تابناک زنجان گزارش می دهد;
مسئولین ادارات و نهادها در کنار افزایش سعه صدر و تعامل بیشتر با کارکنان برای حل مشکلات و گرفتاری های حرفه ای آنها به موضوع غربالگری کارکنان در زمینه بیماری و فشارهای روحی و همچنین برگزاری دوره های آموزشی و پیشگیری از بیماری های مرتبط با حوزه روح و روان و افزایش نشاط در محیط کاری نیز توجه ویژه نمایند.
کد خبر: ۳۷۰۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸ 31 January 2017
طی روزهای گذشته خبری مبنی بر خودکشی پرسنل یکی از نهادهای آموزشی در خروجی برخی رسانه های رسمی و غیر رسمی منتشر شد که واکنش های مختلفی را در سطح افکار عمومی برانگیخت.

بر اساس اخبار منتشر شده در خبرگزاری فارس یک کارمند پس از دریافت ابلاغیه انتقال به یک واحد اداری دیگر زیر مجموعه نهاد استخدامی خود و پس از نا امیدی نسبت به پیگیری اعتراض  خود نسبت به این موضوع اقدام به خودکشی می کند! (لینک منبع)

متاسفانه خبر این واقعه تلخ از نگاه های مختلف قابل بررسی است اما برای تحلیل آن نیاز است تا اندکی به چیستی پدیده خودکشی بپردازیم.

در جوامع گوناگون انگیزه خودکشی غالبا یکسان است و هدف از آن پایان دادن به زندگی و با تصور خلاصی از مشکلات است زیرا از دید افرادی که خودکشی می کنند این اقدام تنها کاری است که پس از نا امیدی به حل مشکلات می توان انجام داد!

بر اساس دیدگاه کارشناسان به طور معمول کسانی که اقدام به خودکشی می کنند در اکثر موارد دوران کودکی بی ثباتی را گذرانده اند یا اینکه در زندگی حال یا گذشته خود متحمل فشارزای روانیزیادی بوده اند و یا حتی فاقد حمایت کنندگان اجتماعی بوده و دوستی نداشته اند که به او اطمینان کنند.

تحقیقات نشان می دهد افرادیکه خودکشی آنها منجر به مرگ شده است، در اغلب موارد ازدواج نکرده اند یا اینکه همسرانشان مرده یا جدا شده اند یا سنشان بالاتر از ۴۵ بوده یا تنها زندگی می کرده اند یا اینکه تاریخچه ای از اختلال جدی بدنی و هیجانی داشته یا احتمالا معتاد بوده اند.

با نگاهی به آمارهای بین المللی در می یابیم که طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، سالانه بیش از پنج میلیون نفر در جهان اقدام به خودکشی می کنند که تقریبا پانصد هزار مورد آن منجر به مرگ می شود.

متاسفانه آمار میزان خودکشی در ایران همیشه در پرده‌ای از ابهام بوده و این نیز به‌دلیل سیاست‌های رسمی‌ است که اعلام آمار خودکشی را به صلاح نمی‌دانند. در واقع از سال ۱۳۹۲ که سازمان پزشکی قانونی کشور آماری از میزان خودکشی در وب‌سایت خود ارائه داد و از افزایش آمار خودکشی اظهار نگرانی کرد تاکنون آمار جدیدی ارائه نشده است. براساس آخرین آمارهای موجود از میزان خودکشی در کشور، در ۹ ماه ابتدایی سال ۹۲ روزی بیش از ۱۱ نفر در کشور خودکشی کرده‌اند، طبق آمار اعلام‌ شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در ۹ماهه سال ۹۲، سه‌هزارو ١٢٥ نفر خودکشی کرده‌اند و از میان این افراد ۹۸۲ نفر را زنان و دوهزارو ١٤٣ نفر را مردان تشکیل می‌دادند.

خودکشی در اسلام به عنوان دین رسمی کشور همیشه مذمت شده است زیرا در فرهنگ اسلامی خودکشی به معنای عقب نشینی از نیل به غایت کمال و سقوط به وادی حسرت و ناکامی است لذا این عمل از نظر اسلام حرام و محکوم است. چنانکه خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إنَّ اللّه َ کانَ بِکُمْ رَحیما، وَمَنْ یَفْعَلْ ذلک عُدْوانا وَظُلْما فَسَوْفَ نُصْلیهِ نارا ؛ و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است. و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، به زودی او را در آتشی وارد خواهیم کرد.» .

حتی در روایات مختلف نیز این عمل محکوم شده است که بطور مثال أبی ولاّد در جایی نقل می کند از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: «مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ مُتَعَمِّدا فَهُوَ فی نارِ جَهَنَّمَ خالِدا فیها؛هر کس عمدا خودکشی بکند، همیشه در آتش دوزخ خواهد بود.»

لذا هر چند در سالهای اخیر به واسطه فشارهای شدید اقتصادی و تغییر سبک زندگی اسلامی و ایرانی مشکلات روانی و روحی زیادی گریبانگیر جامعه ما شده است تا جایی که دولت یازدهم در اقدامی جدید و چندی پیش 1000 تخت بیمارستانی ویژه بیماران روحی و روانی در سطح کشور افتتاح نمود اما نباید باز هم خودکشی و اقدام به آن را توجیه نمود!

باید پذیرفت که اقدام نادرست فردی که اخیرا به نقل از رسانه ها اقدام به خودکشی کرده به هیچ شکل قابل پذیرش و توجیه نیست زیرا یک مشکل اداری را می توان به طرق مختلفی پیگیری و حل نمود و طبعا اقدام به خودکشی نه تنها موجب ضربه زدن به امنیت روانی جامعه می شود بلکه در دراز مدت تبدیل به الگویی نامناسب برای سایر افراد گرفتار در مشکلات نیز می شود!

طبعا با توجه به رخداد اخیر در زنجان لازم دیده می شود تا مسئولین ادارات و نهادها در کنار افزایش سعه صدر و تعامل بیشتر با کارکنان برای حل مشکلات و گرفتاری های حرفه ای آنها به موضوع غربالگری کارکنان در زمینه بیماری و فشارهای روحی و همچنین برگزاری دوره های آموزشی و پیشگیری از بیماری های مرتبط با حوزه روح و روان و افزایش نشاط در محیط کاری نیز توجه ویژه نمایند تا پس از این حوادثی مانند نمونه اخیر زمینه جریحه دار شدن افکار عمومی و ضربه خوردن به حیثیت اجتماعی یک نهاد خدمتگزار را فراهم نکند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که رسانه های متعهد آماده حمایت از افراد تحت فشارهای غیر منصفانه از سوی نهادهای اجرایی و حقوقی هستند لذا این رسانه ها از جمله تابناک زنجان به عنوان یاری امین آماده بیان و پیگیری مشکلات افکار عمومی است لذا پس از مواجهه شدن با مشکلات و بی عدالتی ها خود را تنها نبینید و بجای پرداختن به اقدامات غیر معقولانه در اولین اقدام پس از مشورت با مشاورین معتمد و آگاه به رسانه هایی دلسوز مراجعه کنید.

- با تابناک زنجان همراه باشید.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار