کد خبر: ۳۷۲۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۳ 05 February 2017
این باور که کار اصلی زنان خانه‌داری و بچه‌داری است، از طریق تبلیغات مداوم، الگوها، فشارهای اجتماعی و مدارس به‌گونه‌ای در جامعه‌ رسوخ می‌کند که زنان و مردان خود را با آن تلفیق می‌دهند و آن‌چنان رفتار می‌کنند که عرفاً‌ مقبول است.
به گزارش خبرگزاری تابناک لرستان"بی‌گمان، اشتغال زنان به ایجاد تغییر در الگوهای خانوادگی کمک می‌کند و اشتغال زنان، اثر محسوسی در حیطه وظایف و روابط درون خانواده به‌جا می‌گذارد و در مناسبات و نقش‌های اجتماعی آنان منعکس می‌گردد.
به‌خصوص قشر از زنان شاغل، ضمن ایفای مسئولیت تربیت و اجتماعی کردن فرزندان خود، وظیفه تربیت نسل جوان را بر عهده‌دارند. ازاین‌رو، بررسی و شناخت چگونگی تأثیر اشتغال زنان در خانواده و در حیطه مسئولیت‌ها و وظایف اجتماعی آنان ضروری است.
عدم تعادل جنسیتی در بازار کار حاکم است و بازار کار غیررسمی در حال حرکت به سمت زنانه شدن است، به همین دلیل استثمار زنان به‌عنوان نیروی کار ارزان را شاهد هستیم. باب استخدام رسمی در کشور بسته است پس باید به مشکلات موجود در بازار غیررسمی پرداخت و آن‌ها را برطرف کرد.
لزوم تدوین یک سری سیاست‌ها برای سوق یافتن جامعه به سمت عدالت جنسیتی همچنین تقویت نهاد خانواده، توجه به‌جای گاه زن و تبیین نقش سازنده آن در جامعه ضروری است. قابلیت‌، استعداد و ظرفیت‌های بانوان در همه زمینه‌ها اعم از مدیریت، بازار کار، فعالیت‌ اجتماعی و ... باید در کانون توجه قرار گیرد. در جامعه شرایط به‌گونه‌ای پیش رود که بانوان در بین نقش‌های چندگانه‌ای که دارند مجبور به انتخاب شوند یا اینکه یکی را فدای دیگری کنند، در صورت برنامه‌ریزی می‌توان بستر را برای رشد همه‌جانبه بانوان فراهم کرد.
در نظام اسلامی فرد اعم از زن و مرد و جامعه هر دو دارای اهمیت می‌باشند. اسلام اصل را بر آزادی انسان می‌داند و بردگی را خلاف فطرت وی معرفی نموده است. اصل سوم قانون اساسی، دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف نموده حقوق همه‌جانبه افراد اعم از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون را تأمین نماید. هم‌چنین بر رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای زن و مرد، در تمام زمینه‌های مادی و معنوی تأکید دارد.
پس زنانی که مانند مردان کار می‌کنند نباید حقوق کمتر دریافت کنند. متأسفانه امروزه زنان به دلیل مشکلات اقتصادی به مشاغل آزاد مثل فروشندگی، ویزیتور یا منشی‌گری و... گرایش پیداکرده و با حداقل حقوق وعدم وجوب بیمه اشتغال دارند درصورتی‌که هیچ مردی به‌صورت دو نوبت، این حجم کار را درازای شندغاز تحمل نمی‌کند!
در این موارد باید گفت: خود زنان مقصرند. کسی که تحصیل‌کرده و مطابق اداره کار 8 ساعت و گاه بیش از این زمان کار می‌کند، چرا به مبلغی ناچیز و بدون هیچ مزایایی قانع می‌شود!
به‌نوعی تبعیت این قشر موجب گسترش تثبیت همین حقوق از سوی صاحب‌کاران مشاغل آزاد در جامعه می‌شود که پایمال شدن حقوق زنان را توجیه می‌کند.
روندان چه می‌گویند:
 آیدا از منطقه گل سفید-زنان نیاز دارند از تحصیلات و تخصصی که برای گرفتن آن زحمت‌کشیده‌اند، استفاده کنند. کار به آن‌ها احساس امنیت و رضایت خاطر می‌دهد. 
فرحناز از منطقه گلدشت-بیشتر زنان مایل نیستند برای رفع نیازهای مالی‌شان، دائم از شوهرانشان تقاضای پول کنند. آن‌ها میل دارند خو د بخشی از احتیاجات خانواده را تأمین کنند. 
سارا از منطقه کیو-زنی که در خارج از خانه کار می‌کند و با انجام کار احساس رضایت می‌کند مقدار زیادی از وابستگی افراطی‌اش به شوهر کاسته می‌شود به‌طوری‌که قادر است ازنظر روانی نیز خود را اداره کند. 
مینو از منطقه ناصرخسرو-زن شاغل ازنظر روحی دچار پیری زودرس نمی‌شود و کمتر افسردگی به سراغش می‌آید. 
 محمد از منطقه مطهری-وقتی زنی در خارج از خانه کار می‌کند خواه‌ناخواه با مشکلات کسب درآمد و به‌اصطلاح پول درآوردن آشنا می‌شود بنا به راین به ارزش کار شوهرش بیشتر پی می‌برد و درنتیجه او را بهتر درک می‌کند. 
 تاج دولت از منطقه کوی بسیج-زن شاغل در دوره سالمندی سربار دختر یا پسر نخواهد بود؛ زیرا حداقل یک مستمری و حقوق بازنشستگی برای دوران کهولت خود دریافت می‌کند. بنا به راین از این خانه به آن خانه فرستاده نمی‌شود که کشنده‌ترین دردهای نگفتنی در کهن‌سالی است.
 سینا از منطقه جهادگران- زن شاغل به دلیل حضور در متن جامعه از معلومات و دانش کافی برای تربیت فرزندانش برخوردار می‌شود.
شرایط کار زنان
با این اوصاف کار کردن زن ولو در مشاغل آزاد اشتباه نیست البته در صورت داشتن شرایط زیر:
۱- اشتغالی که بتواند به رضایت خاطر زن کمک کند و او را از افسردگی و خانه‌نشینی برهاند دو خلاصه اینکه کار برایش نشاط و شادمانی بیاورد.
۲- درآمد حاصله از کارکرده در خارج از خانه آن‌قدر ارزشمند باشد که رضایت خاطر روحی امرا تأمین نماید. به‌صورتی که بخشی از این درآمد صرف خانه و خانواده بشود.
۳- درگیر چشم و هم‌چشمی و رقابت‌های ناسالم در محیط کار نباشد و از طرفی با مسوولان رده‌های بالاتر و یا همکارانش در تفاهم باشد و با اعصاب خراب به خانه نیاید.
۴- نوع کارش طوری باشد که فرصت لازم برای تربیت فرزندان را دارا بوده و درعین‌حال به حد کافی برای همسرش وقت بگذارد.
۵- زن دارای تخصص یا صاحب فنی باشد که انجام کار برایش مشکل‌آفرین نشود، یعنی خسته‌وکوفته به منزل بازنگردد تا آرامش لازم را برای اداره منزل داشته باشد.
زنان بشنوید:
پروین عالی پور کارشناس خانواده در خصوص اشتغال زنان گفت: توصیه من به بانوان هم استانی این است که اگر همسر شما از گروه مردانی است که به حد کافی درآمد دارد و قدر و ارزش شمارا در خانه می‌داند، در این صورت اصراری برای کار کردن نباید داشته باشید. مگر جامعه به تخصصتان نیاز داشته باشد.
ولی اگر شرایط اقتصادی زندگی شما ایجاب می‌کند بدیهی است که باید کارکنید و مزایا و معایب آن را نیز قبول داشته باشید.
عالی پور تصریح کرد: اگر سالها برای اخذ مدارک دانشگاهی‌تان زحمت‌کشیده‌اید و تمایل دارید از زحمات خود نتیجه‌ای بگیرید از طرفی خانه‌نشینی و صرفاً رسیدگی به بچه‌ها شمارا راضی نمی‌کند بدیهی است که کار کردن برای شما مفید است.
اساساً بیشترین معیارهای انتخاب برای اشتغال یا عدم اشتغال بستگی به شرایط خاص زندگی شما دارد. باید قبول کنید که اگرچه زندگی‌های اشخاص شباهت‌هایی دارد ولی همه زندگی‌ها یکسان نیست. بنا به راین معیار انتخاب را فقط بر دوستان و آشنایان خود قرار ندهید. به احساس واقعی و درونی خود بیشتر توجه کنید و آنچه احساس درون شما می‌گوید آن را انتخاب کنید. لازم نیست در این مورد خیلی هم مصلحت‌گرا باشید.
این کارشناس خانواده در خاتمه در خصوص قشر زنان مشاغل آزاد بیان داشت: بالاخره اگر مرد بتواند نیازهای عاطفی زن را ازیک‌طرف و قدرشناسی او را از طرف دیگر به خاطر کارهایی که در منزل انجام می‌دهد برآورده سازد و امنیت اقتصادی امرا ازهرجهت فراهم آورد، زن نیاز کمتری در خود می‌بیند که به سمت مشاغل غیررسمی گرایش پیدا کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار