو جا دارد نگران «غافلگیر» شدن مسئولان و هموطنانمان در مناطق تحت تاثیر بارندگی‌ها شویم.
کد خبر: ۳۸۰۱۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳ 18 February 2017
بر اثر بارش باران و برف در مناطق بسیاری از کشورمان، آنچنان اوضاع عجیب و غریب و بحرانی‌ای به راه افتاده که مدام بر اخبار ناخوشایندی که پیرامون آن می‌شنویم، افزوده می‌شود. اخباری که با توجه به پیش بینی وضعیت جوی در ساعات آینده، انتظار افزایششان می رود و از این رو جا دارد نگران «غافلگیر» شدن مسئولان و هموطنانمان در مناطق تحت تاثیر بارندگی‌ها شویم.

به گزارش «تابناک»، وقوع سیلاب در مناطق مرکزی و جنوب کشور، بارش سنگین برف در مناطق شمالی و... همه در حالی گزارش می‌شوند که گزارش های هواشناسی حکایت از تشدید بارندگی‌ها در برخی نقاط در ساعات پیش رو و افزایش برودت هوا دارند. آنقدر که می‌بایست از هموطنانمان بخواهیم از تردد در این شرایط جوی پرهیز کرده و علاوه بر مراقبت از خود، در مصرف گاز نیز جدا صرفه جویی نمایند تا مبادا سختی‌های پیش روی دیگر هموطنانمان با افت فشار یا حتی قطع گاز افزایش بیابد.

آن گونه که محمد اصغری، کارشناس هواشناسی می‌گوید، براساس آخرین نقشه های هواشناسی، امروز شاهد بارش باران به صورت رگباری در استان های کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان رضوی و بخش هایی از استان هرمزگان خواهیم بود. این در حالی است که در حال حاضر بارش برف در تهران، مشهد، تویسرکان، نیشابور، رشت، کرج، قروه، بروجرد و بخش هایی از اصفهان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه امشب اوج کاهش دما و سرما را شاهد خواهیم بود، می‌افزاید: این در حالی است که دمای هوای تهران در سرد ترین ساعت شب گذشته به 3 درجه زیر صفر رسید. همچنین دمای اردبیل به منفی 18 درجه زیر صفر، تبریز منفی 16 درجه زیر صفر و ارومیه منفی 15 درجه زیر صفر رسید. سردترین شهر کشور نیز ورزقان با دمای منفی 27 درجه بود.

اضغری در ادامه با اعلام خبر خروج این سامانه بارشی از کشور، می‌گوید: موج بارشی بامداد فردا به صورت کامل از کشور خارج می شود و روز سه شنبه موج ضعیفی وارد کشور خواهد شدکه بیشتر کار تهویه هوا را انجام می دهد. براساس نقشه های پیش بینی در اواخر هفته بار دیگر کشور برفی و بارانی می شود. لازم به ذکر است که خلیج فارس در دو روز آینده مواج است و بهتر است قایق های صیادی و تفریحی به این موضوع دقت داشته باشند.

آخرین اخبار از وضعیت استان‌های درگیر با بارش باران و برف بین شرح است:
 
 
استان اردبیل

مدیرکل مدیریت بحران اردبیل گفت: با توجه به بارش برف و باران که از اوایل هفته آغاز شده ،اعلام آماده باش کرده ایم و پلیس راه ، راهور ،حمل و نقل اقدامات خوبی انجام داده اند.

وی افزود: در حال حاضر همه راه های اصلی و مواصلاتی استان باز است.

مدیرکل مدیریت بحران اردبیل در ادامه گفت: 411نفر نیروی انسانی  در حال بازگشایی روستاها هستند.و 50 درصد راه های روستایی تا ساعات آینده باز گشایی میشود.
 

استان فارس

فیاض پور، مدیر کل ستاد مدیریت بحران فارس از مسدود شدن راه های روستایی در استان فارس خبرداد و گفت: در پی بارش های سیل آسا، راه روستایی 40 روستای استان فارس مسدود شده و امکان تردد برای ساکنین این روستاها فراهم نیست.

محمد رضا رضایی کوچی، نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه پس از شکسته شدن سد محمد آباد راه های ارتباطی روستاها از بین رفته است گفت: 5 روز است که مواد خوراکی به 5 روستای محاصره شده در سیل نرسیده و تنها راه ارسال مواد غذایی از طریق بالگرد است.

وی با اشاره به وضعیت شهرستان جهرم پس از شکسته شدن سد محمد آباد گفت: در حال حاضر حدود 1300 واحد مسکونی تخریب شده و بالای 2000 واحد مسکونی هم نیاز به تعمیرات دارند و سایر منازل هم دچار آبگرفتگی شده است که برای خارج کردن آب از منازل نیاز به پمپ آب داریم.
 
نجار، رییس سازمان مدیریت بحران که برای بازدید از مناطق سیل زده استان فارس به این منطقه سفر کرده، جان باختن دو تن بر اثر سیلاب در این استان را تایید کرد و گفت: در این حادثه طبیعی، یک کودک ۱ و نیم ساله افغانی که بغل مادرش بوده به درون کانال آب سقوط و فوت کرد و یک نوجوان ۱۴ ساله نیز که روز جمعه با موتور قصد عبور از رودخانه فصلی را داشته، غرق شد.

وی در اظهار نظری عجیب افزود: استان فارس یکی از استان‌هایی بوده که در چندین سال اخیر به دلیل خشکسالی در بحث آب شرب، کشاورزی و صنعت مشکلاتی داشته است که همه مسوولان از این موضوع نگران بودند که خوشبختانه با این بارش بخش زیادی از مشکلات حل شده و اسباب خوشحالی کشاورزان و دامداران را فراهم کرده است.

آسیب ندیدن سد جهرم موضوع بعدی مورد تاکید نجار بود و او در این باره گفت: عوامل اجرایی بر روی سد ثانیه به ثانیه گزارش می‌دادند و اصلا آب در سد جهرم سرریز نداشته است؛ فقط ۴ مورد از سدهای خاکی که مجموعه آب آنها به ۲۰۰ هزار متر مکعب نمی‌رسیده، آسیب دیده است، البته همکاران ما مسیری که احتمال می‌دادند، به علت شکسته شدن سدها، روستاییان با مشکل مواجه شوند، تخلیه و به جای امن انتقال داده‌اند.

نجار اعلام کرد که برای استان‌های درگیر سیل شامل فارس، هرمزگان، بوشهر و کرمان هر کدام ۵ میلیارد تومان برای جبران خسارات وارد شده از دولت درخواست کرده‌ایم که امیدواریم با تخصیص اعتبار موافقت شود.

رییس سازمان مدیریت بحران با اعلام اینکه برای مسکن‌های روستایی پنج میلیون تومان وام بلاعوض و ۲۰ میلیون تومان وام کم‌بهره پرداخت خواهد شد، گفت: برای مسکن‌های شهری نیز ۶ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت می‌شود و تا سقف ۳۰ میلیون تومان نیز وام کم‌بهره به آنان تعلق خواهد گرفت. 
 
میثم جعفرزاده، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو هم درباره آخرین وضعیت سیلاب در جهرم استان فارس به ایلنا گفت: بعد از آسیب حوضچه مصنوعی بالادست سد سلمان فارسی 100 هزار مترمکعب آب به سمت پایین‌دست جاری شد که این حجم آب وارد سد شد و با توجه به فاصله 5 تا 6 کیلومتری سد تا منطقه مسکونی و دانشگاه مشکلی برای مردم به وجود نیامد. در حال حاضر  570 میلیون متر مکعب از ظرفیت سد سلمان پر شده است. در زمان پیک دبی سیلاب 1800 مترمکعب بوده و اکنون این میزان در حال کاهش بوده و به 1200 مترمکعب رسیده است.

وی افزود: فقط  قسمت شرقی حوضچه تخریب شده و اگر کل حوضچه هم تخریب می‌شد مشکلی به وجود نمی‌آمد، در هر صورت حجم سیلاب بالا بود و حوضچه تخریب شد. بلافاصله بعد از وقوع سیلاب و تخریب حوضچه تیم‌های عملیاتی ما به منطقه اعزام شده و شرایط تحت کنترل است. سد سلمان بصورت ماکزیمم  360 میلیون متر مکعب آب داشته که اکنون به 570 میلیون متر مکعب رسیده که به لحاظ ذخیره آبی شرایط خوبی است. 
 
تخلیه یک بیمارستان به دلیل سیلاب
 
پیرحسین کولیوند،رئیس اورژانس کشور از انتقال همه بیماران یک بیمارستان دولتی به دلیل وقوع سیل به بیمارستان دیگر خبر داد و به فارس گفت: بیمارستان 96 تختخوابی امام خمینی شهرستان استهبان روز گذشته به دلیل وقوع سیل و احتمال خطر برای بیماران تعطیل شد و بیماران این بیمارستان از طریق اتوبوس‌آمبولانس و آمبولانس‌های ویژه به بیمارستان‌های دیگری در شهرستان فسا منتقل شدند. البته صبح امروز به دلیل رفع خطر بیمارستان مجدد بازگشایی شد و افراد می‌توانند جهت دریافت اقدامات درمانی به این بیمارستان مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه ورودی شهر جهرم به دلیل وقوع سیل و آب‌گرفتگی مسدود شده است،‌ افزود: تیم‌های بهداشتی نیز جهت ارزیابی میزان کلر باقیمانده آب شرب و کنترل بیماری‌های واگیر در شهرها و روستاهای حوالی فسا فعال شده و اقدامات لازم را جهت کمک به مردم و حادثه‌دیدگان انجام می‌دهند. اکنون دسترسی از طریق‌ مسیرهای فرعی جاده فسا به جهرم انجام می‌گیرد و مسئولین در تلاش هستند که هر چه سریعتر اختلالات به وجود آمده را برطرف کنند.

به گفته وی، گاز شهرستان فسا و بخش‌هایی از جهرم قطع شده و آب‌رسانی در حوزه آب شرب نیز دچار اختلال است که تیم‌های اورژانس نیز تلاش می‌کنند در کنار سایر دستگاه‌ها اقدامات لازم را جهت کمک به حادثه‌دیدگان انجام دهند.
 

استان کرمان

صالحی مدیرکل بحران استان کرمان از مسدود شدن محور کرمان خبرداد و  گفـت:در حال حاضر برای این مسیر راه جایگزینی وجود ندارد. توصیه می شود افراد در مسیر های سیستان و بلوچستان تردد نکنند.

مدیرکل بحران استان کرمان در ادامه گفت: در شهرستان جیرفت یک نفر در رودخانه جان خود را از دست داده و به  5 تا 7 هزار ساختمان مسکونی خسارت وارد شده استتمام سدهای روستایی استان سرریز شده است و مشغول هدایت آب سدها هستیم.
 
میثم جعفرزاده، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو با ابراز نگرانی از وقوع سیلاب در حوزه سد نساء کرمان اظهار داشت: جاده بم به کرمان بر اثر وقوع سیلاب در منطقه دچار آبگرفتگی شده است اما تخریب در پایین دست جدی نبوده است. در حال حاضر روستاهای پایین دست سد تخلیه شده و به مدارس و مساجد منتقل شده‌اند و مشکلی متوجه مردم نیست.

وی افزود: حجم مخزن این سد 173 میلیون مترمکعب و تراز آن 1460 مترمکعب بوده که در حال حاضر کل حجم سد سرریز شده است. ما خروجی‌ها را باز کرده‌ایم و سیلاب به سمت رودخانه جاری می شود اما در کل حجم سیلاب و قدرت تخریب بالا بود که اگر سد وجود نداشت خسارت قابل جبران نبود.

جعفرزاده در ادامه گفت: با توجه به اینکه ما از یک هفته قبل جلساتی برای وقوع سیلاب در مناطق فارس، بندرعباس، کرمان و هرمزگان داشتیم سعی شد که کمترین آسیب‌پذیری و حادثه را داشته باشد. با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، وزارت نیرو و سیستم‌های جهانی در مدل بارش‌ها ما انتظار بارندگی در خوزستان داشتیم که اتفاق نیفتاد اما در فارس و هرمزگان و کرمان میزان بارندگی بیش از پیش بینی‌ها بود.
 
 
استان گیلان
 
محمدعلی نجفی، استاندار گیلان ظهر امروز در جلسه مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به بارش یک‌متری برف در ارتفاعات استان اظهار کرد: طبق گزارش اداره‌های کل راهداری و راه و شهرسازی گیلان در محور سراوان ـ سنگر و اطراف سیاهکل 130 سانتی‌متر برف به زمین نشسته است. البته ارتفاع برف در مناطق کوهستانی گیلان بیشتر از اندازه مذکور است. در دو روز گذشته سنگینی ویژه، گذر از مناطق مدیترانه، دریای سیاه و خزر با رطوبت بالا و باد شدید، شاخص‌های بارش برف در استان را متفاوت کرده است.

وی تمام تلاش کارکنان دستگاه‌ها را بسته نشدن راه‌های اصلی در بارش برف سنگین در گیلان خواند و بیان کرد: به دلیل دقت نکردن بعضی از رانندگان و استفاده غیر ضروری از خودروهای بدون زنجیر چرخ سبب بروز مشکلاتی در تردد برخی از مناطق شده است. به گزارش دستگاه‌های مربوطه راه‌های ورودی و خروجی گیلان به غیر از مناطق کوهستانی و فرعی باز است و دستگاه‌ها برای بازگشایی این معابر به شدت فعالیت می‌کنند.

استاندار گیلان به برق‌دار شدن پست‌های 63.20 کیلوولت شهرهای کوچصفهان، آستانه‌اشرفیه، لشت‌نشأ و کیاشهر در ظهر امروز اشاره کرد و گفت: به لیل بارش سنگین برف در برخی از شهرها با قطعی برق مواجه بودیم و امیدواریم تا پایان امشب به غیر از مواردی پارگی سیم مشکلی در مورد برق نداشته باشیم. مردم به مسؤولان امید بسته‌اند و حتی قطع برق یک خانواده می‌تواند موجب ناراحتی شهروندان شود.

وی، نقش رسانه‌ها در بیان خدمات انجام شده توسط دستگاه‌ها را حائز اهمیت خواند و یادآور شد: مسؤولان باید با تلاش خود با مردم سخن بگویند زیرا آنها بهترین قاضی هستند. شرایط آماده‌باش و بیدارباش مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان تا برطرف شدن کامل مشکلات با قوت بیشتری ادامه دارد. 
 

استان بوشهر

قاسم قائدی گفت: بارش شدید باران در استان بوشهر طی روزهای اخیر باعث آبگرفتگی معابر و هم چنین سر ریز شدن رودخانه ها و سدهای استان شده است.

وی افزود: در پی این بارش ها، شاهد تخریب برخی پل ها و ابنیه موجود در سطح استان بوشهر بوده ایم و تمام تلاش ما این است که هر چه سریع تر وضعیت را به حالت عادی باز گردانیم.

مدیر کل مدیریت بحران استان بوشهر با اشاره به قطعی گاز برخی از روستاهای استان بوشهر طی روزهای گذشته اظهارکرد: در روزهای گذشته شاهد قطعی گاز 13 روستای استان بوشهر بودیم که با اقدامات صورت گرفته در کمتر از 24 ساعت مشکل قطعی گاز این استان ها برطرف شد.

قائدی از فوت یک شهروند در یکی از خانه های قدیمی شهرستان دشتستان خبرداد و تصریح کرد: در پی سیل اخیر در استان بوشهر، یکی از شهروندان حاضر در خانه ای قدیمی در شهرستان دشتستان جان خود را از دست داد.

وی ادامه داد: در این حادثه، با ریزش دیواره خانه قدیمی، فردی که در این خانه حضور داشته، زیر آوار گرفتار و جان خود را از دست می دهد.

مدیر کل مدیریت بحران استان بوشهر با تاکید بر اینکه خطرات سیل هنوز شهروندان شهرستان های استان بوشهر را تهدید می کند خاطرنشان کرد: هنوز خطرات سیل و سر ریز سد ها در استان بوشهر باقی است و توصیه ما این است که شهروندان نیز نکات ایمنی را رعایت کنند.

قائدی با اشاره به بررسی های صورت گرفته به منظور تعیین خسارت های سیل اذعان کرد: یک تیم کارشناسی در حال بررسی وضعیت خسارت ها هستند و به زودی میزان دقیق خسارت ها مشخص خواهد شد. 
 
 
استان خوزستان
 
صادق سلامت، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان اظهار کرد: با توجه به بارش شدید برف و کولاک از روز گذشته در محور تاراز ـ چهارمحال و بختیاری، مشکلاتی برای مسافران و گردشگران به وجود آمده است. تاکنون بیش از 900 خودروی سواری، اتوبوس و مینی بوس توسط عوامل هلال احمر، راه و ترابری، راهداری و نیروی انتظامی در این محور رهاسازی شده است.
 
وی افزود: همچنین با توجه به شرایط جوی و عدم ایمنی جاده برای عبور و مرور وسایل نقلیه، با همکاری ستاد مدیریت بحران اندیکا بیش از 700 مسافر در مدرسه شبانه روزی چلو، پایگاه امداد و نجات و راهدارخانه تاراز، اسکان اضطراری شدند. با توجه به اسکان اضطراری مسافران در راه مانده، لوازم و ملزومات امدادی از قبیل والور گرمایشی، پتو و مواد غذایی در اختیار این افراد قرار گرفت.
 
وی با اشاره به بارش شدید برف در برخی از مناطق شهرستان باغملک اظهار کرد: بعد از ظهر امروز جمعه، یک خانوار 4 نفره به همراه یک دستگاه خودرو در منطقه امامزاده عبدالله این شهرستان گرفتار برف و کولاک شدند که عملیات رهاسازی و انتقال به منطقه امن توسط عوامل امدادی جمعیت هلال احمر باغملک صورت گرفت. در منطقه کوه تشان بهبهان نیز 3 خانوار عشایری در اثر سیل و بارندگی شدید دچار آسیب شدند که عملیات امدادرسانی و توزیع اقلام معیشتی و زیستی توسط عوامل امدادی جمعیت هلال احمر این شهرستان انجام شد.
 
 
استان خراسان رضوی
 
جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه به دلیل بارش برف و باران شرایط بحرانی در منطقه تربت جام، تایباد و باخرز به وجود آمده است، گفت: بارش سنگین برف در تربت جام و بخش صالح آباد موجب مسدودشدن راه‌های مواصلاتی شده است. در تایباد جاری شدن سیل و باران شدید و سرریز و شکسته شدن بندهای خاکی  موجب شده تعدادی از روستاها درمحاصره سیل قرار گیرند، البته نیروهای امدادی از جمعیت هلال احمر، ارتش و جهاد کمک رسانی به مردم را به درستی پیگیری کردند. تقاضا می‌شود که شرایط تایباد از سوی مسئولان مورد توجه و پیگیری قرار گیرد، ضمن اینکه برخی مردم نیز امکانات امدادرسانی را در خدمت دارند که امیدواریم به مردم منطقه تایباد توجه ویژه شود، زیرا چند روستا درمسیر شکسته شدن بندهای خاکی قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه از روز گذشته تاکنون امدادرسانی توسط دستگاه ها به درستی صورت گرفته است، گفت: متاسفانه سرنشینان چندین خودرو در پی وقوع سیل مفقود شدند که از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست. البته شرایط بحرانی در تربت جام وجود نداشته و وضعیت خاص در تایباد وجود دارد که آب به سمت سرازیر شدن به سوی روستاهای کنارمرز مانند حاجی آباد، فیض آباد و خیرآباد است.باید از امکانات دیگر شهرها برای امدادرسانی به مردم این منطقه استفاده شود. نیروهای امدادی هلال احمر باید با تجهیزات کافی برای جلوگیری از افزایش مشکلات مردم اقدامات لازم را انجام دهند، ضمن اینکه درحال حاضر نیروهای ارتش هم برای کمک رسانی به مردم وارد منطقه شدند.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیش بینی های لازم درباره وقوع سیلاب انجام شده بود، تصریح کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی ستادهای بحران  از پیش تشکیل شده بود و با توجه به امکانات موجود فعالیت دستگاه ها درحد قابل قبولی است. 
 
 
استان هرمزگان
 
احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیل استان هرمزگان مشکلاتی را برای مردم منطقه پدید آورده است، گفت: اگرچه بارندگی های اخیر در استان هرمزگان باعث خوشحالی مردم شد چراکه طی چند سال اخیر چنین بارشی در استان رخ نداده بود اما واقعیت آن است که خسارت های زیادی نیز برجای گذاشت. این سیل موجب محاصره شدن بسیاری از روستاها شده است، درحالی که امکانات اولیه برای ارایه خدمت مهیا نیست و این مهم نشان دهنده ضعف خدمت از سوی دستگاه های اجرایی است.

وی افزود: ضعف عملکرد مسئولان تاجایی بود که روستاییان نیازمند یک پلاستیک برای نصب روی سقف منازل‌شان بودند که این امکانات اولیه نیز برای آنها فراهم نبود. مشکلات ناشی از سیل استان هرمزگان هنوز پابرجا است، هم اکنون در تلاش برای برآورد میزان خسارت های مالی به منازل روستاییان هستیم این درحالی است که بخشی از روستاها بسته شد و زمین های کشاورزی نیز تا حدی از بین رفت.

مرادی در ادامه گفت: متاسفانه در برخی روستاها راه های ارتباطی و مخابراتی نیز به شدت با مشکل روبرو شد و همین امر خدمت رسانی را نیز با چالش مواجه کرد. مجموعه مدیریت بحران استان هرمزگان باید از ظرفیت های دیگری برای حل مشکلات استفاده می کرد تا سرعت عملیات افزایش یابد. 

تعطیلی مدارس 17 استان کشور

بسیاری از مدارس 17 استان کشور در نوبت صبح و عصر تعطیل هستند. با این ملاحظه که بسیاری از این مدارس که در نیمه شمالی کشور قرار دارند، به علت بارش برف و کولاک و مدارس جنوبی کشور به علت وقوع سیل تعطیل هستند.
 
مدارس اردبیل
روز شنبه 30 بهمن ماه سری قبل از ظهر در اردبیل، ارشق، انگوت، خلخال، خورش رستم، سرعین، شاهرود، کوثر، لاهرود، مشکین شهر، نمین، نیر و هیر تمام مقاطع تحصیلی و در اصلاندوز و گرمی پیش دبستانی به علت بارش برف و برودت هوا تعطیل است. ضمناً در گرمی ابتدایی در روستاها تعطیل و بقیه مقاطع با یک ساعت تأخیر آغاز خواهد شد.
 
مدارس زنجان
مدارس مقاطع ابتدایی و متوسطه اول مناطق روستایی نواحی یک و دو و مقاطع ابتدایی و متوسطه اول مناطق ایجرود، ماهنشان، انگوران، زنجانرود، خدابنده، افشار، بزینه رود، سجاسرود و سلطانیه و مقطع ابتدایی و پیش دبستانی مدارس شهری نواحی یک و دو و ابهر و خرمدره امروز شنبه ۳۰ بهمن شیفت صبح تعطیل شدند.
 
مدارس استان گلستان
مدارس گنبد کابوس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در تمامی مقاطع تحصیلی امروز شنبه در دو نوبت صبح و عصر تعطیل است. 
 
مدارس استان آذربایجان شرقی
مدارس ابتدایی و پیش دبستانی آذربایجان شرقی از جمله شهر تبریز به علت بارش برف و برودت هوا در نوبت صبح تعطیل است. 
 
مدارس استان آذربایجان غربی
تمامی مدارس ابتدایی آذربایجان غربی در نوبت صبح شنبه به علت بارش برف و سرمای هوا تعطیل است. 
 
مدارس استان تهران
براساس اعلام آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، امروز مدارس ابتدایی و پیش دبستانی فیروزکوه،پردیس،دماوند، ملارد، شهر قدس و شهریار در نوبت صبح به علت بارش برف و سرما تعطیل است. 
 
مدارس کرمانشاه
مدارس ابتدایی شهرستان‌های پاوه، بابنگان و نوسود تعطیل و شروع به کار مدارس متوسطه اول و دوم این سه شهرستان از ساعت 9:30 است. ضمن اینکه شروع به کار تمام مدارس پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه اول تمامی شهرستان ها و مناطق استان به استثناء سه شهر سرپل ذهاب، قصر شیرین و گیلانغرب از ساعت 9:30 صبح است.
 
مدارس سیستان وبلوچستان
مدارس پیش دبستانی و مقطع ابتدایی شیفت صبح زاهدان ، نصرت ـ آباد و میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان، امروز شنبه ۳۰ بهمن تعطیل است.
 
مدارس البرز
امروز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی البرز در نوبت صبح تعطیل بوده و مدارس دیگر با یک ساعت و نیم تاخیر برگزار می شود. 
 
مدارس قزوین
در این استان مدارس بخش طارم سفلی امروز در هر دو نوبت تعطیل است.
 
مدارس فارس
نوبت صبح سه مقطع تحصیلی مدارس شهرستان های داراب، جهرم و زرین دشت در نوبت صبح تعطیل است.  
 
مدارس خراسان رضوی
مدارس تمام مقاطع تحصیلی در نواحی هفتگانه مشهد و شهرستان های قوچان، کلات، چناران، گلبهار، طرقبه و شاندیز، درگز، فریمان، تربت جام، سرخس، باخرز، تایباد و خوشاب در تمامی مقاطع در 2 نوبت صبح و عصر شنبه تعطیل هستند. همچنین مدارس مناطق و بخشهای احمدآباد، تبادکان، رضویه، کدکن، نوخندان، جلگه رخ، صالح آباد، سرولایت، ششتمد، فیروزه، زبرخان، میان‌جلگه، دهستان بینالود از توابع شهرستان نیشابور نیز در تمامی مقاطع در نوبتهای صبح و عصر تعطیل است.
 
مدارس کرمان
در این استان مدارس عنبر آباد،فاریاب و ریگان به علت بارش باران شدید تعطیل است. 
 
مدارس کردستان
مدارس شهر بیجار در کردستان امروز تعطیل است.کلیه مقاطع تحصیلی و مدارس شهرستان های سقز، بانه، سروآباد، مریوان، بیجار و منطقه زیویه و همچنین مراکز پیش دبستان و مدارس ابتدایی شهرستان سنندج در سطح شهر و روستا در نوبت بعدازظهر تعطیل اعلام می شود.
 
مدارس خوزستان
مدارس و مراکز آموزشی شهر های اهواز، کارون، باوی، بستان، حمیدیه، شوش، آبادان،اروندکنار، خرمشهر، شادگان، دشت آزادگان و هویزه در نوبت صبح امروز تعطیل است. همچنین مدارس و مراکز آموزشی شهرهای ماهشهر، امیدیه، آغاجاری، دزفول،رامهرمز، رامشیر، گتوند و شوشتر در نوبت بعد از ظهر امروز تعطیل اعلام شده است.
 
مدارس همدان
تمامی دوره های تحصیلی درنواحی ۱و۲ همدان، اسدآباد، تویسرکان، بهار، لالجین و رزن  و نیز مراکز پیش دبستانی و ابتدایی ملایر، کبودرآهنگ و نهاوند درنوبت عصر امروز شنبه ۳۰ بهمن ماه تعطیل است.

بارش برف در محورهای ۱۱ استان

سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا از بارش برف در محورهای ۱۱ استان خبر داد و گفت: در حال حاضر بارش برف را در اغلب محورهای استان مرکزی، تهران، قم، گیلان، همدان، خراسان شمالی،‌ خراسان رضوی،‌ مازندران،‌ البرز، اشتهارد-ساوه در استان قزوین، بروجرد-ارک و ملایر در استان لرستان شاهد هستیم. همچنین بارش باران در اکثر محورهای استان هرمزگان و کرمان گزارش شده است.

وی افزود: با توجه به شرایط جوی در استان‌های خراسان رضوی، محور توره-بروجرد در استان مرکزی، ساوه-همدان و اردبیل تردد در این محورها تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است. این در حالی است که محور هراز که از ساعت ۵ بامداد به علت بارش برف و کولاک مسدود شده بود، با تلاش عوامل راهور ساعت ۷ صبح بازگشایی شد.

رحمانی در رابطه با آخرین وضعیت ترافیک محورهای مواصلاتی کشور، افزود: در حال حاضر بار ترافیکی سنگین و نیمه سنگین را در محدوده جاجرود به سمت تهران حد فاصل تونل قدیم تا پل جاجرود و مسیر شمال به جنوب و ورودی آزادراه تهران - کرج از محدوده پل فردیس تا پل کلاک را شاهد هستیم. با توجه به بارش برف و مداخلات جوی در قسمت‌های شرقی کشور توصیه ما به هموطنان این است که از سفرهای ضروری به مناطق کوهستانی خودداری کنند و در صورت تمایل به سفر با شماره ۱۲۰ تماس بگیرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار