تابناک زنجان;
مهم‌ترین معضلِ گستردگی بدنهٔ دولت٫ غفلت آن از بخش عمران خواهد بود زیرا بطور متوسط ۹۸٪ درصد بودجه‌های دولت صرف حقوق‌ها و دستمزدها می‌شود و طبعا با ۲٪ باقی‌مانده در حوزه عمرانی کشور اقدام برجسته ای نمی توان انجام داد.
کد خبر: ۳۷۱۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۷ 02 February 2017
«فاطمه سیاحی» در یادداشتی با اشاره به اهمیت ارتقاء نقش بخش خصوصی در اقتصاد ملی نوشت :

مفاهیم چپ و راست احزاب مربوط به دو رویکرد اساسی می‌شود: یکی حفظ یا تغییر روابط اقتصادی و دوم نوع ساختار قدرت و نظام سیاسی.

در رویکرد اول از مداخله یا عدم مداخلهٔ دولت در زندگی اقتصادی و برقراری عدالت اجتماعی بحث می‌شود؛ در این میان راست‌گرایان موضعی دفاعی در حفظ نظم و سلسله مراتب اجتماعی دارند.

راست‌گرایان معتقدند که دولت باید در امور اقتصادی کمترین دخالت را داشته باشد و فعالیتش را در این حوزه باید محدود کند! ترویج خصوصی سازی در عرصه اقتصاد هم از مهم‌ترین ویژگی‌های راست بحساب می‌آید.

فرصت دادن به بخش خصوصی در کشور ما نیز می‌تواند مزایای خود را داشته باشد:

۱. از آنجایی که باید بدنهٔ دولت کوچک باشد٫ بهتر است مدیریت اقتصاد از حیطهٔ وظایفش خارج و از مخارج آن نیز نظیر دستمزدها کم شود.

۲. واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی باعث ایجاد رقابت بین سرمایه‌داران داخلی و ایجاد اشتغال بیشتر و همینطور افزایش تولیدملی خواهد بود.

۳. با فعالیت سرمایه داران کشور در بخش خصوصی، سطح رفاه جامعه افزایش خواهد یافت.

۴. دولت دیگر هم تولیدکننده و هم مصرف کننده نخواهد بود و در قبال هزینه‌های مصرفی اش مسئولیت پذیرانه تر رفتار خواهد کرد.

۵. درصورت اشتغال سرمایه داران کشور به پروژه‌های عمرانی٫ از میزان خرید مسکن و خودروهای گران‌قیمت آنها کاسته خواهدشد و از این طریق تفاوت های طبقانی کمتری وجود خواهند داشت.

۶. بخش خصوصی نسبت به حفظ منابع و امکانات خود دلسوزانه‌تر عمل خواهد کرد؛ چراکه صاحب سرمایه مشخص است و افراد مسئول جوابگوتر هستند.

۷. به دلیل رقابتی بودن فعالیت‌های بخش خصوصی، سرمایه‌دار نهایت دقت و انصاف را در گزینش افراد استخدامی به خرج خواهند داد؛ روندی که در مدیریت دولتی مصداق عینی پیدا نمی‌کند.

نکتهٔ قابل توجه آنکه دولت باید تمام تلاش خود را در جهت مشارکت سرمایه داران جامعه در بخش خصوصی بکارگیرد و در جهت نیل به این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نکند؛ حتی درنظر گرفتن سیاست های تشویقی از جمله اختصاص وام و معافیت‌های مالیاتی.

در پایان بیاد داشته باشیم که مهم‌ترین معضلِ گستردگی بدنهٔ دولت٫ غفلت آن از بخش عمران خواهد بود! درست مثل زمان حال که بطور متوسط ۹۸٪ درصد بودجه‌های دولت صرف حقوق‌ها و دستمزدها می‌شود؛ با ۲٪ باقی‌مانده چه کارهایی می‌توان برای عمران کشور کرد؟!

دیدگاههای خود را در این رابطه بیان کنید.

- با تابناک زنجان همراه باشد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار