داریوش دیودیده در ابتدای این جلسه با بیان اینکه چند واحد تولیدی و طرح هایی که مشکلاتی دارند که به آنها رسیدگی می شود، افزود: از ابتدای جلسات این کارگروه تاکنون 26 جلسه تشکیل شد که در این رابطه 132 پرونده بررسی، 304 مصوبه انجام شد، 164 مورد اجرایی و 140 مورد دیگر در حال اجرا هستند.
کد خبر: ۳۷۶۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵ 12 February 2017
جلسه رفع موانع تولید کهگیلویه و بویراحمد با موضوع کارخانه سیمان مارگون و چند واحد صنعتی در استان برگزار شد و حرف و حدیث های زیادی را با خود به همراه داشت به گونه ای که معاون استاندار نیز وارد بحث شد.
کارگروه رفع موانع تولید استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست معاون امور هماهنگی و اقتصادی و بین الملل استاندار، مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل شهرک های صنعتی و مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیران عامل بانک ها و بخش خصوصی برگزار شد.

داریوش دیودیده در ابتدای این جلسه با بیان اینکه چند واحد تولیدی و طرح هایی که مشکلاتی دارند که به آنها رسیدگی می شود، افزود: از ابتدای جلسات این کارگروه تاکنون 26 جلسه تشکیل شد که در این رابطه 132 پرونده بررسی، 304 مصوبه انجام شد، 164 مورد اجرایی و 140 مورد دیگر در حال اجرا هستند.

وی اظهار کرد: از نظر موضوعی 38 مورد در قالب تسهیلات، 132 مورد تعیین تکلیف بدهی، امور زیربنایی و تامین سوخت 9 مورد ، تامین زمین و محدوده طرح دو2 مورد و تامین ماشین الات چهار مورد و سایر موضوع ها 115 مورد است که این موارد براساس فرمت اصلی محاسبه و موارد جمع بندی و وضعیت این کارخانه مشخص می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای بررسی این طرح ها از کارخانه سیمان مارگون شروع کرد و گفت: این کارخانه پیشرفت 100 درصدی دارد که در آستانه افتتاح کامل است و در سفر هیات دولت به استان بخش تولید سیمان آن افتتاح شد و فاز دوم آن فاز تولید کلینکر است که مواد اولیه و برداشت از معدن آن انجام شده است.

وی افزود:این کلینکر مواد اولیه برای خوراک فاز اول افتتاحی است که بخش صنعتی کامل است و بخش معدنی آن و مشکلات این حوزه نیز باید حل شود.

دیودیده پیشنهاد این سازمان برای حل مشکل معدنی این کارخانه را اینگونه عنوان کرد و گفت: کاهش 60 هکتار از ضلع جنوب شرقی معدن به علت پوشش گیاهی و حذف 20 هکتار از معدن که در محدوده زمین کارخانه قرار گرفته است و با توجه به کاهش 80 هکتاری ردیف 1 از محدوده معدن ، به جای آن با واگذاری محدوده جدید برای استعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت در بخش شمالی معدن به مساحت 95 هکتار موافقت گردید با توجه به اینکه 300 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده پس از موافقت منابع طبیعی پروانه اصلاح گردد.

وی با بیان اینکه بحث 95 هکتار چیز جدیدی نیست، یادآور شد: چیز جدیدی نمی خواهیم به وسعت کارخانه و معدن اضافه کنیم، فقط جای گذاری صورت می گیرد، کارخانه از 100 هکتار شروع می کند و بعد از چند سال مجدد در قسمتی دیگر برداشت می کنند و اگر مکانی مربوط به کشاورزان بود ما انجام نمی دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دنبال بهترین شرایط برای رفع مشکلات کارخانه مارگون هستیم، افزود: هر جایی که ممنوعیت قانونی نباشد و شرایط 100 درصدی برای واگذاری وجود داشته باشد طبق صورتجلسه تعاملی که با سازمان صنع، معدن و تجارت استان داریم کمکشان می کنیم.

عزت الله بهشتی با بیان اینکه بحت 100 هکتار و یا 80 هکتار نیست ، بحث این است که باید ممنوعیت قانونی وجود نداشته باشد و ما هم نمی توانیم یک پلاک را دوباره برای معدن این کارخانه تخلیه کنیم زیرا در آن محدوده کشاورزان و دامدارانی هستند که مشغول چرای دام و زندگی هستند باید معارضات اجتماعی را در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه 20 هکتار از خود سایت کارخانه سیمان مارگون بدون دریافت پاسخ استعلام منابع طبیعی واگذار شده است، تاکید کرد: 60 هکتار از 600 هکتار هم پوشش گیاهی است.

بهشتی با بیان اینکه همین 600 هکتار برای کارخانه همانند مارگون بسیار زیاد است، اظهار کرد: کارخانه سیمان یاسوج با آن عظمت و تولید 30 هکتار وسعت دارد، ما باید طبق قانون عمل کنیم و یک تصمیم منطقی بگیریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه استان در واگذاری زمین محدودیت دارد، گفت: ما از اهداء زمین به حوزه صنعت و یا هر حوزه ای باشد حمایت می کنیم اما جایی که حرف از مردم و کشاورزان است به هیچ وجه کوتاه نمی آییم.

همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه امروز دیگر سرمایه گذاری این کارخانه انجام شده است، افزود: در این کارخانه 300 میلیون تومان هزینه شده است و الان باید چه جوابی به سرمایه گذار بدهیم.

مجید محنایی با بیان اینکه چرا منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد روز اول چرا پاسخ استعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت را نداد، تاکید کرد: الان ما به سرمایه گذار بگوییم که 600 هکتار شما به 500 هکتار کاهش پیدا کرده است که باعث ناراحتی وی می شود، اینکه الان بگوییم این محل چرای دام است الان وقتش نیست ، باید این مشکل را حل کنیم.

در پایان این بحث، مدیرکل منابع طبیعی استان گفت، هر نقطه ای که شرایط واگذاری را داشته باشد همکاری می کنیم اما اگر ممنوعیت داشته باشد معذوریم.

در بخش دیگری از این جلسه شهرک صنعتی چهاربیشه گچساران، شرکت بشار صنعت یاسوج، تعاونی 1448 ایثارگران شهرستان لنده، و شرکت توسعه موتور سیکلت یاسوج مورد بررسی قرار گرفت که در این رابطه مصوباتی نیز انجام شد./یاسوج۲۴

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار