از طرف دیگر تنها مسیر برای حمل شن و ماسه این سنگ شکنها، بیشتر مسیرهای کوهی و طبیعت های بکر است که با وجود رفت و امد زیاد ماشین آلات سنگین در این مسیرها،منابع طبیعی با سرعت چشمگیری رو به افول رفته و جاذبه های اصلی خود را از دست می‌دهد و در آینده به جزء خرابه ای از ریز گرد خاکهای تولید شده از این سنگ شکن های کوهی بر بدنه درختان و مزارع، چیز دیگری بر جای نخواه ماند.
کد خبر: ۳۷۸۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 15 February 2017
استان کهگیلویه وبویراحمد، نامی آشنا برای همه طبیعت دوستان و کسانی که عاشق طبیعت و جاذبه‌های تفریحی ناشناخته هستند بوده و همیشه در ایام تعطیل سال پذیری قشر عظیمی از مردم ایران است.

استانی که به لازمه داشتن طبیعت بکر، زیبا و دست نخورده در سلسله جوار جنوبی رشته های سر به فلک کشیده زاگری همیشه یکی از استانهای مستعد در امر توسعه گردشگری بوده است.

از طرفی دیگر بودن طبیعت زیبا و بکر شهرستان بویراحمد و دنا در همسایگی دنای سرافراز در بهار طبیعت و زمستان که برف و بوران بر قله های سترب دنا می نشیند دل هر بیندده و مسافری را بیشتر به این منطقه می رباید.

طبیعت زیبای آلپ ایران در خطر

دنا که به لازمه داشتن این همه مواهب خدادادی به آلپ ایران لقب گرفته، طبیعی وصف ناپذیر داشته که به دلیل داشتن این همه مواهب در زمزه جدیدترین مقصد های گردشگری در سند گردشگری ایران قرار گرفته است.

اما متأسفانه امروز افرادی خواسته یا ناخواسته کمر به همت نابودی این سرزمین زیبا و وصف ناپذیر در بلاد بزرگ پارس گرفته اند و برای رسیدن به سود و منفعت، طبیعت زیبا و دل انگیز دنا از رودخانه خروشان و وحشی بشار تا کوههای بکر و درختان یادگار ایل این سرزمین را زیر چکمه های منفعت خود قرار داده اند.
 
 طبیعت آلپ ایران در خطر نابودی + تصاویر

خنجری به نام سنگ شکن های کوهی

چندی است که از احداث سنگ شکن های کوهی در بیشتر مناطق استان نمی گذرد که صدای بیشتر مردم و مسئولان از تخریب بی رویه و خود سر این سازه های صنعتی درطبیعت، مورد نارضایتی بیشتر مردم و مسئولان شده است.

سنگ شکن های که با عملکردی غیر اصولی از بستر رودخانه بشار که تعداد آنها شاید به اندازه انگشتان دست هم نمی رسید جابجا شده و در کوهها سکنی گرفتند و کمر به همت نابودی طبیعت زیبا و بکر دنا بستند.

خنجر ماشین های زمین خوار بر قلب طبیعت سترگ دنا

سنگ شکن های غول پیکری که با ماشین های کوه خوار و زمین خوار خود هر روز و هر لحظه تکه ای از سرزمین زیبای دنا را برای رسیدن به منفعت تکه تکه کرده و از آن به جزء بیابانی برهوت نگذاشته اند

اما مسئله این سنگ شکن ها از انجا شروع شد که صابری استاندارسابق استان برای نجات حریم رودخانه بشار،دست به تغییراتی اصولی و تعطیلی کامل تمامی سنگ شکن های شن و ماسه بستر رودخانه بشار زد و تمامی این سنگ شکن ها را به بالا دست رودخانه و به سمت کوهها روانه ساخت.
 
طبیعت آلپ ایران در خطر نابودی + تصاویر 

صابری که برای حفظ صیانت از زیبایی های رودخانه بشار این طرح را عملی کرده بود و به این تفکر بود که این موضوع در استانهای دیگر همچون اصفهان و یزد که بیشتر بیابانی هستند جواب داده است از استان رفت و جای خودش را به سید موسی خادمی داد.

دیوار کوتاه خادمی و دست دارزی منفعت طلبان

سید موسی که در اویل با چالشی به نام سنگ شکن‌های کوهی مواجهه بود در اقدامی دستور لغو تمامی سنگ شکن های کوهی در حال احداث را داد و دستور بر این داد که هیچ گونه پرونده ی احداثی برای سنگ شکن‌های کوهی صادر نشود .

اما برخی که دیوار سید موسی را کوتاه می دیدند به بهانه‌های واهی و به صورت غیرقانونی فعالیت خود را در حاشیه رود بشار شروع کردند که در این بین استاندار دولت تدبیر و تیم همراه وی فعالیت این کارخانه‌ها را غیرقانونی و برگشت مجدد کارخانه‌های شن و ماسه به سواحل رود بشار را امکان ناپذیر خواندند.

معمای یک سرنخ

برخی از کارخانه‌داران که دیوار خادمی را نفوذناپذیر دیدند، سعی کردند از درهای دیگری وارد شوند، از توسل به شکایت و مظلوم نمایی گرفته تا برداشت غیرقانونی از رود بشار، در این مدت ترفندهایی بودند که برخی صاحبان واحدهای شن و ماسه به آنها توسل کردند تا شاید بتوانند واحدهای تعطیل شده شن و ماسه را فعال کنند.

البته در همین رابطه خادمی استاندار استان هرگونه فعالیت کارخانجات شن و ماسه را غیرقانونی دانست و تصمیم در مورد چگونگی برداشت مخلوط های دپو شده را وابسته به تصمیم کارشناسان دانست.
 
 طبیعت آلپ ایران در خطر نابودی + تصاویر

اما باز هم دیوار خادمی مقاومتی محکم از خود نشان نداد و برخی از این کارخانه داران با پادرمیانی یکی از نمایندگان استان،دست به بازگشایی کارخانه جات خود کرده و شروعی دوباره برای از بین بردن بستر و زیستگاه طبیعی بشار را شروع کردند.

بستر رودخانه بشار در دست طایفه ای خاص

به گونه که امروز در برخی از نقاط مهم رودخانه بشار در منطقه شهرک صنعتی فرودگاه یاسوج بیشتر از چهار سنگ شکن در حال فعالیت بوده که همگی از خانواده و طایفه ای خاص هستند.

اما امروز نه اینکه بیستر رودخانه بشار نجاتی و رهایی نیافت ،بلکه طبیعت بکر و زیبای دنا و زاگرس جنوبی بدست برخی از منفعت طلبان هر روز بیشتر از دیرو ز رو به نابودی نهاده به گونه ای که در برخی از مناطق زیبای دیار دنا در نزدیکی روستای زیبای کریک و دارشاهی تعداد این سنگ شکن ها پا فراتر نهاده و هر روز بیشتر همت به تخریب طبیعت دنا می زنند.

سنک شکن های کوهی که باید طبق مصوبه شورای اداری استان در زمانی استاندار پیشین در منطقه ای بدون پوشش گیاهی استقراریابند ،در حال حاضر در بیشترین مناطق استان در لابه لای درختان و پوشش گیاهی مراتع طبیعی و بکر جاگرفته وبه جزء تخریب و پایمال کردن این مناطق کاری دیگر را انجام نمی دهند.
 
طبیعت آلپ ایران در خطر نابودی + تصاویر 

بعضآً دیده می شود برخی از این کارخانه ها در مناطقی سکنا پذیرفته اند که به جزء نابودی،سعی در چپاول کردن حقه برحق مردم در جایگاههای تفریحی و مناطق کرده اند و حتی در مواقعی دیده شده،منابع زیرساختی و تفرجگاههای طبیعی را از بین برده اند.

زخم سنگ شکن های کوهی بر تن نحیف دنا

به عنوان مثال می توان جاده جدید کریک سی سخت در ۳۰کیلومتری یاسوج را یکی از مکانهایی دانست که امروز بیشتر دیگر مکانهای که جولان کارخانجان شن و ماسه کوهی صدمات زیادی را متحمل شده و هر روز بر نابودی آن افزوده است .

این تخریب ها به گونه ای بوده که پوشش باغداری و جنگلی این منطقه هر روز بیشتر از گذشته رو به نابودی نهاده و ایجاد حفره های چند صد متری حتی به اندازه یک زمین فوتبال در این منطقه باعث شده که طبیعت زیبای دنا هر زوز بیشتر از دیروز در خطر نابودی قرار گیرد.

چه کسی پاسخگو است

درست در نزدیکی همین کارخانه سنگ شکن که یکی کارخانه های خبر ساز در رسانه های استان و حتیکشوری برای تخریب طبیعت بوده است، کارخانه ای دیگر در لابه به لای درختان بلوط و پوشش جنگلی و مناطق کشاورزی این روستا سکنی گرفته که به غیر از نابودی این منطقه باعث بی ثمر شدن صنعت باغداری در این روستا شده است.
 
طبیعت آلپ ایران در خطر نابودی + تصاویر 

در واقع این موضوع( جابجایی سنگ و شکن ها) نه تنها بستر رودخانه بشار را نجات نداد، بلکه در کل منابع زیر ساختی و طبیعت گردی بکر منطقه دنا را نابودی کشانیده است.طبیعتی که با ورود این ماشین آلات غول پیکر رو به نابودی رفته وبه جز زخم های کهنه و نابودی درختان چیز دیگری از آن به جا نمانده است.

دست های پشت پرده؟!

حتی برخی از مسئولان که دغدغه خدمت را به گونه ای برای خود می دانند در برابر تخریب های جبران ناپذیر از سوی این سنگ شکن ها واکنش نشان داده و گفته اند که بیشتر این سنگ شکن ها در بستر رودخانه بشار مجوز فعالیت ندارند و بیشتر انها به صورت غیرقانونی در حال فعالیت هستند.

باید گفت، اگر مسئولان زودتر برای حل این موضوع دست به کار نشوند با وجود رویه رو به رشد ایجاد این سنگ شکنها در این مناطق، همه روزه مقدار هنگفتی از سنگ و خاک این کوهها تراشیده شده که این عمل باعث خواهد شد،زیبایی های کوههای بکر و دیدنی دنا رو به اوفول رفته و دیگر میراثی طبیعی برای آینده گان برجای نماند.

مسیری که به طبیعت ختم می شود

از طرف دیگر تنها مسیر برای حمل شن و ماسه این سنگ شکنها، بیشتر مسیرهای کوهی و طبیعت های بکر است که با وجود رفت و امد زیاد ماشین آلات سنگین در این مسیرها،منابع طبیعی با سرعت چشمگیری رو به افول رفته و جاذبه های اصلی خود را از دست می‌دهد و در آینده به جزء خرابه ای از ریز گرد خاکهای تولید شده از این سنگ شکن های کوهی بر بدنه درختان و مزارع، چیز دیگری بر جای نخواه ماند.

لازم به ذکر است که اهالی چند روستای شهرستان بویراحمد از جمله اهالی روستای کریک، دارشاهی و منطقه نقاره خانه به نشانه اعتراض به ساخت چنین سازه‌ی در منطاق تفریحی از جمله منطقه تفریحی (دره گلی) نقاره خانه اعتراض‌های خود را به مسئولان رسانده‌اند.

باید در آخر به مسئولان ذیربط گوشزد کرد؛اگر این سنگ شکن‌های کوهی با همین رشد فزاینده خود طی سالهای آینده به کار خود ادامه دهند دیگر هیچ مسافری در آینده، طبیعتی زیبا و بکر از دنا سرافراز را نخواهد دید؟!/کبنا خبر



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار