قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز؛
در سالهای آینده در کل جهان موضوع سرطان موضوع مهمی خواهد بود به همین دلیل است که سازمان های ذیربط و وزارت بهداشت در صدد برنامه ریزی مناسب برای شناسایی علل ایجاد سرطان و راههای مقابله با آن را هستند
کد خبر: ۳۶۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ 29 January 2017
 دکتر علی خدادادی قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مورخ 8بهمن ماه اهواز، با اشاره به فرا رسیدن پویش ملی مبارزه با سرطان اظهار داشت: سرطان در کشور ما سومین عامل مرگ و میر بعد از بیماریهای قلبی عروقی و تصادفات است و در استان خوزستان سالانه بیش از 6هزار نفر به انواع بیماریهای سرطان مبتلا میشوند که این رقم با توجه به شرایط زندگی از سالهای گذشته رو به رشد بوده و اگر برنامه ریزی مناسبی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بکار نبریم این روند در آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت.

خدادادی ادامه داد: همانطور که پیش بینی شده، در سالهای آینده در کل جهان موضوع سرطان موضوع مهمی خواهد بود به همین دلیل است که سازمان های ذیربط و وزارت بهداشت در صدد برنامه ریزی مناسب برای شناسایی علل ایجاد سرطان و راههای مقابله با آن را هستند.

وی گفت: سرطان به دلیل رشد غیرقابل کنترل بعضی سلولها ایجاد میشود که این سلول در هرجایی که وجود داشته باشد منجر به ایجاد سرطان در همان بافت میشود مانند سرطان کبد و سرطان ریه و....

قائم مقام رئیس دانشگاه افزود: برخی عوامل ایجاد سرطان به ژنتیک افراد وابسته است که در ارتباط با محیط هستند و اگر برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم میتوانیم با رفع این عوامل از ابتلا به سرطان جلوکیری کنیم. یکی از مهمترین عواملی که انسان ها به آن توجه ندارند و عامل بیش از 30 درصد سرطان ها است، دخانیات است و با با دوری از دخانیات میتوان زمینه دوری از سرطان را فراهم کرد.

خدادادی گفت: عامل مهم دیگر ایجاد سرطان، چاقی و کم تحرکی است بطوری که بیش از 70درصد مردم یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند. یکی از بیماریهای ناشی از چاقی ابتلا به سرطان است و میتوان با کم کردن حداقل 30درصد ازغذایی که مصرف میکنیم از ابتلا به سرطان جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: اگر شیوه زندگی انسان ها از حالت معمول خود خارج شود میتواند منجر به سرطان شود مثلا اگر در رژیم غذایی سبزی و میوه را زیاد مصرف کنیم میتوان از ابتلا به سرطان جلوگیری کرد و باید از غذاها پرکالری و پرچرب خودداری شود زیرا مصرف غذاهای چرب، شور و انواع فست فودها نقش مهمی در ابتلا افراد به سرطان دارند.

قائم مقام رئیس دانشگاه در ادامه به سومین عامل ایجاد انواع سرطان اشاره کرد و گفت: عوامل دیگری که به انسان ارتباطی ندارد ولی انسان میتواند با خودمراقبتی از این عوامل در امان باشد، عفونتها هستند که میتوانند در تمام قسمت های بدن ایجاد بیماری کنند و مثال بارز آن بیماری هپاتیت ب و ث است که میتواند منجر به سرطان کبد شود که با ابتکار وزارت بهداشت در تزریق واکسن هپاتیت ب، شرایط مصونیت در برابر هپاتیت را فراهم شده است.

خدادادی ادامه داد: شایع ترین نوع سرطان در بین بانوان، سرطان رحم است که در این مورد نیز وزارت بهداشت با برنامه ریزی مناسب، واکسیناسیون برعلیه ویروس این بیماری را بر روی بانوان را در دست اقدام دارد که منجر به کاهش 30درصدی ابتلا به بیماری سرطان رحم در بین بانوان میشود.

قائم مقام رئیس دانشگاه در پایان بر ضرورت تشخیص زودهنگام ابتلا به سرطان تاکید کرد و گفت: یکی از مواردی که میتواند به درمان سرطان کمک کند تشخیص زودرس این بیماری است و افرادی که به سن 50 سال میرسند باید با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی بصورت دوره ای تست های غربالگری برای تشحیص زودرس سرطان را انجام دهند، زیرا اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، بسیار بهتر و کم هزینه تر درمان خواهد بود.

منبع: تابناک
برچسب ها: معاونت بهداشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار