درآخرین لحظات نشست خبری امروزاعلام شد:
معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد گفت: 465 میلیا رد تومان پروژه ویژه رویداد مشهد 2017 تحقق یافته است.
کد خبر: ۳۷۰۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰ 02 February 2017
به گزارش تابناک رضوی،موسی شربتدار ،معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد در نشست خبری ویژه ای گفت: تحقق بودجه‌ نقدی دولتی طی سال جاری به کمتر از یک میلیارد رسید  و بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، قرارگاه اقتصاد مقاومتی در شهرداری شکل گرفت که وظیفه آن راهبری و تدوین برنامه‌ها است و کمیسیون‌ها در ذیل آن شکل گرفت .
 
وی افزود :در راستای اقتصاد مقاومتی ، تا به امروز 4 معاونت شهرداری گزارش‌های تخصصی شورای برنامه‌ریزی را در زمینه اقتصاد مقاومتی اعلام کردند.
 
شربتدار افزود: در بودجه سال 95 شهرداری مشهد از همان ابتدا به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه شد ،اما بعد از ابلاغ این سیاست‌ها توسط مقام معظم رهبری ،گروهی برای پیگیری اقتصاد شهری و اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شد  و همچنین توافقنامه‌ای در راستای اقتصاد مقاومتی با دانشگاه امام صادق (ع) منعقد شد.
 
وی افزود: هم‌زمان با احصای 16 بند از اقتصاد مقاومتی، کار آغاز شد و لایحه‌ای با 27 بند به شورای شهر ارائه کردیم و  این لایحه در شورای چهارم تصویب و برای اجرا ابلاغ شد و در بودجه سال جاری نیز در 62 بند در اصلاح شاخص‌های بودجه، اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شد که در کمیسیون‌های شورای شهر در حال بررسی است.
 
شربتدار در باره بودجه سال 96 گفت: بودجه سال 96 بر اساس وضعیت حاکم در کشور و  عدم تحقق درآمدهایی که در بودجه سال گذشته پیش‌بینی شده ، بودجه سال آینده بر همین اساس برای بودجه نقدی 2846 میلیارد تومان، در حوزه سرمایه‌گذاری 5204 میلیارد تومان و در مجموع 8553 میلیارد تومان بودجه کل شهرداری مشهد در منابع است.
 
وی خاطرنشان کرد: در سال 96 بودجه دولتی پیش‌بینی نشده ، زیرا در سال جاری به دلیل مشکلات دولت و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور بودجه خاصی به شهرداری مشهد تخصیص نداده و کمتر از یک میلیارد تومان به صورت نقدی به شهرداری مشهد واریز شده ، البته 15 میلیارد تومان نیز از طریق اوراق خزانه برای قطار شهری پرداخت شده است.
 
معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد افزود : 465 میلیارد تومان پروژه ویژه رویداد مشهدالرضا(ع)؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در نظر گرفته شده، عنوان کرد: این مبلغ جدا از هزاران میلیارد تومان بودجه شهرداری مشهد در ارتباط با پروژه‌های زیرساختی همچون قطار شهری است و در مواردی همچون سیما و منظر شهری، فضای سبز و باغ‌راه‌های در نظر گرفته شده است.
 
شربتدار با اشاره به موضوع هوشمند سازی در شهرداری مشهد گفت: در مرحله اول صدور استعلامات مورد توجه ما قرار گرفت و در مرحله دوم صدور پروانه بدون مراجعه به شهرداری است که امیدواریم در دهه فجر رونمایی شود و در مرحله سوم پرداخت اقساط شهروندان به شهرداری از طریق اینترنت مورد توجه ما بوده است.
 
به گفته وی، ساخت و سازهای شهر مشهد از لحاظ حجمی نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است.
 
درادامه جلسه،جمال حسن بارانی ، مدیر برنامه و بودجه شهرداری مشهد از افزایش 30 درصدی درآمدهای پایدار شهرداری مشهد در بودجه 96 خبر داد  و گفت :پیش‌بینی درآمد 842 میلیارد تومانی از محل ساخت‌وسازهای شهر مشهد را داریم.
 
وی گفت :4 پایه اصلی بودجه 96، اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، توجه به مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017، توجه به مناطق کم‌‎برخوردار و ساماندهی حاشیه شهر و مشارکت حداکثری شهروندان در پروژه‌های عمرانی در قالب شورای اجتماعی محلات است.
 
بارانی خاطر نشان کرد : بودجه سال 95 با توجه به تحقق نیافتن بودجه‌های دولتی و همچنین کاهش 50 درصدی ساخت وساز در مشهد اصلاح می‌شود.
 
وی افزود: بودجه مد نظر دولتی ما در سال 95 در ابتدای کار 266 میلیارد تومان بود که بر اساس محدودیت‌هایی که دولت دارد که این بودجه به 186 میلیارد تومان اصلاح شده و در سال جاری تا به امروز تخصیص موافقت‌نامه حدود 30 میلیارد تومان توسط دولت به شهرداری انجام شده در حالی که کمک‌های نقدی دولت تا به امروز زیر یک میلیارد تومان بوِده اما برای قطارشهری از سوی دولت 15 میلیارد تومان نیز اوراق خزانه ارائه شده است.
 
مشارکت حداکثری شهروندان و تحقق اقتصاد مقاومتی پایه‌های بودجه 96
 
مدیر برنامه و بودجه شهرداری مشهد درباره توجه به درآمدهای پایدار در بودجه سال 96 گفت: درآمد پایدار مورد توجه مدیریت شهری مشهد قرار گرفته و در بودجه سال آینده به 30 درصد افزایش یافته که در سال جاری حدود 24 درصد بوده و در واقع شهرداری مشهد به دنبال آن است درآمدهای ناپایداری که تأثیر مثبتی در زندگی مردم ندارد را به تدریج حذف کند.
 
وی با اشاره به اصلاح بودجه سال 95 عنوان کرد: 680 میلیارد تومان از بودجه امسال شهرداری را کاهش داده‌ایم که 600 میلیارد تومان آن از درآمد ساخت و سازهای شهری با توجه به رکود ساختمان کاهش یافته و از محل کمک‌های دولتی نیز 80 میلیارد تومان از پیش‌بینی‌ها را کاهش داده‌ایم البته ذکر این نکته نیز ضروری است که بسیاری از مبادلات دولتی در پایان سال صورت می‌گیرد.
 
وی خاطر نشان کرد: هنر شهرداری مشهد این است که وظایف خود را در این حوزه انجام دهد و قرار نیست وظایف سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها را برعهده گیرد و در این شرایط بودجه سال 96 نسبت به سال جاری در حوزه زیباسازی شهر، 101 درصد و معماری و شهرسازی 142 درصد رشد داشته است.
 
وی درباره  حوزه ایمنی و آتش‌نشانی نیز گفت: بر اساس ضوابط دولت نیز مکلف به تأمین ساخت افزارهای آتش‌نشانی است که متأسفانه در طی 2 سال گذشته هیچ تغییری صورت نگرفته، اما ما در شهرداری مشهد بودجه سازمان آتش‌نشانی را برای سال 96 با 30 درصد افزایش به 118 میلیارد تومان رسانده‌ایم.
 
مدیر برنامه و بودجه شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در بودجه سال 95 در حوزه ساخت‌وسازها 1173 میلیارد درآمد برای شهرداری پیش‌بینی شده بود که در اصلاح بودجه امسال به 846 میلیارد و در قانون بودجه سال 96 به 842 میلیارد تومان کاهش یافته است.
 
بارانی در مورد اقداماتی انجام شده  در حوزه  اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: در بودجه امسال 250 هکتار فضای سبز پیش‌بینی شده بود که با صرفه‌جویی‌های انجام شده به 304 افزایش یافته و در تأمین گیاه‌های موردنیاز فضای سبز از تولیدکنندگان استانی وهمچنین گیاهان مقاوم در هوای مشهد استفاده شده که سبب کاهش هزینه‌ها در این حوزه شده است.
 
وی افزود: با آبیاری فضای سبز با سیستم تحت فشار نیز شاهد 50 درصدی کاهش مصرف آب بوده‌ایم و در فروشگاه‌های شهر ما نیز تمام کالاهای خارجی حذف شده همچنین واگن‌های خط 2 قطار شهری مشهد نیز در تهران مونتاژ می‌شود که سبب کاهش 15 درصدی قیمت آن شده است.
 
مدیر برنامه و بودجه شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی بحث خزانه واحد سامانه تأمین‌کنندگان با حضور 2500 پیمانکار و الکترونیکی کردن بسیاری از صورت وضعیت‌ها بوده است.
 
بارانی یادآور شد: در سال آینده 5 درصد از بودجه‌های عمرانی با نظر شورای اجتماعی محلات اجرایی می‌شود که در این قالب 2200 پروژه در محلات در نظر گرفته شده است.
 
وی  در پایان اظهار کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری اقتصاد مقاومتی 66 بسته اقتصادی به ارزش 50 هزار میلیارد یال برای سرمایه‌گذری داخلی و خارجی در نظر گرفته شده و تلاش شده از مسیر مدیریت دارایی‌ها و املاک و مستقلات هیچ‌یک از پروژه‌های عمرانی شهرداری تعطیل نشود و خوشبختانه هیچ پروژه عمرانی برای کمبود اعتبار متوقف نبوده مگر اینکه موضوع دیگری باشد.

 



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار